Nordea teki arvojärjestyksen selväksi - IS: Uusi maksu rokotetaan vain suomalaisilta asiakkailta, mu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
http://www.talouselama.fi/uutiset/n...isilta-asiakkailta-muunmaalaisilta-ei-6572069

Nordea teki arvojärjestyksen selväksi - IS: Uusi maksu rokotetaan vain suomalaisilta asiakkailta, muunmaalaisilta ei

Vain Nordean suomalaiset asiakkaat joutuvat maksamaan käteisnostoista. Ruotsissa ne pysyvät ilmaisina, kertoo Ilta-Sanomat.

Ilta-Sanomiin otti yhteyttä Etelä-Suomessa asuva ruotsalaismies, jolla on ruotsalainen tili Nordeassa. Hän ei joudu jatkossakaan maksamaan mitään tililtä nostaessaan.

Toisin on tilanne hänen suomalaisella vaimollaan. Hän joutuu marraskuusta lähtien maksamaan käteisnostoista Nordean tililtä, jos niitä tulee kuukaudessa enemmän kuin neljä.

Nordean viestinnästä vahvistetaan Ilta-Sanomille, että käteisnostoista tulee maksullisia vain Suomessa.

Ei mulla ole tiliä Nordeassa, enkä tasan nosta neljää kertaa kuukaudessa automaatilta rahaa. Itse asiassa voi mennä useampi kuukausi, ettei tarvitse nostaa sentin latia automaatista.

Mutta tulee kyllä paskanmaku suuhun, kun aina vaan suomalaisia kyykytetään. Joka asiassa. VMP!!! :mad::poop:

• Tykkää
Reactions: päätön
Neljä nostokertaa riittää varmaan niille ihmisille, joille tulee palkka tiettynä päivänä kuun vaihteessa. Mutta sitten taas sellaiselle pienituloiselle, jonka tulot muodostuvat useasta eri tulonlähteestä - esimerkiksi palkkatuloja tulee pieniä määriä eri maksajilta aina eri aikaan kuussa, kenties kaikki Kelan rahat myös omina päivinään, jne. tilanne onkin jo toinen.

Toisaalta ymmärrän senkin, että ihmiset eivät haluaisi kertanostona nostaa useita satoja euroja, jo ihan turvallisuusnäkökulmasta. Esimerkiksi joku vanhus, joka tietää ettei voisi tehdä mitään, jos joku päättäisi ryöstää hänen lompakkonsa.

Mua kyllä huvittaa, kun jostain ikivanhasta asiasta aletaan luopumaan, niin jotkut imaisee välittömästi herneen nenään :D

Joskus aikoinaan rahaa nostettiin aktiivisesti. Nyt Suomi on korttien luvattu maa. 98% ostoksista tehdään kortilla. Raha-automaatti on palvelu, joten jo ensimmäinen nosto saisi olla maksullinen. Se pieni ryhmä joka tuota automaattipalvelua käyttää, saa myös itse sen kustantaa. Suurin osa kun automaattia ei kuitenkaan käytä kuin erittäin satunnaisesti.

Joskus käteisen käyttäjät vielä perusteli käteisen käyttöään sillä, että he eivät voineet seurata muuten tilinsä saldoa. No nyt vuonna 2016 saa ensinnäkin realiakaisesti saldon päivittävän kortin ja verkkopankin puhelimeen, josta voi tarkistaa tilin saldon vaikka siellä ruokakaupassa.

Käteistä ei tarvita kuin rötöksiin. Sen käyttäminen hidastaa maksamista ja sen kuljettaminen sekä käsittely aiheuttaa kaupoille kustannuksia. Ne kustannukset menevät hintoihin. Ilman käteistä taskuvarkaudetkin todennäköisesti vähenevät, sillä kortti on varkaalle vaikeampi käyttää.

Käteistä käytetään ennen muuta vain tottumuksen takia. Kun niin on tehnyt aina, muutos mietityttää. Loppujen lopuksi kyse ei ole yhtään sen kummallisemmasta asiasta, kuin vaihtaa lankapuhelin kännykkään. Kun muutoksen on tehnyt, ei itsekään halua palata menneeseen.

Mua kyllä huvittaa, kun jostain ikivanhasta asiasta aletaan luopumaan, niin jotkut imaisee välittömästi herneen nenään :D

Joskus aikoinaan rahaa nostettiin aktiivisesti. Nyt Suomi on korttien luvattu maa. 98% ostoksista tehdään kortilla. Raha-automaatti on palvelu, joten jo ensimmäinen nosto saisi olla maksullinen. Se pieni ryhmä joka tuota automaattipalvelua käyttää, saa myös itse sen kustantaa. Suurin osa kun automaattia ei kuitenkaan käytä kuin erittäin satunnaisesti.

Joskus käteisen käyttäjät vielä perusteli käteisen käyttöään sillä, että he eivät voineet seurata muuten tilinsä saldoa. No nyt vuonna 2016 saa ensinnäkin realiakaisesti saldon päivittävän kortin ja verkkopankin puhelimeen, josta voi tarkistaa tilin saldon vaikka siellä ruokakaupassa.

Käteistä ei tarvita kuin rötöksiin. Sen käyttäminen hidastaa maksamista ja sen kuljettaminen sekä käsittely aiheuttaa kaupoille kustannuksia. Ne kustannukset menevät hintoihin. Ilman käteistä taskuvarkaudetkin todennäköisesti vähenevät, sillä kortti on varkaalle vaikeampi käyttää.

Käteistä käytetään ennen muuta vain tottumuksen takia. Kun niin on tehnyt aina, muutos mietityttää. Loppujen lopuksi kyse ei ole yhtään sen kummallisemmasta asiasta, kuin vaihtaa lankapuhelin kännykkään. Kun muutoksen on tehnyt, ei itsekään halua palata menneeseen.

Joku näyttää olevan pahasti pihalla reaalimaailmasta.

Käteistä tarvitaan vielä monessa paikassa Suomessa. Käytän pankkikorttia aina kun mahdollista sen vaivattomuuden takia, mutta välillä on pakko olla käteistä, koska muuta maksutavat eivät käy.

Käteistä tarvitaan vielä monessa paikassa Suomessa. Käytän pankkikorttia aina kun mahdollista sen vaivattomuuden takia, mutta välillä on pakko olla käteistä, koska muuta maksutavat eivät käy.

"Välillä" - pakko nostaa väh 5 kertaa kuussa käteistä? - no, maksaahan se viides nosto 40 centtiä. Todella järkyttävää.

Ei kyllä se nyt joku muu taitaa olla pihalla reaalimaailmasta, tai elää menneessä. Kerrohan toki ne lukuisat asiat joihin kuukauden aikana tarvitset käteistä, kun kortti, verkkopankki- tai mobiilimaksu ei käy. Ja näiden lukuisien juttujen maksamiseenko ei edes 4 nostoa sitten riittäisi? :D

Edelleen on monia pieniä kahviloita ja putiikkeja, joissa kortti ei käy vaan tarvitaan käteistä. Itse tykkään reissussa käyttää käteistä, koska ahdistaa tämä yhteiskunta joka kyttää ihmisten jokaisen liikkeen.

Edelleen on monia pieniä kahviloita ja putiikkeja, joissa kortti ei käy vaan tarvitaan käteistä. Itse tykkään reissussa käyttää käteistä, koska ahdistaa tämä yhteiskunta joka kyttää ihmisten jokaisen liikkeen.

Foliohattu pois päästä :D Ei sua mikään pankki kyttää, korkeintaan kauppojen bonusohjelmat jos jotkut. Et sä niin tärkeä henkilö nyt valitettavasti ole. Ja btw ainakin tämän kesän kesäkahviloissa missä kävin, toimi kaikissa kortti. Ja jos ei olisi toiminut, en silti olisi tarvinnut viidettä nostokertaa.

Mä muistan sen ajan kun rahaa haettiin pankkikirjalla pankkitiskiltä. Laskut maksettiin pankkitiskillä. Ensimmäiset tilipussini olivat tosiaan tilipusseja eivätkä numeroita tilillä.

Sitä kutsuttiin palveluksi.

Sit tulivat automaatit. Niitä sit kutsutaan itsepalveluksi.
Sit keksittiin palvelumaksut, mikä tarkoittaa sitä, että joudut maksamaan siitä, että itsepalveluna käytät omia rahojasi.

Mulle kelpaa ihan mainiosti semmoinen ratkaisu, että tilipussi tulee ruskeassa kirjekuoressa käteen. Eikä pankki siitä koskaan välttämättä näe penniäkään.
Pankeille semmoinen ratkaisu ei kelpaa vaan nykyään pankkitili on käytännössä pakollinen.
Ja kun se on käytännössä pakollinen, niin sit onkin kiva miettiä mitä kaikkia uusia tilinhoitomaksuja voikaan keksiä.

Kun kerran käteismaksut on vähentyneet ja tulevat vähenemään niin käteisnostot automaateilta on poistuva ongelma jonka aika hoitaa. Mut siihenkin vielä tekohengitysvaiheessa pitää keksiä lisämaksu?

Mä muistan sen ajan kun rahaa haettiin pankkikirjalla pankkitiskiltä. Laskut maksettiin pankkitiskillä. Ensimmäiset tilipussini olivat tosiaan tilipusseja eivätkä numeroita tilillä.

Sit keksittiin palvelumaksut, mikä tarkoittaa sitä, että joudut maksamaan siitä, että itsepalveluna käytät omia rahojasi.

Mulle kelpaa ihan mainiosti semmoinen ratkaisu, että tilipussi tulee ruskeassa kirjekuoressa käteen. Eikä pankki siitä koskaan välttämättä näe penniäkään.
Pankeille semmoinen ratkaisu ei kelpaa vaan nykyään pankkitili on käytännössä pakollinen.
Ja kun se on käytännössä pakollinen, niin sit onkin kiva miettiä mitä kaikkia uusia tilinhoitomaksuja voikaan keksiä.

Kun kerran käteismaksut on vähentyneet ja tulevat vähenemään niin käteisnostot automaateilta on poistuva ongelma jonka aika hoitaa. Mut siihenkin vielä tekohengitysvaiheessa pitää keksiä lisämaksu?
kyl pankille käy hyvin et sul on käteistä. käy sitten maksaan laskut nimellisen 13 eken palvelumaksun kera. mul on kyl ikävä aikaa kun aina maksettiin rahalla.

Ei pankki päätä miten sinun työnantajasi maksaa sinulle. Jos/kun palkkaa et saa käteisenä, on se työnantajan päätös, ei pankin. Mutta on silti hassua väittää että tuo oli jotenkin helpompaa aikaa. Laskun maksu verkkopankilla säästää sinultakin monta minuuttia elämästä ja kilometrejä autosta.

Pankki ei myöskään ole pelastusarmeija tai viranomainen. Sen palvelut maksaa. Automaattien hankinta, ylläpito, huolto ja täyttäminen maksaa. Miksi sen pitäisi ollakaan asiakkaalle ilmaista? Mutta voithan nostaa tilipäivänä tilisi tyhjäksi, laittaa ne ruskeaan kirjekuoreen ja käyttää sitä rahaa sieltä.

Mutta on olemassa ihmisiä, joille kehitys aiheuttaa aina pahaa mieltä. Onneksi se menee ohi. Pari vuotta sitten analogisten tv-lähetysten loppuminen oli ihmisoikeuskysymys ja syy lopettaa telkkarin katsominen. Niin ja aina tulee uusia harmituksen aiheita, se jos mikä on varmaa. Kehitys ei pysähdy, saati ota takapakkia.

kyl pankille käy hyvin et sul on käteistä. käy sitten maksaan laskut nimellisen 13 eken palvelumaksun kera. mul on kyl ikävä aikaa kun aina maksettiin rahalla.

Pankit tietää sen, että mun on vaivattomampaa maksaa laskuni läppärillä kotisohvalta Minäkin tiedän sen.
Sen lisäksi pankit ja minä tiedetään että vaikkapa puhelinlaskun maksaminen ei oikein onnistu kantamalla käteistä operaattorin palvelupisteeseen.

Mut antaako se pankille oikeuden jokseenkin yksipuolisesti päättää paljonko mun itsepalvelumaksupalkkioni kuukaudessa ovat?

Wanhaan maailmanaikaan pankit tekivät tulosta otto- ja antolainauksen erolla.
Nykyään jos pankilla on miljoona tilinhaltijaa joista jokainen maksaa tilinsä hoidosta kympin kuussa niin pankki tienaa automaattisesti kymmenen miljoonaa kuussa- ylläpitämällä yhtä palvelinta. Ja voi koska tahansa parantaa tulostaan vain ilmoittamalla muutoksista palvelumaksuihin.
Kun mä en varsinaisesti muutoksesta hyödy niin miksi minun pitää olla siinä maksumiehenä?

Ei pankki päätä miten sinun työnantajasi maksaa sinulle. Jos/kun palkkaa et saa käteisenä, on se työnantajan päätös, ei pankin.
Mutta on olemassa ihmisiä, joille kehitys aiheuttaa aina pahaa mieltä. Onneksi se menee ohi. Pari vuotta sitten analogisten tv-lähetysten loppuminen oli ihmisoikeuskysymys ja syy lopettaa telkkarin katsominen. Niin ja aina tulee uusia harmituksen aiheita, se jos mikä on varmaa. Kehitys ei pysähdy, saati ota takapakkia.
Kas kun on ihan lakisääteinen juttu, että palkan saa maksaa käteisellä vain poikkeustapauksissa.

Telkkarin digisointia vastaan mulla ei ollut koskaan mitään, mutta tapaa jolla se tehtiin sitäkin enemmän.
Siinä nimittäin kävi sillai, että Lipposen hallitus käski, että digitoitava on mutta rahaa siihen ei myönnetä.
Joten vaihtoehdoksi jäi myydä lähetysverkko ja jäädä siihen vuokralaiseksi.
Loppu onkin osa yksityistämisen surullista historiaa.

Kyllä se vaan on niin, ettei mene enää kauaa, kun rahaa ei käytetä maksuvälineenä enää lainkaan. Tulevaisuudessa jokaiseen ihmiseen asennetaan siru tms., jolla kaikki asiat hoituvat ja niinikään myös "isoveli valvoo" entistäkin tarkemmin kaikkia tekemisiä. Niin tämä maailma vaan menee, halusimme sitä tai emme.

Mut antaako se pankille oikeuden jokseenkin yksipuolisesti päättää paljonko mun itsepalvelumaksupalkkioni kuukaudessa ovat?

Kyllä. Yritys päättää itse palveluidensa hinnan. Mutta hei maailma on avoin. Voit avata sen tilin kilpailevaan pankkiin, tai vaikka ulkomaille. S-kaupan pankkitili on ilmainen. Ohjaa palkkasi sinne, nosta se kerralla aina tyhjäksi ja laita vaikka rahat kirjekuoreen. Tai maksa nyt vaikka pakolliset laskut tilitä ennen sitä. Turha tehdä ongelmaa itselleen siitä, että yksityinen yritys muuttaa hinnoitteluaan.

Useimmille palkkaa saaville ei noilla nostomaksuilla ole mitään merkitystä. Mutta silti ihmettelen aloittajan tavoin, miksi kahdessa naapurimaassa toimivalla pankilla on eri säännöt asiakkaille heidän kansallisuutensa mukaan. Tulee nimittäin mieleen ajatus, että toisen maan asiakkailla maksatetaan toisen maan asiakkaiden kuluja.

Viime keväänä Nordea päätti yhdistää toimintonsa eri pohjoismaissa ja siirtää pääkonttorin Ruotsiin. Suomen Nordea on siis tytäryhtiö.

"Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull on perustellut hanketta sillä, että uusi rakenne mahdollistaa Nordean toimimisen yhtenä pankkina. Se yksinkertaistaa hallintoa ja prosesseja. Raportteja ei tarvitse enää laatia joka maan viranomaisille erikseen eri säännöin. Muutoksen jälkeen Nordeaa koskevat Ruotsin lait ja viranomaisten määräykset."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsi-vie-voiton-nordeasta/mMyM2CsT

Ilmeisesti Ruotsin lait eivät salli ruotsalaisasiakkaiden nostojen tekemistä maksullisiksi, mutta meitä suomalaisia voi vapaasti rahastaa?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kyllä. Yritys päättää itse palveluidensa hinnan. Mutta hei maailma on avoin. Voit avata sen tilin kilpailevaan pankkiin, tai vaikka ulkomaille. S-kaupan pankkitili on ilmainen. Ohjaa palkkasi sinne, nosta se kerralla aina tyhjäksi ja laita vaikka rahat kirjekuoreen. Tai maksa nyt vaikka pakolliset laskut tilitä ennen sitä. Turha tehdä ongelmaa itselleen siitä, että yksityinen yritys muuttaa hinnoitteluaan.
Jotenkin sä onnistut missaamaan koko pointin.

Kun mä ihan pikkupoikana avasin ikioman tilin SYPpiin niin ei ollut puhettakaan siitä, että pankki veloittaisi pennosteni talletuksesta jotain tai vielä vähemmän siitä jos nostan omia rahojani.

Nykyään se on sinulle itsestäänselvyys, että pankki saa veloittaa "varojesi hoidosta" ihan mitä haluaa.
Vaikka todellisuudessa sinun "varasi" ovat pankin käytössä kunhan pystyvät hoitamaan tililtäsi rahaa laskujesi maksuun ja jopa tarvitessasi antamaan sinulle käteistä.
Valtio turvaa talletuksesi sataantonniin asti, joten pankki pelaa sinun rahoillasi ja sinä riemumielin maksat siitä?

• Tykkää
Reactions: päätön
Jotenkin sä onnistut missaamaan koko pointin.

Kun mä ihan pikkupoikana avasin ikioman tilin SYPpiin niin ei ollut puhettakaan siitä, että pankki veloittaisi pennosteni talletuksesta jotain tai vielä vähemmän siitä jos nostan omia rahojani.

Nykyään se on sinulle itsestäänselvyys, että pankki saa veloittaa "varojesi hoidosta" ihan mitä haluaa.
Vaikka todellisuudessa sinun "varasi" ovat pankin käytössä kunhan pystyvät hoitamaan tililtäsi rahaa laskujesi maksuun ja jopa tarvitessasi antamaan sinulle käteistä.
Valtio turvaa talletuksesi sataantonniin asti, joten pankki pelaa sinun rahoillasi ja sinä riemumielin maksat siitä?

Ei kun kyllä sinä edelleet missaat pointin. Pankki tekee businesta. Jos korot on alhaalla, pitää vaikka nostaa palvelumaksuja. Kate pitää tulla jostain. Pankki ei ole viranomainen. Valtio muuten takaa vain pankin ollessa maksukyvytön. Parempi kun talletussuojaa ei olisi, niin ihmiset joutuisivat tarkemmin miettimään mihin pankkiin uskaltaa luottaa.

Mutta tämä 4 maksuonta nostoa ei varsinaisesti edes ole palvelun hinnan korotus. Palvelua käyttää niin harva ja vielä harvempi tekee nostoja enemmän kuin kerran viikossa. Senkään jälkeen 40snt ei ole kovin iso summa. Kyse on pankin halusta ohjata asiakkaitaan käyttämään kortteja. Se taas siksi, että on vuosi 2016.

Tiedän ihmisiä, jotka maksavat käteisellä melkein kaikki ostoksensa juuri siksi, ettei voida seurata heidän kulutustottumuksiaan. Rötöstelystä ei ole kyse.

Yhteistyössä