No nyt ihan oikeasti alkaa riittämään tämä pahoinvointipalveluiden sekä sosiaalisen eriarvoisuuden alleviivaaminen!

Sellaista ei katsota tarpeelliseksi sillä hyvinvoivalla perheellä ei ole tarvetta asua talossa jossa on kaikki mahdollinen palvelu saatavilla saman katon alla. Hyvä voiva perhe käy yhdessä virkistäytymässä, harrastaa, tapaa ystäviä ja matkustelee ilman tuollaista taloakin. Se on se syy luulisin.
 
Aika usein mietin, että nykyajassa on kyllä jotain perin outoa. Mitäköhän tuommoinen talo mahtaa maksaa? Kymmeniä miljoonia kai ainakin. Se raha kun laitettaisiin neuvolan perhetyöhön, koulukuraattoreihin, perheneuvolan jonojen purkuun ja vaikka osallistumismaksuttomaan fudisjengiin/balettiin, niin silloin sanon että olisi oikeasti tehty jotain millä on merkitystä.

Mutta ei sellainen oikea tekeminen taida oikein nykyään olla muotia. Kaikki ovat huolissaan ja pidetään tusinoittain palavereita, joissa todetaan että huolissaan ollaan juu. Teillä on varmasti tosi rankkaa, toivottavasti saatte apua (jostain muualta).

Ehkä joku on ajatellut, että kun tehdään lastensuojelusta ja huoltajuuskiistoista huvipuisto, niin se ei jotenkin olisi leimaavaa tai häpeällistä tai vahingollista. Että kun kaikkihan siellä talossa käy, niin mukamas sitten ei nolota yhtään mennä siitä tietystä ovesta. Sinnehän voisi laittaa muuten sukupuolitautien poliklinikan ja mielenterveystoimiston ja vaikka avokatkon samaan taloon. Sitten lehteen ilmoitus, että ilmaista soppaa torstaina kello se ja se, ja kun kaikki yhteiskunnan ongelmat on sitä soppaa ryystämässä niin salamannopeasti betonielementeistä aita ympärille. Problem solved.

Sitäpaitsi en minä ainakaan yhtään kaivannut mitään jumppasalia perheneuvolan yhteyteen. Alle vuoden kestävää jonotusaikaa olisin kaivannut, ja sitä että siellä kenties olisi oikeasti tehty jotakin niille ongelmille, joita meillä ihan oikeasti oli. Mutta nykyään se ei mene niin, että asiakas kertoo mikä mättää ja sitten siinä autetaan. Se menee niin, että asiakkaalle sorvataan sellainen ongelma johon kyseisessä paikassa on jonkinlainen hoitopolku tai valmis sabluuna olemassa, ja sitten kun sen mukaan hoidetaan niin on autettu. Jos asiakas ei koe saaneensa apua, niin se on vähän voi voi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nanemone
[QUOTE="LMM";29693911]Upeasti eriarvoistettu ap. Älä ihmeessä mene tutustumaan niihin kakkosluokan kansalaisiin. Nehän vois vaikka opettaa sut hymyilemään.[/QUOTE]

No miten tuommoinen talo vähentää eriarvoistumista tai parantaa huonosti voivien oloa?
 
[QUOTE="LMM";29693911]Upeasti eriarvoistettu ap. Älä ihmeessä mene tutustumaan niihin kakkosluokan kansalaisiin. Nehän vois vaikka opettaa sut hymyilemään.[/QUOTE]

Minä en ainakaan menisi, en todellakaan. En kaipaa elämääni mitään sellaista, vaan tasapainoisia, tavallisia ihmisiä.
 
2:n äiti
Minä en ainakaan menisi, en todellakaan. En kaipaa elämääni mitään sellaista, vaan tasapainoisia, tavallisia ihmisiä.
Tiesitkö että joskus myös ne tasapainoiset ja tavalliset ihmiset saattavat kohdata vaikeuksia elämässään, esim. avioeron tai työttömyyden tai masennuksen kautta. Kyllä... ihan tavalliset ihmiset, sinä ja minä ja naapurin Pirkkokin. Samassa veneessä me kaikki ollaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti;29694521:
Tiesitkö että joskus myös ne tasapainoiset ja tavalliset ihmiset saattavat kohdata vaikeuksia elämässään, esim. avioeron tai työttömyyden tai masennuksen kautta. Kyllä... ihan tavalliset ihmiset, sinä ja minä ja naapurin Pirkkokin. Samassa veneessä me kaikki ollaan.
Ihanko totta? En tiennytkään!

Ei kun oikeasti, erilaisuutta ja erilaisia elämäntilanteita, elämänkokemuksia, näkemyksiä, mielipiteitä ja ihania ihmisiä, jotka saa hymyilemään, on kyllä myös tavallisten ihmisten keskuudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
waula
Ymmärrän ap:n pointin, mutta SaimaHarmaja(?) on oikeassa siinä, että pienemmällä paikkakunnalla tuollainen keskus toimii, ja sitä käyttävät kaikki. "Ongelma" on lähinnä siinä, että Tampereen kokoisessa kaupungissa lapsiperheillä on niin paljon valinnanvaraa, että sossukahvilaan harva eksyy, jos ei ole asiakas.
 
niiiii
Yleensä olen aloittajan kanssa kaikesta eri mieltä, mutta tässä on kyllä totuuden siemen.

Enkä tiedä, hakevatko oikeasti pulassa olevat perheet sitä apua ihan noin avoimesti kuin mitä tässä on kartoitettu. Yleensä eivät meinaan hae, vaan jäävät kotiin ja voivat entistä pahemmin. Enpä itsekään olisi kamalan innostunut lähtemään tuollaiseen paikkaan, kahdesta syystä: ensimmäinen olisi se, että mielikuvissani tuollainen paikka on täynnä ns. paskasakkia (kaikki varmaan tajuavat mitä tarkoitan, ei liity rahaan tai ikään mitenkään) enkä siis kokisi oloani sinne kuuluvaksi. Toinen taas se, että jos paikka olisi tunnettu esim. sossupalveluistaan, en todellakaan haluaisi kenenkään näkevän minua lasteni kera tuolla säännöllisesti!
 

Yhteistyössä