No nyt aborttilaista jo keskustellaan eduskunnassa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä pitää sairaanhoitohenkilökunnalla olla oikeus kieltäytyä tekemästä aborttia. Sellaisia kun kuitenkin löytyy ketkä niitä tekevät. Aborttirajoja voisi kyllä hieman miettiä, esim 12vkon raja muuttaa 10viikkoon.

Jokaisella joka seksiä harrastaa ja on valmis siihen, pitää olla tietous että siitä voi tulla raskaaksi. Jos on herkästi raskautuvaa tyyppiä niin sitten tuplaehkäisyt peliin. Sterilisaation lisäksi voi käyttää myös jotain muuta ehkäisyä. Adoption mahdollisuutta pitäisi myös enempi tuoda esiin. En ymmärrä miksi on helpompaa tappaa oma lapsi (tämä nyt kärjistetysti sanottuna) kuin antaa se jollekin lasta kovasti toivovalle pariskunnalle.

[QUOTE="vieras";28053154]Juu, lääkäreitä ei saa pakottaa murhaamaan pientä ihmistä.[/QUOTE]

Ei ole kyse siitä. Lääkärillä voisi olla oikeus kieltäytyä antamasta verensiirtoja tai määräämästä ehkäisyä, kunhan nämä voidaan muutoin hoitaa.

Tosin jos suostuvia lääkäreitä ei ole, niin sellainen tulisi palkata ja tarvittaessa suostumattoman tulisi saada lomauttaa tai irtisanoa siksi että hänelle ei ole työtä tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;28053330:
Minulle tärkeintä lääkärin ammatissa on olla hyvä lääkäri, kuunnella, tutkia ja hoitaa potilaita parhaan kykyni mukaan. Mutta syvällisemmällä tasolla ajatellen ajatuksena on suojella elämää, ei tuottaa kuolemaa- ei abortin tai eutanasian kautta. Abortti ja eutanasia eivät koskaan saisi olla tai tulla lääkärin lakisääteisiksi perustehtäviksi.

Ymmärrän kantasi. Tässä on vain se ongelma, että mitäs jos jollain alueella kaikki lääkärit kieltäytyvät abortista - toteutuuko potilaan oikeus?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";28053068]Miksi?[/QUOTE]

Siksi koska abortti on murha, se pitäisi sallia ainoastaan raiskatuiksi joutujille, jos ei halua/pysty pitämään lasta niin antaisi ennemmin adoptioon kun menee tappamaan ihmisenalun!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28055150:
Ymmärrän kantasi. Tässä on vain se ongelma, että mitäs jos jollain alueella kaikki lääkärit kieltäytyvät abortista - toteutuuko potilaan oikeus?

Mielestäni lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisista työtehtävistä. Toisaalta potilaalla on oikeus saada hoitoa.

Olisiko mahdollista tiedustella asiaa lääkäriltä jo tätä palkatessa? Vai saattaisiko se työnhakijat eriarvoiseen asemaan?

Abortti pitäis kieltää kokonaan ainoastaan sallittu alle 16-vuotialle ja raiskatuille!!

Yleensä aborttia vastustavien mielestä abortissa rikotaan kohdussa olevan lapsen ihmisoikeuksia. Heidän mielestään ihminen on ihminen hedelöityksestä ja kiinnittymisestä asti. Miksi sitten raiskatun tai alle 16-vuotiaan sikiöllä ei olisi samanlaisia oikeuksia, kun sikiöllä ei ole osaa eikä arpaa aikaisempiin tapahtumiin?

En vastusta itse aborttia. Hoitohenkilökunnalla olkoon oikeuskieltäytyä abortista. En tosin usko, että aborttia tekevissä sairaalan osastoilla todellisuudessa on paljoakaan aborttia vastustavaa henkilökuntaa töissä.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Data
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28055198]Mielestäni lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisista työtehtävistä. Toisaalta potilaalla on oikeus saada hoitoa.

Olisiko mahdollista tiedustella asiaa lääkäriltä jo tätä palkatessa? Vai saattaisiko se työnhakijat eriarvoiseen asemaan?[/QUOTE]

Lääkärin vakaumus voi muuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti itsekin;28053602:
Jokaisella joka seksiä harrastaa ja on valmis siihen, pitää olla tietous että siitä voi tulla raskaaksi. Jos on herkästi raskautuvaa tyyppiä niin sitten tuplaehkäisyt peliin. Sterilisaation lisäksi voi käyttää myös jotain muuta ehkäisyä. Adoption mahdollisuutta pitäisi myös enempi tuoda esiin. En ymmärrä miksi on helpompaa tappaa oma lapsi (tämä nyt kärjistetysti sanottuna) kuin antaa se jollekin lasta kovasti toivovalle pariskunnalle.

"Herkästi raskautuvaa tyyppiä", voi hyvänen aika...

Tuo adoption mahdollisuus on jokaiselle tiedossa. Syy, miksi tätä ei juurikaan käytetä on se, että useimmille ei ole vaihtoehto olla raskaana, synnyttää ja antaa lapsi adoptioon. Miten adoptiota muka voisi tuoda "enempi esiin" - kyllä se mahdollisuus on esillä nytkin.

Lääkärin vakaumus voi muuttua.

Voi toki, mutta olisihan se noin teoriassa hyvä asia, että kolmen abortinteosta kieltäytyvän lääkärin rinnalle saataisiin yksi, joka edes toistaiseksi suostuisi näihin työtehtäviin.

En tiedä, olisivatko kieltäytyjät oikeasti enemmistönä missään päin maata, mutta jos jossakin näin olisi, niin todennäköisesti niillä paikkakunnilla, joilla muutenkin on vaikeaa saada töihin päteviä lääkäreitä.

[QUOTE="vieras";28053564]Tuskin.[/QUOTE]

Kyllä vain. Kun isäni näki suloisen serkkulikkani, oli todennut äitille "Mä haluan samanlaisen!". Synnyin tasan 2 vuotta myöhemmin, serkullani ja minulla on siis pv heittoa synttäreissä.
Olemmekin aina olleet läheiset.

Ihminen on aivojen kehityksen kannalta aikuinen vasta 23-24 vuotiaana. Useimmat abortit on tehty ennen sitä.
En itse vaatisi lapsellisesta ihmisestä äitiä.
Toki osa aborteista tehdään tuota ikää vanhempana mutta niihin on aina hyvä peruste: Nainen ei ole valmis äidiksi.. jotkut ei koskaan. Ei äiti ole mikään "pyhä rakastava halleluja ihana lastaan suojeleva" itsestäänselvyys.
Äitejä on monenlaisia.

Onneksi kukaan palstalainen ei näitä asioita päätä:D. Senkus kiukuttelette täällä ja lyötte päätänne seinään. Olette väärässä tässä asiassa. Abortti on oikeus. ENKÄ ole jäävi sanomaan. En voisi itse tehdä aborttia ellei lapsi olisi pahasti sairas ja pahasti vammainen. Mutta kannatan aborttia niiden puolesta jotka eivät ole valmiita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti itsekin;28053602:
Mun mielestä pitää sairaanhoitohenkilökunnalla olla oikeus kieltäytyä tekemästä aborttia. Sellaisia kun kuitenkin löytyy ketkä niitä tekevät. Aborttirajoja voisi kyllä hieman miettiä, esim 12vkon raja muuttaa 10viikkoon.

Montako niistä maailman miljoonista orpolapsista sinä olet jo adoptoinut? Et yhtään? Oho. Miksi et?

[QUOTE="vieras";28053015]

Ja tuohon mitä joku sanoi potilaiden valitsemisesta. Miksi lääkärillä/hoitajilla ei olisi samanlaista oikeutta kieltäytyä hoitamasta jotain tiettyä potilasta, kun potilaillakin on oikeus valita lääkärinsä/hoitajansa? Aina löytyy kuitenkin heitä, jotka ovat valmiita tekemään työnsä potilaasta riippumatta. [/QUOTE]

Koska se saattaisi pahimmassa tapauksessa vaarantaa potilaan oikeuden hoitoon. Kuvitellaan tilanne, jossa kouluampuja tuodaan loukaantuneena päivistykseen. Jos hoidosta voisi kieltäytyä, olisi hyvinkin mahdollista, että yhtäkkiä ei löydykään yhtään lääkäriä, joka haluaisi hoitaa kyseistä potilasta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mä en työssäni haluaisi edesauttaa abortin tekemistä. En siis mene töihin esimerkiksi naistentautien polille. En kykenisi varmaan olemaan mitenkään empaattinen, jos joku potilas nyyhkyttäs mulle jotain paskaa abortin tehtyään. Ja en veisi mitään aborttipillereitä potilaalle.

Mä en työssäni haluaisi edesauttaa abortin tekemistä. En siis mene töihin esimerkiksi naistentautien polille. En kykenisi varmaan olemaan mitenkään empaattinen, jos joku potilas nyyhkyttäs mulle jotain paskaa abortin tehtyään. Ja en veisi mitään aborttipillereitä potilaalle.

Voi tätä empatian määrää mitä ihminen voi tuntea avun tarpeessa olevaa kohtaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Voi tosiaan olla hyvä ettet mene. Miten sulla noin keskimäärin riittää empatiaa potilaille? Entäpä jos tupakoiva ihminen on saanut keuhkosyövän? Alkoholisti on murtanut jalkansa? Murhaaja/raiskaaja tarvitsee apua?

Abortti ei ole murha. Ja jos se olisi, miten raiskatun suorittama murha olisi hyväksyttävämpi kuin vapaaehtoisesti seksiä harrastaneen? :D

[QUOTE="Jenis";28055407]Voi tosiaan olla hyvä ettet mene. Miten sulla noin keskimäärin riittää empatiaa potilaille? Entäpä jos tupakoiva ihminen on saanut keuhkosyövän? Alkoholisti on murtanut jalkansa? Murhaaja/raiskaaja tarvitsee apua?

Abortti ei ole murha. Ja jos se olisi, miten raiskatun suorittama murha olisi hyväksyttävämpi kuin vapaaehtoisesti seksiä harrastaneen? :D[/QUOTE]

Hyvin riittää empatia noissa tapauksissa. Itseasiassa työskentelen keuhkosairaiden kanssa. En halua edesauttaa kenenkään kuolemaa. Yksinkertaista?

Yhteistyössä