Kivasti tänne on moni kirjoitellut sitten viime käyntini! Kiva kiva!
Tänään poksuu tosiaan jo 39+0! Mitä on jotenkin vaikea uskoa. Toisaalta sitä jo tosi kovasti oottaa, että JJ syntyis, mutta toisaalta on sellainen olo, että pari kuukautta voisi olla vielä laskettuun aikaa. Vointi on siis ihan hyvä. Välillä supisteli jo kovasti enemmänkin, mutta nyt on taas ollut rauhallisempaa sillä saralla.
Tunafish projekteja tässä tosiaan riittää, mutta oisin AIVAN valmis siirtään ne kaikki hamaan tulevaisuuteen, jos vaan pääsisin jo synnyttämään! Niiin malttamaton on olo! Kai mä oon keksinyt kaikkea hommaa sen takia, että ei aika kävisi liian pitkäksi ootellessa. Tosin nyt tuntuu siltä, että viimeisen viikon oon vaan levännyt ja nukkunut. Kai se on sitä kuuluisaa valmistautumista! Ai niin ja mun kaveri sanoi noista S:stä, että ei niistä oikeesti mikään auta! Mutta on niitä täälläkin kokeiltu, laihoin tuloksin. Kokeilin jopa vauva-lehden vinkistä shoppailua neljäntenä S:sänä ja näin untakin, että Hulluilla päivillä menee lapsivedet, mutta eipä menny! Tää mun kaveri, jota voisi kai pitää työnsä puolesta asian ammattilaisena, sanoi, että risiiniöljy on ainoa juttu mikä oikeesti auttaa, mutta en sitten tiiä, että kuka haluaa, että synnytys alkaa ripuloinnilla ja jostain luin, että ripulointi voi olla niin voimakastakin, että on istukan irtoamisen vaara, joten en suosittele kyllä, että kukaan sitä kokeilee! Parasta taitaa siis vain olla ja ootella!
Tatja Meille rantautui käytettynä Gessleinin yhdistelmät, joista maksoin ihan jopa huimat 60e. Ne on tarkoitettu terassikäyttöön, terassinukutusvaunuiksi. Mein takapihalle ei oikein kovin helposti talvella pääse, tai täytyisi tehdä aika kovasti koneellisen lumien auraamisen jälkeen itse lumitöitä, että sinne saisi polun raivattua. Siksi päätinkin panostaa tuollaisiin hyvä laatuisiin, mutta hinnaltaan tosi edullisiin vaunuihin. Joku pitää mua varmaan hulluna, että vielä noin hyvä kuntoisten jälkeen ostin toiset, mutta siinäpähän sitten pitää!! Eli meillä on toisetkin vaunut. Meillä on Brion Primo turvakaukalo ja päätinkin sitten haluta siihen yhteen sopivat vaunut, Brio Sing yhdistelmät. Nuo Sing vaunut on normaalia korkeammat, joten suht pitkiä ja hieman myös selkävaivaisia kun ollaan niin ei tarvitse kumarrella niin kovasti. Runkoon saa tosiaan kiinni tuon turvakaukalon, sitten on vaunukoppa ja ratasosa erikseen. Meillä on parkkipaikalta/autokatoksesta pidempi matka kotiovelle, vaikka rivarissa asutaankin. Auton voi pikkuhetkeksi parkkeerata ovelle, mutta ei pitkäksi aikaa. Ajattelinkin niska-hartia-seutuani säästääkseni tehdä niin, että koitan aina pitää autossa mukana tuota runko osaa, jotta saan autosta vauvan kiinni turvaistuimen kanssa runkoon ja siitä sitten kärrättyä kotiin asti. Lisäksi Sing yhdistelmissä viehätti tosi iso tavarakori, jonne saa vaikka siellä autolla sitten heitettyä isommankin kauppakassin vaikka tarvittaessa. Jossakin kohtaa mietin, että tarvitaanko yhdistelmien vaununkoppa osaa ollenkaan, ja tätä samaa mietin vieläkin, mutta löysin vaunut edullisesta tarjouksesta ja tarjoukseen kuului tuo vaunukoppa. Pitää nyt katsoa, että pidetäänkö se vai myynkö sen eteenpäin. Ehkä käytäntö sitten näyttää, että mitä asian suhteen tehään ja mikä havaitaan hyväksi ja toimivaksi systeemiksi. Mutta tällainen ratkaisu meillä täällä on vaunuihin tehtynä!
Tänään oli viimeinen äitiysjooga kerta ja nyt sitten vaan oottelemaan sitä itse synnytystä. Toisaalta koen huonoa omaatuntoa siitä, että sitä jo kovasti ootan ja toivon, mutta toisaalta en kyllä oikein tiedä miten pysyn nahoissani, jos tässä vielä pitäisi 3 viikkoa ootella. Kirjoitinkohan viimeksi viime kertaisen neuvolan kuulumisista... Ehkä en! Viimeksi neuvolassa oli siis taas hieman tuo verenpaine kohonnut ja pissanäytekään ei ollut ihan puhdas. No sain seuraavaksi päiväksi lähetteen viedä labaraan tarkemmin tutkittavaksi pissanäytteen ja samalla reissulla kävin verenpaineen mittaamassa uudelleen. Pissanäyte sinällään oli silloin sitten puhdas ja verenpaine ihan ok, vaikka ei nyt täydellisen hyvä. Mutta tuosta seuraavan päivän pissanäytteestä näkyi, että mun kroppaa vaivaa lievä kuivuminen, joten oonkin sitten ollut perjantaista asti juomakuurilla. Oon juonu juonu ja juonu ja silti tuntuu, että on vähän väliä ihan jano. En tiä mihkä ne nesteet katoaa. Ehkä noilla vessakäynneillä on osuutta asiaan. Oon koittanut juoda muutakin kuin vettä mm. laimeaa mehua, jotta imeytyminen olisi parempaa. En yhtään haluaisi tähän kohtaa enää mitään raskausmyrkytyksen tai kuivumisen pelkoa, joten siksikin olisi toivottavaa, että meiän pikkuinen päättäisi ihan itse jo syntyä!
Kiitos
SL tsempeistä! Ihanaa, että sinäkin olet päässyt tälle puolelle kuumeilijoista ja voin luvata, että sinunkin raskaus sujuu nopeammin kuin toivoisitkaan! Äkkiä jo oot yhtä pitkällä kuin mäkin!
Niin ja
Tunafish oon sulle pikkuriikkisen kateellinen
että ensinnäkin a) tiiätte varmaksi, että tulija on poika ja b) pystyt neulomaan! Mä niin olin ajatellut, että äitiyslomalla sitten neulon juurikin jonkun ihanan neuletakin vauvalle. Mutta nyt en oo saanut mitään oikein aloitettua, koska ei ole varmaa tietoa sukupuolesta ja lisäksi nää kädet on niin kipeet, että ei oikein senkään vuoksi pysty mitään käsitöitä harmikseni tekemään! Tosin sinnikkyydellä oon saanut tässä viikon sisällä tehtyä yhdet neulotut vaippahousut. Ja tänään kyllä kävin ostamassa lisää lankaa toisia pöksyjä varten!
Nautihan siis munkin puolesta neulomisen ja käsitöiden tekemisen ilosta! Ehkä mäkin sitten jossakin välissä taas pääsen käsitöiden pariin, kunhan JJ ensin syntyy ja kädet palautuu normaaliksi!
Herättäisin vielä tässä lopuksi keskustelua lemmikkieläin verkoista! Meillä ei lemmikkejä ole, mutta takapihalla juoksee terassin kaiteella ees taas oravia. Sinällään niistä ei ole ollut tähän asti mitään haittaa, mutta nyt mietityttää, että kuinka vauvaa uskaltaa vaunuissa nukuttaa, kun oravat juoksee vieressä. Tutkinnan jälkeen oon nyt tutustunut, että verkkoja on olemassa nailonisia (lähinnä kissaverkkoja) joiden hinta on noin vajaa 20e (
Kissaverkko vaunuihin/rattaisiin | Vauva.set ) ja sitten on olemassa metallisia kehikoita (
Lastentarvike Baby Style Oy - Hepe Kissaverkko, B-koko ) mikä maksaisi meiän kokoisiin vaunuihin n. 50e.
Mitä mieltä olette, onko tuollainen metallinenkehikko liioittelua tai sitten taas verkko liian lälly oravien pitelemiseksi, jotka kuitenkin tähän asti ovat ihmistä pelänneet.... Vaikea juttu! Onneksi ihan heti ei vauvaa ulos tule edes laitettua nukkumaan, mutta tällaisia ajatuksia täällä tällä erää!
Toinen juttu mitä tässä herättäisin jo ajatuksiin on se, että olisiko joku kiinnostunut jatkamaan "työtäni" palstan päivittäjänä. Vielä en ole mihinkään poistumassa, mutta jossakin vaiheessa sekin varmasti tulee ajankohtaiseksi. Pitäisi siis perustaa tällainen uusi palsta ja sitten sitä päivitellä tarpeen mukaan. Mielestäni tämä ei kovin vaikeaa ja aikaa vievää ole ollut. Mutta palataan tähänkin aiheeseen tuonnempana, mutta laittakaa jo mietintämyssyyn ajatus hautumaan...
Vuorokausi ehti vaihtua tässä kirjoitellessa... Mutta maanantaina siis poksui....
Ihanaa viikkoa jokaiselle!
Ronjaliina ja JJ 39+0!! POKS ja HUI!