ns. riskiraskaus (epilepsia ja raskaus)

Hei

Onkohan täällä yhtään epilepsiaa sairastavaa odottajaa? Mulla on outo tilanne -esikoisen synnytin "normaalina" eli sairauteni laskettiin parantuneeksi jo 10 vuotta sitten. No nyt sitten vuosi sitten kohtaus ja lääkitys loppuiäksi.

Nyt raskaana. Ja mietityttää tämä lääkitys ja raskaus -riskihän se on, mutta onneksi 90% lapsista syntyy terveinä. Itse kuitenkin olen miettinyt esim. sitä, että en halua imettää tulevaa vauvaa -en halua "syöttää" lapselle yhtään enempää näitä lääkkeitä kuin on pakko. Epilepsialääkkeet ovat kuitenkin keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, että mistään Buranasta ei ole kyse.

Onko kellään kokemusta, miten synnärillä suhtaudutaan jos heti alusta asti sanon, että en aio imettää vaan haluan korviketta? Eikö silloin saa sen jonkun lääkkeen, että maito ei edes nouse?

Onhan tässä vähän stressiä aiheesta, että millainen epämuodostuma siellä kohdussa kasvaa, mutta aion kyllä käydä useassa ultrassa (vaikka omalla rahalla) ja kaikissa mahdollisissa seulonnoissa etukäteen...

Onneni tietysti on, että minulla on suhteessa moneen hyvä tilanne, koska syön vain yhtä lääkettä ja sairauteni on hyvin lievä eli kohtauksia ei esiinny lääkityksessä -nehän ne suurimmat riskit kaiketi ovat.
 
Hei! Itse en sairasta epilepsiaa ja muuta en osaa sanoa kuin että ystävälläni on epilepsia ja kaksi tervettä lasta. Raskausaikana hän sai yhden kohtauksen ja hänen lääkitystään lisättiin. Normaalisti syö yhden tabletin päivässä mutta raskausaikana lisättiin puoleentoista koska vauva vei kuulemma osan lääkkeestä ja siksi sai sen kohtauksen. Imettikin ihan normaalisti muutaman kuukauden. Ja hänellä myös tosi lievä epilepsia, vain muutaman kohtauksen saanut.
 
Hei! Sairastan epilepsiaa ja minulla oli lääkitys raskausajan ja imetin myös lasta lähes 2- vuotiaaksi asti. Odotusaikana selvitin voinko imettää ja neurologian lääkäri sanoi että vauva saa todella vähäisen määrän rintamaidon kautta lääkettä että voi huoletta imettää. Paljon enemmän lääkettä saa sikiö kohdussa. Mulla oli minimaalinen lääkitys ja olen saanut vain poissaolokohtauksia. Mikä lääkitys sinulla on käytössä?
 
Hei!
Täällä yksi odottava epileptikko! :wave:
Tälllä hetkellä vasta 4+4 menossa, mutta optimistisen onnellinen.
Itselläni ei ole kohtauksia ollut muutamaan vuoteen, mutta lääkkeitä syön. Onneksi vuosi sitten tiputettiin Deprakine veks, joka olisi ollut todella paha lääke raskauden aikana. Nyt syön Lamictalia, jonka pitäisi olla yksi parhaista mahdollisista jos on raskaana. Ei sekään tietenkään täysin riskitön lääke ole, mutta turvallisempi syödä lääkkeitä kuin kohtailla raskaana! :(
Pelottaa vaan miten hormonit vaikuttaa epilepsiaan, nostaako se päätään pitkän terveen jakson jälkeen ym. Peukut pystyyn että kaik menee hyvin!! Toivottavasti neuvolasta saa nopean lähetteen neurolle? Miten muilla epiläisillä on mennyt? Onko ohjattu johonkin ja tuleeko tarkemmin seurattu raskausaika?
Jännäähän tämä on :)
 
Roona82 toivottavasti olet soittanut itse heti neurolle, vaikka sairaanhoitajalle ja pyytänyt reseptiä foolihappolisään, ei kannata eka odotella neuvolan aikaa ja et sieltä soitettaisiin (ehkä olet jo näin tehnytkin). Mulla ei raskausaikana ollut kuin yksi ylimääräinen käynti äitipolille ihan loppuvaiheessa, epilepsian takia. Neurologilla joutu sit pariin kertaan käydä. Mulla ei tullu yhtään kohtausta odotusaikana eikä vauva aikana, vaikka valvottua tuli. Mulla käytössä Keppra. Nyt on toinen raskaus ihan aluillaan ja olen jo hankkinu foolihappolisän mut neuvolaan en ole saanu aikaseks vielä varattua aikaa :|
Hyvää odotusaikaa epiäideille :)
 
Enpä ole soittanut kuin kaupungin terveyspalveluiden infoon/ajanvaraukseen, josta pyysin lääkäriaikaa, ja samalla kyselin miten pääsen neurolle tms. Sieltä vaan neuvottiin soittamaan suoraan neuvolaan että siellä ohjataan sitten kyllä ja blaablaablaa... Nimenomaan vielä painotin että epilepsia+lääkitys....
Ja tämä tosiaan ei ollut mikään suunniteltu raskaus, vaan iloinen yllätys... joten on tässä ihmettelemistä ja kyydissä pysymistä että kukamitähäh... Ja vasta alle viikon olemme tienneet uudesta tulokkaasta, joten ei ole oikein vielä ehtinyt kunnolla mihinkään reagoimaan.

Kaikki siitä foolihaposta puhuu. Ei kai epilepsia itsessään sitä jotenkin vähennä? Kai se on tietyt lääkkeet jotka sitä aiheuttaa että tarttis sitä lisää syödä? Pitää varmaan yrittää saada jotenkin yhteyttä neurolle... Menee hermo muuten kun ei tiedä mistään mitään. MultiTabseja kävin ostamassa, niissä on kyllä foolihappoa, mutta tuskin hirveenä? Aargh... :kieh:
On vielä vaikeaa kun olen syksyllä muuttanut eri kunnasta, ja nämä Tampereen systeemit ihan pimennossa, neuron osalta. Uuden epilääke-reseptin kirjoitti viimeksi omalääkäri terveyskeskuksessa! Eli en ole edes missään neurolla vielä täällä käynyt... Blääh. Kun jaksais vaan säätää....
 
Roona82 suosittelen myös pikapikaan ottamaan hoitavaan lääkäriin yhteyttä. Koska tutkimusten mukaan foolihapon puutteen tiedetään aiheuttavan sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä, myös kieli ja kitalakihalkioihin on ko. puutteella osoitettu olevan yhteyttä.
Suurin osa epilepsialääkkeistä kuluttaa elimistön foolihappovarastoja, joten ylimärin sitä sinullakaan tuskin on. Ja ne RaskausMulti-tabsit, niiden sisältämän foolihapon määrä on niin minimaalinen, että suosittelen edelleen reseptivalmistetta.
Oma neurologini käski aloittaa heti ehkäisyn lopettämisen jälkeen foolihapon käytön (1mg/vrk) ja jatkaa sitä ensimmäiselle raskauskolmannekselle.
 
Lääkärille puhelinaika, torstaille... Edes jotain. Ja foolihappoa saa ilman reseptiäkin apteekista, täytyy heti huomenna hakea. On tää kyllä vaikeeta, varsinkin kun ei ole ollut suunnitelmissa niin ei ole tullut niin paljon kaikkea ajateltua. Toivottavasti kaikki nyt kuitenkin menee hyvin. Perhanan lääkkeet :'(
 
Kuulostaa paljon paremmalta =) Foolihappoa saa kyllä tosiaan ilman reseptiä, mutta se pitoisuus jää alle sen mitä e-lääkkeitä käyttäville suositellaan. Eli se resepti on kova juttu :p
Äläkä niitä lääkkeitä kiroa, ne voi olla sun pelastuskin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iiris81:
Oma neurologini käski aloittaa heti ehkäisyn lopettämisen jälkeen foolihapon käytön (1mg/vrk) ja jatkaa sitä ensimmäiselle raskauskolmannekselle.
Hei. Olen myös epileptikko ja vauvatoiveet mielessä tietenkin. Itselläni neurologi sanoi, että voi aloittaa foolihapon syömisen vaikka samantien ja jatkaa ihan koko raskauden ajan. :eek:
 
Moi,
vielä yksi vauvaa odottava epileptikko, viikkoja 12+4. Epilepsia todettiin reilu 1,5 vuotta sitten ja lääkityksenä on Lamictal (joka valittiin juuri vauvahaaveiden takia, vaikka uudehko lääke onkin). Foolihapporeseptin saa keneltä tahansa lääkäriltä, ja sitä saa kyllä syödä tablettikaupalla - itse aloitin 1mg / pvä, kun ehkäisy lopetettiin, ja heti kun testi oli positiivinen, annostus nostettiin 5mg:aan / pvä ja sitä annosta nyt sitten raskauden loppuun asti.

Omalle neurologille ilmoitin raskaudesta, ja käytiin aika paljon keskustelua lääkityksestä (olisin halunnut lopettaa kokonaan). Äitiyspolilla ottavat kyllä epilepsian tosi hyvin huomioon ja konsultoivat neurologia tarvittaessa, eli oman neurologin kanssa ei ole juurikaan enää tarvinnut soitella.
 
heip..

täällä myös epileptikko odottaja,kylläkin jo useampi raskaus takana,ja terveet lapset vaikka olen lääkkeitä syönyt ja imettänyt jokaista vuoden verran.
Foolihappoa olen syönyt jokaisen alkuraskauden kolmanneksen.
Tältä raskaudelta pystyin alottamaan foolin vasta kuudennella raskausviikolla,kun oli ns.yllätysraskaus:) ihana yllätys :heart:
Huoli tietenkin tuli että ehtiikö saada tarpeeksi ajoissa foolihappoa tarpeeksi..
Lääkäri kirjoitti reseptillä 1mg/vrk,ja luotan siihen määrään minkä neurologi määrää.
Lääkkeiden lopettamista ei suositella raskauden aikana,lääkärit painottavat sitä kuin paljon pahempi on sikiölle jos alkaa kohtauksia tulla raskauden aikana,entä lääkeen syöminen.
Onnellista odotusta kaikille!:)
 
roosamaria
Heippa itellä tuo kepra käytössä ja sain tietää myöhemmin tästä raskudesta kun oli nämä valekuukautiset. Ostin kyllä ihan apteekista vitamiinejä missä on foolihappoa kun ei ole vielä reptiä saanut. Minulla on kyllä aamuin ja illoin kepraa pitäisikö sitä vähentää ite ennen kun saa ajan eppariin? Ollut kyllä kohtaukseton vuosia.
 
vierailija
Heippa itellä tuo kepra käytössä ja sain tietää myöhemmin tästä raskudesta kun oli nämä valekuukautiset. Ostin kyllä ihan apteekista vitamiinejä missä on foolihappoa kun ei ole vielä reptiä saanut. Minulla on kyllä aamuin ja illoin kepraa pitäisikö sitä vähentää ite ennen kun saa ajan eppariin? Ollut kyllä kohtaukseton vuosia.
Mites tarina jatkui?
 

Yhteistyössä