NP ultrassa turvotusta sikiöllä, miten jatkossa?

Huomenna tähän aikaan saapi jo valmistatua lähtemiseen sairalaan, onneksi, ei tarvitse sitä sitten enää odottaa! :heart:

No teen ohjeiden mukaan, sen tiedän, että heti ei ainakaan kotia saa lähteä! :saint:

Hyvää alkanutta pvää kaikille! Täällä päänsärkyä edelleen! :headwall: Menen vielä nukkumaan, heippa siis! :wave:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv 13+1 :heart:

Aiempiin eettisiin keskusteluihin vielä palatakseni (vaikkei tämä aloitus tosiaan siitä lähtenytkään), niin meille ei ainakaan tyrkytetty yhtään mitään - itse asiassa toivoin kovastikin, että joku olisi ottanut kantaa johonkin suuntaan, mutta kyllä ne lääkärit ja hoitajat vain pelkästään asiallisesti kertoivat tuloksista/mahdollisuuksista, ja JOKA KERTA korostivat, että vanhemmat ja YKSIN vanhemmat asioista päättävät.
Neuvolan terkkari suorastaan kieltäytyi keskustelemastakaan asiasta.
Olisi ollut siinä sekamelskassa PALJON helpompaa jos joku paremmin asioista tietävä olisi rohkaisuut omalla mielipiteellään suuntaan tai toiseen.
Ko. väitöskirjaa en ole lukenut, mutta onneksi minkään väitöskirjan perusteella ei aleta tekemään suosituksia terveydenhuoltoon! Väitöskirjat kun ovat väitöskirjoja, eivät mitään Jumalan sanaa.

TYKS:n epikriisi tuli, olisin sen luettuani toivonut, että olisi tullut vasta huomise jälkeen! :ashamed:

Sikiöllä/vauvalla pahimmassa kohtaa, eli niskassa turvotusta sydämen mallisesti 8mm :headwall: :/

Eli kyllä tuntuu, että matto vedettiin jalkojen alta! :headwall:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv 13+1 :heart:

Luonto hoiti sen puolestaan! :'(

Hei kaikille!

TYKS:ssä oli aika 9:30, menimme sinne yhdessä mieheni kanssa.
Ajallaan pääsimme sisään.

Tällä kerralla naislääkäri. Tutkimus aloitettiin samantien ultralla. Hetken lääkäri siinä' katsoi ja sanoi sitten :Olen pahoillani sikiö on kuollut! :'(

Mitä muutakaan voin , kuin alkaa itkemään!? Hoitaja siinä lohdutti, mutta vain aika parantaa! :ashamed:

Hetkeksi saimme mennä kahden miehen kanssa toiseen huoneeseen. Itkimme, olimme surullisia! :'(

Sen jälkeen lääkäri kutsui meidät toiseen huoneeseen.
Oli kaksi vaihtoehtoa
1. Lähdemme kotiin ja odotamme kunnes keskeytyminen lähtee alkamaan itsekseen
2. Saan sairaalassa yhden lääkkeen heti ja keskeytyminen alkaa, kohdun suu alkaa kypsymään, tulevaan synnytykseen, ja takaisin sairaalaan vuodeosastolle 7:ksi perjantaina.

Valitsin ilman muuta, että otan lääkkeen heti.

Asiahan on erittäin surullinen, että näin kävi, mutta yksi asia lohduttaa, meidän ei tarvinnut päättää sikiön elämästä, vaan luonto hoiti sen tavallaan! :heart:

Istukkabiopsiaa ei enää voitu ottaa, tulehdusriskin takia!

Huhtikuussa on jälkikontrolli, jolloin myös saamme vastaukset patologilta, mitä on saatu selville sikiötä tutkittaessa, kuulemma paljoa ei saada selville, koska sikiö on vielä niin pieni, mutta ehkä jotain?

Olemme itkeneet, jutelleet,halanneet toisiamme mieheni kanssa kotiin tultua. :hug: :'(

Näin kävi meille tässä raskaudessa, mitään emme olisi voineet tehdä toisin!

Rva Pikkumyy ja menehtynyt Tiuhti-Viuhti :heart:

Rva Pikkumyy :hug: :hug: :hug:

Lähti lapsi luokse enkelten,
lähti maahan ikuisen autuuden.
Vain hetken kesti matka maallinen,
vaan häntä odotti jo koti taivainen.
Ei tunne kipua tuskaa siellä,
minne kulkee pienoinen enkelten tiellä.

Lämmin osanotto ja paljon jaksamista surussa elämiseen.

Lumi-Marja ja Helmi-Onni enkelimme

Ihan alkuun, :hug: kaikille niille joille seulonnoissa on tullut ikavia uutisia.
Olen itse kylla ehdottomasti seulontojen kannalla, vaikka ymmarran toki niitakin jotka eivat halua.
Asun Lontoossa ja taalla ovat kaksi lastani syntyneet ja nyt tulossa kolmonen. Esikon aikaan ei mitaan seulontoja ollut. Toisen kanssa oli np-ultra ja verikoe ja nyt ns integrated test eli np-ultra ja kaksi verikoetta. Ultrassa ei mitata pelkastaan niskapoimun turvotusta vaan myos nenaluuta (ymmartaakseni down sikioilla tama usein kehittyy hieman hitaammin). 10-14 viikolla otetaan ensimmainen veri ja 15-20 toinen. Tulokset naista kaikista analysoidaan yhdessa ja laskentoihin otetaan humioon aidin syntypera, ika ja paino. Tuloksista 1/150 tai alle on ns kohonnut riski ja tarjotaan diagnostisia tutkimuksia, esim lapsivesipunktio. Tasta ylospain tulos on "normaali". Tama seulonta ei ole pelkastaan downia varten vaan se voi antaa viitteita monesta muustakin poikkeavuudesta, monet paljon vakavampia kuin down.
Mina sain juuri viime viikolla normaalin tuloksen kaikista. Paitsi kun luin kirjetta eteenpain niin minulla on joku istukan toiminnasta kertova proteiini liian alhaalla. Tasta syysta on varattu kasvua seuraavat ultrat joka neljas viikko. Lohduttautua voi silla etta tama voi tarkoittaa sita etta alhaiset arvot ovat minulle tyypillisia vaikka istukka toimisi ihan taysin. Olen nyt soitellut ja kysellyt lisaa ja kovasti on yritetty painottaa sita etta tama ei ole niin vakavaa kuin kuulostaa, mutta etta vauva syntyy tasta huolimatta todennakoisesti terveena mutta pienikokoisena. Minulla on rakenne ultra ensi kuussa ja siina samalla syynataan kasvu ja napanuoran verenvirtaus perusteellisesti.
Mahtaakohan tama seulonta tulla suomeen joskus - no siina sita sitten taas riittaa suukopua selontojen vastustajille... Ketaanhan ei pakoteta, jokainen tehkoon valintansa mutta vastustajat kunnioittakoot niita jotka haluavat tietaa.

Musikka: Mikä proteiini tarkalleen ottaen kyseessä ja kuinka alhainen oli lukema? Mehän jäimme alkuraskauden veriseulassa kiinni nimenomaan alhaisen papp-a -pitoisuuden takia (0,23 MoM muistaakseni). Suomessa ei raskautta seurata sen tarkemmin, vaikka papp-a alhainen onkin; istukkanäytteen tulos oli normaali. Vähän on mietityttänyt, kun nimenomaan sikiön pienikasvuisuuteen jne. tuo voi liittyä. Vaan pianpa nähdään lopputulos (rv 40 jo).

Olen niin kovin pahoillani puolestasi, Rouva Pikkumyy :snotty: Itsekin keskenmenon kokeneena ja nyt uutta vauvaa odottaessani tiedän ja hyväksyn sen, että keskenmenot tapahtuvat syystä. Niin kamala kokemus kuin se onkin niin luonto hoitaa asiat niin kuin parhaaksi on. Itse sain voimia ajatuksesta, että pieni nyyttimme ei olisi kestänyt elämää maan päällä, jos kerran oli niin sairas ettei jaksanut kehittyä edes äitinsä kohdussa..

Toivon sinulle voimia ja jaksamista tulevaan :heart:

Kaikkea hyvää,

Carmen ja Nirppu rv 28+4

:hug: :hug: rouva pikkumyylle :ashamed: :hug:

olen hengessä mukana. itsellänikin rv 13 km takana ja juuri tuli vuosi täyteen siitä. joten on niin tuoreessa muistissa että itkettää pelkkä ajatuskin kun saimme tietää mitä oli käynyt. :ashamed:

nyt kuitenkin onnellisesti odotamme vauvaa pian rv 30 ja terve tyttö ultran mukaan tulossa huhtikuussa :heart:

kaikkea hyvää, toivottaa pulttis perheineen :wave: :hug:

:hug: :flower:
Huomenna tulee viikko tapahtumasta. Paljon olen jaksanut viikon aikana, mm ulkoilla, pyöräillä, lukea, nauttia kotona olosta, surra, nauraa, itkeä kaikkea.

Tänään tuli kutsu jälkitarkastukseen , se on 31.3.-08 ja sen jälkeen voimme taas alkaa vauvahaavieluista "tositoimiin", näin olemme päättäneet! :heart:

Tilasin jo ovulaatio- ja raskaustestejäkin valmiiksi! :heart:

Elämä jatkuu! :saint:

Rouva Pikkumyy :heart: :wave:

Ihana lukea positiivisesta asenteestasi, Rva Pikkumyy! Olen kanssasi samoilla linjoilla eli uutta yritystä van heti, kun saatte lääkäriltä luvan, jos henkisesti koette olevanne siihen valmiita. Meillä se oli ainakin itsestään selvää, että lopputarkastuksen jälkeen odotetaan vielä toiset kuukautiset ja sitten alkaa työstö ;) Ja olisinkohan toisesta yrityskierrosta sitten plussannutkin! Useinhan keskenmenon saaneet naiset raskautuvat helposti, jos heti perään alkaa yrittämään.

Aurinkoista mieltä sinulle ja onnea uuteen yritykseen, kun sen aika on! :hug:

Yhteistyössä