np-ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölmö kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En huomannut asiaa neuvolasta kysyä edellisellä kerralla ja seuraava neuvola on vasta np-ultran jälkeen. Mies tulee mukaan ultraan ja olisi ihan mukava kertoa hänelle etukäteen, miten ultra hoidetaan eli jos se tehdään sisäkautta, ei tule miehelle yllätyksenä että minä olen haarat levällään ja sisään laitetaan ultrauslaite. En tiedä onko ultraaja mies vai nainen ja jos sattuisi käymään niin, että kyseessä on mies, olisi erityisen mukavaa valmistella oma mies tilanteeseen.

Olen joskus vuosia sitten ekassa ultrassa raskausviikolla 6, jossa sitten todettiin keskenmeno (ei np). Tuolloin ultran teki mieslääkäri ja sisäkauttahan tuo ultra silloin tehtiin. Oma mies ei ollut mukana ja hyvä niin. Hänellä olisi saattanut olla nieleskelemistä tilanteen kanssa.

Minulle np tehtiin sekä että. Ensin sisäkautta ja lopuksi vielä mahan päältä. Sisäkautta tehtiin kaikki oleelliset mittaukset ja mahan päältä kurkittiin vain valokuvien toivossa :)
Rakenneultra tehtiin sitten kokonaan mahan päältä (viikkoja 20+), mutta yksityisellä viikkoa aiemmin ultrattiin kokokaan sisäkautta...

Minulta yritettiin ottaa ensin mahan päältä, mutta virtsarakko oli ilmeisesti liian tyhjä ja ultratiin sitten sisäkautta. Olin kyllä virtsaamatta sen vaaditut pari tuntia mikä ohjeissa oli mutta unohdin että pitäisi juoda jotta rakko taas täyttyisi.
Mies oli mukana nyt ja myös vuotta aikaisemmin kun todettiin km. Mies istuu ylhäällä pääpuolella eikä hän intiimiä paikkoja näe. Miehelleni ainakin tilanne oli ihan ok. Hän piti todella hienona asiana että näki myös vauvamme ensi kertaa!
NP- ultra oli meillä rv 13.
Mukavaa odotusta!

yleensä tehdään sisäkautta, koska "näkyvyys" parempi. Jos on vähänkin tuota omaa mahaa (=läskiä) niin mahan päältä ei saa kunnon kuvaa jos np-ultran siitä tekee...
mutta tosiaan, tyylejä on monia.

Ja iltarusko, ihmettelen tuota, että sinua oli pyydetty olla virtsaamatta?!?!
Yleensähän rakko nimenomaan täytyy tyhjentää jotta jotain näkyy..

Riippuu myös ultralaitteista, tehdäänkö tutkimus alakautta vai mahan päältä. Vanhoilla laitteilla ei välttämättä näe muuten kuin alakautta. Ja jos tehdään mahan päältä, käsketään yleensä tulla rakko täynnä. Täysi rakko kai "nostaa" kohtua lähemmäs nahkaa tms. Mutta alakautta ultrattaessa taas pitää yleensä olla rakko tyhjänä. Eli jos on annettu ohjeita rakon täynnä/tyhjänä olemisesta, niitä kannattaa noudattaa ja niistä voi ehkä mahdollisesti päätellä kumpaa kautta ultra tehdään. =)

Mulla molemmat ultrat (np ja rakenne) tehtiin vatsan päältä. Jos mahaläskiä olisi ollut paljon haittaamassa näkyvyyttä, silloin olisi ultrattu sisäkautta.

Mahan päältä tehtiin ja hyvin näkyi! Mitään ohjeita virtsaamisen suhteen ei annettu eikä asiaa otettu puheeksi missään vaiheessa. Todettiin vain, että vatsa paljaaksi.

Kätilöopistolla (helsingissä) ainakin tehtiin vuosi sitten kun raskaana olin niin np-ultra sisäkautta ja rakenneultra mahan päältä. Ei ollut ylimääräistä läskiä ;) vaan näin on kyllä kaikille tutuille tehty myös. ennen np-ultraa piti käydä vessassa, että rakko mahdollisimman tyhjä. np-ultrassa katsoi lopuksi myös vähän aikaa mahan päältä muistaakseni, mutta siitä ei oikein saanut mitään selvää, sisäkautta oli selkeä.

ihan en ymmärrä miksi miestä pitäisi jotenkin varottaa siitä että ultra tehdään sisäkautta, mutta kukin tyylillään...

Ei tuolle minun miehelleni ainakaan ollut tullut mieleenkään, että ultra voitaisiin tehdä sisäkautta! Hän on tottunut elokuvissa ja tv-ohjelmissa näkemään, että ultra tehdään mahan päältä. Siksi mielikuvasta poikkeava tilanne saattaa yllättää. :) Lisäksi tuo mieslääkäriasia on sellainen, joka ei varmastikaan ihan kaikista miehistä ole miellyttävä ajatus. Oman kullan intiimialueita kun ei haluttaisi välttämättä vieraiden miesten silmien eteen leviteltävän. Itsekin koen epämiellyttäväksi olla mieslääkärin tai -gynen tutkittavana haarat levällään. Tästä syystä gyne, jolla käyn on nainen... Synnytystilanteessa varmaan on ajatukset niin paljon muualla, ettei yksi tai usempi mieshenkilö samassa huoneessa saa tuhottomasti vaivautumaan...

Minulle sanottiin np-ultrassa, että pitää olla rakko vähän täysi ja ultrataan mahan päältä ensin. Jos ei siitä saa kuvaa hyvin niin sitten ultrataan sisäkautta.

Minäkin olen siinä ymmärryksessä, että mikäli homma vain onnistuu - ultrat tehdään ulkokautta.
Mulle tehtiin sekä ihan eka ultra rviikolla 8 päältäpäin - neuvola-organisaation tiimoilta... ja hyvin näkyi ;) Tällöin oli mainintaa mahdollisuudesta sisäiseen ultraukseen - mikäli vauva ei oli näin näkynyt.
Ja myös NP-ultra , se tehtiin OYKS:ssa (hieno palvelu ja kokemus muuten) rvkolla 13 , myös päältäpäin - eikä ollut minkäänmoista puhetta että tehtäisiin sisäkautta ...
Ikäni vuoksi pääsin tuohon OYKS Np:hen.
Molempiin ultriin oli selvänä ohjeena, että pissalla ei saa etukäteen käydä, ja että näkyy paremmin kun nimenomaan on nestettä juonut...
Voi olla että yksityisellä toimitaan eri tavoin. Tai eri laitteilla ? Tai kaikki tosiaan riippuu siitäkin , miten päin vauva makaa ..

Mulle tuo NP-ultra oli tosi mukava kokemus , ihan lääkäri ja kun käytiin kaikki vauvan kädet ja jalat, sekä selkärangat ja pissarakot screeniltä läpi . Herkkää ...

Helsingissä kätilöopistolla np-ultra tehdään sisäkautta. Joskus on tilanne, että myös masun päältä yritetään ottaa lisää kuvia. Ja odotustilan seinillä on monta mainosta, että käypä tyhjentämässä virtsarakko ennen ultrausta (molemmissa ultrissa) eli ei tarvi pissaa pidätellä.

mulle kanssa kättärillä tehtiin alakautta, ja kurkittiin vaan vauvaa sitt mahan päältä.
rakenne ultra katottiin mahanpäältä ja sisäkautta. rakko piti olla tyhjä, kätilö sanoi ett mene vessan kautta ennen kuin aloitti.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla näin:
Kätilöopistolla (helsingissä) ainakin tehtiin vuosi sitten kun raskaana olin niin np-ultra sisäkautta ja rakenneultra mahan päältä. Ei ollut ylimääräistä läskiä ;) vaan näin on kyllä kaikille tutuille tehty myös. ennen np-ultraa piti käydä vessassa, että rakko mahdollisimman tyhjä. np-ultrassa katsoi lopuksi myös vähän aikaa mahan päältä muistaakseni, mutta siitä ei oikein saanut mitään selvää, sisäkautta oli selkeä.

ihan en ymmärrä miksi miestä pitäisi jotenkin varottaa siitä että ultra tehdään sisäkautta, mutta kukin tyylillään...

Toi pissan pidätys riippuu kyllä näköjään aika paljon siitä missä ultrataan. Meinaan kun itse varasin aikaa keskussairaalaan ultraan, joka on ensi maanantaina, niin minulle sanottiin, että aamulla voi käydä vessassa ennen ultraa, mutta rakossa PITÄÄ olla jonkin verran virtsaa, että saadaan ultrattua paremmin. Eli kannattaa kysästä siitä itse josseivat huomaa asiasta mainita erikseen ultra-aikaa varatessa.

Siis yhteenvetona: Ihan täysin riippuu sairaalan tavoista ja laitteiston laadusta miten ultrat tehdään, eikö?
Meillä tehtiin np-ultra sisäkautta ja myös mahan päältä katsottiin, kuvia saatiin molemmista ja emättimen kautta otetut olivat parempia.
Seuraava eli rakenneultra tehdään meillä vatsanpeitteiden päältä ja sinnekin mennään rakko tyhjänä. Kuulemma vanhanaikaiset laitteet vaativat että rakko on täynnä, kun se nostaa kohtua ylemmäs, uusilla laitteilla ei tarvitse.