No niin, nyt rehellisyyttä! Onko sellaisia äitejä, jotka ovat TÄYSIN noudattaneet ruokailujen suhteen neuvolan ohjeita

Eli löytyykö teitä, jotka voitte käsi sydämellä vannoa, että ette ole päivääkään liian aikaisin antanut edes maistaa mtn ruoka-ainetta? Tästä niin paljon kaikki kritisoi ja syyllistää, niin haluan tietää löytyykö niitä, jotka täysin tarkkaan näitä noudattaa? Imetän edelleen ja itse aloitin kiinteät tasan 4kk (kylläkin heti melkein yli viikon tauko, kun ei ollutkaan vielä meidän juttu ja noin 6kk asti maistettiin se yksi lusikallinen aterialla), 5 kk viljat, reilu 6 kk lihat ja nyt poika 9kk niin olen ajatellut aloittaa hapanmaitotuotteet. Lisäksi olen antanut pojan maistaa omaa ruokaa/juomaa (kastanut suun mehulla, antanut palan juustoa yms. en kuitenkaan mitään supertulista yms.). Mutta entä te muut? Tästä on puhuttu paljon täälläkin, tiedän sen. Mutta tästä asiasta myös syyllistetään ja tästä on helppo saada äiti pahoittamaan mielensä (myös minä nyt kiihkon vallassa tätä kirjoitan :D) Eli onko niitä jotka ei yhtään anna mitään ennen suositusten "antamaa lupaa" eikä anna maistaa mtn "kiellettyä" yms? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)
 
No jaa, miten sen ottaa...
Neuvolassa sanottiin, että kiinteitä vois tarjota jo 4kk iässä, mutta odotin kunnes vauva oli 6kk, koska hän kasvoi pelkällä maidollakin jo niin hyvin.
Tällä viikolla neuvolantäti kehotti lopettamaan imetyksen ja aloittamaan kaupan maitotuotteiden käyttämisen (viilit jne.) 10kk iässä, mutta enköhän kuitenkin imetä sinne 1-vuotiaaks asti, mikäli se on vauvallekin ok.
 
Meillä 5kk ja vielä mennään rintamaidolla. Ois ajatuksena imettää tonne 6kk ja lähteä pikku hiljaa sormiruokailemaan, toivottavasti sujuu. Ei ole ajatuksena kyllä mennä ihan siis peruskiinteäsoselinjalla. Toisaalta meillä ei kyllä neuvolassa mitenkään syyllistellä eikä ole mitään ehdottomia ohjeita annettu..joitakin on suositeltu, ettei antais ihan lapsen hyvinvoinnin kannalta (hunaja ym.). Jos imettää ja kasvu ok, niin sitähän suositellaan että imetellään tonne 6kk täysimetyksellä ja vuoden ikään osittais. Korvikkeissa on sitten omat ohjeensa, niistä en tiedä.

VArmaan enemmän keskustelua tulis aiheesta tuolla mahtavalla mitäs nyt-puolella:D
 
Oon kyllä aika hyvin suositusten mukaisesti mennyt. Mitä nyt jonkun leivänpalan antanut mutustettavaksi (sisältää suolaa hiukan). Ja sitten toisin päin poikennut suosituksista, eli en ole antanut ollenkaan lihaa/kalaa, enkä meinaa antaakaan. Vauva nyt 9 kk. Ja ennenkuin joku alkaa kauhistelemaan, niin joo olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja saanut ohjeet vauvalle sopivaan kasvisruokavalioon. :)
 
Esikoisen kanssa tuli mentyä suositusten mukaan,täysimetystä 5,5kk ja esim. mehua maistoi ekakerran joskun 2v ja karkkia ei pahemmin oo syöny vieläkään,kylässä on maistanut,ikää nyt 3v.
Nyt toinen ipana 3,5kk ja kiinteet ainakin alotellaan hiukka aiemmin koska poika syö tauotta:D Uskosin olevani aavistuksen löyhempi tällä kertaa...
En ainakaan henk.koht kato kieroon vaikkei niitä suosituksia pilkulleen noudattas...
 
Hei helimarja.

Pisti silmään tuosta sun kirjoituksesta tuo "niin paljon kaikki kritisoi ja syyllistää", että kuka kumma sua kritisoi ja syyllistää?
Äitiydessä on tosi monta asiaa, joista voi mielensä pahoittaa, joten taitaa olla parempi vain kovettaa mielensä tällaisissa asioissa ja tehdä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu.

sanoo Siiri 5 kk:n äitiyden kokemuksella =)
 
Olen tähän asti ainakin. Vauva on 3,5kk ja saanut vain rintamaitoa koko elämänsä. Mutta tuo onkin aina nukkunut yönsä tosi hyvin (lähes epä-vauvamaisesti 6-8 tunnin pätkiä) ja päivisinkin pitää 1-3 tunnin välejä syömisen kanssa. Eri asia olisi varmasti, jos söisi tunnin välein yötä päivää.. siinä hakis kyllä helposti helpotusta vellistä tai kiinteistä sapuskoista.

Kiinteitä ei aloteta vielä 4kk iässä, mikäli on kasvanut hyvin ja siltähän tuo on näyttänyt tähän asti, että painoa ja pituutta tulee nätisti. Ehkä jossain vaiheessa kesää sit alotellaan maistelu. Jos ton kesälomareissun menis vielä (helpolla) tissimaidolla =)
 
Joo, en oo noudattanu neuvolan ohjeita. Täti tuumasi jo ekalla neuvolakäynnillä yhden kuukauden ikäisenä että aloitat kiinteät sitten nelikuisena, ei voi pelkkä äidinmaito millään riittää noin isolle pojalle. Joka ikinen kerta hokee että voit aloittaa soseet, aloitathan nyt ne soseet jne.. ilman mitään lääketieteellistä perustetta siis (paino ja pituus nousee kuten pitääkin, poika voi hyvin). Parin viikon kuluttua täyttää sen puoli vuotta ja niihin aikoihin aloitetaan sormiruokailu. Jos minä yksin päättäisin niin lihaa ja kalaa ei annettaisi ollenkaan mutta sekasyöjämieheni on asiasta toista mieltä ;) Mutta neuvolan ohjeita en tosiaan ole tässä kuunnellut kun niissä ei ole mielestäni järjen häivää.

Kaksi vanheempaakin lasta on täysimetetty puolivuotiaiksi ja osittaisimetetty yli yksi vuotiaaksi joten uskallan senkin vuoksi luottaa omaan arvostelukykyyni tässäkin asiassa.
 
En ole oikeastaan noudattanut, vellit alotin 2,5kk ja soseet päälle 3kk heti peruna-porkkanalla jne nyt jo mennään puuroissa ja annoksetki on huisit :) ja heti ku maha oli vähänki tottunu ja ei mtn hengitysongelmia tullu niin annoskoko oli puol purkkia ja seuraavana päivänä jo purkin verran jos vauva tahtoi ite. Eli saanto kiinteitä n. 2,5 purkkii soseita + 2dl puuroa ja n.500-650 ml maitoa! Meillä neuvolan täti on hyvin rento muutenkin :)

Anni ja Elsa 5kk
 
Periaatteessa olen mennyt suositusten mukaan - lihan, kalan, maitotuotteiden ja viljojen kanssa. Eli ei ole aloitettu mitään noita aiemmin kuin mitä "pitäisi".

MUTTA lapsi ON saanut syödä suosituksia epäterveellisemmin.
 
Näin meillä: täysimetystä 5.5 kk, sitte soseiden maistelua ja sormiruokailua. Viljaa en anna ollenkaan, eli ei puuroja/ vellejä, enkä tulevaisuudessa makaronia. Ravintona siis liha, kasvikset, hedelmät, rasva (voi) ja äidinmaito.

D-vitamiinia annan 15 tippaa eli kolme kertaa nykyisen, liian matalan, suosituksen. Annostusta voisi kyllä huoletta nostaa tuostakin. Sairastelut ovat vähentyneet huomattavasti koko perheellä kun olemme alkaneet ottaa joka päivä reilun annoksen d-vitamiina ja heti jos flunssa uhkaa kolkutella, niin reilusti vielä enemmän, n. 150 mikrogrammaa, muutamana päivänä.

Vauvalla ikää nyt 7kk. Melko rennolla asenteella mennään. Annan pöydässä maistella ns. kiellettyjä ruokia, esim. juustoa, jäätelöä tms. Esikoinen on joskus ehtinyt vauvan antaa maistaa karkkia, eikä sekään nyt katastrofi ole :)

Esikoinen söi suositusten mukaisesti puurot sun muut, enkä pidä sitäkään mitenkään "pahana". Tämä vauva nyt ei saa viljaa eikä kasvirasvoja koska olen ottanut enemmän selvää minkälainen ravinto on oikeasti ihmiselle hyväksi. Oma olokin huomattavasti parempi tämän ruokavalion myötä.

Enkä nyt todellakaan halua antaa ymmärtää, että minun ruokavalioni olisi jotenkin parempi kuin muut. Mielestäni ihmisen täytyy syödä sellaista ruokaa, mikä tuo itselle hyvän olon. Joillekin sopii kasvisruokavalio, joidenkin keho sietää paremmin viljoja kuin muiden jne. :)
 
NO HUHUH et aio siis antaa lapsellesi edes ruista? se on terveellinen, ja kokkina voisin sanoa sen että lapsesi olisi erittäinkin tärkeä saada tottua viljatuotteisiin, koska jos vahingossakin myöhemmässä iässä hän maistaa niin voi tulla maha kipeäksi ja laukaista keliakian! sitäkö sit haluat? tietyt viljat ovat hyvinkin tärkeitä elimistölle. esim. sen sijaan kun et anna yhtään viljaa anna edes täysjyvää, ruista ja muita tummiin/terveellisiin viljoihin luettavia. Vehnän voit jättää pois.
Oma kuitenkin on päätöksesi, mutta sinuna miettisin vielä tarkkaan tuon viljojen pois jättämisen kokonaan. Kasvirasva myös on terveellistä ihmiselle, joten ihmettelen mistä sä oikein olet lukenut näitä tietoja?
 
Viimeksi muokattu:
Hei. Arvasin, että jotkut heti hätkähtää. Mutta joo, ei ole mitään OIKEITA todisteita viljojen terveellisyydestä. On tutkittu puhdistettuja viljoja vastaan täysjyväviljoja ja niistä tietenkin täysjyvvävilja on parempi. Kahdesta pahasta toinen on parempi. Mutta täysjyväkään ei silti ole yhtä hyvä kuin kokonaan ilman. Kyllä asiasta todella paljon on tutkimustietoa jos uteliaana vain ottaa selvää, eikä usko sokeasti kaupalliseen täysjyvän palvontaan. Lapselleni en todellakaan tee minkäänlaista karhunpalvelusta, päinvastoin. Asiasta löytyy paljon tutkimustietoa. Meisssä suomalaisissa on vain niin vahvassa usko että viljat tai täysjyväviljat tai ruis olisi meille jotenkin välttämätöntä. Sääli. Tässä nyt yksi esimerkki. Lisää etsivä löytää.
Antti Heikkil
 
Ai niin ja unohdin ilmeisesti mainita ensimmäisessä kirjoituksessani, että kun aluksi jätin viljat omasta ruokavaliosta kuopuksseni ollessa 2kk, tein se alunperin uteliaisuudesta viljattomuuden vaikutuksesta omaan olotilaani. Vauva oli siihen asti ollut todella kova pulauttelemaan tai sitä täytyy kyllä sanoa oksentamiseksi. Päivittäin ja usein monta kertaa päivässä vauva oksensi kaaressa, mutta en silti sen takia kokeillut viljattomuutta. Olin juuri lukenut ja katsonut dokumentin viljojen "huonoudesta" ja ajattelin kokeilla, koska oma olo oli jatkuvasti turvonnut ja nälkä oli vähän väliä. Olin ruisleipäriippuvainen ja voin huonosti.

Kun lopetin viljat, vauvan oksennukset ja pienetkin pulauttelut loppuivat heti ja oma olo parani todella huomattavasti. Piristyin, nälkä ei vaivannut kuin sen kolme kertaa päivässä. Minä ja vauva voimme molemmat paremmin. Muutaman kerran minunkin täytyi hakata päätä seinään ja maistaa tuoretta ruisleipää ja tehdä täysjyväpitsaa, mutta joka kerta tunsin oman oloni kurjemmaksi kuin viljattomana ja joka kerta vauva alkoi oksentaa kaaressa.

Joten tässä meille olisi syytä kerrakseen olla viljattomana vaikka minulla ei olisikaan mitään tutkimusietoa asiasta. Juurikin sen takia sanoin ensimmäisessä kirjoituksessani, että jokainen noudattaa sellaista ruokavaliota mikä tuo itselle hyvän olon. Vaikkei asioita selvää ottaisikaan ;)
 
Joo enpä näkojään näitä ajatuksiani saa samaan kirjoitukseen mahdutettua :D Se vielä jäi sanomatta, että myöskin neuvolassa ollaan hyvin myötämielisiä meidän viljattomaan ruokavalioon :)

Ja kun kysyit mistä näitä tietojani luen, niin vastaan: luen jonkin verran luotettavia nettisivustoja, katson dokumentteja ja luen myös yliopistolla ihan virallista tutkimustietoa asiaan liittyen :)

Rasvakeskusteluun tekisi mieleni taas lähteä, mutta totean vain, että ihan julkisuudessakinhan on vastikään myönnetty etteivät kasvirasvat ole se ainoa oikea vaihtoehto. Ja kannustan tässäkin asiassa ottamaan itse selvää ja olemaan kriittinen! :)

Nämä ruokavalioasiat ovat niin tunteita herättäviä, että niistä on todella vaikea keskustella. Valtaosa ihmisistä kuitenkin ajattelee terveellisen ruokavalion olevan sitä, mitä meille julkisuudessa annetaan ymmärtää sen olevan. Ja jos joku uskaltautuu sanomaan eriävän mielipiteen, täytyy olla valmis ottamaan lokaa niskaan.
 

Yhteistyössä