Nostaako mykoplasma AINA tulehdusarvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedättekö että
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedättekö että

Vieras
Help!

Olen sairastanut kuukauden jotain hengitystieinfektiota, lääkärissä olen käynyt tänä aikana 4 kertaa. Tauti on pesiytynyt keuhkoihin. "Ongelmana" on, ettei tulehdusarvo ole kertaakaan ollut koholla eikä kuumetta ole ollut koko aikana. Voiko mulla silti olla mykoplasma? Yhden antibioottikuurin olen syönyt kun oli epäilys keuhkoputkentulehduksesta, mutta siitä ei ollut apua. Nyt astmalääkitys kokeilussa.

Pyydä lääkäriltä lähetettä verikokeisiin. Sillähän se selviää. Mulla oli yskä kestänyt n.5vkoa kun lähetteen sain.
Yskin lähinnä öisin ja se tietty rasitti niin itseäni kuin miestäkin.
Ei ollut mykoplasmaa mutta viitteitä keuhkoklamydiaan oli nähtävissä. Mutta onneksi oireet on parantunut eikä ollut tarvetta lisätutkimuksille. (lääkärille sain soittoajan 2vkon päähän siitä kun tulokset oli valmistuneet)

Ongelma on nyt lähinnä se, etten tiedä tartutanko tällä hetkellä muista jos mulla on se mykoplasma. Olen sairaslomalla vielä muutaman päivän ainakin ja sitten uusi arvio. Periaatteessa alan olla työkunnossa, mutta yskin ajoittain edelleen niin että jos jotain tarttuvaa on niin varmasti tarttuu.. En varmaan pääse verikokeisiin ennen ensi viikkoa, kun eilen viimeksi olin ja sovittiin siitä astmalääkityksestä.

Sitkeässä tuntuu olevan joillain lääkäreillä se ajatus, että kun tulehdusarvo on ok niin kaikki on ok. Ja kun kuumetta ei ole, ei keuhkoissa voi olla mitään vakavampaa. Tämä siis lääkäreiden mielestä, omasta mielestäni ei..

Mikä ihme on "tulehdussarvo"? Mun tietääkseni yhtään infektiospesifiä kliinisen kemian markkeria ei ole olemassakaan? Nobelin arvoinen löytö...
Tuolta kliinisen mikrobilsan ja immunologian puolelta voisi löytyä paremmin apua sun ongelmaan!

mycoplasma ei nostanut minulla tulehdusarvoja eikä kuumetta. Eikä nostanut puolisollakaan eikä tuttavapiirissä muillakaan (muutama sairastanut). Meiltä kaikilta on todettu mycoplasman vasta-aineet verestä kohonneiksi. Itsellä pitkäaikaisen kuivan yskän sai loppumaan antibiottikuurilla ja kortisonisuihkeella. Siis vaikka keuhkoputkentulehdusta tai muutakaan varsinaista tulehdusta ei todettu, mutta pahojen oireiden vuoksi sain mycoplasmaan antibioottikuurin.

Tosi inhottava tauti, puoli vuotta sai sairastella. Käsittääkseni vasta-aineet on ainoa mistä pystyy toteamaan.

Yhteistyössä