Noin puoli miljoonaa suomalaista on ulosotossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuikka Kurikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuikka Kurikka

Vieras
Noin puoli miljoonaa suomalaista on ulosotossa - velallisten määrä kasvaa

Maanantai 12.3.2018 klo 12.56

Ulosoton perintätulos oli vuonna 2017 edelleen korkealla tasolla, vaikka se laski hieman verrattuna vuoteen 2016.

Noin puolella miljoonalla suomalaisella on velkaa ulosotossa. Kuvituskuva on perintätoimiston nettisivuilta. (PASI LIESIMAA/IL)
Ulosotossa oli vuonna 2017 noin 558 000 eri velallista, tiedottaa Valtakunnanvoudinvirasto. Näistä luonnollisia henkilöitä eli yksittäisiä ihmisiä oli noin 501 000 ja oikeushenkilöitä hieman alle 57 000. Luonnollisten henkilöiden lukumäärä ulosotossa kasvoi edellisvuodesta prosentilla, oikeushenkilöiden määrä puolestaan hieman yli viisi prosenttia. Velallisten kokonaismäärä kasvoi vuodesta 2016 yhteensä 1,4 prosenttia.

- Käänne parempaan taloustilanteeseen ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa velallisten asemaa parantavasti. Lähiaikoina työllisyystilanteen paranemisen odotetaan kuitenkin alkavan helpottaa monen velallisen tilannetta. Kulutusluottojen yleisyys on osaltaan johtanut ulosottoasioiden lisääntymiseen viime vuosina ja kasvattanut yksityisoikeudellisten saatavien määrää, arvioi valtakunnanvouti Juhani Toukola tiedotteessa.

Velallisista noin 38 prosentilla on velkaa ulosotossa korkeintaan tuhat euroa. Yli 70 prosentilla ulosotossa on korkeintaan 10 000 euroa. Suuria, yli 50 000 euron velkoja, on ulosotossa noin seitsemällä prosentilla velallisista.

Perintätulos korkea

Ulosoton perintätulos oli vuonna 2017 edelleen korkealla tasolla, 1,054 miljardia euroa. Vuoteen 2016 verrattuna perintätulos laski 1,6 prosenttia. Valtiolle tästä summasta kertyi yli 400 miljoonaa euroa. Loput tilitettiin muille velkojille. Lisäksi ulosottolaitoksen käyttömaksuina perittiin valtiolle asianosaisilta noin 77,3 miljoonaa euroa.

Erilaisia ulosmittauksia tehtiin 774 000 kappaletta, kun niitä vuotta aikaisemmin oli noin 860 000. Suurin osa ulosmittauksista, noin 500 000 kappaletta, kohdistui palkkaan, eläkkeeseen tai elinkeinotuloon.

Mä en ymmärrä sitä logiikkaa millä ihmiset ajatuvat ulosottoon. Siis ihmisen pitää olla täysin imbesilli idiootti, että tuohon tilanteeseen joutuu. Okei jonkun 1% kohdalla on todella huonoa tuuria tai huijaamista taustalla, mutta ylivoimaisesti suurimman osan kohdalla niin ei ole. Siis esimerkkinä jos jäisi työttömäksi ja rahat ei riitä lyhentämään autolainaa, niin auto myyntiin. Ja ihan sama miten "pakollinen" se auto olisi. Jos sitä ei voi maksaa, sitä ei voi pitää. Se auto lähtee joka tapauksessa, mutta siinä roikkuakseen ei kannata hankkia maksuhäiriömerkintää.

Tai miten aivoton sun pitää olla ottaaksesi vipin elämiseen, kun tiedät ettei ole varaa maksaa sitä takaisin? Siis ihan oikeasti. Tuohan on kuin pakkasella housuun kuseminen. Että itsekin tietää sen lämmittävän vain hetken, jonka jälkeen on entistäkin kylmempi.

Määrä on järkyttävä, todella.

Mutta mun mielestä ulos-ottoasiaan pitäisi oikeasti tehdä muutos.

Siis kun vaikka mun edellinen työntekijä joka osti ilmaiset sukat. Ja jees, se huono suomenkieli aiheutti sen että niitä sukkia tupsahtlikin postilaatikkoon sen jälkeenkin mutta eivät enää olleet ilmaisia.Tyyppi mutti norjaan raksahommiin. Kun mä sain tilauksen lopulta peruttua (ja mikä velvollisuus mulla muka oli se asia toimittaa!?) niin sukkia oli maksamattia parillakympillä ja viimeisen kerran kun perintätoimistosta tuli kirjettä niin summa oli nelinumeroinen.

Että se niistä ilmaisista sukista. Eikä tuu kyseinen tyyppi enää suomeen duuniin, se on vissi.

Se, miten helvetillisen suureksi parin kympin maksamatta jättäminen hetkessä paisuu, on hullua! Perintätoimet maksavat? Siis se, että lähetetään kirje muutamaan edelliseen osoitteeseen maksaa parisataa? Mitä vittua? Niillä on ehkä sit kalliimpia postimerkkejä kuin meillä muilla.

Määrä on järkyttävä, todella.

Mutta mun mielestä ulos-ottoasiaan pitäisi oikeasti tehdä muutos.

Siis kun vaikka mun edellinen työntekijä joka osti ilmaiset sukat. Ja jees, se huono suomenkieli aiheutti sen että niitä sukkia tupsahtlikin postilaatikkoon sen jälkeenkin mutta eivät enää olleet ilmaisia.Tyyppi mutti norjaan raksahommiin. Kun mä sain tilauksen lopulta peruttua (ja mikä velvollisuus mulla muka oli se asia toimittaa!?) niin sukkia oli maksamattia parillakympillä ja viimeisen kerran kun perintätoimistosta tuli kirjettä niin summa oli nelinumeroinen.

Että se niistä ilmaisista sukista. Eikä tuu kyseinen tyyppi enää suomeen duuniin, se on vissi.

Se, miten helvetillisen suureksi parin kympin maksamatta jättäminen hetkessä paisuu, on hullua! Perintätoimet maksavat? Siis se, että lähetetään kirje muutamaan edelliseen osoitteeseen maksaa parisataa? Mitä vittua? Niillä on ehkä sit kalliimpia postimerkkejä kuin meillä muilla.

No tämä on esimerkki siitä, kun sanoin että luottohäiriöinen on tyhmä. Jos sä olet epähuomiossa tilannut ilmaiset sukat ja niitä alkaa jatkossa tulla automaattisesti maksullisina, niin STOP. Palauta sukat ja kerro lopettavasi tilaus. Kerro että olit kuvitellut sukkien tilaamisen kertatilaukseksi ja ilmaiseksi. Sano, että tässä on sukkanne takaisin ja älkää lähettäkö niitä enää minulle, kiitos. Jos homma jatkuu, tee kantelu kuluttajansuojaan ja vaikka tutkintapyyntö poliisille petoksesta.

Mutta joo jos jäät vain vastaanottamaan niitä sukkia sanomatta mitään ja jättämällä niistä seuraavat laskut maksamatta, niin ongelmia tulee.

No tämä on esimerkki siitä, kun sanoin että luottohäiriöinen on tyhmä. Jos sä olet epähuomiossa tilannut ilmaiset sukat ja niitä alkaa jatkossa tulla automaattisesti maksullisina, niin STOP. Palauta sukat ja kerro lopettavasi tilaus. Kerro että olit kuvitellut sukkien tilaamisen kertatilaukseksi ja ilmaiseksi. Sano, että tässä on sukkanne takaisin ja älkää lähettäkö niitä enää minulle, kiitos. Jos homma jatkuu, tee kantelu kuluttajansuojaan ja vaikka tutkintapyyntö poliisille petoksesta.

Mutta joo jos jäät vain vastaanottamaan niitä sukkia sanomatta mitään ja jättämällä niistä seuraavat laskut maksamatta, niin ongelmia tulee.

Eihän tyyppi edes tiennyt että tuli sukat ja seuraavatkin ja lasku kun se ei enää asunut suomessa.

Ellen mä (jolle asia ei tippaakaan kuulunut!) olisi perunut tilausta, olisi niitä sukkia kai tyhjillään olevan tönön postiloota pullollaan. Käteväähän se myyjälle on kun vaan tupaa ja tuppaa ja sit tuikkaa perintään.

Eihän tyyppi edes tiennyt että tuli sukat ja seuraavatkin ja lasku kun se ei enää asunut suomessa.

Ellen mä (jolle asia ei tippaakaan kuulunut!) olisi perunut tilausta, olisi niitä sukkia kai tyhjillään olevan tönön postiloota pullollaan. Käteväähän se myyjälle on kun vaan tupaa ja tuppaa ja sit tuikkaa perintään.
No onhan se pienellä präntättynä siellä ekassa viestissä kerrottu....
Mutta joo, hämääviä nuo "ilmaiskampanjat" ja törkeät perintäkulut.

• Tykkää
Reactions: 0oo0

Uusimmat

Yhteistyössä