normaalia toimintaa VAI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annimariiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annimariiaa

Uusi jäsen
21.07.2011
1
0
1
Olen nyt muutaman kuukauden seurustellut miehen kanssa, joka on eronnut aviovaimostaan vuosi sitten.

Emme asu yhdessä, mutta yritämme tavata toisiamme ja viettää aika keskenämme niin paljon kuin se vain työnteon ja harrastusten lomassa on mahdollista.

Pikkuhiljaa on alkanut jurppimaan oikein huolella miehen jatkuva yhteydenpito exäänsä. Tai paremminkin sanottuna exän yhteydenpito tähän mieheeni.

Ex-rouvalla on tapana soitella miehelle ilta kymmeneltä tehden mielestäni ns. "tikusta asiaa". Miehellä on ex-rouvansa kanssa kaksi aikuista lasta, jotka yhä asuvat äitinsä kanssa. Ex-rouva saattaa ilta kymmeneltä soittaa miehelleni mm kysyäkseen, mitä heidän poikansa kenties haluaisi viikonlopun harrastusreissulla syödä? Tätä siis pitää kysyä eri asunnossa asuvalta ex-mieheltä, ei pojalta, joka asuu äitinsä kanssa ja joka on pojan ruokkinut viimeiset parikymmentä vuotta??
Samoin kuin ex-rouva soittaa miehelleni myöhään iltaisin tiedustellaakseen , missä lapsensa mahtavat olla? Sen sijaan, että soittaisi suoraan lastensa kännykkään.

Eräänä iltana saunoimme juuri, kun jälleen ex-rouva ilta kymmeneltä soitteli, useaampaankin kertaan. Mies ei vastannut puheluihin, laittoi vaan tekstiviestin , että mikä hätänä? Hätähän oli tietysti SUURI. Ex-rouvan kissa oli oksentanut päiväpeitolle ja ex-rouva olisi halunnut siihen aikaan illasta tulla mieheni luo pesemään tämän päiväpeiton, kun miehellä on suurempi pesukone.

Miehen on mielestänsä pakko olla aina ex-rouvansa tavoitettavissa, sillä asia saattaa koskea täysi-ikäisiä lapsiaan? Olen osoittanut harmistukseni siitä, että harvassa on ne illat ja päivät mitä voimme yhdessä aikaa viettää ilman , että ex-rouva soittelee tai tekstailee milloin mitäkin diipa-daapaa.

Ja kaikista huonoimmalta tuntuu, että jollain tapaa mies peittelee ja salailee olemassaoloani exältänsä, jotta ex-rouvan ei tulisi paha mieli???? Mies väittää myöskin pelkäävänsä , että jos ei ole ex-rouvan mieliksi, ex heittäytyy hankalaksi AIKUISTEN LASTEN asioiden hoidossa??

Juuri näin. Uskomatonta mutta totta. Olemme asiasta moneen kertaan keskustelleet ja minä koen , että ex-rouvalla vanha suola janottaa ja minusta hänen puhelunsa , niiden aikataulu ja sisältö ovat aika lailla luonnottomia ja outoja, mutta mieheni mielestä tämä on aivan normaalia toimintaa.

Mutta jos minä toimisin oman ex-puolisoni kanssa samoin ,se olisi kuitenkin miehenikin mielestä kummallista ja herättäisi taka-ajatuksia.

Mies uskoo vakaasti, että exällään ei ole taka-ajatuksia, vaan ex-rouvahan on lähes pyhimys kaikessa mitä hän tekee. Toisin kuin kuka tahansa ihminen, joka toimisi samoin, kuin exänsä.

Olen aivan mitta täynnä. Mikä neuvoksi? Ummistaako silmänsä? Vai lähteäkö lätkimään? Vai onko tällainen toiminta todellakin ns. luonnolista ja normaalia?? Minäkö tässä se luonnoton olen?

No ei ole kyllä sikäli normaalia, että ei exien kanssa yleensä olla jatkuvasti tekemisissä eikä nyt ainakaan tuollaisten pikkuasioiden takia. Yhteisiin lapsiin liittyvät käytännön asiat erikseen, mutta niistä voi sopia vaikka sähköpostilla tai kerran, pari kuukaudessa; etenkin jos ovat aikuisia jo! (Vertailun vuoksi meikäläinen ei exänsä kanssa peittojen pesuista juttelisi yhtä ensimmäistäkään puhelua...)

Luulen kuitenkin, että kumpikin taitaa olla kiinni toisissaan, vaikka varsinainen parisuhde onkin jo ohi. Lasten iästä päätellen historiaakin taitaa olla enemmän kuin muutama vuosi. Mies ehkä tuntee vielä velvollisuutta pitää exä tyytyväisenä, ellei muuta niin tavan vuoksi.

Tällainen välivaihe voi kestää jonkun aikaa, kunnes hän tajuaa, että hittoakos tässä enää kannattaa exäänsä mielistellä. Tai sitten ei tajua koskaan. Kyse on siis siitä, pääseekö miehesi eteenpäin itsensä kanssa: jos pääsee, vaikka hitaastikin, asiat muuttuvat kyllä omalla painollaan.

Voit varmaan tässä vaiheessa lähinnä sanoa, että hän saa soitella, miten parhaaksi näkee, mutta sellaisella ehdolla, että sinä itse et halua olla osallisena siinä ja että sinä et halua, että hänen exänsä keskeyttää teidän yhteisiä iltojanne. Näin olet ilmeisesti suunnilleen tehnytkin.

Ei ehkä kannata ensimmäiseksi lähteä koko suhteesta, mutta jos touhu jatkuu, niin kannattaa lähteä siltä päivältä kotiin. Siinä voit sitten hymyillen kertoa miehellesi, että tavataanpa seuraavaksi vasta sellaisena päivänä, kun hänellä ei ole exänsä kanssa asioita puitavana. Saattaa tärkeysjärjestys hahmottua miehesi päässä paremmin ihan konkreettisella tasolla, ja toivottavasti sinun eduksesi.

Yhteistyössä