No olipa kivaa tietoa synnytyssairaalasta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Eilen neuvolassa sanottiin, että en voi mennä tutustumaan ollenkaan synnytyssairaalaan, kun en ole ensisynnyttäjä.

Olen siis synnyttänyt jo kahdesti aikaisemmin, mutta eri sairaalassa ja kokonaan eri sairaanhoitopiirissä. Nyt tän alueen sairaalasta on lakkautettu synnytysosastojen esittely, ja neuvolan mukaan sinne saa mennä vain ensisynnyttäjät tutustumaan jonkun etukäteen sovitun kummikätilön kanssa. Saan kyllä kuulemma mennä katsomaan äitipolia, siis sitä osastoa mutten mennä tietenkään synnytysosastolle tai minnekään huoneisiin. Kyllä mä ne äitipolin käytävät näin jo ultraa odottaessa :|

Mä en tajua miten voi olla näin. Jännitän vielä synnytystä ihan mielettömästi, ja nyt pitäis mennä ihan uppo-outoon paikkaan synnyttämään, ilman että sitä edes näkee tai saa keskustella kenenkään kanssa :(

Tyksissä on sama systeemi.
Sano neuvolassa, että synnytys pelottaa ihan hirveästi... ja siksi haluaisit tosiaan käydä synnärillä tutustumassa ennen synnytystä. Mulla toimi ;) .

Minusta siinä synnytyksen aikana on ihan se ja sama missä on, onko paikka tuttu vai tuntematon, kunhan on pöytä/sänky ja kivunlievitystä tarpeeksi paljon :) kätilöthän ovat kuitenkin yleensä vieraita anyway.

Oulussakaan ei pääse tutustumaan synnärille...ei etes ensi synnyttäjät! :(
Itse menen toista synnyttämään, mutta esikoisen synnytin hyvinkäällä, niin ois ollu kiva vähän tietää minne sitä nyt on menossa...

Meillä esikoinen syntyi Satakunnan keskussairaalassa, ja toka Tyksissä. Neuvolassa täti huomasi vasta aika loppuraskaudesta, että herrajjestas, oletkin Satkesissa vääntänyt ekan... ja kysyi heti, haluanko mennä tuonne Tyksiin tutustumaan. Eli kyllä heti pääsin, ja en omasta vaan ihan neuvolan aloitteesta kysyttiin tuo (12/2005). Meitä oli aika iso ryhmä siellä kiertämässä, mutta pääasia, että nähtiin kaikki paikat, ja sain hiukan tuntumaa hoitajiin/tiloihin. Kyllä sun kannattaa myös kysyä vielä, oikeastaan vaatia, että haluaisit siellä käydä. Jotensakin helpottaa tuokin yksi tutustumiskäynti sitä varsinaista menemistä sitten, kun synnytys käynnistyy...

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Minusta siinä synnytyksen aikana on ihan se ja sama missä on, onko paikka tuttu vai tuntematon, kunhan on pöytä/sänky ja kivunlievitystä tarpeeksi paljon :) kätilöthän ovat kuitenkin yleensä vieraita anyway.

Olen ihan samanlainen... Mulle on niitten kipujen keskellä ihan sama missä oon kuhan palvelu toimii= kivunlievitystä saa kun pyytää

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi kamalaa, kaikkeen sitä pitää tutustuakkin. Kai tuota osaat suurin piirtein sairaalan mielessäsi kuvitella, ei kaikesta pidä uikuttaa.

No on se nyt mukava tietää mistä ovesta menet mihinkin, kun on kipeä ja pelottaa muutenkin :o Pitääkö siinä vielä kylttien mukaan suunnistaa oikeeseen paikkaan?

metsänpeitto Jos et neuvolasta saa asiallista apua niin soita äitipolille ja kerro tilanteesi. Tai suoraan synnärille. On se kumma, jos ei pelokasta synnyttäjää sen vertaa auteta, jos ei muuta vaadi kuin että saisi paikkoja tulla kattomaan! :/

Mie kävin esikoista odottaessa synnytysvalmennuksessa ja pääsen taas! Vaik kaupunkikin sama... Ja samalla myös tutustumaan Koksiin. Tämä johtuu siitä et mies ei ollut ekaa odottaessa kuvioissa mukana. Ilmoitettiin heti kun mentiin ekaa kertaa neuvolaan et näin on tapahduttava!

Kaks lasta Keski-Suomen sairaalan synnärillä synnyttäneenä voin sanoa, että hyvin meni kaikki :) Ainakin meillä tosi ihanat kätilöt, vaikka synnyttäjiä oli salit täynnä. Palvelu pelasi hyvin.

Ainakin minä olen molemmilla kerroilla saanut pitää vauvan koko osastolla olon ajan omassa hoidossa. Olin ihan synnytysosastolla en perhehuoneissa. Kun vaan kysyy suoraan, niin apua saa. Salit on tehty sairaalaoloihin ihan miellyttäviksi. Saa cd-soittimen, säkkituolia, jakkaraa, keinutuolia, ammemahdollisuuskin on yms. Pitää vaan pyytää rohkeasti. Kiirettä hoitajilla voi olla, mutta aina on minun kohdalla palvelu pelannut, kunhan ei kiemurtele kysymyksien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Liivia:
Oulussakaan ei pääse tutustumaan synnärille...ei etes ensi synnyttäjät! :(
Itse menen toista synnyttämään, mutta esikoisen synnytin hyvinkäällä, niin ois ollu kiva vähän tietää minne sitä nyt on menossa...

Eikö muka pääse? :o Aiemmin on kyllä päässyt, siihen on pakko ollut tulla muutos nyt aika vasta. Ja miksihän sitä olisi muutettu. Tiedän, että ainakin vielä viime syksynä Oysin synnytysosastolle järjestettiin vierailuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin minä olen molemmilla kerroilla saanut pitää vauvan koko osastolla olon ajan omassa hoidossa. Olin ihan synnytysosastolla en perhehuoneissa. Kun vaan kysyy suoraan, niin apua saa. Salit on tehty sairaalaoloihin ihan miellyttäviksi. Saa cd-soittimen, säkkituolia, jakkaraa, keinutuolia, ammemahdollisuuskin on yms. Pitää vaan pyytää rohkeasti. Kiirettä hoitajilla voi olla, mutta aina on minun kohdalla palvelu pelannut, kunhan ei kiemurtele kysymyksien kanssa.

Tämä siis vastaus tuohon metsänpeiton kysymykseen liittyen KS synnäriin.

Yhteistyössä