Noin kolmekymppiset ekakertalaiset SYYSKUUSSA

Noin kolmekymppiset ekakertalaiset SYYSKUUSSA

KIRJOITTELIJAT:
Piipi79 + Tyttö 1v 7kk, TURKU (F)
Hemuli79 + Poika 1v 4kk (F)
HPM + Joona 1v 2kk, YLÖJÄRVI (Tampere) (F)
Coke + Poika 1V, 1kk , TURKU
Nanna81 + poika 1v, ROVANIEMI (F)
saikku79 + Saana 11kk, SIILINJÄRVI
Siilura + Poika 11kk (F)
Novelle78 + Eki 11kk (F)
Sasha80 + Niksu 9kk, RIIHIMÄKI (F)
kirtsikka + Onni 8kk, LOVIISA
Niiskunenä78 + Nuutti 8kk, RIIHIMÄKI (F)
Vetku + Emma 7kk
MemmuLiina + tyttö 7kk
Kvart Över + Helmi 7kk, HELSINKI (F)
Hazel + tyttö 6kk, LEMPÄÄLÄ
Myrna + poika 6kk
Salmiakkitassu + poika 4kk
iiris-77 + poika 2kk, KAARINA
kaie + tyttö 2kk

(F) = Facebook-profiili, yv:llä kaveritoiveet

+ satunnaiset (malttamattomat!) nyytin odottajat odotuspuolelta

TERVETULOA MUKAAN MYÖS UUDET KIRJOITTELIJAT!!!

Vol 1: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset
Maaliskuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA
Huhtikuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset HUHTIKUUSSA
Toukokuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset TOUKOKUUSSA
Kesäkuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset KESÄKUUSSA
Heinäkuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset HEINÄKUUSSA
Elokuu: Noin kolmekymppiset ekakertalaiset ELOKUUSSA
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset Myrna uudesta pinosta!

Nyt on meilläkin unettomia öitä. Helmi lähti perjantaina ryömimään ja sen jälkeen on herännyt joka yö tunnin-kahden välein, joskus rauhoittuu syliin, mutta oon myös joutunut syöttämään 3-4 kertaa yössä kun pitkään mentiin jo yhdellä tai ei yhdelläkään. Krooh. Toivottavasti menisi pian ohi tää vaihe. Ei kyllä käy yhtään kateeksi niitä kenellä on ollut enemmänkin tällaista..

Päivisinkin tuntuu olevan tosi vaikea rauhoittua. Ennen riitti kun oikeaan aikaan kävi kippaamassa sänkyynsä, nyt on pitänyt vieressä makoilla, silittää poskea ja laulaa ties kuinka monta unilaulua ennen kun rauhoittuu. Kauhea mönkiminen vaan koko ajan ja kaikki raajat heiluu vaikka olisi jo silmätkin kiinni :/

Onko muilla ollut vastaavaa liikkeelle lähdön yhteydessä? Kauankohan se kesti? |O

Nyt meen sohvalle löhöämään, jos vaikka uni tulisi itsellekin hetkeksi ja niin nopeasti ettei Helmi ehtisi ihan heti siitä herättämään :)
 
HPM
Kiva kun uus pino!! En oliskaan taas huomannut kuun vaihtumista muuten... Onneks muut on hereillä!!

Kiitti kauheesti kaikille tsempistä. Mä pääsen tässä kuussa "aivojen ronkintaan" ja pisteltäväks, niin ehkä sieltä sitten tulee lisäselvyyttä. Kertoilen teille kyllä sit.

Painokeskusteluun en ota kantaa. Lähinnä siks koska oon koko elämäni kamppaillut painoni kanssa ja on vaatinut hirveästi työtä sen pitäminen kurissa ja nyt kun on vielä Jonskusta ylimääräistä jäljellä eikä pysty liikkumaan, niin arvatkaa vaan se itseinhon määrä... Tosin mulla saattaa kyllä on kilpparin vajis, joka saattaa osaltaan selittää paljon. Nyt vaan pitäis saada aikaseks käydä lääkärissä hakeen lääkitys. No niin, kommentoin sitten kuitenkin :| Mutta hyvä jos teillä on monella lähteneet hyvin noi kertyneet!! Mä muistan sen turvotuksen poishikoilun aika elävästi synnytyksen jälkeen... Oli ihana herätä keskellä yötä lätäköstä! Ja palella kun horkassa. Sitten aloinkin pitämään pyyhkeitä sängyn vieressä kunnes nesteet oli hikoiltu veks.

Mä kans kuulisin noita Sashan pottailuniksejä. Mä en ole vielä jaksanut aloittaa sitä tuon pojan kanssa. Se on niin villi että millähän mä luulen saavani sen istumaan paikalleen siihen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja HPM:
Mä muistan sen turvotuksen poishikoilun aika elävästi synnytyksen jälkeen... Oli ihana herätä keskellä yötä lätäköstä! Ja palella kun horkassa. Sitten aloinkin pitämään pyyhkeitä sängyn vieressä kunnes nesteet oli hikoiltu veks.
Ai siitäkö se johtui..? Olin silloin ihan varma että mulla vähintään kohtutulehdus kun paleli ja hikoilutti vuorotellen. Kiitos HPM tiedosta!

Vihdoin ehdin lukea muidenkin kuulumiset. Onpas teille tapahtunut paljon kivaa ja valitettavasti kurjaakin... :( Vauvat kuitenkin kasvaa vauhdilla ja se on pääasia. Pottailuvinkkejä otetaan ilolla vastaan, meillä ei oikein tykätä koko kapistuksesta, enkä ole nyt kamalan aktiivisesti jaksanut istuttaa siinä.

Kvartti Ai teillä on lähdetty eteenpäin, hienoa! Harmin paikka, että tohon kivaan asiaan liittyy noin ikäviä lieveilmiöitä... Emma ei vielä mene eteenpäin (ja sekös neitiä harmittaa...), mutta liikkuu paljon ja yöt on jo nyt tooosi levottomia. Saas nähdä mitä sitten, kun löytää sen eteenpäin vievän vaihteen... Kauhulla odotan.

Nyt tarttee ruveta hommiin. Huoh, väsyttää. Yöllä piti taas herätä ruokkimaan, kun korvikkeet loppui aamuyöstä ties kuinka monennen syötön jälkeen. Huomenna onneksi saldovapaa. Haleja :hug: kaikille niitä tarvitseville!
 
Kiitoksia Myrnalle uudesta pinosta! Oletteko tykänneet vauvauinnista ja muskarista?

Pottailu sujuu meillä tosiaan hyvin. Niksu istuu ihan mieluusti potalla ja jokaisesta asiasta tulee taputukset ja kehut. Ja ihan vaan istumisesta myös. Niksu pitää kovasti laulamisesta, joten minä lauleskelen paljon ja lyön tahtia jalalla, poika tekee perässä saman. Monet kuulemma lukevat potalla jotain kirjaa. Ostettiin Ortexin semmoinen pottatuoli. On turvallisin vaihtoehto, jos heijasteet ei vielä ole täysin kunnossa. Perinteinen keija kannattaa hankkia jossain vaiheessa, et lapsi saa sitte valita kumpaan istuu. Eipähän jää sitten siitä kiinni =)

Toivon kaikille rauhallisia öitä! Ja onnea Helmille uusista taidoista :) Niksu on nukkunut tosi levottomasti nykyään. Ja päiväunista ei tuu mitää. Eilen tosin nukkui 1,5h yhteen pötköön sisällä. Taitaa pihalla olla niin kova liikenne, että ei saa nukuttua. Onko joku huomannut saman ilmiön?
 
Myrnalle kiitos uudesta pinosta! Niinhän se on jo syyskuu.
Ja tosiaan, onhan tuttipulloon siirtymisessä hyvätkin puolensa, kuten se mainitsemasi vapaus. Piti vaan ensin osata henkisesti luopua imetyksestä. Tai on se edelleen onnistunut aamuisin, yleensä. Selkeästi kyllä maito alkaa käydä vähiin, mutta tissitellään nyt sitten sen verran aikaa, kun Ekille vielä kelpaa sekin vähän.

Kvartti, ihan tavallista se on, että liikkumaan lähtemiseen liittyy yölevottomuutta. Ja muutenkin justiin tuossa puolen vuoden iän jälkeen alkaa tulla mahdollisesti erinäisiä univaikeuksia vauvoille. Meillä oli tässä pari viikkoa sellainen vaihe, että poika väänsi itsensä koko ajan mahalleen ja konttauasentoon ja siitä sitten istumaan, siis tätä tapahtui nukkumaan mennessä ja muutamana yönä tunnin välein myös yöllä. Nyt se on vähän rauhottunut, mutta ei vielkään kokonaan ohi. Kai niitä on kaikenlaisia vaiheita tosiaan.

Painosta vielä. Huh kun alkaa ällöttää muakin tämä läskimaha! On nimittäin pahasti käynyt nyt niin tässä kesän aikana, että olen jatkanut syömistä samaan malliin kuin mihin täysimetyskaudella totuin, ja nyt kun imetys on lähes kokonaan jäänyt, kiloja tietysti kertyy pikkuhiljaa. Kun olen vielä sellasta sorttia, että kilot tarttuu hitsin helpolla. Mutta itsestähän se on kiinni, että kääntää suunnan :) Siispä laihikselle syksyn tullen, jotta työvaatteet mahtuu päälle tammikuussa. Kaivoinkin jo esiin mun painonvartijoiden ikivanhan points plus-cd rompun. Ja huomenna pisteitä laskemaan. Se on mulla toiminut ennenkin. Muutaman kilon jos sais pois niin hyvä olis.

Pottaa en olekaan vielä edes ostanut. Mutta tästä tulikin mieleen vaippaongelma öisin. Onko muilla lähinnä kai poikavauvojen kanssa ollut vaikeuksia saada yöllä vaippa pitämään? Kun me on kokeiltu jo lähestulkoon kaikki mahdolliset vaihtoehdot (liberon nelos- ja vitoskoot sekä teippivaipat että housuvaipat). Kaikista tulee sillon tällön -siis kuitenkin aika usein- pissat läpi sivusta. Alkaa kyllästyttää toi homma tosissaan! Laitan kohta vihaista postia liberolle, kun ei mikään toimi! Ongelma on se, että vaippa ei ole märkä juuri nimeksikään, mutta niin vaan tulee sivusta läpi myös housuvaipat, vaikka luulis, ettei ne pääse paljon liikkumaan yöllä. Päivällä kyllä pitää kaikki ihan hyvin, mutta makuuasennossa ei vaan toimi. Vai onks tää joku sellanen juttu, mikä pitää vain hyväksyä? Vauva on tietysti tosi hyvin jo hereillä siinä vaiheessa, kun (aamu)yöllä saa vaipan, yöpuvun ja unipussin vaihdettua. :/
 
Novelle, meillä teippivaipat pitää hyvin pissit yöllä, mutta housuvaipat ei pidä ollenkaan (siis Liberot käytössä). Oletteko kokeilleet Pampersia tai Lidlin Toujoursseja? Ne piti myös hyvin. Päivisin meillä onkin käytössä kestovaipat, mutat päivisin tuntuu kertikset toimivan ihan hyvin, silloin kun niitä on ollut käytössä.
 
On kokeiltu Lidlin vaipat, ne ei pitäny aina edes päivällä, joten yöllä en uskaltanut kokeillakaan. Pampersia ei ole kyllä kokeiltu sitten pikkuvauva-ajan, jolloin ne oli selkeesti huonommat pojalle kuin liberot. Mutta kai niitä vois kokeilla uudelleenkin. Viime yönä taas housuvaippa toimi hyvin, kun poika nukkui rauhassa, mutta jos sillä sattuu olemaan rauhaton yö, jolloin pyörii sängyssä jatkuvasti, silloin tulee aina läpi kyljestä, oli mikä vaippa vaan.
 
HPM
Novelle: Mä olen hei miettinyt kans että mistä johtuu että pissat tulee sivusta ulos vaikka vaippa muuten ei oo märkä :eek: Meillä käy näin hyvin harvoin, mutta joskus kuitenkin. Ja Liberon 5 koko käytössä pääasiallisesti. Välillä jotain muuta, esmes nyt Pampers 4 päiväkäytössä kun oli niin edullinen tarjous, mutta näin "vanhemmiten" Pampers ei istu meille enää niinkuin joskus aikaisemmin. Ne ei pysy ylhäällä!! Ja mä pölhö ostin niitä jo 5 kokookin varastoon... :headwall: Ja housuvaipoista siis puhun. Meillä ei teippivaippoja enää käytetä kun on niin eläväinen tuo termiitti. Ja lisäks on kiinnostunut repimään niitä teippejä auki.

Nyt varsinkin oon vähän etukäteen pelännyt että koska tulee taas vaipasta veks, kun tällä hetkellä ei sängyssä ole lakanaa eikä kosteussuojaa... Ne on Jonskun mielestä niin kiva repiä pois että mamma vei ne kokonaan sängystä. (Ilonpilaaja!!) Menee patja tosi hygieeniseks jos pissat imeytyy sinne.

Ja mun mielestä meillä ei toi sivusta ulostuleminen liity mitenkään esim. liikkumiseen. Tulee ihan epäsäännöllisesti ja tilanteesta riippumatta.
 
Heippa!
Taas se on kuukausi vaihtunut. Kiitokset uudesta pinosta Myrnalle!

Kvart över kyseli unissaan liikkumisesta ja se on ihan normaalia et kun uutta taitoa oppii niin sitä sitten unissaankin harjoitellaan. meillä oli pari viikkonen kun neiti oppi nousemaan et keskellä yötäkin oli pystyssä sangyssään silmät kiinni ja itkeskeli siellä sitten kun laittoi vaan pitkälleen niin unessa oli samantien :/ onneksi meni ohi parissa viikossa. Samoin oli konttaamisen kanssa, sitä kontattiin pitkin sänkyä alussa mutta nyt on rauhoittunut sekin. Meillä nuo vaiheet on kestäneet viikosta kahteen että kyllä se siitä rauhoittuu!!

HPM onpa kiva kuulla että muutkin vauvat repii noita teippejä auki. Meillä on päiviä jolloin aina vaipan vaihdolla saa teipit sulke amonesti kun yksi repii ne aina auki =) Joskus hermoja raastavaa. Mutta kun meillä kestoillaan myös päivisin niin ei ole niin vaarallaista ollut kun nuo teipit kestää kyllä vetämisen. Meilläkin oli tuo lakanoiden vetely kausi joten mä laitoin kumpparilla noi lakanat päädyistä kiinni niin se on auttanut. Ja kun yöt rauhoittuivat niin eipä niitä enää tarvittukaan...

Pottailusta sen verran että meille neuvolassa sanottiin ettei pottailua kannata aloittaa ennen kuin lapsi on puolitoista vuotias, koska hän ei vielä ymmärrä sitä miksi potalla käydään ennen kuin tunnistaa tarpeensa. Kun mekin aloitimme pissin metsästyksen päikkäreiden jälkeen pottaan niin kauhisteli että nytkö jo!?! No Saana ei koko hommasta hirveästi tykännyt joten luovuimme tästä vielä hetkeksi. Kakkaa ajattelin vuoden kohdalla ruveta potattamaan kun helpompaa on tuo vaippojen pesurumpa :whistle: Ja kun se tuntuu kohtalaisen säännöllisesti aina ruuan jälkeen tulevan. Ja olispa sitten jo hoitoon mennessä jokin käsitys siitä mitä siellä tehdään ja sama rutiini olisi helppo jatkaa siellä...

Jahas josko taas siivoilemaan lähtisi. Koira pitää viedä tänään leikkaukseen joten ilta meneekin sitä vahtiessa sitten. Isäntä on vielä saunaillassa tänään joten ollaan tytyn kanssa kaksin täällä katsomassa koiran hoipertelua... Saa nähdä mitä siitkin tulee, mutta eihän se auta kun yrittää pärjätä. Toivottavasti vaan Saana antaa toisen nukkua rauhassa kun tahtoo olla turkista vetelemässä muutenkin niin nyt vielä kun nukutetaan niin voi olla että ei koiraparka saa hetken rauhaa. Jospa se menisi ohi kun saa alussa nyppia karvaa tarpeekseen niin ei sitten enää olisi kimpussa kun koira rupeaa heräilemään :D

Hauskaa viikonloppua kaikille!!!!
 
Ihanaa Saikku, kiitos tuosta "viikosta kahteen"- tsempityksestä! Ehkä meillä on siis vielä toivoa entisajan yöunista :)

Taas on mukava yö takana, tyttö nukahti illalla seitsemältä yöunille, söi muutaman kerran ihan unessa, mutta sitten 4.30 päätti että nyt on nukuttu tarpeeksi. Koitettiin vaan esittää nukkuvia (oli aika helppoa..) että alkaisi vielä nukkua mutta ei. Mies sitten onneksi viiden jälkeen nousi ja meni keittiöön lukemaan Helmin kanssa lehden niin mä sain jäädä vielä nukkumaan. Nukahti sitten kuuden jälkeen onneksi takas ja sain nukkua kasiin. Mut miesraukka lähti Helmin nukahdettua töihin.. :/ Hyvitykseksi siivosin äsken tehostetut normisiivoukset ja lisäksi imuroin (jonka mies yleensä tekee lauantaisin).
 
HPM
"Pottailusta sen verran että meille neuvolassa sanottiin ettei pottailua kannata aloittaa ennen kuin lapsi on puolitoista vuotias, koska hän ei vielä ymmärrä sitä miksi potalla käydään ennen kuin tunnistaa tarpeensa."

Ai, sanooko neuvolatkin näin... Mä oon meinaan hiljaa ittekseni ollut ihan samaa mieltä. Jostain vanhasta lastenhoitokirjasta luin saman joskus Jonskua odottaessa, mutta näyttää pätevän vieläkin.
 
Näin se varmaan on, että muksu ymmärtää vasta yli 1v. miksi potalla käydään. Syy siihen, että ollaan aikaisemmin aloitettu on se, että sitten myöhemmin on potta jo tuttu juttu. Sitten se oppiminen on helpompaa. Jotkut neuvolat antaa kaikenlaisia ohjeita kunnista riippuen. Meidän neuvola ei anna oikeastaan mitään ohjeita :| Viimeksikin neuvolan tädillä oli hirmuinen kiire, et ei ehtinyt kysyäkään mitään.
 
Pottailusta vielä. Niin sellanen mullakin on ollut käsitys (viimeksi jostain aika tuoreesta vauva-lehdestä kai luin), että 1,5 vuotiaana vauva alkaa ymmärtää, kun kakka on tulossa, ja osaa sen sitten tehdä pottaan, kun opetetaan. Ja sitten vasta joskus myöhemmin onnistuu päiväpissat pottaan ja lopulta yöt on "kuivia" kokonaan. Senpä takia en olekaan pottaa vielä ostanut meille. Mutta tokihan sitä saa kokeilla, joka haluaa. Saahan siihen kai ainakin aluksi pyydystettä saalistakin, niin ainahan se on säästöä vaippojen kulutukseen (tai pesuun).

Kvartti, kuulostaa kovin tutulta tuo, että teeskennellään nukkuvaa aamuyöllä. On sitä yritetty monet kerrat, ja joskus jopa toimii, mutta useimmiten ei :D Kyllä ne yöt siitä taas rauhottuu..kunnes taas tulee jotain ja sit taas rauhottuu. Toivotaan teille lyhyttä levotonta kautta.

t.Novelle
joka on saanut nukkua jo kaksi yötä putkeen ilman herätyksiä koko yönä, hip hei!
 
Moikka :wave:

Täällä kiireinen uraäiti pitkästä aikaa ;) No ei, mutta oikeasti, kun päivisin istuu töissä koneen ääressä koko päivän, niin ei paljon nappaa arki-iltaisin netissä roikkuminen. Jotenkin haluaa vaan sen liikenevän vapaa-aikansa viettää lapsen kanssa.

Työt on alkanu siis oikein kivasti, kiitos vaan kysymästä =) Ihan ku ei ois pitkään poissa ollutkaan, vaikka lähes 2vuoden tauko kaiken kaikkiaan jo oli. Ja neidin päiväkotiarkikin on alkanut sujumaan tosi kivasti! Päiväkodissa on semmoinen "omahoitaja" -systeemi ja voin kyllä todellakin liputtaa sen puolesta =) Meidän omahoitaja on vielä ihana, nuorehko nainen, johon neiti on selvästi jo tykästynyt. Aamuisin saattaa tulla vähän itkua, kun viedään päiväkotiin, mutta sitten koko päivä menee kuulemma reippaasti touhutessa eli syö ja nukkuu hyvin jne. Hiukan hiljaisempi ja varautunut neiti on kuulemma vielä, mutta eiköhän se oikea iloinen luonne sieltä esiin vielä tule päiväkodissakin :heart:

Pottailusta sen verran oma mielipiteeni, että tuskin siitä aikaisesta harjoittelun aloittamisesta ainakaan mitään haittaa on, kun selvästi lapsi ymmärtää, että mitä sinne pottaan pitää tehdä. Ja oikein tsemppaa aina, että sais pissaa tiristettyä :LOL: Onpahan sitten ainakin jo tuttu kapistus, kun ruvetaan varsinaista kuivaksi oppimista harjoittelemaan.

Kiitos muuten Myrna tuosta alun "koosteesta", siitä sai tämmöinen harvemminkin nykyään palstaileva nopeasti kuvan siitä, mitä muille tällä hetkellä kuuluu =)

Kvartille joudun valitettavasti kommentoimaan, että meillä noi yöhulinat alkoi siitä kun oppi konttaamaan (n. 7,5kk) ja jatkui sitten lähes sinne 11kk ikään yhtäjaksoisesti... Mutta kaikkihan on yksilöllistä ja Helmi on tainnut olla parempi nukkuja pienempänä kuin meidän neiti, joka söi tissiä siihen 11kk ikään joka ainoa yö 2-3 kertaa, vähintään. Mutta sen jälkeen meillä onkin nukuttu loistavasti ja nykyään pääsääntöisesti läpi yön, vaikka joku nopea herätys saattaa välillä tullakin. Tsemppiä! Aikansa kutakin...
 
Moi!

Pikaiseen taas kuulumisia ennen kuin kerhoon lähdetään. Meillä kävi niin ikävästi perjantaina että toinen koirista sai lopetuskäskyn. Sillä on suussa kasvain jota ei pystyttykään enää postamaan ja on jo edennyt liian pitkälle. Mä en vaan voinut sitä vielä silloin lopettaa kun ei oirehtinut ole millään tavalla joten aioin nyt pitää oman pääni ja antaa koiran olla meidän seurana niin pitkään kunnes rupeaa vaivastaan oikeasti kärsimään tai oirehtimaan! Vaikeaa on luopua kun kymmenen vuotta on onnellista yhteiseloa takana.

Minulla alkoi taas tämä "yksinhuoltajan arki" kun mies lähti viikoksi reissuun. Tämän syksyn mittaan on aika paljon näitä viikkoja ja tuntuu jotenkin hirveältä yrittää selvitä kaikesta taas yksin. Kevät oli paljon helpompaa kun neiti oli paljon pienempi, nukkui ja söi. Nyt pitää olla touhua jo niin kauhesti ettei äiti oikein yksin jaksa perässä pysyä! Ja sitten vielä nämä sadepäivät kun ei uloskaan pääse :kieh: Toivottavasti olisi hyvä keli koko viikon niin pääsis ulos lenkkeilemään siitä Saana onneksi tykkää ja se on hyväksi äidillekin ;)

Mutta pitänee ruveta peiliin katsomaan jotta kehtaa ihmisten ilmoille lähteä... Tytön aina laittaa nätiksi mutta itseen on jäänyt tuo panostaminen aika vävhälle. Jospa nyt saisi itseään niskasta kiinni ja iltaisin kun tytön saa nukkumaan saisi vaikka kasvonaamion tehtyä =) Tai sitten on niin väsy että vaan kaatuu sänkyyn....

t. Saija ja Saana (perjantaina 11kk :eek: )
 
Moi taas!

Täällä seitsemän viikon punnitus tuotti tulosta ja poitsu on vakaasti omalla käyrällä ja kasvaa tasaisesti. Täytyy sanoa että tämä painon hitaan nousun aiheuttama imetysstressi oli kyllä asia joka olisi saanut jäädä kokematta. Imetys sujuu nyt jotenkuten, toisesta rinnasta tulee enemmän maitoa ja toisesta tosi vähän. Saan lypsettyäkin talteen, onneksi, joten pakkasessa on jonkun verran pikku pussukoita pahan päivän varalle. Senverran hyvin kuitenkin nyt onnistuu, että mietin et mitenkä oikeen, kun palaan alkuvuodesta töihin ja poitsu jää isänsä kanssa, sais imetystä jatkettua jos maitoo riittää. Lypsäminen työpaikan vessassa tuntuu nimittäin kyllä aika jännältä ajatukselta;)

Missäköhän iässä alkaa joku "rytmi" löytyä? Kyllä meillä pojan rytmi vaihtelee hirveästi ja päiväunet erityisesti jää tosi vähäisiksi. Kateellisena luen kun joidenkin pienokaiset nukkuu 2-3 tunninkin päiväunia, kun täällä tuo viihtyy korkeintaan 45 minuuttia. Yötkin on tosi vaihtelevia ja mun on vaan pakko ollu opetella pärjäämään 5-6 tunnin yöunilla (normaalisti tarvitsen 8) koko viikko ja viikonloppuna sitten isä hoitaa poikaa että saan univelat nukuttua pois.

Meillä on kanssa toi vaippaongelma, vaikka onkin käytössä kaikkein pienimmät liberot ja pampersit (2-5 kg) ja poikavauva siis:D En ymmärrä että miten se pissa aina joskus karkaa sieltä sivusta, yhtäkkiä huomaa että body on ihan märkä kyljestä. Mietin että onko syynä se, että poitsu on kyljellään vai se että pipa sojottaa sivuun?:) Ainahan tätä meillä ei tapahdu ja esim. yöllä ei ymmärtääkseni oo kertaakaan tapahtunut vaikka yövaippa olis vaihdettaessa kovinkin täynnä. Ainiin, yks mikä tuli mieleen että jos vaippa on vyötäröltä liian löysä niin sitten se on myös siitä reiden kohdalta löysä ja voi falskata...

Toi painoasia ottaa entistä enemmän päähän. Vaikka oon nyt ravannut jumpissa ja pitkillä hikivaunulenkeillä niin sitkeesti pysyy vaan samassa. Ruokailua ei voi enempää vähentää ilman että maidontuotanto kärsii...tylsä juttu kun vaatteet ei mahdu päälle:(

HPM: sama mulla, koko ikäni kamppaillut painon kanssa ja nykyisissä lukemissa, huh huh... mulla ei ole mitään turvotushikoiluja ollut, mutta joka yö kyllä hikoilen ihan hitosti muuten vaan mut eipä oo paino tippunut.

Mitä teidän vauvat tykkää muuten vaipanvaihdosta? Meillä aluksi poitsu inhosi sitä mutta nyt hymyilee ja "jokeltelee" ihan innoissaan kun saa olla hetken peppu paljaana.

Ja onko muuten mitään vinkkejä kakan metsästykseen? Poitsu on kohta viikon ollut kakkaamatta, pahan hajuisia pieruja tulee ja hirvee ähinä ja yritys kyllä on, itkuakin, muttei puppaa näy eikä kuulu. Muuten ei mua haittaa ollenkaan, mut tuntuu että poitsu kärsii siitä.
Siinä paha missä mainitaan, just kun sain tän kirjotettua, niin n. tunnin hiljaa kiltisti itsekseen viihtynyt poika mäjäytti sen viikon lastin:)


Iiris ja Joonas 8 vk ja 2 päivää:)
 
Iiris, älä nyt vielä stressaa mitään painojuttuja! Pari-kolme kuukautta saattaa helposti mennä synnytywsken jälkeen siihenkin, että lantio palautuu takas entisiin mittoihinsa, jos palautuu. Joillain saattaa jäädä lantio leveämmäksi raskauden ja synnytyksen jälkeen tai palautuu tosi hitaasti. Mulla ei esim. mahtunut vanhat housut jalkaan ja vaikka yhtään kiloa ei ollut siinä välissä tippunut niin yhtäkkiä ne menikin!

Äh, mun piti kirjoittaa vaikka mitä, mutta nyt ei ehdikään. Myöhemmin.
 
HPM
Mun piti muistutella, että olis kiva nähdä välillä taas noita Facebookittomien vauvojen kuvia (päivitettyjä). Linkittäkää ihmeessä jos niitä löytyy jostain päin! Ja kaveripyyntöjä saa yhä laittaa yv:n kautta (varmaan meille kaikille FB:läisille?). Niitä kuvia on niin ihana katsoa ja seurata vauvojen kasvua :)

Jäin oikein miettimään tuota Iiriksen kysymää rytmiä. Mitenkähän se meillä olikaan? Meidän poitsu oli siitä hyvä että sillä oli alusta asti kuitenkin oikein päin eli yöhön osui pisimmät pätkät, mutta sen muistan että meillä kans lähinnä torkahdeltiin päivällä, alle tunnin pätkiä, ja mä kans kateellisena lueskelin kuinka joidenkin muksut vetää kahta ja kolmea tuntia putkeen. Ja tätä jatku ainakin puolivuotiaaks. Joo, koska silloin alkoi yöhulinointi ja mutsin vedätys, eikä suostunut nukkumaan kun lähestulkoon sylissä.

Saikku: siis olisko eläinlääkärin mielestä pitänyt lopettaa heti? Mun kultsulla on myös suussa luukasvain, jota ei voi leikata koiran iän ja leukaluun poiston takia. Me sitä seurataan kokoajan, mutta kuulemma tod näk koiralla tulee ikä enemmin vastaan kuin että tuo kasvain alkaa vaivaamaan. (koira nyt 14v). Naksuja ei oikein enää syö, siinä se näkyy tällä hetkellä. Sä tunnet sun koiran parhaiten ja jos se ei siitä kärsi tai muuten haittaa niin en ymmärrä lopetuskehoitusta. Mun mielipide on että heti kun koira alkaa kärsimään tai muuten haittaamaan vaiva elämää niin se pitää päästää pois, ehdottomasti!! Liian paljon nähnyt oikeesti kituvia koiria, koska omistaja ei raaski luopua. Voimia sulle koiran kanssa! Noi on kamalia tilanteita :hug:
 
Meillä on Nuutti ollut pari päivää lenssussa :( Kuumetta on ollut parin päivän ajan ja nenä on ihan tukossa. Hyviä vinkkejä kuitenkin sain FB:n puolella, ja itse asiassa tänään poika vaikuttaa jo paljoon pirteämmältä eikä kuumettakaan enää ole. Räkää valuu kyllä, mutta paremmalla puolella selvästi ollaan jo. Tänään olis illalla muskari, mutta en lähde vielä tänään tuon pojan kanssa sinne, ettei vaan tartu muihin. Perjantain vauvajumppaan sitten ehkä, mikäli työkaveri ei tule perjantaina meille kylään.

Ja mä kävin nyt itse tänään niissä vatsakipujen jatkotutkimuksissa. Niinpä sieltä vaan sappikiviä löytyi :x Tavallaan ihanaa, että syy on nyt löydetty ja että se on hoidettavissa ja että en ehkä kuolekkaan ( :D ) mutta silti vähän hirvittää se leikkaus, koska sehän tässä on nyt sitten edessä. Mutta valtava helpotus, on ollut aika raskasta aikaa tämä.

Tällä kertaa näin omanapaista höpinää, täytyi vaan päästä heti kertomaan uutisia.
 
Hyvä, että Piipin arki on lähtenyt hyvin käyntiin :) Omahoitajajärjestelmä kuulostaa hyvältä :)

Ikävä oli kuulla Saikun koirasta :( Kuukausi sitten piti luopua omasta koirasta ja se oli todella raskas paikka. Miten on muuten yksinhuoltajan arki sujuu?

Iiris rytmi alkoi löytyä oikeastaan n. 5kk paikkeila, kun yöunet pitenivät. Nyt on vasta löytynyt päivärytmi, kun noita kiinteitä menee enemmän ja enemmän. Ja älä painosta stressaa! Pitkään siinä tosiaan meni, että keho muuttui omaan kuosiinsa. Raskauskiloja löytyy vielä paljonkin :ashamed:

Hyvä, että Niiskun kipujen syy selvisi! Aikamoinen paikka tuo leikkaus tulee olemaan, tiedätkö yhtään kuinka nopeasti se järjestetään? Jos tarvitset apua jossain, minä voin ainakin autella.

Keskussairaalassa käytiin todella urhean pojan kanssa. Munuaisten UÄ:ssä ei ollut mitään erityistä, kaikki oli normaalia. Sitten tehtiin joku gammakuvaus, jossa Niksun piti olla ihan paikoillaan. Sen 20min lauloin jatkuvalla syötöllä, mutta poika oli kaikessa rauhassa :)

Kanyylin laittamista pelkäsin eniten, mutta ei Niksu inahtanutkaa. Kanyylin poisottaminen oli ikävämpi homma ja varjoaineen laittaminen, kun piti olla ihan paikoillaan. Niksu saikin nallen palkinnoksi rankasta päivästä. Urhea pieni poika :heart:

Joo ja kysyin lastenlääkäriltä siitä karsastuksesta ja se varas meille silmälääkäriltä ajan. Ja kovasti ihmetteli, kun neuvolalääkäri ei ollut laittanut meille lähetettä 8kk tarkastuksessa! Ei se oikein vakuuttanutkaan se neuvolalääkäri meitä toiminnallaan.
 
HPM
Niisku: hyvä että syy löytyi ja vieläpä hoidettavissa oleva. En ihmettele että leikkaus hirvittää. Sen jälkeen kun on kuitenkin aina toipumisaika (lue kipuja ja muuta kivaa) ja samalla pitäis lapsen kanssa pärjätä. Ihana tuo Sasha kun tarjoutui heti apuun! Mistä mä löydän oman Sashan itselleni? =) Mä olen meinaan kans menossa mm. selkäydinpunktioon kohtapuoliin ja mä pelkään sitä mahdollista hillitöntä päänsärkyä joka saattaa iskee sen jälkeen. Millä hitolla mä selviän Jonskun kans jos makaan invalidina sängyssä monta päivää??? Ihmisten kokemuksia kuulleina niin se ei sitten oo mikään pikkusärky... No, ehkä mä en saa sitä. Oli vaan kamala kuulla, että särky oli niin rajua ettei pystynyt lähteen ees sairaalaan veripaikkaan. Kääk!

Niksu on kyllä niin urhea poika!!! Kyllä siitä jo Nallen ansaitsikin!!

Ei nyt jaksa muuta.
 
iiris, peesailen täällä muiden kommentteja painoasiassa. Ei kannata vielä näin pian synnytyksen jälkeen ottaa mitään paineita asiasta. Eikä pidäkään yrittää laihduttaa hirveesti kun imettää. Siitä kuulemma vaan aiheutuu se, että vauva saa maidon mukana kaikki kehoon varastoituneet "myrkyt", jos kovin on laihiksella. Muutaman kuukauden päästä tilanne voi olla jo ihan toinen, kun vaan jaksat lenkkeillä vaunujen kanssa.
Rytmistä en oikein muista, miten on kehittynyt. Muistan vaan, että aina kun luulin keksineeni vauvan rytmin, se muuttuikin taas! Eki nukkui kyllä pitkät pätkät yöllä alusta saakka, mutta päiväunirytmi ja syömisrytmi vaihteli. Päiväunia oli aluksi varmaan viidet, ja sitten ne yksi kerrallaan vähitellen väheni. Ei siis yleensä mitään pitkiä päiväunia meilläkään. Paitsi tänään ja eilen poika veti kolmen tunnin päivätirsat!!

Niksu on ollut tosi reipas poika sairaalassa!

Niiskun sairaalareissutkin on tuottaneet tulosta. Tuohan on kuitenkin sillä tavalla hyvä diagnoosi, että sairaus on parannettavissa. Toki leikkaus hirvittäisi itseäkin. :hug:

Hampaat taitaa olla tällä erää tehtynä EKillä. Kuusi niitä putkahti tässä noin 1,5 kuukauden aikana. Nyt on yöt taas rauhottunu lähes yhtä hyviksi kuin olivat viime keväänä. Ihanaa kun saa taas nukkua enemmän kuin 1-2 tunnin pätkissä. Aamu vaan alkaa vielä mun makuun turhan aikasin, eli noin kuuden aikaan. Joo, ja tänään oltiin tosiaan ekaa kertaa srk:n kerhoon tutustumassa, ja se oli sitten niin rankka kokemus vauvalle, että tuo vetäsi sellaset 3,5 tunnin unet keskellä päivää. Siinä jäi lounasaikakin väliin kokonaan ja sit syötiin vasta puoli kolmen aikaan lounas ja välipala samalla kertaa :eek:
 
Moikka!
Taas hetki aikaa kirjoitteluun...
Me oltiin reissussa sukuloimassa juuri pari päivää joten yksinhuoltajan arki on sujunut ihan mallikkaasti. Onneksi isi tulee jo tänään kotiin ja on nyt viikon kotona. Sitten onkin kolme pitkää viikkoa edessä kun ei edes viikonloppuisin isi tule kotiin. Pitänee taas keksiä jotain mihin lähteä niin ei äidin hermot mene kotona ollessa... :LOL:

Mutta HPMköhän se oli joka kyseli niin joo olisi vaikka lopettanut saman tien koiran. En tiedä kyllä tuo aika pahalle näyttää kun viikossa on taas tullut kokoa kasvaimeen aika paljon lisää. Eilen illalla alkoi vuotaa verta kun ei voi olla syömättä ulkona kaikenlaista puuta ja muuta... Sitten sitä jääpalalla yritin tyrehdyttää mutta taisteluahan se oli. Onneksi auttoi ja vuoto hiljeni niin että nukkumaan mennessä oli saanut jo itse loppumaan sen. en tiedä jaksaako tälläistä miten kauan mutta olisi kiva säilyttää muistoissa kuva siitä iloisesta ja reippaasta koirasta...

Niisku hyvä että syy selvisi. Kyllä se siitä, se on nykyisin enää pieni leikkaus. Mullakin on lokakuussa edessä kystan poisto munasarjoista. Saattaavat joutua poistamaan toisen kokonaan joten sitä ei tiedä vaikka meidän lapsiluku olisi tässä. Mutta stemppiä odotukseen ja tulevaan leikkaukseen!

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Voi ei. Mun kirjoittelusta oli niin pitkä aika, että kokeilin varmaan 10 käyttäjätunnus- salasana -yhdistelmää ennen kuin pääsin sisään :ashamed:

Myrna: kiitos kommentoinnista meidän nukkumisongelmiin. Meillä syödään nyt jo säännölliset 5 kertaa päivässä kiinteitä, joista ennen nukkumista puuroa, jota tyttö syö tosi hyvin. Sitten tissittelyt päälle. En usko, että on nälästä kyse vaan pelkästään tottumuksesta ja siitä, ettei vauva osaa rauhoittaa itseään uneen kuin tissillä. Eilen oli taas niin, että nukkumaan meni 20 maissa, mutta heräsi jo alle tunnin päästä. Mies yritti rauhoittaa nukkumaan, mutta ei mikään auttanut kuin tissi. Tyttö huutaa sylissä vaan suoraa huutoa :eek: Sama on ko pinniksessä vai sylissä, mitkään "tassuttelut" ei meillä auta.

Yleensä meillä on yössä 3-4 herätystä ja syöntiä ja olen sen nyt ihan hyvin jaksanut. Tuntuu vaan kurjalta, kun ei vauvaa saa millään muulla rauhoittumaan eikä sitä voi nukuttaa sitten kukaan muu.

Yritän palata kommentoimaan muidenkin kuulumisia. Nyt pitää juosta kahvinkeittoon, jos sais juotua tytön päikkärien aikana.

Mukavaa viikonloppua!!
 

Yhteistyössä