Nöyrrymme ja haemme toimeentulotukea. Mitä menoja he ottavat laskelmassa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nelli";26075141]Äläpäs puhu mitään jos et tiedä, kyllä sossu kotihoidontuen hyväksyy.[/QUOTE]

Lukenut vissiin vähä huonosti en tajunnut että ap on kotihoidontuella! Joten siis ei tietenkään vaadi työkkärin listoille jos kerta olet kotona kotihoidontuella :)

Mun mielestä on ahdistavaa käydä siellä työkkärissä ja sitten ne esittelee niitä samoja työpaikkoja, jotka löytyy mollista ja se jokakuinen työtön,työtön,työtön,työtön-lapun täyttely on raivostuttavaa. Ja sitten vielä sekin että saatetaan "pakottaa" pariksi päiväksi johonkin duuniin ja kun lapsilla ei ole hoitopaikkaa, niin saa karenssia, niin mä en jaksa sitä!

Asumistukilaskurin laskun tein ja asumistukea emme sen mukaan saisi.

Toimeentulo tukea on aika hankalaa saada, kun silä laskurilla laskien voisikin olla oikeutettu, niin jätettyäsi hakemukseen kaikki siinä tarvittavat tiedot, et välttämättä ole enään tukeen oikeutettu...meillä minä olen töissä, mies opintovapaalla, ei meille ainakaan vastaavilla tuloilla kuulunut toimeentulotukea, tosin eihän asiat aina samalla lailla mene, toivottavasti saatte. Meillä kaksi lasta. Kai ne siellä ajattelivat, että mieheni opintovapaalla olo on ikäänkuin tahallista tulojen huonontamista, en tiedä. Mies siis ei enää kyennyt entistä työtään tekemään töissä saadun rasitusvamman takia.Eipä meille kyllä kuulu asumistukeakaan. Tuntuu, että varsinkin töissäkäyvien on hankalaa mitään tukia saada, pitäisi varmaan etsiä parempi palkkainen ammatti:) mies taas ei koulutustuella ollessaan saa ansaita ylimääräistä, ettei menetä aikuiskoulutus tukeaan,poikkeuksena kesä kuukaudet, jolta ajalta ei saa tukea ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075174:
Mun mielestä on ahdistavaa käydä siellä työkkärissä ja sitten ne esittelee niitä samoja työpaikkoja, jotka löytyy mollista ja se jokakuinen työtön,työtön,työtön,työtön-lapun täyttely on raivostuttavaa. Ja sitten vielä sekin että saatetaan "pakottaa" pariksi päiväksi johonkin duuniin ja kun lapsilla ei ole hoitopaikkaa, niin saa karenssia, niin mä en jaksa sitä!

Tuo ettette saa asumistukea kertoo aikalailla jo sen ettette myöskään saa toimeentulotukea... Yksinkertaisesti liian isot tulot...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075174:

Sori, mutta mä en nyt ymmärrä mitä sä menettäisit sillä, että olisit työkkärin listoilla, saisit työttömyyskorvausta nykyisten tukien päälle ja sitten jos et jotain työtä ota vastaan, niin edelleen saisit samat rahat kuin nyt kotihoidontuen ja lapsilisät. Eihän se tarkoita, että on työkkärin listoilla, että lasten pitää olla hoidossa.

Itse mielummin alennun kirjoittamaan työtön työtön -lappuja kuin hakemaan sossusta elämiseen rahaa, ihan karmee paperi show. Niin eikös ne työkkärin laputkin pysty nykyään täyttään netissä ja eine sieltä työpaikkoja tuputa jos olet antanut ymmärtää todellakin etsiväsi ja hakevasi töitä jatkuvasti.

[QUOTE="vieras";26075328]Sori, mutta mä en nyt ymmärrä mitä sä menettäisit sillä, että olisit työkkärin listoilla, saisit työttömyyskorvausta nykyisten tukien päälle ja sitten jos et jotain työtä ota vastaan, niin edelleen saisit samat rahat kuin nyt kotihoidontuen ja lapsilisät. Eihän se tarkoita, että on työkkärin listoilla, että lasten pitää olla hoidossa.

Itse mielummin alennun kirjoittamaan työtön työtön -lappuja kuin hakemaan sossusta elämiseen rahaa, ihan karmee paperi show. Niin eikös ne työkkärin laputkin pysty nykyään täyttään netissä ja eine sieltä työpaikkoja tuputa jos olet antanut ymmärtää todellakin etsiväsi ja hakevasi töitä jatkuvasti.[/QUOTE]

Ei kotihoidontukea ja täyttä työkkärirahaa saa päällekkäin.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26075383:
Ei kotihoidontukea ja täyttä työkkärirahaa saa päällekkäin.

Ei saakaan, laskuri tälle on myös kelan sivuilla...

Jos ette saa asumistukea, ette kyllä varmasti saa toimeentulotukeakaan. Niinkuin joku sanoi, liian isot tulot. Menoiksi kun ei lasketa bensoja, vaatteita eikä TV-lupaa...

[QUOTE="maikku";26075424]Ei saakaan, laskuri tälle on myös kelan sivuilla...

Jos ette saa asumistukea, ette kyllä varmasti saa toimeentulotukeakaan. Niinkuin joku sanoi, liian isot tulot. Menoiksi kun ei lasketa bensoja, vaatteita eikä TV-lupaa...[/QUOTE]

Toimeentulotukilaskurin mukaan työmatkakulut, kohtuulliset vaate ja kenkämenot ja tv-lupa, puhelin, netti ja joitain muitakin otetaan menoissa huomioon. Miksi vaivaudut kirjoittamaan jotain mutusoopaa, ettei noita huomioida??

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26075612:
Suurin osa noista kuuluu perusosaan.

Okei. No tietääkö kukaan tuosta yhtiövastikkeesta? Jos se hyväksytään sain toimeentulon summaksi 223€, jos ei niin summa jäänee vain 23€:on ja sitä emme kyllä kehtaa sitten hakea. :)

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075547:
Toimeentulotukilaskurin mukaan työmatkakulut, kohtuulliset vaate ja kenkämenot ja tv-lupa, puhelin, netti ja joitain muitakin otetaan menoissa huomioon. Miksi vaivaudut kirjoittamaan jotain mutusoopaa, ettei noita huomioida??

Nuo kuuluu siihen perusosaan, joka on n.400kk/aikuinen. Karrikoidusti, teille pitää jäädä asumismenojen ja terveydenhuoltomenojen jälkeen 400 per yksi aukinen, lapsen osuus taas on n.280e, ja siinä lapsen osuudessa otetaan huomioon lapsilisät.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075018:
Minulla kotihoidontuki ja lapsilisät. En halua työkkäriin, mieluummin haen töitä näin itsenäisesti. En halua työkkärin listoille.

Miehellä palkka n. 16€/h, MUTTA työtunteja tällähetkellä vähän. Mies tienaa n. 1700€, minulle kotihoidontuki ja lapsilisät. Lapsilisiä ei otettu tuossa toimeentulotukilaskurissa homioon, kun laskin sillä tulomme.

Siis miten lapsilisä ei otettu laskurissa huomioon? toimeentulotukea haettaessa ne kuitenkin otetaan joten huomaa laskea ne tulo- puolelle. Kaikista tuloista pitää myös toimittaa tosite, eli miehen palkkakuitit yms ja tiliotteet kaikista tileistä.

En mä osaa laskea tuolla laskurilla, kun net se sano näin:
"Laskelman mukaan taloutenne menot ovat 2613.65 euroa, ja tulot 2250.00 euroa.
Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 363.65 euroa"

Summa pomppii 500€-23€ välissä. En tajua! Ehkä me haetaan ja katsotaan sitten kuinka käy. :)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26075670:
Siis miten lapsilisä ei otettu laskurissa huomioon? toimeentulotukea haettaessa ne kuitenkin otetaan joten huomaa laskea ne tulo- puolelle. Kaikista tuloista pitää myös toimittaa tosite, eli miehen palkkakuitit yms ja tiliotteet kaikista tileistä.

Syötin laskuriin miehen tuloiksi käteen jäävä palkka 1700€, kotihoidontuki 480€ (käteen) ja lapsilisät 220€ ja laskuri väitti että tulomme on 2250€ ja menot 2613€ :O

Menoiksi laskin:

asuntolainan korot 200€
vastike 220€
sähkö 50€
tv-lupa 22€
puh+netti yht 80€
vaipat 46€
ruoka 400€
puht pito n. 50€
vakuutus 50€

"Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 363.65 euroa"

EN YMMÄRRÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075769:
Syötin laskuriin miehen tuloiksi käteen jäävä palkka 1700€, kotihoidontuki 480€ (käteen) ja lapsilisät 220€ ja laskuri väitti että tulomme on 2250€ ja menot 2613€ :O

Menoiksi laskin:

asuntolainan korot 200€
vastike 220€
sähkö 50€
tv-lupa 22€
puh+netti yht 80€
vaipat 46€
ruoka 400€
puht pito n. 50€
vakuutus 50€

"Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 363.65 euroa"

EN YMMÄRRÄ!

En tunne tuota laskuria millainen on, mutta nuo korostetut kuuluvat siihen perusosaan, eli niitä ei silloin merkata ylimääräisinä.Tällöin jäisitte muutaman satasen plussan puolelle. Toki kannattaa hakea, kyllä ne sitten tekevät päätöksen ja siinähän sen näkee.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26075789:
En tunne tuota laskuria millainen on, mutta nuo korostetut kuuluvat siihen perusosaan, eli niitä ei silloin merkata ylimääräisinä. Toki kannattaa hakea, kyllä ne sitten tekevät päätöksen ja siinähän sen näkee.

Tv-lupakin kuului perusosaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075769:

Menoiksi laskin:

asuntolainan korot 200€
vastike 220€
sähkö 50€
(koti)vakuutus 50€

EN YMMÄRRÄ!

Poistin tuosta luettelosta ne menot, jotka huomioidaan. Muut ovat sisällytetty jo siihen perusosaan, joten niitä ei lasketa mihinkään mukaan. Kokeile noilla menoilla, mitä laskuri sanoo.

[QUOTE="mä";26075840]Poistin tuosta luettelosta ne menot, jotka huomioidaan. Muut ovat sisällytetty jo siihen perusosaan, joten niitä ei lasketa mihinkään mukaan. Kokeile noilla menoilla, mitä laskuri sanoo.[/QUOTE]

Kiitos, kun selvensit asiaa! :) Laskin ja nyt laskuri sanoi:
"Laskelman mukaan taloutenne menot ovat 1861.65 euroa, ja tulot 2220.00 euroa.
Arviolaskelman mukaan ette ole oikeutettu toimeentulotukeen."

Laskuri oli tämä: Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega

Noin se menee nyt oikein, niinkuin "mä" sanoi niin noita tv-lupia tms ei huomioida erikseen vaan ne sisältyvät jo perusosaan. Vaihtakaa netti halvempaan (mokkulat alkaen 5e/kk) ja lopettakaa kännykässä lörpöttely, tästä tulee jo varmasti 50e/kk säästö. Ei siivoukseenkaan (puhtaanapito?) viittäkymppiä kuussa pitäisi mennä! Asuntonne on teille lisäksi ihan liian kallis - nykyisellä korkotasolla 200e/kk korkoihin tarkoittaa noin 120 - 150 tonnin lainaa, joka teidän tuloillanne on ihan liian iso summa.

Kyllä tuolla summalla pitää pärjätä ilman veronmasajien tukea. Asunto on syytä laittaa myyntiin, jos ei tuo summa riitä elämiseen. Voi elämä, miten tämä maa on tässä jamassa että haetaan toimeentulotukea yli 2000 euron tuloilla....

Ottaa kovaa päähän Aikanaan elätin kaksi lasta, opiskelin yliopistotutkinnon ja kävin töissä paskaduuneissa. Nyt kun tienaamme perheemme kanssa erittäin hyvin ja maksamme veroja todella paljon, n. 100 000 vuodessa, niin ei voi käsittää että maksamme toimeentulotukiasiakkaiden mukavuudesta eikä tarpeesta. Mielläni maksan niille jotka oikeasti ovat köyhiä, mutta köyhyteen ei kuulu omistusasunto eikä se että tuntuu vähän epämukavalta kun ei ihan riitä...

Yhteistyössä