normaalilämpö, lämpöilyä ja kuumeeton päivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten ihmeessä mä oon näin hukassa ton kuopuksen kuumeilun kanssa, koskakohan se on/oli koulukunnossa?

Nyt on jo muutaman päivän jätkä hyppinyt seinille, kun pitää sairastaa (tänään 11 sairauspäivä). Kolme kertaa päivässä mitattu kuume ja aina yks kerroista on 37,1 tai 37,2, muut lukemat sitten 36,6-36,8 (mitä mä oon pitänyt tolle pojalle normaalilämpönä). Nyt sitten rupesin miettimään, että joskos se normaalilämpö vaihteleekin päivän mittaan.

Kuinka vanha lapsi on? Minusta kouluikäisen lapsen normaalilämpö ei ole yli 37 astetta eli jotain on päällänsä edelleen. Kuumeeton päivä on sananmukaisesti kuumeeton ja yli 37 asteen lämpö on kuumetta.

Kuumehan pitäisi mitata niin että lapsi on ollut aloillaan jotain 20 min (mikä tietysti lapsen ollessa kyseessä voi olla aika teoreettista) koska se normaali touhuilukin nostaa ruumiinlämpöä. Yritä mitata rauhallisen hetken jälkeen kun lapsi katsoo esim. telkkaria. Muuten katsoisin ihan yleisvoinnin mukaan tilanteen, jos lapsi on muuten ihan terve ja pirteä niin en 37,1-37,2 satunnaisen tuloksen vuoksi pitäisi enää kotona.

[QUOTE="mama";25672721]Kuinka vanha lapsi on? Minusta kouluikäisen lapsen normaalilämpö ei ole yli 37 astetta eli jotain on päällänsä edelleen. Kuumeeton päivä on sananmukaisesti kuumeeton ja yli 37 asteen lämpö on kuumetta.[/QUOTE]

9v

Näin mäkin olen asian käsittänyt, että pitäis olla alle 37.

Muuten poika vaikuttais koulukuntoiselta: ei yski, ei niistä, mihinkään ei satu, tylsistyy kotona olemiseen...
Onkohan se nyt vieläkin oikeesti kipee vai pitäiskö lopettaa mittaaminen?

[QUOTE="Lissu";25672734]Kuumehan pitäisi mitata niin että lapsi on ollut aloillaan jotain 20 min (mikä tietysti lapsen ollessa kyseessä voi olla aika teoreettista) koska se normaali touhuilukin nostaa ruumiinlämpöä. Yritä mitata rauhallisen hetken jälkeen kun lapsi katsoo esim. telkkaria. Muuten katsoisin ihan yleisvoinnin mukaan tilanteen, jos lapsi on muuten ihan terve ja pirteä niin en 37,1-37,2 satunnaisen tuloksen vuoksi pitäisi enää kotona.[/QUOTE]

Missähän iässä toi muuttuu, että touhuilu nostaa ruumiinlämpöä? Ei mulla ainakaan nouse lämpö vaikka miten touhuais.

Meillä muuten syksyllä koulun aloittavan tytön normaali ruumiinlämpö on 37,1-37,3 ja vasta yli 37,5 katson hänellä lämmöksi, siihen saakka voi helpostikin lämpö nousta ihan vaan puuhastellessa. Tietysti on ihan lapsikohtainen juttu mutta tuli vaan mieleen. :) Kuopuksella taas normaalilämpö on selvästi alle 37.

[QUOTE="Lissu";25672742]Meillä muuten syksyllä koulun aloittavan tytön normaali ruumiinlämpö on 37,1-37,3 ja vasta yli 37,5 katson hänellä lämmöksi, siihen saakka voi helpostikin lämpö nousta ihan vaan puuhastellessa. Tietysti on ihan lapsikohtainen juttu mutta tuli vaan mieleen. :) Kuopuksella taas normaalilämpö on selvästi alle 37.[/QUOTE]

Meillä pojalla on kyllä normaalisti 36,6-36,8, mutta en ole mitannut terveenä eri vuorokaudenaikoina samana päivänä.

Nytkin alkuun kyllä huomasi silmistä pojan olevan kipeä vaikka mittarissa oli "vain" 37,2. Tuijotanko mä kuitenkin liikaa mittariin, kun nyt sen 11 päivää myöhemmin edelleen sama lukema ja poika on ihan eri oloinen.

Uskaltaisko pistää kouluun ja reeneihin?

Kuumeen rajana on 37.5 C. Kainalosta 37.2 C. Tämän rajan ylitettyään kehon lämpötilan nousu katsotaan kuumeeksi. Lämpö vaihtelee ihmisellä noin 0.7 C päivän aikana. Ei ole olemassa sellaista asiaa, kuin lämpöily, on kuumetta tai sitten ei ole.

Ja se lämpö mitataan normaalissa tilanteessa levossa olemisen jälkeen. Liikkuminen nostaa kehon lämpöä. Raskaassa rasituksessa kehon lämpö saattaa olla jopa 38.5-39 C.

Yhteistyössä