nukahtaako kaikilla muilla lapset itsekseen sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tappuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tappuri

Vieras
meidän esikoinen 2-v ei ole vielä kertaakaan nukahtanut itsekseen.ei siis pysy sängyssä.
esikoinen oli jo pienenä huono nukahtamaan ja ekat puolivuotta menikin "illalla" nukkumaan n kello yhden ja kolmen välillä.istun siis huoneessa kunnes nukahtaa, usein menee tuntikin että uni tulee.
poika on todella vilkas, en tiedä vaikuttaako se asiaan.olemme kokeilleet tassutukset yms. ei toimi.
kuopus on taas ollut helppo.nukahtaa yksin ilta toimien jälkeen.miten muut ovat saaneet vaativammat lapset nukkumaan?

Nukahtaa. Nelivuotias.
En ole koskaan suostunut istuskelemaan sängyn vieressä tms. On jouduttu vuosien varrella palauttelemaan sänkyyn, mutta katson että minulla on iltaisin muutakin tekemistä ja siksi en viitsi lähteä tuohon nukutteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Nukahtaa. Nelivuotias.
En ole koskaan suostunut istuskelemaan sängyn vieressä tms. On jouduttu vuosien varrella palauttelemaan sänkyyn, mutta katson että minulla on iltaisin muutakin tekemistä ja siksi en viitsi lähteä tuohon nukutteluun.

Meillä on myös näin. Isompi on 3v4kk ja aina yksin mennyt nukkumaan. Ihan muutaman kerran olen jossain yökylässä vieressä ollut. Pienempi 1v4kk myös laitetaan sänkyynsä. Vähän voi kitistä, mutta nukahtaa sitten. Jossain vaiheessa vaihdetaan pinnasänky tavalliseen ja sitten taas tuhat kertaa aluksi saa sänkyyn palauttaa, mutta eiköhän se taas siitä.

meillä ei pysy sängyssä. kannoin yhtenä iltana yli kahden tunnin ajan lasta sänkyyn.pinnasängystä tuli alas hieman yli vuoden ikäisenä(käveli tuetta siis 10 kuisena).en minäkään tahtoisi nukurella.vinkkejä tässä kaipailisin ei niin helppojen lasten vanhemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Nukahtaa. Nelivuotias.

Peesi, Mun läsnäoloni tarkoittaa vain seuraa ja siitä seuraa vain enemmän remuamista.

Nukutetaan 1v7kk vieressä pötköttelemällä.
Aika nopeasti yleensä nukahtaa, äsken päikkäreille kesti n.10min. En koe sitä hankalaksi asiaksi, hyvä mieli kaikilla.

Ei nukahda! Nyt vasta 3,5 vuotias on alkanut nukahtamaa ilman suurempia kikutteluja itsekseen,2 v tytön kanssa on vielä hiukka ongelmallista se,mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. .pikkuhiljaa. :)

8-kuisesta saakka poika 3,5 v. on nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn. Tosin tuossa parin vuoden kieppeillä oli vaihe, jolloin karkaili (vaihdettiin pinnasängystä jatkettavaan), mutta muutaman viikon sitkeä väsytystaistelu tuotti tulosta ja palattiin vanhaan malliin.

meillä esikoinen kohta 3 ja aina ollut huono itsekseen nukahtamaan. edelleen pomppii ylös sängystä ja sitä sänkyynviemis ruljanssia on kestänyt nyt joku 1,5 vuotta. jotkut vaan kaipaa sitä vierellä köllöttelyä nukahtamisen tueksi. kuopus on ihan eri maata. ei edes halua ketään siihen viereen kyöhnäämään vaan nukahtaa itsekseen ja nopeasti.

On opetettu siihen, että nukahtaa itse. Iltarutiinit, sitten sänkyyn. Lupaan aina istua hetken siin sängyn vieressä. Sanon, että istun tässä vähän aikaa, ja menen sitten juomaan kahvia/lukemaan/tyhjentämään pyykkikoneen. Istun sängynlaidalla muutaman minuutin ja sit poistun. Lapsi saattaa huutaa vaikkapa peitonlaittoon. KÄyn, ja totean et hyvää yötä.

Mulla tää toimii, mies on pehmeäluonteisempi, ja menee helpommin lapsen iltahöpinöihin mukaan. Mä totean, että nyt ei ole höpötysaika, vaan nukkuma-aika.

Meillä on lapsi jo hieman yli 1 vuotiaasta lähtien nukahtanut omaan sänkyynsä itsekseen. Lapsi ei meinannut millään nukahtaa nukutteluun, joten päätin laittaa lapsen nukahtamaan omaan sänkyynsä, ja siitä lähtien on näin toimittu ja lapsi nyt n. 2,5 vuotias :) Tietenkin on välillä hankalia iltoja, mutta pitää vaan olla tiukkana eikä antaa periksi. Joskus olen antanut luvan lukea kirjaa sängyssään, kuhan se kirjan selaaminen ei veny liian myöhään, sit valot pois, pusut ja iltarukoukset.

Meillä tuo 6-vuotias esikoinen on aina tosi hyvin nukahtanut omaan sänkyyn, eikä oo "luvatta" tullut pois varmaan ikinä. Tais olla melkein 3-vuotias, kun vasta tajusi, että voi itekin aamulla tulla sängystä pois. Sitä ennen huusi aina äitiä ja mun piti käydä se sieltä hakemassa :whistle: :D. Tää kakkonen (nyt 10kk) nukahtaa myös itekseen pinnasänkyyn, mutta jostain syystä mulla on sellanen kutina, että ongelmat alkaa sitten kun vaihdetaan tyttö isojen sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla tää toimii, mies on pehmeäluonteisempi, ja menee helpommin lapsen iltahöpinöihin mukaan. Mä totean, että nyt ei ole höpötysaika, vaan nukkuma-aika.

Ei meillä ainakaan mitään höpötellä vaikka vieressä olenkin.
:)

ihana kuulla että on muitakin.liian usein vaan sanotaan että johtuu siitä että lapsi on totutettu nukuttamiseen.
kuopuksen kohdalla huomasinkin että toiset lapset nukahtaakin helposti ilman kummempia tappeluita. :)

Meillä on tyttö varmaankin 3v saakka nukahtanut itekseen. Siihen saakka olin työssä, joka alkoi aikasin eli heätys oli 5.30 että menin itse samaan aikaan nukkumaan lapsen kanssa. Sitten kun toinen lapsi syntyi, on ollut kotihoidossa ja itse menee nukkumaan eikä halua että häiritään että saa nukuttua.

Joitakin lapsia pitää "nukuttaa", jotkut nukahtavat itsekseen. Kyseessä on lapsen sisäsyntyinen ominaisuus, ei niinkään opittu tapa. Jotkut lapset eivät vaan suostu jäämään yksin, tai jäävät kyllä, mutta saattavat huutaa tuntikausia (puhun siis vauvoista, jotka palstalaisten mielestä pitäisi "opettaa" nukahtamaan yksin), mikä ei ole järkevää, ainakaan itse en siihen huudattamiseen pystynyt. Isommalle lapselle voi jo opettaa asioita eritavalla. Tuo sänkyynpalauttaminen on rasittava vaihe, joillain toimii muutamassa päivässä, toisten kanssa pitää tehdä enemmän töitä. Mutta turha syyllistää vanhempia huonosti nukahtavasta lapsesta, huono nukahtaminen ei johtu mistään vanhempien tekemästä "virheestä".

meillä nukahtaa itse 1v10kk ja 3,5v. uskon että jokaisen oppii nukahtamaan itse,jos vaan vanhempi on johdonmukainen ja kärsivällinen asian suhteen... en tiedä sitten miten onnistuu jos tätä aletaan harjottelemaan vasta kun lapsi on sen 2v tai jotain...
mun vanhemmat on nukuttaneet minut ja kolme sisarustani,mutta mä aion kyllä kaikki lapseni opettaa nukahtamaan itse ennen vuoden ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja tappuri:
ihana kuulla että on muitakin.liian usein vaan sanotaan että johtuu siitä että lapsi on totutettu nukuttamiseen.
kuopuksen kohdalla huomasinkin että toiset lapset nukahtaakin helposti ilman kummempia tappeluita. :)

Ne sanojat on aina niitä joilla e oo ollu ongelmia. Luulevat että kyse on vaan omasta taidosta eikä lapsissa oo eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei meillä ainakaan mitään höpötellä vaikka vieressä olenkin.
:)

Niin, ei meilläkään mun kanssa, mutta mies saa kuulla suurinpiirtein Hitlerin rautasaappaista asti juttua... (ja tää Hitlerin rautasaappaat on sellainen inside-juttu, ei oikeasti lapsi niistä juttele)

Yhteistyössä