Noin 8kk:n soseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja newmom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

newmom

Vieras
Mistä kaikista aineksista teette soseita suunnilleen tuon ikäisille? Ja käytättekö mitään mausteita? Itse olen soseisiin käyttänyt: perunaa, bataattia, porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, palsternakkaa, maissia, broileria, nautaa ja seitiä ja en ole millään niitä maustanut. Lisäksi olen antanut valmiita hedelmä- ja marjasoseita. Sormiruokana annan maissinaksuja, jotka maistuvat hyvin... kurkkuakin kokeilin muttei kelvannut.

Mainitsemiesi lisäksi voisit kokeilla jossain vaiheessa vaikka riisiä tai pastaa (mieluummin täysjyvä- tai ruissellaisia), pakastevihannessekoituksia (vaikka herne-maissi-paprikaa) ja tietysti myös muita lihoja (kalkkunaa, porsasta, lohta, ahventa etc.). Meillä ruokia on alettu maustamaan joskus tuossa 8-9 kk:n iässä, ja hyvin ovat maistuneet myös erilaiset yrtit ja sipulit!

hmm. Meille neuvolassa sanottiin ettei alle vuoden ikäiselle saisi maustella edes yrteillä, kun yritin kysellä. Lisäksi oletteko lukeneet kielletyt-listan. Eihän hernettäkään saisi syöttää alle vuoden ikäiselle?

Hyvä vinkki ruuissa, käy pilttiosastolla ja tsekkaa purkit, niin saa mahdollisesti uusia vaihtoehtoja.

Juu, kyllä meilläkin on annettu näissä valmiissa soseissa olevia herneitä ja yrteillä olen maustanut omatekemiä ruokia. Siis pitänyt keittoliemessä Basilikaa, tilliä, persilijaa ym. sekä sipulia, mutta ottanut ne sitten pois ennen ruuan soseuttamista tai tarjoamista.

Semperin 5 kk kanapadassa on kyllä jo herneitä, ihan pitä käydä tsekkaamassa, kun vaivasi.

Kuivatut herneet kai sulaa huonommin? Mutta kyllä lapselle hoidossa syötettiin hernekeittoa jo alle vuoden ikäisenä. Ja kasvissyöjäperheiden lapset varmaan syö papuja jo alle vuoden ikäisinä, voin olla tietysti väärässäkin, kunhan arvailen. Mutta suosituksen on suosituksia ja kukin tekee tavallaan.

Yhteistyössä