Np

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultrasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei. Np ultra tehtiin alakautta,eli pitkulainen anturi työnnetään emättimeen. Kesti noin 15 min. Ei sattunut yhtään. Enkä edes ajatellut, mitä lääkäri siellä teki, kun vauva ilmaantui ruutuun. Hieman tuntui, siis ei koskenut, kun lääkäri käänteli anturia. Muista vaan rentoutua, niin hyvin menee.

Np-ultra tehdään alakautta, koska näkymät on noilla viikoilla sieltä paremmat. Meillä kyllä kokeiltiin myös vatsan päältä. Muistaakseni toimenpide kesti noin 20 minuuttia. Tarkasti mittailtiin turvotukset ja katsottiin rakenteita mitä näkyi. Sydämen rakenteita ei saatu katsottua kunnolla, joten ne tsekattiin sitten myöhemmin rakenneultrassa. Vauva saattaa olla niin liikkuvainen (kuten meillä), että kunnon kuvakulmaa joudutaan hakemaan, joten saattaa kestää kauemmin. Ihana kokemus :)

Lisäys vielä, että minulla kyllä sattui kun ultraaja työnsi sen anturin emättimeen. Se vaan survaisi sen :) Ehkä sisemmät häpyhuulet oli jotenkin edessä tai jännitin niin paljon, mutta pianhan se survaisu unohtui kun vauva ilmestyi ruutuun.

Juu alakautta tehdään. Ja mahdollisimman rentona, mutta ei anturia mulla ainakaan kovin syvälle työnnetty. Vähän inhottavalta tuntuu.
Mutta vauvan ilmestyttä ruudulle siinä vois olla vaikka kuinka kauan.

Ja nyt tässä toisessa raskaudessa lopussa ultrattiin vatsanpäältä vielä lopuksi, katsoi missä istukka on. Ja hyvin näkyi kyllä vauvakin vatsan päältä.

Mulle kyllä tehtiin np ihan vatsan päältä, niin kuin myös ihan eka ultra rv 7+5 ja kummallakin kertaa näkyi tosi hyvin. (Ykistyis)lääkäri ei edes ehdottanut alakautta ultraamista. Voihan tämä tietenkin olla kiinni laitteista ja vatsanahkan paksuudesta :)

Np-ultra tehdään siis alakautta, ei minua lainkaaan sattunut tuo ultraus.minulla ultra kesti n.50 minuuttia,kun vauveli oli ilmeisesti juuri päiväunilla ja kasvot meihin päin niin ai saatu otettua sitä np mittaa,kunnes 45 minsan päästä vauveli laittoi peukun suuhun ja kääntyi ja mitattiin sit np samantein:) muuten oli hauska katsoa kun täti selitteli tarkasti mitä näkyi ja mittaili kaikkeqa muuta ja katsoi sisäelimien näkyvyyttä kyllä niitä siellä näkyikin,aika kului nopeasti vauvelia ihaillessa sydänkin näkyi niin seleästi pomppivan siellä:) kasvon piirteet näkyivät tosi selkeästi ja ultrauksen aikana täti otti meille ainakin 10 ultrakuvaa mikä oli kiva ele.Mahtava kokemus aina tuo kun vauvelin näkee,ihanaa ensi viikolla itsellä tuo rakenne ultra:)

ei sitä aina tehdä alakautta. meillä tehdään vatsan päältä. ekassa raskaudessa se riitti, mut tässä toisessa vatsan päältä ei kunnolla näkynyt (ja ääk, ei se vatsanahka kyllä kovin paksu oo...) johtui kuulemma siitä, kun rakko oli ihan tyhjä. otettiin vielä parempaa näkyvyyttä odotellessa alakauttakin kuvaa, mut meidän tapauksessa ei sitenkään saatu priimaa kuvaa. niskaturvoke kuitenkin saatiin jotenkuten näkyviin.

Mulla tehtiin np-ultra ( viikoilla 12+5) ja aikaisempikin ihan vatsan päältä ja ongelmitta. En tiedä millainen laite kätilöllä oli käytössään, mutta sillä näkyi vauva kaikista kuvakulmista kun se käänti sitä laitetta vatsani päällä. Hyvin onnistui mittaus.

Mulla ei näkynyt sisäkautta kunnolla eli tehtiin vatsan päältä. Kesto riippuu ihan sikiöstä. Mulla kesti 45 min, kaveri oli tunnin verrran, kun sikiö oli sellaisessa asennossa, ettei saanut heti mitattua np:a.