Vauvan ja leikki-ikäisen ruokailu, syödäänkö teillä tarpeeksi vitamiineja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heippa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heippa"

Vieras
Luin jonkun artikkelin, jossa mainittiin, että imeväisten ravitsemus on meillä Suomessa hyvä, koska lastenruuat ovat terveellisiä ja monipuolisia, mutta heti kun lapsi siirtyy koko perheen ruokaan, ravitsemus laskee, kun ruokavalio koostuu makaroonista ja jauhelihasta. Valitettavasti en muista lähdettä, mutta tässä saattaa olla perää.

Toisaalta, onko oikeasti imeväistenkään ravitsemus ok, kun moni tekee nykyään itse soseet. Teettekö kuinka monipuolisesti soseita? Vai aina tyyliin perunaa ja lihaa.. Entäs salaatin ja tuoreruuan syöminen, missä iässä aloitatte sen? Syökö lapsenne jotain vitamiinilisiä?

Meillä esim teen soseita melko monipuolisesti, upotan niihin paljon vaihtelevia kasviksia ja vaihtelen nautaa,sikaa,kanaa,kaloja,kalkkunaa,hirveä jne. Kalaa kaksi kertaa viikossa,nautaa ja sikaa kerran tai kaksi. Parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, paprikaa, tomaattia, bataattia ym. on joka ruualla vaihtelevasti perunan ohella. Jo 7kk ikäiseni syö "salaattina" lounaalla ja päivällisellä tuoreraasteita, esim. kurkusta, porkkanasta, omenasta, päärynästä, tomaatista tai jyrsii lohkoja paprikasta, kukkakaalista tms. Silti syötän iltapuurona vitaminoitua vauvapuuroa. Syötän myös puuron päällä hedelmäpurkkiruokia, koska siten hedelmävalikoima on laajempi ja monipuolisempi. Ei meillä viikoittain ole tuoreena koko aikaa esim. mangoa, persikkaa, aprikoosia ym.

Todennäköisesti jossain vaiheessa alan antamaan d-vitamiinin lisäksi jotain monivitamiinivalmistetta, koska ruokavalio todennäköisesti viimeistään hoitoon mennessä yksipuolistuu. Tuoreruoka toivottavasti maistuu lapselle isompanakin, ainakin nyt vielä tuoreraasteet on ihan suurta herkkua.

Lapseni söi itse alusta asti. Oli luontevaa antaa jo puolivuotiaalle kurkkutikkuja, tomaattilohkoja, hedelmiä, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, yms. Meillä ei syödä liiemmin lihaa, poroa jos jotakin. Linssejä, papuja ja herneitä sitten. Ravintolisänä D-vitamiini ja kalaöljy.

Lapseni söi itse alusta asti. Oli luontevaa antaa jo puolivuotiaalle kurkkutikkuja, tomaattilohkoja, hedelmiä, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, yms. Meillä ei syödä liiemmin lihaa, poroa jos jotakin. Linssejä, papuja ja herneitä sitten. Ravintolisänä D-vitamiini ja kalaöljy.

Jaksoiko lapsesi jo pienenä syödä niin paljon linssejä, papuja jne. että sai tarpeeksi proteiinia? Onko lihaksisto miten kehittynyt?

Mulla lapsi on allerginen todella monelle ruoalle ja lisäksi ei ole vielä tottunut läheskään kaikkiin ruokiin, joita voisi joskus syödä. Eli syötetään monivitamiinia, kun en ole varma, että lapsi saa riittävästi kaikkia vitamiineja. Erityisesti kalsiumin ja kasvisten saanti arveluttaa, vaikka yritänkin kiinnittää asiaan huomiota.

Sosepuoli oli vauva-aikana monipuolinen, meillä kun mies metsästää, niin lihaa oli muutakin kuin kaupasta saatavat perinteiset, siis lisäksi hirveä ja metsälintuja. Kasviksia käytin monipuolisesti ja ne maistui. Tein siis itse aikalailla kaiken. Nyt kun syönyt jo tovin meidän kanssa samoja ruokia, kasvikset ei niin vain menekään alas, vaikkei pitäisi siitä olla kiinni, ettei ole tottunut. Esim. kurkkua ja tomaattia närppii jos sellaisenaan tarjoaa. Mutta jos sekoittaa ruokaan, niin sitten menee. Hedelmissäkin on ne suosikit ja sitten ne, jotka eivät maistu, esim. päärynä ei uppoa, vaikka vauvana lempparia oli päärynäsose.

Itse yritän (huom. yritän, ei se aina niin onnistu..) tehdä monipuolista ruokaa, sillä olen todella herkästi kyllästyvä. Mutta kyllähän se huolettaa, tuleeko tarpeeksi vitamiineja ja kalan syönnin kanssa voi aina petrata, mutta yritämme syödä edes sen kerran viikossa kalaa, jos ei kahteen pääse.. Joskus syö purkkiruokana kalaa, että varmasti tulisi. D-vitamiinia saa, mutta muita vitamiinilisiä ei.

[QUOTE="vieras";23462201]Sosepuoli oli vauva-aikana monipuolinen, meillä kun mies metsästää, niin lihaa oli muutakin kuin kaupasta saatavat perinteiset, siis lisäksi hirveä ja metsälintuja. Kasviksia käytin monipuolisesti ja ne maistui. Tein siis itse aikalailla kaiken. Nyt kun syönyt jo tovin meidän kanssa samoja ruokia, kasvikset ei niin vain menekään alas, vaikkei pitäisi siitä olla kiinni, ettei ole tottunut. Esim. kurkkua ja tomaattia närppii jos sellaisenaan tarjoaa. Mutta jos sekoittaa ruokaan, niin sitten menee. Hedelmissäkin on ne suosikit ja sitten ne, jotka eivät maistu, esim. päärynä ei uppoa, vaikka vauvana lempparia oli päärynäsose.

Itse yritän (huom. yritän, ei se aina niin onnistu..) tehdä monipuolista ruokaa, sillä olen todella herkästi kyllästyvä. Mutta kyllähän se huolettaa, tuleeko tarpeeksi vitamiineja ja kalan syönnin kanssa voi aina petrata, mutta yritämme syödä edes sen kerran viikossa kalaa, jos ei kahteen pääse.. Joskus syö purkkiruokana kalaa, että varmasti tulisi. D-vitamiinia saa, mutta muita vitamiinilisiä ei.[/QUOTE]

Ja se tästä unohtui, että marjoja syödään meillä paljon, lapsuudenperuja se tapa. Pakastimessa on mansikkaa, vadelmaa, puolukkaa, karpaloa, mustikkaa ja lakkaa. Jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin useasti viikossa sitä on tarjolla jollakin muotoa. Vähän saa ujuttaa, että söisi, mutta nyt on ruvennut maistumaan ihan hyvin.

Mulla lapsi on allerginen todella monelle ruoalle ja lisäksi ei ole vielä tottunut läheskään kaikkiin ruokiin, joita voisi joskus syödä. Eli syötetään monivitamiinia, kun en ole varma, että lapsi saa riittävästi kaikkia vitamiineja. Erityisesti kalsiumin ja kasvisten saanti arveluttaa, vaikka yritänkin kiinnittää asiaan huomiota.

Moniallergiset lapset taitaa varmimmin saada lisävitamiineja, kun niitä lääkärikin suosittelee. Mutta jos lapsella on vain nirsouden tms. takia yksipuolinen ruokavalio, voi lisävitamiinitkin jäädä saamatta.

Meidän 3,5-vuotias syö vitamiinilisää, jossa mukana maitohappobakteeri. Melkoisen terveenä on pysynyt *koputtaa puuta* :). Ruoka on tavallista kotiruokaa, mutta aina on kasviksia jossain muodossa lautasella, esim. aamulla omenalohkoja, lounaalla raastetta, välipalaksi porkkana...

Juo luomumaitoa, käytämme normaalirasvaisia tuotteita.

Yhteistyössä