Normaalia alkoholinkäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä on ja ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä on ja ei

Vieras
Yks kaveri usein illalla hörppäsee jonkinlaista alkoholia. Esim ku oltii molemmat äippälomalla ja istuttii iltaa _lasten_kanssa_ niin saattoi juoda 2-3 mukia glögiä, jossa siis 20% alkoholia. Tai kesällä hiekkiksen reunalla pari 1/2l sidukkaa. Tai pari lasia viiniä ku istuskellaan sohvalla.

Itse en käytä alkoholia ollenkaan, eikä kyllä kukaan muukaan mun tuttu ns tissuttele, joten tuntuu vähän oudolta. Etenki ku on vielä lapset mukana. Eipä hän siitä näyttänyt mitenkää humalaan tulevan, mutta silti outoa. En tosiaan heillä asusta, joten en tiedä kuinka jatkuvaa käytäntö on, mutta kyllä se jo niin monta kertaa on toistunut, että oudoksuttaa.

Lapsien läsnäollessa pitäisi olla yksi täysin selväpäinen aikuinen (ok, saunaolut tai ruuan kanssa lasillinen viiniä ei ole maailman kamalin juttu), eli vaikka nuo määrät eivät ole mitään järjettömän suuria, niin kyllä esim. tuosta glögimäärästä nousee promillet, varsinkin jos on kirkasta joukossa.

Lisäksi jos joka päivä juo keskimäärin tuon määrän, niin mieltäisin, että jonkinlaista alko-ongelmaa on. Kertoo sekin jotain, jos ei tule känniin, onhan se tavallaan hyvä, mutta silti elimistössä on alkoholia ja kertoo myös siitä, että toleranssi on noussut.

Kyllähän tuo aika erikoiselta kuulostaa. Jos juo normaalissa arjessa, keskellä päivääkin, niin mitenhän mahtaa mennä illat, viikonloput, juhlat jne. Sinällään en vastusta muutaman alkoholiannoksen juomista vaikka lapsiakin on. Itse juon tosin sen muutaman mielummin omassa rauhassani kun lapset ovat nukkumassa.

Ei ole normaalia alkoholin käyttöä, jos sitä alkoa pitää ottaa tuollaisissa erikoisissakin tilanteissa esim. hiekkalaatikon reunalla tai jos tulee vieraita ja vieraatkaan ei juo. Jos tissuttelee noin näkyvästi vieraiden kanssa niin mitähän meno on, kun vieraita ei ole. Ei hyvältä kuulosta ja taitaa suositusmäärät ylittyä melkoisesti.

Vaikka se 1-2 annosta lasten läsnäollessakin noin satunnaisesti on mielestäni ok niin tuo kuulostaa oudolta. Miellän että voi ottaa esim saunaoluen tai -siiderin, lasin viiniä ruuan kanssa tai vaikka sitä glögiä kun istutaan ystävien kanssa iltaa. Mutta siiderin lipittely päivällä hiekkalaatikon reunalla tai se että juo vaikkei kukaan vieraista ota tuntuu omituiselta... Varsinkin jos tuota tapahtuu usein, jopa aina kun tavataan. Vaikea uskoa että nuo olisivat niitä ainoita tilanteita missä ko ihminen ottaa alkoholia, noin lasten läsnäollessa.

Missä ajassa tuon juo ja tuleeko hiprakkaan/humalaan siitä?

Sidukkaa hiekkalaatikon reunalla? Jotenkin tämä kuulosti noista kamalimmalta.
Ongelma on se, jos ei millään voi olla ilman edes yhtä annosta. Mulle kyllä tuli tuosta aloituksesta heti mieleen, että luultavasti ottaa yhden-kaksi aina kun on 'tilaisuus'.

Mulla veljen appivanhemmat on sellaisia, että eivät koskaan voi esim. perjantaina tai lauantaina olla missään muualla kuin kotona illalla klo 6 jälkeen. Kun vaan on ihan pakko päästä avaamaan se viinipullo ja kaljatölkki.

Menee melkein itkuksi, jos joutuu vaikkapa veljeni luo auttamaan jossakin muutossa tms. ja ei pääse ottamaan alkoholia. Veljen anopin äiti kuoli ja voivoi kun oli kamala paikka, kun hautajaisia edeltävänä iltana ei voinut ottaa kuin vain muutaman lasillisen..

"2-3 mukia glögiä, jossa siis 20% alkoholia" vastaa jo mukin koosta riippuen 1-3 pullollista viiniä! Jos tuosta määrästä ei näytä olevan vielä edes kännissä, on alkoholismi todennäköisesti jo hyvin pitkälle kehittynyt.

"2-3 mukia glögiä, jossa siis 20% alkoholia" vastaa jo mukin koosta riippuen 1-3 pullollista viiniä! Jos tuosta määrästä ei näytä olevan vielä edes kännissä, on alkoholismi todennäköisesti jo hyvin pitkälle kehittynyt.

Miten sä tän laskit....?

Siis viinipullossa on n. 7 annosta, 33cl siideri/kalja on yksi annos ja 4cl tiukka on yksi annos.
Toki riippuu terästeen prosenteista ja annostelusta, mutta jos ajatellaan sen sisältävän perus hömpsäyksen verran terästettä. Voihan terästeenä olla myös punaviini?

Siis meinattiinko aloituksessa, että glögissä 1/5 on alkoholia, vai että siinä on 20 prosenttista viiniä/viinaa?

Sori alkaa olla jo aika offtopicia, kunhan pohdin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
20% alkoholia sisältävä glögi on noin tuplasti viinin vahvuista (viinissä yleensä 9-12%). Jos muki on 2 dl ja sitä juodaan 2 mukia, tekee se 4dl eli viinissä mitattuna noin pullollinen.

Jos taas muki on 3dl ja sitä juodaan 3 mukia, tekee se 9 dl eli viinissä mitattuna tuplasti sen verran eli noin 2.5 pullollista.

Jokainen tyylillään, normaalia ja normaalia... turhaa on toisten taivastelu ja vertailu. Onglema ratkeaa kuitenkin vasta kun asianosainen itse mahdollisen ongelman myöntää. Nimim. alkoholistin kanssa samaa taivalta 16vuotta takana ja viimeinen puoli vuotta raitistuneen sellaisen kanssa. "Huvittavinta" tässä on, että miehelläni oli kaikenmaailman veri-maksa-kolesteroli yms arvot kuin pikkulapsella :O Eli vuosienkaan tinttaaminen ei tosilla tosiaan näy missään. Meillä ei mitään öykkärikäytöstä, ei agressiivisuutta, ei mitään "perinteistä" ... kun asiasta avauduin lopulta mieheni sukulaisille se oli tosiaan shokki kaikille. Mitähän koitan sanoa. en tiedä :D kalikka kalahti :O

Karkeasti arvioiden mun käsitykseni normaalista alkoholinkäytöstä on silloin kun ei jatkuvasti tarvitse miettiä sitä alkoholia (jees, enää kaksi tuntia töitä ja sit korkki narahtaa), saattaa ottaa lasillisen ruuan kanssa tai saunaoluen tai välillä enemmänkin, mutta ihan yhtä hyvin olla pitkiä aikoja ottamatta yhtään mitään ilman että täytyy olla mainostamassa että enpä ole juonut kahteen viikkoon/kuukauteen/ aikaan x tippaakaan.

[QUOTE="vieras.";29338081]Ei ole normaalia alkoholin käyttöä, jos sitä alkoa pitää ottaa tuollaisissa erikoisissakin tilanteissa esim. hiekkalaatikon reunalla tai jos tulee vieraita ja vieraatkaan ei juo. Jos tissuttelee noin näkyvästi vieraiden kanssa niin mitähän meno on, kun vieraita ei ole. Ei hyvältä kuulosta ja taitaa suositusmäärät ylittyä melkoisesti.[/QUOTE]

Eikähän se asia ole toisinpäin. Nämä, jotka eivät koskaan muka juo, tekevät sen vain piilossa. Toisille taas pari päivittäistä siideriä on vain luonnollista. Tekee elämästä hieman mukavampaa.

[QUOTE="vieras.";29338081]Ei ole normaalia alkoholin käyttöä, jos sitä alkoa pitää ottaa tuollaisissa erikoisissakin tilanteissa esim. hiekkalaatikon reunalla tai jos tulee vieraita ja vieraatkaan ei juo. Jos tissuttelee noin näkyvästi vieraiden kanssa niin mitähän meno on, kun vieraita ei ole. Ei hyvältä kuulosta ja taitaa suositusmäärät ylittyä melkoisesti.[/QUOTE]

En haluaisi olla lapsesi, jos hiekkalaatikolla käynti on erikoistilanne.

En haluaisi olla lapsesi, jos hiekkalaatikolla käynti on erikoistilanne.

Niin no, itse en taas haluaisi olla lapsi jonka äiti näin normaalisti aina juo siideriä hiekkalaatikolla ollessamme.

Kieltämättä miellän esim leikkipuistoilun, perhekerhoilun yms erikoisiksi tilanteiksi alkoholin nauttimiselle. Vaikka noissa muuten usein viihdytäänkin (tai ehkä juuri siksi...?).

Mua jäi hämäämään paljonko sitä alkoholia oli? Ap:n viesti antaisi ymmärtää, että glögi olisi 20-prosenttista, mutta en nyt ihan usko. Se tarkoittaisi jo, että siinä on mukista puolet kossua tms ja puolet sitä glögiä. Yöks, ei sellaista kukaan pysty juomaan. Tuskin siis on noin.

Jos taas sekaan on laitettu punaviiniä, siinä on prosentteja 10-15%. (Sitä kai yleensä käytetään, varma en ole, kun itse juon glögini alkoholittomana.)
- Sitä viidennes, joten lopullisessa juomassa alkoholia on 2-3%.
-Jos mukin tilavuus on 2 dl(=20 cl), se tarkoittaisi viiniä mukillisessa 4 cl, eli puhdasta alkoholia 0,08-0,12 cl (=0,8-1,2 ml).
- Tätä 2-3 mukillista, tarkoittaa 8-12 cl viiniä (12 cl = yksi pieni lasillinen viiniä = 1 alkoholiannos). Eli 1,6-3,6 ml puhdasta alkoholia(=0,16-0,36 cl = 0,016-0,036 dl).

Eli jos äiti hörppii koko illan vieton aikana yhteensä max yhden viinilasillisen alkoholimäärän, sen juomiseenkin menee niin kauan, että alkometrin viisari hyvä kuin värähtäisi. (Illanvietto + 2-3 mukillista = näihin mukeihin ilmeisesti menee vähintään pari kolme tuntia.)

Ennen kuin joku älähtää puolustelusta: Itse en siis näe tarpeelliseksi juoda kyseisellä tavalla ollenkaan, mutta jos näkisin jonkun äidin näin tekevän, en osaa nähdä siinä mitään ongelmaa. Tuolla alkoholimäärällä hitaasti juotuna ei ole mitään vaikutusta vanhemman kykyyn huolehtia lapsistaan. Jos tuo on päivittäistä ja sitä tapahtuu useamman kerran päivässä, silloin näkisin sen ongelmana, mutta enemmänkin alkoholisoitumisen riskin näkökulmasta kuin varsinaisen promillemäärän vuoksi.

Mua jäi hämäämään paljonko sitä alkoholia oli? Ap:n viesti antaisi ymmärtää, että glögi olisi 20-prosenttista, mutta en nyt ihan usko.

Miksi tällaista päivänselvää asiaa pitää spekuloida? Kaveri on juonut 20-prosenttista glögiä, eli glögiä jonka alkoholipitoisuus on 20%. Nämä glögit ovat alkossa myytäviä, eli ei mitään itsesekoitettavia kossusotkuja. Esim:

Juhla Gl tai
Loimu 2013 - Tuotteet - Alko

Yhteistyössä