No onko tämä nyt sitten säälittävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sitrus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sitrus"

Vieras
Olen 23 ja päätin kouluttautua uudelleen. Joudun aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä ja edessä on pitkä opiskeluputki. Ensin kolme vuotta amiksessa kaksoistutkinnon parissa samassa ryhmässä peruskoulunsa päättäneiden kanssa. Sitten kun perustutkinto ja lukio on plakkarissa niin mikäli innostusta riittää voisin opiskella samalta alalta yliopistotutkinnon mikä tietää tuon kolmen vuoden päälle vielä viisi vuotta lisää. Töitä tekisin opintojen ohessa jaksamisen mukaan alalla johon opiskelen. Tämä olisi suunnitelma. Jos siis valitsen jatkaa yliopistoon perustutkinnon päälle niin olisin valmis kolmenkympin tienoilla. Itse olen tähän täysin valmis, kyllähän elintaso on aika alhainen liki kymmenen vuotta eteenpäin mutta opiskelujen oheen olisi töitä tiedossa joten ihan sietämätöntä opiskelu tuskin on.

Se mikä nyppii on ihmisten suhtautuminen tähän. Olen siis nyt ollut matalapalkka-alalla jossa työskenteleminen on jo pidempään ollut yhtä tuskaa. Mutta monen mielestä on säälittävää "näin vanhana" alkaa jotain perustutkintoa ja lukiota opiskelemaan. Olisi kuulema hyväksyttävää jos tässä iässä aloittaisin yliopisto-opiskelut mutta amis on "noloa". Tuntuu että kukaan ei kannusta tässä, vaikka omasta mielestäni se olisi pitkä mutta toivon mukaan palkitseva projekti paremman tulevaisuuden eteen.

Eräs hyvä ystävänikin kohautteli kulmiaan ja sanoi että itsellään ei itsekunnioitus antaisi periksi että menisi saisi ylioppilaslakin vasta 26-vuotiaana. Se on kuulema teinien juttu se.

Ärsyttää :<

Miksi sun pitää amis siihen ympätä jos yliopistoon tähtäät? Käy pelkkä lukio ja sitten yliopistoon. Et ole todellakaan vanha, itse yli 30 v:nä haikailen uudelleen kouluttautumista. :)

No ei ole mitenkään säälittävää, vaan tosi kannustettavaa että sulla on tavoitteita ja päämääriä.

Ja eihän sun tarvitse kaikkea putkeen tehdä, voithan opiskella lisää sitten aikuisempana, jos haluat välillä olla kokonaan työelämässä.

[QUOTE="vieras";26252238]Miksi sun pitää amis siihen ympätä jos yliopistoon tähtäät? Käy pelkkä lukio ja sitten yliopistoon. Et ole todellakaan vanha, itse yli 30 v:nä haikailen uudelleen kouluttautumista. :)[/QUOTE]

Ennemmin se amis kuin lukio, kun ap tietää mitä haluaa tehdä. Jos ei vaikka jatkakaan yliopistoon, niin on ainakin se ammattitutkinto alla!

Minusta ei ole yhtään säälittävää tuo sinun suunnitelma :) Varmasti moni suhtautuu siihen vähän karsaasti siksi, että tuo on niin monen vuoden juttu. Etkä todellakaan ole liian vanha opiskelijaksi, ihan naurettava ajatuskin :D

eihän me eläkkeelle kuitenkaan päästä koskaan, joten antaa palaa. Eikä kaverilla itsekunnioitus estäisi lakkiutumasta aikuisiällä, vaan nimenomaan sen puute.

Eikö ap:lla ole mitään tutkontoa vielä? Voit hakea yliopistoon jo nyt, mikäli sulla on joku ammattitutkinto takana? Miksi sun pitää ensin opiskella jotain muuta välissä?

Vain huonosti koulutetut juntit pitää tuollaista säälittävänä. Kunnianhimoiset ja kouluttautuneet pitävät opiskelua kannattavana ja opiskelevat pitkälle. Oikeasti 23v on tosi nuori.

Sulla ei ilmeisesti ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta, kun kaksoistutkintoa alat suorittaan. Malta odottaa, että katsot miten opiskelu lähtee sujumaan ennen kuin mainostat jo jatko-opintoja.

On yksi ammattitutkinto taskussa, mutta täysin "väärältä" alalta. Sen ammattikunnan papereilla ei varmasti mennä yliopistoon opiskelemaan tuota kaavailemaani alaa. Ovat niin erilaisia kaikissa suhteissa. Sitäpaitsi en mielestäni ole vielä "valmis" yliopistotason opiskeluun, jos näin voi sanoa.

Amis kaksoistutkintoineen on mielessäni siksi koska tuolta haaveksimaltani alalta perustutkinto on itsessään jo ihan työllistävä, voi olla että tyydyn siihenkin. Mutta koska voi olla että innostun opiskelemaan itselleni samasta alasta korkeamman tutkinnon, tuplaan mahdollisuuteni päästä yliopistoon opiskelemaan sitä jos alla on sekä lukio että alan perustutkinto.
Lisäksi perustutkinto avaa ovia mukavasti työmahdollisuuksiin joissa voin halutessani suoritella yliopiston kursseja työn lomassa. Tai työskennellä koulun lomassa, kumpaa nyt vain haluan painottaa enemmän.

Mutta kiitoksia ihanista viesteistä! Olen itsekin varma valinnastani, mutta ottaahan se päähän kun kukaan lähipiiristä ei osaa arvostaa haaveitani, vaan muistuttelevat että minun ikäisiäni jo valmistuu/on jo alan työelämässä joten aika omituista nyt vasta aloittaa. Hmph.

Mä aloitin amk-opinnot viime syksynä, viimeksi ollut koulun penkillä lukiossa. Ikää 29, ja nuorimmasta päästä olen meidän aikuisopiskelijaryhmässä. Kouluun vaan, tsemppiä! :)

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Yhteistyössä