No tehdäänpä tällanen pino:kenelle oli helppoa lopettaa tupakointi kun alkoi odottamaan lasta?

minulle :wave:
poltin ennen raskautta+imetystä neljän vuoden ajan. lopetin tupakoinnin heti raskauden alussa. oikeastaan heti kun alettiin yrittämään, mutta lapsihan sai alkunsa ekalla yrityksellä :D enkä polta vieläkään. myös lapsen isä on lopettanut tupakoinnin. lopettaminen oli helppoa

ja kyllä, olen sitä mieltä että lopettaa pitää tai muuten ei lapsia ollenkaan. eikä minua haittaa vaikka syyllistän tupakoivia äitejä joilla muutenkin huono omatunto. ei se syyllisyydentunne auta yhtään sikiötä mahassa. yhdeksän kuukautta on kuitenkin niin lyhyt aika ihmisen elämästä. se aika täytyy pysyä savuttomana. hyssyttely ei tässä asiassa auta. on itsekästä pilata pienen viattoman ihmisen terveys jo hänen elämänsä alussa.

samaa mieltä olen alkoholista, huumeista ym.

toimin kätilönä ja ihmettelen suuresti miksi osa äideistä pitää raskauttaan, sikiötä ja terveyttä niin itsestäänselvyytenä.

*avaa sateenvarjon* joku kuitenkin alkaa kirjoittamaan jotain muuta kun mikä oli kysymyksenä otsikossani




 
vieras
Ite lopetin heti kun plussan näin ja helppoa oli.
Kyllä se on ihan päättämisestä kyse jos on oikeesti haluja lopetaa niin silloin pystyy siihen helposti, mutta jos vähänkin mietityttää lopettaminen niin ei varmasti pysty.
Itse en kans ymmärrä miksi jotkut poltavat raskaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite lopetin heti kun plussan näin ja helppoa oli.
Kyllä se on ihan päättämisestä kyse jos on oikeesti haluja lopetaa niin silloin pystyy siihen helposti, mutta jos vähänkin mietityttää lopettaminen niin ei varmasti pysty.
Itse en kans ymmärrä miksi jotkut poltavat raskaana.
Näin juuri. Se loppui siihen positiiviseen testiin ihan kertaheitolla eikä todellakaan tarvinnu missään vaiheessa miettiä et polttaisko sittenkin.
Lapsi on paljon tärkeempi kuin omat mieliteot.
 
vieras
blaablaa.. juuri näin. mulla ällöttää sekin, että lihavat raskaanaolevat mättää itseensä roskaruokaa, se jos mikä on vauvalle todella pahasta :( en ymmärrä tuollaista. Laihdutus ennen lapsensaantia!!
 
Siinäja siinä oliko helppoa, kun teki aina mieli, mut puolikkaan jälkeen tuli niin paha olo.. Siitäpä arvelinki et oon raskaana, ihan alkuviikoilla. Siitä etiäppäin en ouk polttanu yhtään. Viimenen puolikas rööki siis 17.10.2003.
 
vieras
minä poltin ennen ensimmäistä raskautta, lopetin kun sain tietää raskaudesta. alotin tuoakoinnin lapsen syntymän jälkeen ja kun aloin odottamaan toista lastammen lopetin uudestaan ja aloitin taas lapsen syntymän jälkeen. nyt len ollut jo kuukaudenpäivät polttamatta eikä tee edes mieli, syy miksi lopetin oli että tupakoinnista tuli huono olo. muutenkin tupakointini oli lähinnä vaan tapa.
 
joanna
kohtalaisen helppoa. viikko meni sitten jäi tupakka. tupakointi on tapa ja koitin karsia niitä asioita miksi poltan. eli ei enää lähetty miehenkanssa autoileen ja haettu juoksukahvia. kaverinakans aina soittaessa mentiin röökille,harvennettiin puhelut,meseillään... iltasin miehenkans on helpompaa jättää rööki väliin. nyt ei sitä enää ees sillee kaipaa. tiän et se maistuu tosi kamalalle.
se on helppoo sillon kun siihen asennoituu oikein,samoin kun laihdutus. on vaan oltava tiukkana eikä saa antaa periks. muutama viikko voi olla hankalaa ja sit helpottaa!
 
Vieras
Minä! Poltin askillisen päivässä ja yhteensä oli takana 7 vuotta polttelua.

Mä en tajua sitä, että miten jollekin EI tule huonoa omaa tuntoa. En voi käsittää. Voiko joku olla niin piittaamaton?

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
blaablaa.. juuri näin. mulla ällöttää sekin, että lihavat raskaanaolevat mättää itseensä roskaruokaa, se jos mikä on vauvalle todella pahasta :( en ymmärrä tuollaista. Laihdutus ennen lapsensaantia!!
Miksi se on pahasta? Olen molempien raskauksien aikaan ollut ylipainoinen eikä siltikään kukaan hoitoalan ammattilainen ole kertonut riskeistä. Toki riski raskausajan diabetekselle on, mutta miten lihavuus on vauvalle pahasta?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
blaablaa.. juuri näin. mulla ällöttää sekin, että lihavat raskaanaolevat mättää itseensä roskaruokaa, se jos mikä on vauvalle todella pahasta :( en ymmärrä tuollaista. Laihdutus ennen lapsensaantia!!
Miksi se on pahasta? Olen molempien raskauksien aikaan ollut ylipainoinen eikä siltikään kukaan hoitoalan ammattilainen ole kertonut riskeistä. Toki riski raskausajan diabetekselle on, mutta miten lihavuus on vauvalle pahasta?
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=duo96053.htm

Vaikka suomalainen äitiyshuolto on kansainvälisten vertailujen mukaan korkeatasoista, on lihavan synnyttäjän hoito haaste, johon nyt vastataan riittämättömästi. Lihavuudesta johtuvat riskit raskausaikana ovat merkittäviä. Ylipainoon on osoitettu liittyvän raskauden aikana diabetesta, pre-eklampsiaa ja suurentunut kohtu-, virtsatie- ja haavatulehdusten riski. Raskauden ennuste on tällöin huono: vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä tavallista vähemmän ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Suuren syntymäpainon sekä vaikean ulosauton riski kasvaa, ja keisarileikkauksia tehdään tavallista useammalle; jopa sikiönkuoleman riski kasvaa (Sebire ym. 2001, Lu ym. 2001, Nohr ym. 2005).

Lihavuusepidemia tulee kalliiksi myös äitiyshuollossa. Kustannuksia lisäävät lihavuuteen liittyvien pitkäaikaissairauksien seuranta äitiyspoliklinikassa ja osastohoidossa, pre-eklampsian hoito, keisarileikkausten suurentunut määrä, tavallista yleisemmät anestesiakomplikaatiot ja haavatulehdukset. Ylipainoisten äitien lapset tarvitsevat tavallista useammin hoitoa huonon verenglukoositasapainon, synnytyksenaikaisen hapenpuutteen ja vaikeassa ulosautossa aiheutuneiden vammojen vuoksi - puhumattakaan henkisistä kärsimyksistä, joita sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden kuolemat aiheuttavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:
millä perusteella pystyt sanomaan, että odottavilla äideillä on muutenkin huono omatunto?
Nyt ei ihan oikein mene perille mulle!
joku viittas tällaseen yhdessä ketjussa tuossa aiemmin. työstäni en halua/saa kertoa sen enempää, mutta koulussa aika yksityiskohtaisesti mentiin läpi asiat, mistä monilla odottavilla äideillä on huono omatunto tai mitkä asiat painavat odottavan äidin mieltä. hyvin monen äidin mielessä kaihertaa jokin asia raskausaikana.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
blaablaa.. juuri näin. mulla ällöttää sekin, että lihavat raskaanaolevat mättää itseensä roskaruokaa, se jos mikä on vauvalle todella pahasta :( en ymmärrä tuollaista. Laihdutus ennen lapsensaantia!!
Miksi se on pahasta? Olen molempien raskauksien aikaan ollut ylipainoinen eikä siltikään kukaan hoitoalan ammattilainen ole kertonut riskeistä. Toki riski raskausajan diabetekselle on, mutta miten lihavuus on vauvalle pahasta?
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=duo96053.htm

Vaikka suomalainen äitiyshuolto on kansainvälisten vertailujen mukaan korkeatasoista, on lihavan synnyttäjän hoito haaste, johon nyt vastataan riittämättömästi. Lihavuudesta johtuvat riskit raskausaikana ovat merkittäviä. Ylipainoon on osoitettu liittyvän raskauden aikana diabetesta, pre-eklampsiaa ja suurentunut kohtu-, virtsatie- ja haavatulehdusten riski. Raskauden ennuste on tällöin huono: vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä tavallista vähemmän ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Suuren syntymäpainon sekä vaikean ulosauton riski kasvaa, ja keisarileikkauksia tehdään tavallista useammalle; jopa sikiönkuoleman riski kasvaa (Sebire ym. 2001, Lu ym. 2001, Nohr ym. 2005).

Lihavuusepidemia tulee kalliiksi myös äitiyshuollossa. Kustannuksia lisäävät lihavuuteen liittyvien pitkäaikaissairauksien seuranta äitiyspoliklinikassa ja osastohoidossa, pre-eklampsian hoito, keisarileikkausten suurentunut määrä, tavallista yleisemmät anestesiakomplikaatiot ja haavatulehdukset. Ylipainoisten äitien lapset tarvitsevat tavallista useammin hoitoa huonon verenglukoositasapainon, synnytyksenaikaisen hapenpuutteen ja vaikeassa ulosautossa aiheutuneiden vammojen vuoksi - puhumattakaan henkisistä kärsimyksistä, joita sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden kuolemat aiheuttavat.
No jopas jotain. Eiköhän nuo riskit koske jo TODELLA ylipainoisia naisia?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
blaablaa.. juuri näin. mulla ällöttää sekin, että lihavat raskaanaolevat mättää itseensä roskaruokaa, se jos mikä on vauvalle todella pahasta :( en ymmärrä tuollaista. Laihdutus ennen lapsensaantia!!
Miksi se on pahasta? Olen molempien raskauksien aikaan ollut ylipainoinen eikä siltikään kukaan hoitoalan ammattilainen ole kertonut riskeistä. Toki riski raskausajan diabetekselle on, mutta miten lihavuus on vauvalle pahasta?
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=duo96053.htm

Vaikka suomalainen äitiyshuolto on kansainvälisten vertailujen mukaan korkeatasoista, on lihavan synnyttäjän hoito haaste, johon nyt vastataan riittämättömästi. Lihavuudesta johtuvat riskit raskausaikana ovat merkittäviä. Ylipainoon on osoitettu liittyvän raskauden aikana diabetesta, pre-eklampsiaa ja suurentunut kohtu-, virtsatie- ja haavatulehdusten riski. Raskauden ennuste on tällöin huono: vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä tavallista vähemmän ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Suuren syntymäpainon sekä vaikean ulosauton riski kasvaa, ja keisarileikkauksia tehdään tavallista useammalle; jopa sikiönkuoleman riski kasvaa (Sebire ym. 2001, Lu ym. 2001, Nohr ym. 2005).

Lihavuusepidemia tulee kalliiksi myös äitiyshuollossa. Kustannuksia lisäävät lihavuuteen liittyvien pitkäaikaissairauksien seuranta äitiyspoliklinikassa ja osastohoidossa, pre-eklampsian hoito, keisarileikkausten suurentunut määrä, tavallista yleisemmät anestesiakomplikaatiot ja haavatulehdukset. Ylipainoisten äitien lapset tarvitsevat tavallista useammin hoitoa huonon verenglukoositasapainon, synnytyksenaikaisen hapenpuutteen ja vaikeassa ulosautossa aiheutuneiden vammojen vuoksi - puhumattakaan henkisistä kärsimyksistä, joita sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden kuolemat aiheuttavat.
näimpä.mutta tästä puhutaan ääneen vasta tossa 20vuoden kuluttua!;)koska tänä päivänä moni äiti on ylipainosia niinku 60-luvulla moni äiti poltti tupakkaa!:)
Hyvä veto sulta!:)

 

Yhteistyössä