Normaalia kotiäidin synkistelyä vai pitäisiköhän tehdä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hömppä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hömppä"

Vieras
Olen nyt vajaa 4v ja 3kk vanhan vauvan äiti. Olin esikoisen kanssa kotona kolmevuotiaaksi asti ja sitten palasin töihin. Olin jo töihin mennessä raskaana uudelleen ja jäinkin sitten sairaslomalle(syynä supistelut ja verinen vuoto) ja siitä äitiyslomalle. En siis kauaa ehtinyt työssä käymään tässä välissä, olen käytännössä ollut neljä vuotta kotiäitinä.

Yleensä rakastan kaikenlaista toimintaa ja tekemistä, pidän kodin siistinä ja arki on mukavaa ja hyvin hallinassa. Pidin itsestään selvänä, että tämä seuraavakin on kotihoidossa ainakin kaksi vuotiaaksi, jolloin palaisin omaan työhöni.

Nyt viime viikkoina olen jotenkin ollut allapäin ja kotityöt tuntuu suurelta urakalta. Kahden lapsen kanssa on ollut yllättävän rankkaa, vaikka siihen yritti henkisesti valmistautua, mutta ei kai siihen koskaan voi etukäteen paljoa vaikuttaa. Vauva on ollut ns helppo, mutta äärimmäinen kiinni oleminen lapsissa ja kotona on saanut kurjan olon itselle. Tuntuu ettei riitä mihinkään, pitäisi olla vauvaa varten, isompaa sisarusta pitäisi huomioida paljon, kun vain siihen on mahdollisuus. Mies auttaa minkä voi ja tekee parhaansa, että mulla olisi hyvä olla. Rakastan häntä valtavasti ja koen olevani rakastettu, ei siis ongelmaa parisuhde rintamallakaan. Periaatteessa kaikki on loistavasti. Lapsia on toivottu hartaasti, saatu hormonihoitojakin ja nyt kun olisi kaikki se, mistä on haaveillut, on olo silti uupunut ja alakuloinen. Voikohan tällainen johtua hormonimyrskyistä raskauden jälkeen, imetyksestä vai mistä?

Hävettää oikein myöntää, että paras hetki päivässä on tällähetkellä se, kun lapset nukkuu yhtä aikaa päiväunia. En kertakaikkisesti mene silloin päiväunille, kun nautin niin siitä omasta hetkestä. Kaipaan valtavasti sitä, että saa kiireettä istahtaa alas omiin ajatuksiin tai jutella jonkun aikuisen kanssa.

Onko muilla vastaavaa tunnetta ollut? Kaikki on hyvin, mutta silti mieli on apea. Tulee ns. paskaäiti fiilis pienimmistäkin asioista. Leikin isomman lapsen kanssa, mutta se on väkinäistä, ennen se oli mukavaa. Tuntuu että kaikki tarvitsee minua koko ajan ja haluaisin niin vain olla hetken yksin. Mikä tähän auttaa? Miten olette toimineet, jos jollain on kokemusta. Onkohan pakko alkaa harkita töihin paluuta jo aikaisemmin? Eikö musta olekaan kotiäidiksi? Valtavan ristiriitainen olo!

Voisit ehkä tarvita jotain erityistä omaa aktiviteettia. Olen usein miettinyt, että monilla kotiäideillä kovin taakka tulee sittenkin siitä, että on liian vähän toimintaa - ei siitä, että työtä olisi liikaa. Yhdistelmä, jossa on sidottu johonkin koko päiväksi mutta mielekäs, sopivaa painetta aiheuttava aktiivisuus puuttuu, aiheuttaa varmasti monellekin väsymystä.

Olisiko sinun mahdollista tehdä jotain vapaaehtoistyötä? Aloittaa ihan uusi harrastus? Osa-aikatyö?

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25520629:
Sinä tarvitset "omaa aikaa" jolloin mies kaitsee lapsia ja sinä lähet jonnekkin muuanne. Ja saat hetken omistautua ihan itsellesi.

Tuon omanajan ottaminen on nyt vielä aika haasteellista. Iltaisin jolloin mies on kotona, vauva tankkaa tissiä valtavan usein. Pullosta ei syö, joten ei siinä tankkauksien välillä kauaksi ehdi :( Parin kuukauden päästä varmaan se asia vähän helpottuu, kun aloitellaan kiinteitä ruokia, jotka täyttävät vatsaa paremmin. Ainakin esikolla kävi niin.

Itsellä samanlaisia tuntemuksia, juuri nyt kun on kaksi lasta. Ekan kanssa ei sellaisia fiiliksiä ollut. Silti työni ei houkuta, kun monimutkaista silloinkin arkijärjestelyt, vaikka en nyt aina koekaan olevani hyvä kotiäiti...
Olisiko sulla nyt se "äitiihanuushormooni" vähentynyt synnytyksen jälkeen...ja onhan se vaativaa, kun kumpikin lapsi kaipaa erilaista tekemistä, huomiota.
Onko rautavarastot kunnossa ja syöthän hyvin, tarpeeksi?
Uskon, että ohimenevää, vaikka eihän se nyt olotilaa auta, mut voimia kuitenkin :hug:
Ja kerro ihmeessä neuvolassa huonotkin tunteet, sieltä voit saada yllättävän hyviä tietoa mistä saat arkeen helpotusta :)

Tarvitset itsellesi aikuiskontakteja arkipäiviin. Itsekin useita vuosia kotiäitinä ollut ja todellakin sen huomaa jos ei aikuisseuraa ole ollut aikoihin. Arkipäiviin saa kummasti voimaa jos voi vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia joidenkin toisten samassa tilanteessa elävien kanssa. Toivottavasti jaksaisit aktivoitua sen verran että sait lähsettyä lastesi kanssa esim. perhekerhoon tai puistoihin tapamaan muita kotiäitejä lapsineen. Jaksamista sinulle, teet arvokasta työtä!

[QUOTE="äiti minäkin";25520853]Tarvitset itsellesi aikuiskontakteja arkipäiviin. Itsekin useita vuosia kotiäitinä ollut ja todellakin sen huomaa jos ei aikuisseuraa ole ollut aikoihin. Arkipäiviin saa kummasti voimaa jos voi vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia joidenkin toisten samassa tilanteessa elävien kanssa. Toivottavasti jaksaisit aktivoitua sen verran että sait lähsettyä lastesi kanssa esim. perhekerhoon tai puistoihin tapamaan muita kotiäitejä lapsineen. Jaksamista sinulle, teet arvokasta työtä![/QUOTE]

Niin tarvitsisin, täytyisi jaksaa aktivoitua siinä asiassa. Esikoisen aikaan kävin paljon puistoissa ja siellä oli paljon väkeä, tuli lähempiäkin kavereita/ystäviä heistä, mutta nyt kaikki heistä on lähteneet takaisin työelämään, muuttaneet tms. Pitäisi siis aloittaa alusta ja luoda uusi "verkosto", mutta se tuntuu niin raskaalta päästä alkuun. Kaipaa niin niitä aikaisempia puistotuttuja ja kavereita. Mutta silti tiedän etten yksinkään jaksa, että täytyy tässä sen asian suhteen ilman muuta tehdä jotain.

Ou jee, ihan kuin minä viime keväänä! Ihan saman ikäiset lapsetkin! Mulla oli vielä minipillerit jotka heitti mielialat ihan sekaisin... Mut joo, jotenkin se sopeutuminen kahden lapsen äidiksi oli hankalempaa, oli jotenkin tottunut jo siihen helppoon arkeen yhden kanssa. Sit oli pakkaset eikä pirtistä päässyt mihinkään, miehellä töitä kamalasti.... Semmonen pari kk oli aika myrskyä mun pään sisällä. Oma aika, se että sai ryhtiä arkeen auttoi. Ja hormonitkin ne tasaantui :)

Tutulta kuulostaa... Ekan kanssa oli tosi ihanaa ja helppoa, vaikka olikin koliikkivauva. Kun toinen syntyi, alkoi ahdistus n. pari kk:tta synnytyksestä. Ahdisti olla niin kiinni lapsissa ja tuntui ettei se ikinä pääty ja oma elämä on ohi. Olin aika huonossa jamassa, mutta vähitellen siitä nousin. Kotona lasten kanssa oleminen on tosi rankkaa ja yksinäistä puuhaa. Varsinkin kun lapsia on useampi ja yksi vielä ihan vauvaiässä ja tissiriippuvainen.

Mulla tuli juuri 9 vuotta kotiäitiyttä täyteen. Tähän matkaan on mahtunut niin aktiivisia kuin passiivisiakin aikoja. Joskus oli kausi että seinät kaatuu nyt heti päälle, ei jaksanut mitään ym. Vaatii mielestäni tosi paljon aktiivisuutta että jaksaa olla lasten kanssa pitkään kotona. pitää keksiä tekemistä, ihmissuhteita, ettei jää kotinurkkiin vaan pyöriin. puistoissa kerkiää poukat vaihtuun moneen kertaan, itse vaan kökin siellä vuodesta toiseen...sitä on vaan tutustuttava aina uusiin ihmisiin. Tsemppiä ja jaksamista kotiäitiydessä. Itsellä tämä urakka lähenee loppuaan...syksyllä suunta kohti uusia haasteita ja nuorimmaiseni tutustuu päiväkotielämään :)

Sanoisin myös, että tarvitse omaa aikaa. Ei se töihin lähtö aikaiseen välttämättä ratkaisu ole. Siellä saattaisit sitten huomatakin miten kaipaat sitä lasten kanssa kotona olemista.

Minä viihdyn kolmen alle kouluikäisen lapseni kanssa kotona hyvin, mutta tulisin hulluksi jos elämäni olisi vain sitä. Koko ajan on ollut jotain muuta tässä ohella, opiskeluja, pikkutöitä tms. Tällä hetkellä olen ollut liian monta viikkoa vain kotona ja nukkunut liian monta yötä huonosti. Olo on kuin zombiella ja odotan riemusta kiljuen ensi viikkoa, jolloin pääsen pienelle reissulle yön yli ilman lapsia ja saan nukkua koko yön. Joskus minulla on todella suuri tarve päästä ulos, irti lapsista mutta pointti onkin se, että kun on riittävästi saanut vetää henkeä ja omaa aikaa, niin silloin siellä pois lasten luota ollessa tulee ikävä lapsia ja se kotiinpaluu on mahtavaa ja maistuu taas.

Kiitos tsempeistä kaikille! Sitä itsekin pelkään, että jos sitten lähtisinkin töihin, katuisin sitä pian. En paheksu sitä, että muut vie pieniä lapsia hoitoon, mutta itse olen aina ollut sitä mieltä, että hoidan omat lapset kotona ainakin 2 vuotiaaksi, mieluummin 3v. Ja taloudellisestikin tähän on varauduttu säästämällä etukäteen. Täytyy yrittää järjestää piristystä arkeen ja kaivaa voimia jostain. Tiedän ettei kodin tarvitsisi olla aina järjetyksessä, mutta enemmän pahaa oloa se vain minulle tuo, jos kotona on sekaista ja sotkuista. Koen silloin epäonnistuneeni. En kestä paria päivääkään sotkuista kämppää, tiedän että sen siivoaminen on kuitenkin edessä.

Yhteistyössä