np-ultra raja

  • Viestiketjun aloittaja riskiraja
  • Ensimmäinen viesti
riskiraja
Kävin just np-ultrassa, veriseula tehtiin pari viikkoa sitten. Lääkäri sai näiden molempien yhteenlasketun arvoksi, että mulla on 1:4514 riski saada down syndrooma lapsi, mun ikään (36 v.) katottuna. Eli riski on pieni, eikä suositellut lapsivesipunktiota.
Millaisia arvoja muut ovat saaneet? Ja mikä on tuo raja josta pitäis olla huolestunut? Asun itse ulkomailla ja oon käynyt täällä tutkimuksissa, en edes tiedä käytetäänkö Suomessa noita samoja lukuja/arvoja?
Kauheesti vaan varotellaan ja pelotellaan näitä ""vanhoja"" ensisynnyttäjie, kuinka on niin suuri riski saada down-lapsi, pelkään vaan, josko pitäis vaatia lapsivesitutkimus kuitenkin?
 
Milli -71
Hei,

itse asun Tukholmassa ja olin NP-ultrassa viime perjantaina. Täytän nyt marraskuussa 34v ja sain luvuiksi 1:1658 ja 1:1543 (odotan kaksosia). Mulle sanottiin että luvut olivat todella alhaisia ikääni nähden. Kätilön mukaan täällä suositellaan lapsivesitutkimusta jos riskiluvuksi tulee 1:250 tai alempi.

Esikoisen kanssa (ollessani 32 v.) luvuksi tuli 1:3684. Omasta mielestäni nykyiset luvut olivat hälyttäviä, mutta kätilön mukaan heitto alaspäin johtuu siitä että ikää on tullut pari vuotta lisää sitten viime kerran.
 
84
Mulle tehtiin pelkkä veriseula, ja luvuksi tuli 1:84, ja ikää on alle 30! Lapsivesipunktiossa onneksi selvisi, että kaikki on ok, mutta se raja on tosiaan 250, eli siihen nähden tuhannen ylittävät luvut on ok. Nehän siis tarkoittaa, että yksi mahdollisuus yli tuhannesta sille, että joku on vialla. Eli alle promille. Ei kannata panikoida, paljon suurempi riski on muilla asioilla mennä vikaan. Näin mun mielestä.
 
Nalle Puh
Moi,

mulla riskiluvuksi tuli nt-tutkimuksen ja veriseulan jälkeen 1/500, ikää 30 vuotta. Mietin lapsivesitutkimusta, mutta mulle ainakin sanottiin, ettei sitä suositella, koska keskenmenoriski on 1/200. Yli tuhannen luvuilla en kyllä edes miettisi mitään jatkotutkimuksia. Eihän edes lapsivesitutkimuksella todetut terveet kromosomit takaa tervettä lasta, onhan sitä paljon muitakin sairauksia.
 

Yhteistyössä