** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Tervetuloa Handis! Täällä on kaikki aina vähän eri vaiheissa niin se on aika hauskaa seurata, miten muilla menee :) osaa sitten vähän ennakoida omaa tulevaa oloa myös.

Tänään olisi nyt vihdoin kauan odotettu neuvolalääkäriaika. Toivottavasti sieltä tulee hyviä uutisia niin saa taas hetkeksi helpottuneen olon. Mulla on viikonloppuna ollut kaikenlaisia tuntemuksia mahassa. Toivottavasti olisivat vain masun kasvusta johtuvia eikä mitään vaarallisia. Vähän jännittää. Mitään vuotoja ei oo ollut ja raskausoireet muutoin kyl melko vahvoja pahoinvointia myöten. Mut viikkoja vasta se 14+4 niin jännityksellä mennään.
 
Onnea Handis ja tervetuloa! :flower:

Jonniss miten meni lääkärissä? Toivotaan että kaikki hyvin :heart:

babygreen ihana kun tunnet jo liikkeitä ja potkuja! Sitä niin kovasti odottaa, on varmasti ihana kokea ne :)

nemelialle tsemppiä loppuviikkoihin! Hienoa että vauva on jo asettunut oikein, ja kaikki muutenkin hyvin. Tuossa vaiheessa vauva ei taida enää mahtua liikkumaankaan paljoa?

Täällä oli tänään nt-ultra ja oon niin kovin onnellinen kun kaikki oli hyvin :heart: turvotusta oli 1,3mm ja riskiluku 1:9800. Uskomatonta kuinka kaikki erottui, aivot ja sormet, nenä, jalkapöydän luut... :heart: kaveri liikuskeli aikansa ja heilutteli käsiään, sitten käänsi meille pyllynsä ja nukahti :)

LilyAlice 12+1
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Ihania ultrakuulumisia, LilyAlice!:heart:

Lääkärissä oli kaiki tänään hyvin. Mun hemoglobiini oli 143 eli tosi hyvä, mutta verenpaine mulla oli koholla. Sain tehtäväks mittailla kotona ja äiti toikin mulle mittarin ja illalla oli täysin normaali verenpaine. Sanoivat neuvolassakin, että osa vain jännittää käyntejä niin paljon, että se vaikuttaa verenpaineeseen. Seurailen sitä nyt parisen viikkoa kotona. Paino oli vähän yli kilon noussut, joten onneksi ihan maltillista sekin. Vauva liikkui oikein iloisesti, hyöri ja pyöri koko ajan, kun ultrattiin. Syke oli 158. Sitä oli kyllä kiva kuunnella :heart:

Nyt sitten odotellaan rakenneultraa, johon on 6 pitkää viikkoa. Seuraava neuvolakäyntikin on vasta sen jälkeen, ellei nyt sitten tule jotain tai tuo verenpaine sitten ole kotioloissakin korkea. Sellaista tänne. Olipa pitkälti omaa asiaa.

Mitäpä teille kaikille muille? :)
 
Hyvää huomentapäivää kaikille! On ollut hieman hoppua töissä, joten ei ole ehtinyt kirjoittelemaan, vaikka olenkin silloin tällöin käynyt teidän kuulumisia ja poksumisia lukemassa :)

Täällä pienokaisen liikkeet tuntuvat jo hyvin. Kuulemma yllättävän aikaisessa vaiheessa näin ensimmäistään odottavalle.. Mutta itse olen hyvinkin iloinen siitä, että masussa on kunnon touhu-toukka. Tuntuu taas paljon todellisemmalta koko raskaus, vaikkakin kasvava mahakin sen tietty tekee. Eilen illalla lueskelin kirjaa ennen nukkumaan laittamista, niin kovat pippalot oli pienellä menossa :)

Rakenneultra meillä olisi sitten reilun parin viikon päästä, ja voin kertoa etten millään malttaisi odottaa!

Muutkin olivat tuskailleet painonnousun kanssa, kuinka sen voi tuntea ahdistavaksi. Itsekin xs-s-koon naikkosena voin tavallaan yhtyä kuoroon. Nyt on nimittäin jo kertynyt hieman yli kuusi kiloa painoa, ja eikös se suurin kasvunpyrähdys ole vasta tulossa.. Mutta ei voi kuitenkaan kauheasti valittaa, on tämä silti niin ihanaa aikaa :heart: Pari tuttavaa on sanonut, että voipi olla loppukesästä jo melkoisen pullea maha, mutta olen todennut, että rantakunnossahan ne hylkeetkin on ;)

Kinttu ja toukka 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
LilyAlice ihana kuulla, että kaikki oli vauvallasi hyvin ultrassa :).

Jonniss hyvä, että sullakin oli lääkärissä kaikki hyvin :).

kinttu Mukavaa, että tunnet jo vauvan liikkeet. Se on kyllä ihana ja aika uskomatonkin tunne, kun ne alkaa tuntumaan. Itse tunsin ekat liikkeet n. viikolla 18. Myöhemmin ne sitten vielä vahvistuukin ja rupee ihan muljahtelemaan :). Mulla jo muljahtelee. Välillä ihan naurattaa, kun vauva on tosi villinä ja tuntuu ihan hassulta mahassa.

Täällä kaikki ihan hyvin ja vauva riehuu kovasti :) <3. 26. viikko menossa.

babygreen ja vave 25+1 poks
 
Onnittelut Handikselle plussasta. :)

Babygreen: Vauvan liikkeet on kyllä positiivisin asia raskaudessa. Niitä odottaa innolla. Ja vaikka liikkeet välillä sattuvatkin, niin silti niitä odottaa. Ja jos ei vauva joskus liikukkaan, vaan lepäilee, niin sitten huolestuu. Ja sitten taas on hyvillä mielin, kun vauva myllää mahassa. Ja Kinttu: Minäkin tunsin ensikertalaiseksi aikaisin vauvan liikkeet. :) RV 17 tunsin ekat liikkeet ja siitä ne alkoi vahvistumaan. Nyt tuo jätkä potkii niin, että maha vaan heiluu. :D

LilyAlice: Kiitti tsempeistä. :) Niinhän nuo sanoo, että loppuajasta vauva ei mahtuisi hirveästi liikkumaan. Meidän vauva ei vain tiedä sitä ja liikkuu ihan samalla lailla edelleen. :D Tosin ei onneksi heitä kuperkeikkaa tms. mutta potkuja tulee entiseen tahtiin kyllä.

Neuvolakuulumisia: Tänään oli siis neuvolapäivä (toivon mukaan oli viimeinen!) ja oli niin hyvää kuin huonoakin. Eli se streptokokkibakteeri todettiin minulla olevan. Synnytyksessä saan siis automaattisesti antibioottitipan, jotta pöpö ei tartu vauvaan.

Muuten olikin kaikki hyvin. Vauvan pää tuntui olevan alhaalla kanavassa eikä liikkunut siitä. Sf-mitta oli myös tippunut. Viimeksi se oli 38cm ja tänään 34cm. Vauva on siis selkeästi alempana. :) Jätkä ei taaskaan tykännyt tutkittavana olemisesta ja monotti anturia koko ajan, kun sykkeitä kuunneltiin. Sykkeet oli 140. Hb oli noussut (viimeksi oli laskenut) ja oli nyt 127 eli tosi hyvä.

Turvotusta th kauhisteli. Olen siis ihan turvoksissa. Jalat on kuin vanhalla mummolla. Nilkat on paksut, varpaat on nakit, samoin sormet. Jalkapöytä on pallo. Käsivarretkin on turvoksissa ja kuulema kasvotkin. Pissa ja verenpaineet oli kuitenkin kunnossa, eli helle turvottaa...

Onko muille tullut turvotusta vielä?


Seuraava neuvola varattiin kesäkuun alkuun. Saa nähä, pitääkö sinne mennä vai jääkö välistä. :)

Nemelia ja pikkujätkä 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Ah, nemelialla on ihan pian suloinen nyytti sylissä :heart: Ihanaa!

Täällä aika tuntuu menevän todella hitaasti. Varmasti pari viikkoa ainakin sa odotella, että liikkeitä alkaisi tuntua. Olisi niin ihana alkaa jo hankkiakaan jotain pientä, mutta edelleenkään en uskalla. RU:n jälkeen sitten. Mutta sinnekin on niin pitkä aika vielä! :LOL: Alan olla hiukan kärsimätön. Odottaminen ei todellakaan kuulu mun vahvuuksiin :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: nemelia
15+0 poks! Sen kunniaksi yritin ottaa masukuvaa, mutta näytän lähinnä pullataikinalta :)

Tänään on edessä Moskovan matka. Lähdetään ystävien kanssa sinne katsomaan joukkuevoimistelun mm-kisoja! Ihana tyttöjen retki siis tulossa! Tällä viikolla pahoinvointia aiheutunut enää satunnaisesti erilaisista hajuista ja verensokerin laskemisesta. Ehkä se nyt luovuttaa! Jee!

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Tervetuloa HANDIS! Ja onnittelut LilyAlice hyvistä ultratuloksista. Ensimmäinen etappi saavutettu.

NEMELIA, Täällä myös turvotusta jaloissa. Pakko vähentää työntekoa ennen kuin iskee joku veritulppa tai suonikohjut. Tänään seisoskeltuani useamman tunnin töissä, vasemman jalan nilkka oli paksumpi kuin mitä päkiä on leveä. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan! Oikea jalkakin turpoaa, mut vasen on jostain syystä pahempi. Valitin turvotusta eilen neuvolassa, mut kuulemma kuuluu raskauteen. Jotenki tuntuu ettei oteta tosissaan, vähätellään vaan. Pitääkö odottaa niin kauan että oikeesti on jo liian myöhästä...

Vauva on edelleen poikittain eikä sf-mitta ollut taaskaan tarpeeksi kasvanut. Huoh! Ens ti on taas ylimääränen kasvukontrolli ultra. En jaksais murehtia koska liikkeitä tuntuu ja vieläpä terävämpiä potkuja kuin aiemmin. Luulis, et vauvakin on kasvanut ja vahvistunut kun potkutkin on vahvempia.

Sain mukaan lapun johon merkataan vauvan liikkeet "tukkimiehen kirjanpidolla" mikäli vauva lakkaisi myöhemmillä viikoilla jossain vaiheessa liikkumasta. Jos 1-2 tunnin aikana ei tuntisi väh. kymmentä liikettä pitäisi lähteä äippäpolille näytille. Nyt lappua ei ainakaan tarvita, niin kovin potkitaan.

Synnytystapa-arvioultra on heti juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Toivottavasti vaavi olis kääntynyt pää alaspäin siihen mennessä.

Jadelyn 32+0 (sori kun tuli taas pitkä omanapainen romaani)
 
jadelyn84 ja nemelia Hurjalta kuulostaa teidän turvotukset. Mäkin odotan jännittyneenä, että mimmoiset turvotukset mulle tulee kesän kuluessa.

Onko synnytystapa-arvioultra kaikille synnyttäjille, koska? En ole itse vielä koskaan kuullut tuosta.

On: Olin sokerirasituksessa perjantaina ja tulos oli normaali :). Ihan kiva. Oletteko muut jo käyneet? Vauva täällä jatkaa villiä menoa ja huomenna aloitamme 27. viikon. Ensi viikolla myös neuvolalääkäri.

babygreen ja vave 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Babygreen: Se synnytystapa-arvion teko riippuu ihan kunnasta. Täällä meillä päin kaikki ensikertalaiset pääsevät siihen. Samoin, jos on vauva vaikka perätilassa tai on muuta tarvetta tarkistaa tilanne. Kaveri taas asuu toisella paikkakunnalla eikä hälle tehty sitä arviota, vaikka odotti ensimmäistään. Kannattaa ainakin neuvolassa kysäistä siitä. Omaa mieltä ainakin rauhoitti se tutkimus, vaikka ei mikään maailman miellyttävin kokemus ollutkaan (kaukana siitä!).


Turvotus on kyllä loppuraskauden ongelma muutenkin, mutta tää helle kyllä pahensi sitä reippaasti. Nyt on kasvot olleet paremmat ja kädet myös. Jalat puolestaan on edelleen ihan turvoksissa. Yön aikana aina laskee (muttei kokonaan) ja iltaa kohti taas turpoo takaisin. :/

Meillä täällä säikäytti mies viime yönä. Oli siis yön töissä ja töistä tullessa nukahti rattiin ja ajoi ojaan. Aineksia ois ollut suurempaankin vahinkoon. Nyt on siis auto entinen, mutta ukko on onneksi ehjä. Ihme, ettei auto mennyt nurin (jyrkkä rinne) tai törmännyt puuhun. Oli vanhempansa soittanut apuun ja mulle sanoi vasta kotiin tullessa, kun heräsin siihen.

Muuta ei tänne kuulukkaan. Vauvalle ei tunnu olevan kiire maailmaan vielä. Kovasti kyllä potkii ja liikkuu. Eilenkin riehui niin paljon, että maha meni ihan sekaisin ja muutama supistuskin tuli.


Nemelia ja Pikkujätkä rv 37+4
 
Hei vaan kaikki!

Moskovan retki on nyt takana ja ilmeisesti myös lämpö ja aurinko. Täällä ainakin oli tosi kylmä, kun aamulla kävin koiran kanssa ulkona.

Mitäs teidän viikonloppuun kuului?

Täällä alkaa vähitellen tuntua, että ehkä se masukin alkaa hiukan jo kasvaakin. Ainakin eteenpäin taivutellessa tuntuu ihan kuin joku ottaisi vähän vastaan. Tai sitten olen vain lihonut :LOL:
 
Jonniss Ihan mukava viikonloppu ihan kotona vaan täällä. On tuottanut pitkään jo vaikeuksia miehen kanssa keksiä neuvolasta sairaalaan toimitettavaan lomakkeeseen vauvan hätäkastenimiä sekä tytöstä että pojasta. Asiaa vaikeutti sekin, että haluaisin antaa vauvalle 3 nimeä. Nyt piti keksiä sekä tytölle että pojalle. Vihdoin ollaan keksitty jotkut nimet. Kun mitään ihan randomeitakaan ei siihen halua laittaa nimiksi. Huomenna neuvola ja ko. lomakkeen palautus.

babygreen ja vave 26 +1 poks
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Onnea RAKKAUDELLA, HANNELE vauvasta jos vielä seurailet kirjoittelua.

Onneksi NEMELIA miehes säilyi ehjänä vaik auto menikin. Varmasti säikäytti.
Mä luulin et synnytystapa-arvio tehdään pelkästään ultraten. Nyt rupes ahistaa jo etukäteen ku googletin tarkempia tietoja. Ilmeisesti on aika epämiellyttävää ja ehkä vähän kivuliastakin voi olla.

Täällä tosiaan oli pe niin pahat turvotukset vas. jalassa, et varasin lauantaiks ajan yksityiseltä lääkäriltä, mut niillä ei ollutkaan ultrausta vkoloppuisin joten hukka reissu. Sanoi ettei voinut pois sulkea tukosta ilman ultraa ja kehotti menemään päivystykseen. No eilen sit kinuin neuvolalääkärille aikaa ja sainkin täksi päiväksi. Lääkäri kirjoitti lähetteen ultraukseen johon tänään jo pääsin kiireellisyyden vuoksi. Mitään tukosta ei kuitenkaan löytynyt. Ultraajakin tosin ihmetteli miks vasen jalka turpoaa pahemmin, jos johtuis pelkästään helteistä turvotus olis molemmissa jaloissa tasaisesti. Mun äidillä oli odotusaikana juurikin vasemmassa jalassa tukos.

Tänään olin myös kasvukontrolliultrassa, vauva olikin jo kääntynyt pää alaspäin. En ole mitään kääntymistä tuntenut! Painoa pikkuisella oli 2kg, eli ihan normaalisti on kasvanut. Pieneen sf-mittaan ilmeisesti vaikutti et vauva oli aiemmin poikittain.

BABYGREEN mä ymmärsin et sähköiseen esitietolomakkeeseen kirjotetut vauvan nimet laitetaan vaan vauvan käteen tulevaan rannekkeeseen. Eli sukulaisetkin voi periaattees jo synnärillä nähdä vauvan nimen. Me laitettiin pelkät etunimet kummastakin sukupuolesta. Ja ihan vaan "työnimet".

Menikö JONNISS sun matka ihan hyvin, ilman pahoinvointeja?

Jadelyn 32+5
 
nemelia, nyt vasta luin kunnolla sun viestin! Onneksi mitään pahempaa ei sattunut, hui kamala! Autoja saa kuitenkin uusia.

jadelyn, juu matka meni ihan mukavasti. Pahanolomtuli ainoastaan liian pitkän ruokavälin vuoksi muutaman kerran.

Meillä on periaatteessa jo nimet molemmille, jos niitä sitten joskus tarvitaan :)
 
jadelyn84 Mä oon kuullut, että vauvan rannekkeeseen tulisi vain äidin tiedot, ilmeisesti äidin sotu ja nimi. Eihän elävänä syntynyttä vauvaa ole vielä kastettukaan, joten vauvalla ei ole vielä nimeä, minkä laittaa rannekkeeseen syntymähetkellä. Käsittääkseni vauvaa kutsutaan sairaalassakin nimellä 'vauva äidin sukunimi' Sen hätäkastenimen voi toki myös vielä muuttaakin jos haluaa sitten eri nimen vauvan synnyttyä, ennen ristiäisiä. En tiedä sitten miten nimi annetaan jos joku ei halua vauvalle kastetta. Onkohan maistraatti emt. Se hätäkastenimi tulee vain, jos vauva on riskissä kuolla ja kuolee ja vanhemmat haluaa vauvalle pikaisen kasteen.
 
Viimeksi muokattu:
Espoossa rannekkeessa luki äidin sukunimi ja poika/tyttö, mitään esitietolomaketta me ei edes täytetty. Toki vanhempien tiedot annettiin synnärille tullessa mutta nimeä ei missään vaiheessa kysytty, johtuuko sitten siitä että emme kuulu kirkkoon eikä lasta kasteta.
Ja nimi siis ilmoitetaan paikalliseen maistraattiin syntymän jälkeen, postissa tulee esitäytetty lomake johon täytetään vain nimi ja laitetaan paluupostina menemään.
 
Moikka kaikille ihanile <3 Täällä on tapahtunut ihan hirveästi! Mä oon ollut viime viikkoina poissaoleva; jotenkin tuleva nt-ultra jännitti, pelotti ja ahdisti ihan hirmuisesti. Jostain syystä sain päähäni, että jos kaikki ei ole hyvin ja jossain määrin välttelevä olin koko vauva-asiaa kohtaan... keskiviikkona kuitenkin kaikki näytti tosi hyvältä, kaveri oli vilkas, kasvanut oli hyvin, sydän löi ja niskaturvotus 1,3 mm. Veriseulaa vielä vähän voipi jännäillä, mutta mulle tuli tosi iso helpotus ja nyt tuntuu että uskaltaa olla tosi innoissaan! :)

Ihana että LilyAlicellakin ultrassa kaikki näytti hyvältä <3 ja babygreenin ja Kintun vauvelit jo hyörii ja liikkuu silleen, että se tuntuu, ihan mielettömän ihanaa! :) Nemelian mies kyllä säikäytti, huh huh sentään... onneks ei tosiaan käynyt mitään pahempaa, toivottavasti loppumetrit menee sulla kaikessa rauhassa!

Ihanaa viikonloppua kaikille, nyt mä taas täyttä intoa puhkuen täällä kirjottelen :D tänään poksahti täällä 13+0 :)
 
Kiva kuulla, että sun vauvalla oli kaikki hyvin ultrassa Marjee :). Kyllähän sitä välillä raskaana jännittää ja stressaa tosi tosi kovaa. Mua jännitti rakenneultra kans niin kovaa, etten saanut kunnolla nukuttuu edellistä yötä. Sitä on jotenkin niin huolissaan vauvasta äitinä. Jotain äidin luontaista huolta lapsesta se. Se on sitä, kun pikkuinen on niin äärettömän rakas, että pelkää siksi. Sitten kanssa, kun pikkuinen on vielä niin heiveröinenkin ja kasvuvaiheessa. Jotenkin noin minä ajattelen. Nykyisin huolta on aiheuttanut, jos vauva ei riehu puoleen päivään paljoo. Tämä meidän vave kun riehuu yleensä joka päivä. Välillä huutelen täällä vauvaaaaaa vauvaaaa, ja koitan herätellä vauvaa. Meidän vauva siis siinä vaiheessa, että kuulee jo jotain ääniä. Lisäksi saatan tökätä mahaa pikkuisen kädellä. Vauva on aina herännyt kumminkin viimein. Vauvaa on vaan nukuttanut silloin enemmän.

babygreen ja vave 26+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä