V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
No nyt sä puhut eri asiasta. Reagointi siihen, kun puhuit rahantulolähteistä ja ajoista. Tottakai on paikkoja missä käteistä edelleen tarvitaan, mutta harvassa. Mulle ihan sama miten kukakin maksaa, mutta mielestäni se ei vaikuta juurikaan käteisnostotarpeeseen mistä ja milloin rahat tilille tulevat. Vaikka samapa tuo.No, mutta jos se ihminen syystä tai toisesta tarvitsee käteistä. Kaikissa ostoksissa ei voi käyttää korttia - esimerkiksi jotkut kirppisostokset - ja kaikki eivät halua käyttää koko ajan korttia. Kyllä tietysti pitääkin olla mahdollisuus ns. anonyymiin kaupankäyntiin. Ei se tarkoita mitään rikollista, vaan vaikka sitä ettei henkilö halua tiliotteelleen tietoa kaikista ostoista, kuka mistäkin syystä.
Multa Nordea veloittaa joka kuukausi lähes 7 € palvelumaksuja.No meeppä tiiä. Mä ainakin olen tyytyväinen Nordean palveluihin ja multa perityt palvelumaksutkin (0,75€/kk) on hyvin kohtuullisia.
Minä, mulle, mä, mun...Mä muistan sen ajan kun rahaa haettiin pankkikirjalla pankkitiskiltä. Laskut maksettiin pankkitiskillä. Ensimmäiset tilipussini olivat tosiaan tilipusseja eivätkä numeroita tilillä.
Sitä kutsuttiin palveluksi.
Sit tulivat automaatit. Niitä sit kutsutaan itsepalveluksi.
Sit keksittiin palvelumaksut, mikä tarkoittaa sitä, että joudut maksamaan siitä, että itsepalveluna käytät omia rahojasi.
Mulle kelpaa ihan mainiosti semmoinen ratkaisu, että tilipussi tulee ruskeassa kirjekuoressa käteen. Eikä pankki siitä koskaan välttämättä näe penniäkään.
Pankeille semmoinen ratkaisu ei kelpaa vaan nykyään pankkitili on käytännössä pakollinen.
Ja kun se on käytännössä pakollinen, niin sit onkin kiva miettiä mitä kaikkia uusia tilinhoitomaksuja voikaan keksiä.
Kun kerran käteismaksut on vähentyneet ja tulevat vähenemään niin käteisnostot automaateilta on poistuva ongelma jonka aika hoitaa. Mut siihenkin vielä tekohengitysvaiheessa pitää keksiä lisämaksu?
Käteisestä on hyvä luopua, sillä se nimenomaan mahdollistaa rötökset ja harmaan talouden. Mieti miten pankki tai kauppa ryöstettäisiin ilman käteistä? "Siirrä rahaa mun tilille, tai mä ammun". Entäpä se pimeää työvoimaa käyttävä firma? "Me maksetaan sulle pimeesti suoraan tilille, älä sitten kerro kenellekään mistä sait rahat".
Ja toisaalta jos ajattelee, niin mihin tarvitsee käteistä? Siis edellenkin jos noita rötösjuttuja ei lasketa, niihin sitä tarvitsee tietenkin. Se että pankki seuraa mitä deodoranttimerkkiä ostat kaupasta, on kyllä niin foliohattupäistä höpötystä, että tuollaisiin uskovana en poistuisi kotoa muutenkaan. Mistä tiedät ettei hallituksen miehet seuraa ja vakoile sinua? Mistä? Niin...
Se että sinä "jalomielisesti lainaat" rahojasi pankille, voi olla aika pisara meressä. Mutta kyllä esim. Danske Bank poistaa asiakasmaksut, kun sitä fyrkkaa on tarpeeksi siellä heillä tallessa. Mutta pankki päättää mikä on tarpeeksi. Muistaakseni eka raja oli 10 000€ ja toinen 100 000€... Pankille ei voi esittää raharikasta, ne kun tasan tietää mitä sinne laitat ja mitä et.
Nordea tämän nyt aloittaa, mutta tuskin lopettaa. Käteinen on jo paljolti jäänyt vähäiselle käytölle ja se yhä vähenee. Muut pankit tulevat perässä, trust me. Kymmenen vuoden päästä täällä ei käytetä enää käteistä, kuin aivan poikkeustilanteissa. Saat kysyä kaupan kassalta ennen maksamista, että "käyhän teillä käteinen raha?".
Mutta jos sun ideologiana on yrittää jarruttaa kehitystä, niin jatka valitsemallasi tiellä. Mutta jos tosiaan ainoa puolustuspuhe käteiselle on nuo foliohattuteoriat, niin ongelman ratkaisussa voi auttaa enemmän lääkäri, kuin pankin vaihtaminen.
Vaikka sä et käteistä tarvitse tai käytä, niin koetko tosiaan oman näkemyksesi olevan niin oikea, ettei kenenkään tarvi käyttää käteistä, koska sun mielestä se on niin aikansa elänyt ja käteisestä on vaan taloudellista haittaa pankille?
Ihan sulle tiedoksi, että olen itse nostanut käteistä viimeksi ehkä puoli vuotta sitten. En käytä käteistä. Mun nähdäkseni käteistä ei tarvi hävittää siksi, että mä en käytä sitä.
Ylipäätään mun mielestä ihmisten kaikkea rahaliikennettä ei pidä pystyä seuraamaan vaikka mitään salattavaa ei oliskaan. En mä halua sinuakaan kämppäni kattoon stalkkaamaan päivittäin, vaikkei tässä talossa mitään salattavaa tapahdukkaan. Yksityisyyteeni mulla pitäis olla oikeus.
Mä en näe syytä miksi automaatin käytön pitäisi ikinä olla ilmaista. Maksaa varmasti törkeästi kun tuollaisia elektronisia kassakaappeja on tönätty Suomi puolilleen, joita sitten ammattilaiset vielä huoltaa ja täyttää.
Se vois hyvin olla että 1e + 1% nostettavasta summasta menisi palkkiona. Jos sen harvan kerran kun käteistä tarvii ja konttoriin ei jaksa jonottaa, niin kyllä siitä pitää olla valmis edes vähän maksamaan.
Alkaa olla vähän ongelmallista, että pankkeja on käytännössä pakko käyttää, ja sitten siitä käytöstä koko ajan veloitetaan enemmän ja enemmän. Ja alunperinhän nuo automaatit tulivat, jotta ihmiset eivät menisi nostamaan rahaa konttorista, eli pankki sai niiden avulla säästöjä. Vaikka pankki onkin omasta näkökulmastaan vain liikeyritys, niin yhteiskunnassa pankin tehtävä ei ole vain tehdä voittoa itselleen.
Kummallista, että sinä et näe sitä , sinä, sinä sulle kun...Minä, mulle, mä, mun...
Mä en näe syytä miksi automaatin käytön pitäisi ikinä olla ilmaista. Maksaa varmasti törkeästi kun tuollaisia elektronisia kassakaappeja on tönätty Suomi puolilleen, joita sitten ammattilaiset vielä huoltaa ja täyttää.
Se vois hyvin olla että 1e + 1% nostettavasta summasta menisi palkkiona. Jos sen harvan kerran kun käteistä tarvii ja konttoriin ei jaksa jonottaa, niin kyllä siitä pitää olla valmis edes vähän maksamaan.
Kyllä mä mielipiteeni oikeaksi koen, koska en nytkään ole saanut vastauksia mihin Suomessa tarvitsee käteistä. En silti väitä etteikö joku kohde varmasti löydy. Löytyy varmasti useampikin. Mutta ne kohteet on normaalissa arjessa hyvin harvassa. Ei käteistä (vielä) pidä kokonaan lakkauttaa, mutta asteittain siihen suuntaan on hyvä mennä. Foliohattuteoria ei peittoa sitä pahaa (rikollisuus) minkä käteisen käyttö mahdollistaa. Eikä oikeasti pankki edes näe sitä mitä ostat, vaan millä summalla ja mistä. Joten turha pelätä että ketään profiloidaan huonosti syöväksi läskiksi, vaikka kuinka ostaisi lihapiirakoita Prismasta ja karkkeja Siwasta.
Ei häiritse pätkääkään, mä en ole niin pöljä että makuuttaisin tilillä suuria summia rahaa. Mulle riittää hyvitykseksi se, että mulla on verkkopankki, debit/kredit yhdistelmäkortti ja mahdollisuus nostaa 4 krt/kk käteistä hintaan 75 senttiä kuussa.
Okei, eli siis mitä mieltä sä nyt olitkaan? Käteinen pitää lakkautta kokonaan vai ei pidä?
Pitää lakkauttaa asteittain, ei kertarysäyksenä. Kertarysäys olisi turhan iso shokki monelle ja vielä voi löytyä paikkoja joissa satunnaisesti käteistä ihminen tarvitsee. Nostojen maksullisuus on hyvä asia ja vie kohti tavoitetta. Ehkäpä parin vuoden kuluttua jo ensimmäinen käteisnosto maksaa automaatilla ja konttorilla.