Nopea ensisynnyttys! Miten teitä on kohdeltu mennessä sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis tarkennan vielä. Eli ihan luonnollisesti alkanut synnytys!

Minulla oli supistukset kestäneet vain 2 tuntia (rv 40 +6) kun menimme sairaalaan. Vastaanottanut kätilö oli silleen, että, ai ensisynnyttäjä ja tulet jo nyt tänne... No kai sinut pitää tutkia.

Ja siis mun supistukset oli jo heti alussa tosi kipeitä. Sanoin miehelleni, että kai mulla on tosi alhainen kipukynnys kun jo heti tuntuu tosi kipeältä.

Sairaalaan saapuessa sanoin kätilölle, että anteeksi kun tultiin näin pian mutta on helvetin kipeitä supistuksia. Kätilö edelleen oli sillee että (ja sanoi ääneen) miten ei jotkut naiset vaan kestä kipua synnytyksen alkuvaiheessa.

Sitten teki alatutkimuksen ja olinkin jo 8 cm auki. Lopulta synnytys kesti kokonaisuudessaan 3 t, 35 minuuttia.

Samankaltaisia kokemuksia?

Löytyy.

Ensisynnytys, ja en ikinä ollyt käynyt synnärillä etukäteen minkään takia. Lapsivedet hulahti klo 05.00 ja soitin synnärille, jossa pyydettiin menemään sinne klo 8.

Meillä oli puolisoni kanssa laukut pakattuina, ja kun mentiin synnärille, ketään ei ollut missään. Jouduttiin oikein huhuilemaan ja mulla pyyhe haarusissa, kun lapsivettä tuli ulos jokaisella supparilla.

Vihdoinkin kätilö saapui paikalle, katsoi laukkujamme ja nauroi vittumaisesti ja totesi, että Mihinköhän matkalle te olette lähdössä? Ihmettelin, että eikö täällä pidä olla synnytyslaukku mukana... Hän pyöritteli silmiään ja sanoi, ettei usko, että sinne jäätäisiin...

Sama kätilö EI USKONUT, että lapsivedet ovat menneet! Väitti, että Ne on jotain emätinnestettä varmaan. Teki sitten jonkun testin ja oli ihmeissään, kun tikku osoittikin, että lapsivedet Oli menneet.

Nopeasti avautuminen ja Hirveät supparit. Kun yrjösin odotellessa pimeässä vessassa, kun olin siinä vaiheessa niin hemmetin kipeä ja valonarka, niin tämä jatkoi vittuilemistaan ja ihmetteli, että Mitäs sä nyt siellä vessassa teet!?

Epiduraali laitettiin synnytyssalissa klo 14 ja se lamautti koko kropan ja samalla supparit... Ilman sitä vauva olisi varmaan syntynyt siitä hetken päästä, näin jälkikäteen ajateltuna. Jouduttiin ottamaan imukupilla n. Klo 18 (toinen lapseni syntyi ilman epiduraalia 5 tunnissa suppareiden alettua, eli epiduraalia en suosittele kenellekään).

Summa summarum, pöyristyttävän kamalaa käytöstä kätilöiltä sulla ja mulla! Ja kun sitä on vielä Niin herkässä tilassa ensisynnyttäjänä ja kun ei tiedä mitä tulossa...

Tein kyseisestä kätilöstä virallisen reklamaation about 2 kk päästä synnytyksestä, sillä hänen käytöksensä painoi mieltä vielä silloin, ja pidempäänkin. Suosittelen samaa.

Päijät-Hämeen keskussairaala oli tässä kyseessä, 2016.

Sulla kyllä supernopea! 😁

Naikkarilla oli törkeää väkeä, koko kööri!
Ensisynnyttäjänä kaikki meni niin pieleen kuin vain pystyi. Muun muassa epiduraalini päätyi tuikkaajaan itseensä.
Kaikki huono alkoi jo heti ultrasta, lääkäri ei meinannut antaa minulle kuvaa vauvasta!
Sain myös tuntuvat haukut napakorusta.

Synnytys meni pieleen, minut avattiin (viilto bikinirajaan) niin että puudutus ei vielä toiminut, lopulta minut nukutettiin.

Perhehuone ei meinannut onnistua vaikka en ollut tajuissani - olin muutaman päivän melko huonossa hapessa jo ihan stressin vuoksi. Uhkailin lähteä niin perhehuone järjestyi. Isä hoisi vauvaa upeasti ja toi vaivaa rinnalle jne.❤️ Yhdessä meillä oli ihan hyvä olla.

Summasummarum: mitään toimia ei kerrottu/selitelty, olin liukuhihnakamaa jota vähäteltiin, eikä mitään sanomaani otettu huomioon. Mitään kivunlievitystä ei ollut. Ilokaasukin oli loppu, eikä mistään synnytystapa-avuista olisi ollut puhettakaan, että jotakin olisi järjestetty. Olin kuitenkin ensisynnyttäjä niin olisi ollut mukavaa jos olisin kokenut olevani edes turvassa.
Paljon tapahtui outoja asioita joita näin jälkeenpäin osaa kuseenalaistaa.

Toinen synnytys kötilöopistolla oli unelma. Kaikki onnistui ja minelle kerrottiin koko ajan että mitä tehdään. Minua kuunneltiin ja sain synnytykseen mukaan kätilön jolle olin eka synnytys.❤️
Lähetin hänelle seuraavana päivänä ison puskan kukkia ylistävän kiitoskortin kera. Toivon, että hän kykeni pitämään tuon saman hienon asenteen joka hänellä oli.

Ensisynnyttäjänä kaikki meni niin pieleen kuin vain pystyi. Muun muassa epiduraalini päätyi tuikkaajaan itseensä.
Kaikki huono alkoi jo heti ultrasta, lääkäri ei meinannut antaa minulle kuvaa vauvasta!

Synnytys meni pieleen, minut avattiin (viilto bikinirajaan) niin että puudutus ei vielä toiminut, lopulta minut nukutettiin.

Perhehuone ei meinannut onnistua vaikka en ollut tajuissani - olin muutaman päivän melko huonossa hapessa jo ihan stressin vuoksi. Uhkailin lähteä niin perhehuone järjestyi. Isä hoisi vauvaa upeasti ja toi vaivaa rinnalle jne.❤️ Yhdessä meillä oli ihan hyvä olla.

Summasummarum: mitään toimia ei kerrottu/selitelty, olin liukuhihnakamaa jota vähäteltiin, eikä mitään sanomaani otettu huomioon. Mitään kivunlievitystä ei ollut. Ilokaasukin oli loppu, eikä mistään synnytystapa-avuista olisi ollut puhettakaan, että jotakin olisi järjestetty. Olin kuitenkin ensisynnyttäjä niin olisi ollut mukavaa jos olisin kokenut olevani edes turvassa.

Toinen synnytys kötilöopistolla oli unelma. Kaikki onnistui ja minelle kerrottiin koko ajan että mitä tehdään. Minua kuunneltiin ja sain synnytykseen mukaan kätilön jolle olin eka synnytys.❤️
Lähetin hänelle seuraavana päivänä ison puskan kukkia ylistävän kiitoskortin kera. Toivon, että hän kykeni pitämään tuon saman hienon asenteen joka hänellä oli.
Tehtiinkö sektio myös toisen kerran? Miltä arpi näyttää nyt?

No, kolmatta kun menin synnyttämään, niin silloinkaan ei uskottu synnytyksen alkaneen vaikka edellinen oli syöksysynnytys ja oli sanottu, että pitää tulla heti kun vähänkin siltä tuntuu.

Tehtiinkö sektio myös toisen kerran? Miltä arpi näyttää nyt?
Toinen synnytys oli luomu. Arpi parani yllättävän näkymättömäksi.
Mulla on käynyt hyvä tsägä ihon kanssa, paranee nopeasti eikä raskausarpiakaan tullut.

Perhehuone ei meinannut onnistua vaikka en ollut tajuissani - olin muutaman päivän melko huonossa hapessa jo ihan stressin vuoksi. Uhkailin lähteä niin perhehuone järjestyi. Isä hoisi vauvaa upeasti ja toi vaivaa rinnalle jne. Yhdessä meillä oli ihan hyvä olla.

Toinen synnytys kötilöopistolla oli unelma. Kaikki onnistui ja minelle kerrottiin koko ajan että mitä tehdään. Minua kuunneltiin ja sain synnytykseen mukaan kätilön jolle olin eka synnytys.

Pöyristyttävää!!! 😥 Oon kyllä kuullut monilta samaa, että ensisynnyttäjille naureskellaan ja ei oteta tosissaan. Se on todella loukkaavaa. Ja muutenkin hutiloidaan ja sössitään koko ajan.

Pöyristyttävää!!! 😥 Oon kyllä kuullut monilta samaa, että ensisynnyttäjille naureskellaan ja ei oteta tosissaan. Se on todella loukkaavaa. Ja muutenkin hutiloidaan ja sössitään koko ajan.
Luulen, että aika moni uudelleen synnyttänytkin saa kokea ihan samaa, mutta toki heillä on jo onneksi kokemusta. Tosin toinen kerta oli minulle tavallaan uusi koska synnytin luomusti. Onneksi oli inhimillinen väki Kättärillä.❤️
Harkinnassa oli myös synnytys Tammisaaressa.

Perhehuone ei meinannut onnistua vaikka en ollut tajuissani - olin muutaman päivän melko huonossa hapessa jo ihan stressin vuoksi. Uhkailin lähteä niin perhehuone järjestyi. Isä hoisi vauvaa upeasti ja toi vaivaa rinnalle jne. Yhdessä meillä oli ihan hyvä olla.

Toinen synnytys kötilöopistolla oli unelma. Kaikki onnistui ja minelle kerrottiin koko ajan että mitä tehdään. Minua kuunneltiin ja sain synnytykseen mukaan kätilön jolle olin eka synnytys.

Selitys ehkä sulle:

olin pyytänyt ja saanut varattua perhehuoneen.

Synnytys pitkittyi ja tehtiin kiireellinen sektio. Sanottiin, että perhehuone ei sovellu sektion läpikäyneille.

Saimme tavallisen huoneen sitten kahdestaan mieheni kanssa, kun ei ollut tungosta. Tays

Selitys ehkä sulle:

olin pyytänyt ja saanut varattua perhehuoneen.

Synnytys pitkittyi ja tehtiin kiireellinen sektio. Sanottiin, että perhehuone ei sovellu sektion läpikäyneille.

Saimme tavallisen huoneen sitten kahdestaan mieheni kanssa, kun ei ollut tungosta. Tays
Erikoista että perhehuone/yksityishuone sopisi sektioon joutuneille.🤷‍♀️
Meille järjestettiin toimisoon huone.😁

Yhteistyössä