Nostaako raskauden aikana puhjennut raskausdiabetes itsessään painoa normaalipainoiselle äidille?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Kannattaa muistaa, että rd on sokeriherkkyyttä. Hiilarit siis sokeristuvat kehossa herkemmin ja siten varastoituvat rasvoinakin nopeammin. Tämä selittää painonnousua.

Ap syö mielestäni aivan liikaa hiilareita ja aivan liian vähKän proteiinia. Hyviä rasvoja et saa lainkaan riittävästi, ellet syö kalaa tai kalaöljykapseleita ja käytä rypsiöljyä ruoanvalmistukseen. Suosittelen ehdottomasti rypsiöljyä oliivi- ja auringonkukkaöljyjen tilalla. Tämä omega-3:sten ja omega-6:sten suhteen takia.

Kannattaa ottaa hiilarirajoitus vakavasti, ettei vauva kasva liian nopeasti ja saa itsekin sokeriherkkyyttä. Kuten moni muukin täällä jo sanoikin, niin syö kunnon ruokaa ja pieniä annoksia usein!

:)

Muoks: ja lisäys vielä, että ne hiilarien lähteet on myös hyvä tarkistaa. Ei hedelmiä, sokeria, eikä valkojauhoja. Tilalle täysjyvää ja kasviksia. Lisäksi suositusten mukainen ruisleipämäärä on hirvittävän korkea, jos katsoo leipäviipaleiden sisältämän suolan määrää. Korvaisin ruisleivistä suuren osan myös kasviksilla ja käyttäisin aikaa leipien tuoteselostusten tavaamiseen kaupassa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
totta. saattaa mennä monta päivää, etten syö lämmintä ruokaa ollenkaan. en ole saanu mitään ohjeita vielä.
Suosittelen syömään ihan kunnolla myös lounaan ja päivällisen, toinen ihan kunnon lämmintä ruokaa, toinen voi olla keitto tai salaatti.
ok. Mutta sit paino varmaan nousee vieläki enemmän ku nyt, nyt on noussu 1 kg per viikko tahtia

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Kannattaa muistaa, että rd on sokeriherkkyyttä. Hiilarit siis sokeristuvat kehossa herkemmin ja siten varastoituvat rasvoinakin nopeammin. Tämä selittää painonnousua.

Ap syö mielestäni aivan liikaa hiilareita ja aivan liian vähKän proteiinia. Hyviä rasvoja et saa lainkaan riittävästi, ellet syö kalaa tai kalaöljykapseleita ja käytä rypsiöljyä ruoanvalmistukseen. Suosittelen ehdottomasti rypsiöljyä oliivi- ja auringonkukkaöljyjen tilalla. Tämä omega-3:sten ja omega-6:sten suhteen takia.

Kannattaa ottaa hiilarirajoitus vakavasti, ettei vauva kasva liian nopeasti ja saa itsekin sokeriherkkyyttä. Kuten moni muukin täällä jo sanoikin, niin syö kunnon ruokaa ja pieniä annoksia usein!

:)
Joo, en syö lihaa lainkaan. Hiilareita varmaan ihan liikaa. Syön päivittäin E-EPA kalaöljykapseleita.

ap
Korjaus: siis syön vain kanaa, kalaa harvemmin. Kanaakin vain ehkä 3 kertaa kuussa. Mutta kyllä sit juon kanssa maitoa.

Tuo ruokavalio oli aika niukka eilen, mutta tosiaan, en syö lämmintä ruokaa päivittäin. Siinä heikkous.

vieras
mä en uskalla mennä neuvolaan ens viikolla,mitä ne sanoo ku paino noussu yli 2kg..no yritän korjata syömisiäni ja jättää noi hedelmät pois,jos omenan silloin tällöin söis..masentaa kyllä nyt vietävästi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en uskalla mennä neuvolaan ens viikolla,mitä ne sanoo ku paino noussu yli 2kg..no yritän korjata syömisiäni ja jättää noi hedelmät pois,jos omenan silloin tällöin söis..masentaa kyllä nyt vietävästi.
Missä ajassa noussu ton 2 kg?

Esim. eilen

aamulla

2 palaa reissumiestä, 2 siivua juustoa, cocis light

lounas
2 palaa reissumiestä, 3 mandariinia, vettä, 4 palaa suklaata

päivällinen
tomaattikeittoa, 3 hapankorppua, päällä juustoa ja tomaattia

iltapala
profeel jugurtti, omena, 1 reissumies juustolla ja tomaatilla
Todella hiilaripitoinen ruokavalio ja syöntikertojakin on liian vähän ottaen huomioon sen rd:n.

Leipä, mandariini, omena, suklaa, hapankorppu jo jogurtti on sellaisia tuossa listalla jotka pitäisi ennemminkin laittaa minimiin...ja sulla ruokavalio oikeastaan koostuu niistä.

Vaihda aamuleivät vaikka puuroon ja mehukeittoon (täyttääkin enemmän) ja kun syöt leipää niin laita siihen jättisuuri kasa kinkkua, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa yms. jotta siitä lähtee nälkä. Tingi ennemmin leivästä kuin leivän päälisestä.

Syö 2 lämmintä ateriaa päivässä.

Vähennnä suklaan syöntiä ja syö silloinkin vain tummaa suklaata.

Vaihda mandariinit porkkanaan/kurkkuun tms. Yhden mandariinin voit toki päivässä syödä jos haluat, minä en tosin syönyt edes yhtä hedelmää päivittäin.

Vaihda jogurtti turkkilaiseen jogurttiin, jossa on hiilareita huomattavasti vähemmän. Mein tavallisessa mansikkajogurtissa on 13g, turkklaisessa on vain 3,7g.

Näillä tavoin mulla siis tuli vain vajaa 8 kg ja painon synnytyksen jälken vähemmän kuin ennen raskautta. Vauvakin pysyi normikokoisena eli painoi 3330g.

Korjaus: siis syön vain kanaa, kalaa harvemmin. Kanaakin vain ehkä 3 kertaa kuussa. Mutta kyllä sit juon kanssa maitoa.

Tuo ruokavalio oli aika niukka eilen, mutta tosiaan, en syö lämmintä ruokaa päivittäin. Siinä heikkous.
Maitokin sisältää paljon hiilaria. Tarkista niidenkin määrät. Lisää vielä ruokavalioon rahka, luonnonjugurtti + marjat, linssit, pavut, herneet jne.. niin saat riittävästi proteiinia. Syötkö kananmunaa? Siitä saa helposti välttämättömät aminohapot.

Maidossa on paljon hiilareita. Mä join rd aikana laktoositonta maitoa jossa hiilareita edes vähän vähemmän kuin tavallisessa maidossa.

Ja syö ihmeessä sitä kanaa ja kalaa useammin ainakin nyt raskauden ajan.

ap
Kiitti hyvistä vinkeistä. :) Toi voileipävinkki oli myös hyvä.
Kyllä syön kananmunaa, tosin nyt en ole syöny sitä aikoihin. kyllä mä nyt tajuan, että syön melkeen vaan hiilareita. Vauvan painoarvio laskettuna aikana on lähemmäs 5 kg nyt...et et....

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Ainiin vielä, syö puuro mieluummin lounaaksi kuin aamupalaksi. Yöllä verensokeri on noussut, joten aamupala ei saa olla kauhean hiilaripitoinen. Tämä on varmaan sanottu neuvolan ohjeissakin?!
Saan ohjeet vasta perjantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
totta. saattaa mennä monta päivää, etten syö lämmintä ruokaa ollenkaan. en ole saanu mitään ohjeita vielä.
Suosittelen syömään ihan kunnolla myös lounaan ja päivällisen, toinen ihan kunnon lämmintä ruokaa, toinen voi olla keitto tai salaatti.
ok. Mutta sit paino varmaan nousee vieläki enemmän ku nyt, nyt on noussu 1 kg per viikko tahtia
Ei nouse. Sitten kun syöt järkevästi, niin että saat pieniä määriä kerrallaan ruokaa, ja sokerit pysyy tasaisena, niin painonnousukin tasoittuu.

vieras
vähän reilu viikossa ja eilisestä noussu puoli kiloa

Kiitti hyvistä vinkeistä. :) Toi voileipävinkki oli myös hyvä.
Kyllä syön kananmunaa, tosin nyt en ole syöny sitä aikoihin. kyllä mä nyt tajuan, että syön melkeen vaan hiilareita. Vauvan painoarvio laskettuna aikana on lähemmäs 5 kg nyt...et et....
Heh, ei tämä mitään salatiedettä ole. Hiilareiden laskemisen oppii nopeasti. Vauva on kyllä jo melkoinen, että tsemppiä loppumetreille! :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Onko ne valion mehukeitot ok?
On, ne vähäkaloriset. Mansikkakeitossa hiilareita vain 2,2g.
Mä jotenkin luulin, että niitä ei sais syödä, luulin, että ne vasta on hiilaripommeja, ajattelin, että tavalliset hedelmät ei oo läheskään yhtä pahoja. Täytyypä ottaa niitä ja just niitä vähäkalorisia versioita vielä.

Mutta kun en ole tottunu syömään kunnolla lämpimiä ruokia, niin mitä ihmettä mä syön lämpimäks ruuaks? En siis syö naudanlihaa.

ap
vähän reilu viikossa ja eilisestä noussu puoli kiloa
Mulla nousi pahimmillaan viikossa 3,5 kg ja sit jatkuu 1 kg per viikko tahtia...mullaki noussu puoli kiloa eilisestä

Mutta kun en ole tottunu syömään kunnolla lämpimiä ruokia, niin mitä ihmettä mä syön lämpimäks ruuaks? En siis syö naudanlihaa.
Kanasuikaleista teet kastiketta tai kiusausta, kanaa uunissa paistaen, kalapastaa, kasvissosekeittoja, kasvisgratiinia... onhan niitä nyt vaikka mitä vaihtoehtoja.

Mä jotenkin luulin, että niitä ei sais syödä, luulin, että ne vasta on hiilaripommeja, ajattelin, että tavalliset hedelmät ei oo läheskään yhtä pahoja. Täytyypä ottaa niitä ja just niitä vähäkalorisia versioita vielä.

Paista kanaa ja tee lämmin kanasalaatti. Tai sama kalasta.
Munakkaat ovat hyviä, samoin esim. lounaaksi voi sen puuron marjoineen tai mehukeittoineen syödä.

Jätä siis perunat pois tai lähes pois, muusi kokonaan pois. Tämän voit korvata höyrytetyllä kukka-, parsa- tai ruusukaalilla. Kukkakaali on kaikkein miedoimman makuista.

Voi tehdä myös kasvissosekeittoja ITSE, ettei niissä ole piilosokeria.

Onhan noita vaihtoehtoja. Taito kasvaa sitä mukaa, kun vaan tekee.

http://www.fineli.fi/

Oikeassa yläkulmassa on palkki jonne kirjoitat raaka-aineen nimen ja sitä kautta pääset katsomaan paljonko mikäkin raaka-aine sisältää hiilareita.

Ja valmistuotteissa ne lukee pakkauksen kyljissä. Niitä kannattaa seurailla.

Lämpimäksi ruoaksi kanaa ja kalaa sekä kasvisruokaa. Kohtuudella perunaa, pastaa ja riisiä sillä niissä pn hiilareita paljon. ISO kasa kasviksia.

Kanasalaatti, tonnikalakiusaus, kasvissosekeitto, broileripasta kasviksilla ja kukkakaali-parsakaali gratiini varmaan vois maistua sullekin?

Yhteistyössä