Noudatatteko neuvolan ohjeita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa odotellessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa odotellessa

Vieras
Noudatatko neuvolan ohjeita, esim. lasten ruokasuosituksista, hygieniasta ym. ja jos et niin miksi et? Oletko lukenut päinvastaista tutkimustietoa, oletko auktoriteettikammoinen, noudatatko jonkun muun maan suosituksia vai oletko kenties muuten välinpitämätön?

Onko jotain suosituksia olemassa, mitä mielestäsi pitäisi lisätä neuvolan ohjeisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja lapsen turva:
suodatan, sillä neuvolan ohjeet ovat yleispäteviä suosituksia.
olen esim antanut lapselleni lehmänmaitoa alle 1v ( 11kuisena ) jne.

Miksi oma lapsesi on erityinen muihin verrattuna? No tuskin tuo yksi kuukausi on merkityksellinen

Riippuu vähän suosituksista, periaatteessa noudatin kyllä, mutta terveellä järjellä. En ole auktoriteettikammoinen vaan maalaisjärkeä käyttävä. Mun mielestä esim. normaalisti liikkuva, normiruokaa syövä lapsi voi silloin tällöin juoda kevytmaitoa ja hänen ruokansa voidaan valmistaa muista kuin kevyttuotteista. En alkanut 6kk:n iässä antamaan lapselleni kiinteitä, enkä aloittanut kiinteiden antamista perunalla, sillä varsinkaan jälkimmäinen ohje ei mielestäni perustunut yhtään mihinkään.

Esikoisen kohdalla noudatin, koska mulla ei ollut parempaakaan tietoa. Eikä silloin yli 14v sitten ollut vielä nettiä ( ainakaan meillä ), josta olisi voinut helposti etsiä vaihtoehtoista tietoa. Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla sovelsin enemmän =)

Riippuu neuvolantädistä ja lääkäristäkin. Kaikki eivät ole ajantasalla esim. imetyksen ja ruokasuositusten kanssa. Rokotuksia en ole antanut laittaa vaikka se yleinen linja onkin.

Noudatan. Joskus pitää muistuttaa itseään siitä että neuvot ovat yleispäteviä. Tuntuu välillä melkein rikokselta tehdä jotain toisin ja taas saa muistuttaa itseään että nämä on minun lapsia ja minä päätän mitä teen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Apua, eikö neuvolasta tosiaan saa ajantasaista tietoa? Toki kirjallisuutta olen itsekin lukenut, mutta sooloilu tuntuu jotenkin tyhmältä...

Ei joka paikassa. Esimerkiksi minulle on ehdotettu kiinteitä jo 3kk ikäiselle, vaikka rintamaitoa tuli paljon ja lapsi kasvoi paremmin kuin hyvin silläkin. Ei siis mitään ongelmia tai syytä antaa kiinteitä. Toinen täti taas ehdotti vellejä.. Joita ei siis virallisesti suositella :) Lisäksi joissain paikoissa edelleen suositellaan Jekovit-tippoja, jotka eivät ole yhtä tehokkaita kuin D3-vitamiini.

Apua, eikö neuvolasta tosiaan saa ajantasaista tietoa? Toki kirjallisuutta olen itsekin lukenut, mutta sooloilu tuntuu jotenkin tyhmältä...

No sinun lapsesihan se on. Sinä saat ihan itse päättää miten häntä kasvatetaan ja miten hoidetaan. Lapsi ei siitä rikkoudu, jos päätätkin aloittaa kiinteät perunan sijaan bataatilla. Lapset eivät ikävä kyllä tule käyttöohjeiden kanssa, tulee olemaan paljon asioita, joita joutuu päättämään ilman neuvolan ohjeistusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei joka paikassa. Esimerkiksi minulle on ehdotettu kiinteitä jo 3kk ikäiselle, vaikka rintamaitoa tuli paljon ja lapsi kasvoi paremmin kuin hyvin silläkin. Ei siis mitään ongelmia tai syytä antaa kiinteitä.

Sama meillä. Esikoisen kanssa lähes pakotettiin syöttämään kiinteitä, kun lapsi ei kuulemma kasvanut. Kasvoi täysin käyrän mukaisesti mutta alakäyrillä. Vanhempia vilkaisemalla olisi selvinnyt, että tämä lapsi tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä aina olemaan pienikokoinen. Ei, kiinteät piti aloittaa että kasvaa paremmin ja nukkuu enemmän. No, kiinteät aloitin, ja lapsi kasvoi entistä hitaammin ja nukkui huonommin. Kuopusta sitten imetin niin pitkään kuin huvitti.

ekan kohdalla noudatin, toisen kohdalla osasin ajatella jo itsekin.
esimerkki: ekan 4kk neuvolassa ihmeteltiin kun ei oltu vielä aloitettu soseita ja sanoivat sitten että nyt on syytä aloittaa. toisen kohdalla suositus oli muuttunut "6kk täysimetystä ja sitten vasta soseita" - eipä odoteltu sinne 6kk:n ikään asti vaan aloitettiin soseet jo ennen kuin oli 4kk. lapsilla ikäeroa 3v ja tuonkin jälkeen on varmaan suositukset muuttuneet, aika aikaansa kutakin ja neuvola ei ole mikään poliisi, siellä annetaan vinkkejä, mutta niitä ei tarvitse noudattaa pilkun tarkkaan.

Neuvola on minulle aina ollut paikka, josta saan lapsille tarvittavat rokotteet ja jonka kautta voi päästä lääkärille, jos jotain poikkeamaa jossain ilmenee.
Kaikki muut menevät surutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toimii!:flower:

Pääasiassa noudatan, mutta en orjallisesti. Nillä ohjeilla heitän vesilintua, joiden perustelu ei mua vakuuta, kuten "lihamäärää voit lisätä, sillä onhan lapsesi poika". :D Myöskään joissain neuvolan jakamissa sponsoroiduissa esitteissä oleva markkinointipropaganda ei muhun uppoa ihan tosta vaan.

Riippuu asiasta. Yleensä ollaan samoilla linjoilla. Mutta onpa noita terkkojakin ollut joka lähtöön... Ja lääkäreitä.
Omaakin järkeä voi käyttää ja jossain vaiheessa omaa kokemustakin.

Hjoo... Mutta mistä sen tietää onko se oma kokemuskaan niin oikein tai maalaisjärki? Jos kariesbakteeria ei ole testattu, kannattaako lapsen kanssa syödä samasta lusikasta saati sitten syöttää muiden lapsia samoin.

No mä käytän omaa järkeäni jonka lisäksi sovellan ohjeita joita olen saanut neuvolasta, tutuilta, löytänyt netistä ja kirjoista... Jos joku arveluttaa/sotii vastaan käsitystäni asiasta en tee sokeasti niin kuin ns. käsketään vaan haluan ensin tietää perustelut. Tai siis tehdään miehen kanssa yhdessä päätökset tällä tavalla...

Hjoo... Mutta mistä sen tietää onko se oma kokemuskaan niin oikein tai maalaisjärki? Jos kariesbakteeria ei ole testattu, kannattaako lapsen kanssa syödä samasta lusikasta saati sitten syöttää muiden lapsia samoin.

Kysy tältä palstalta:D. No mut ihan oikeasti täältä saa ainakin paljon eri näkemyksiä, joista valita itselleen sopivat.

Karieksen välttely on ihan tutkitusti järkihommaa, joten omat lusikat lapselle. Alle 3-vuotiaiden suun bakteerikanta on vasta kehittymässä ja karies asettuu mielellään pieniin suihin.

joo ja en.

meil ei käytetä kevyttuotteita. juodaan kevytmaitoa-ei rasvatonta.
vauva saa juosa öisin maitoa vaik 2 vuotiaaksi, en ala sitä lopettamaan ennen kuin tunnen lapseni olevan siihen valmis.
meil ei oo säännöllistä päivärytmiä, koska en osaa elää liian tarkkaan suunnitellun suunnitelman mukaan

jne...