no niin lastensuojelu ilmoitusta pukkaa päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
vain ja ainoastaan siksi miten poika oireilee=käyttäytyy siellä (lyö tönii joka pv., eikä oikein yhtä hyvin selviä ilman aikuista toimistaan kuin muut ikäiset, on kyllä fiksu poika mutta kun on niin vilkas niin em. matkalla vessaan saattaa jäädä roikkuu oven kahvaan, ja vessassa saattaa jäädä leikkimään vedellä, tönäsee kaveria yms. tarvitsee siis aikuisen muistuttamaan että mitä pitikään tehdä, osaa kyllä kaiken ja on motorisesti/kielellisesti hyvin kehittynyt), mutta ns.kiusaa muita joka pv. ikää on 4v 4kk. ja ne tekee lastensuojeluilmoituksen koska lapsen kehitys on vaarassa!! vaikka me vanhemmat emme sitä vaarannakkaan joudummme pölkylle koska he on näin päättänyt! niin tämä on sama poika joka on odottamassa aikaa perheneuvolan lasten psykologille (jonoa on sellaset n.6kk, jolle minä en voi yhtään mitään). ja muutenkin olen ajatellut että sitten 5v pääsee tutkimuksiin ylivilkkaushäiriön takia. neuvolassa kun oon puhunut täti vaan sanoo että kyllä se siitä rauhottuu. ja ryhmäkäyttäytymiseen sano vaan että josko poika hakee vielä omaa paikkaansa ryhmässä(vaihtu syksyllä pienistä isompien ryhmään, johon piti siirtyä yksi aikuinen vanhasta ryhmästä vaan eipä lopullisesti siirtynytkään)

vanhassa ryhmässä lapsi käyttäytyi samanlailla mutta siellä hoitajat (joista yksi tuntenut pojan 2v asti) sai tämän käytöksen minimiin, vaikka levoton toki oli sielläkin. hankala on ollut kotonakin koko pienen ikänsä, mutta ajan ja työn kanssa kotona on tilanne pojan käytöksen puolelta suht ok. villi on ja menevä ja impulsiivinen mutta sitä negatiivista käytöstä ollaan saatu kotona muutettua niin että pärjäämme kyllä.

Siinä näppäimistölläs on kuule siinä vasemmassa reunassa semmonen näppäin, jossa on nuoli ylöspäin. Voisit sitä painaa aina sen jälkeen kun pistät pisteen perään uuden kirjaimen.

No eikös se ole hienoa että lapsi pääsee lastenpsykologille ja muutenkin saa apua?

Kyllä se minusta on aiheellista, jos noin iso poika lyö, tönii ja kiusaa joka päivä muita lapsia.

No niin. Mutta on se kamalaa, kun ryhmässä on lapsi, joka jatkuvasti kiusaa muita. On rajansa, miten päiväkodin keinoin voidaan tilannetta hoitaa, mutta jolleivät ne auta, on mietittävä muita keinoja. Esim. kasvatusneuvolaa, tukitoimia perheelle, muuta hoitomuotoa. Varmaan paremmin nyt saatte lapselle hoitoa.

Ehkä tuohon tilanteeseen on kuitenkin ihan aiheellista puuttua. Soita perheneuvolaan ja hoputa aikaa. Johan hoitotakuukin määrää ajan nopeammin.

Täytyy sanoa, että en todellakaan haluaisi, että poikasi olisi samassa päiväkotiryhmässä omien lasteni kanssa.

lapsi saattaa saada tarvitsemansa avun nopeammin kun mukaan otetaan lastensuojelu. ilman lastensuojelun puuttumista voitte joutua jonottelemaan hoitoa ja apua vaikka kuinka kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Kyllä se minusta on aiheellista, jos noin iso poika lyö, tönii ja kiusaa joka päivä muita lapsia.

Tilanteeseen on kyllä aiheellista puuttua, mutta onko lastensuojeluilmoitus oikea tapa siihen?

joskus juuri nimenomaan se. ammattilaisia ovat niin pk:n henkilökunta kuin lastensuojelun työntekijätkin ja tietävät miten apua tarvitseva lapsi saa sen avun nopeammin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Tilanteeseen on kyllä aiheellista puuttua, mutta onko lastensuojeluilmoitus oikea tapa siihen?

Kyllä se minusta on ihan oikea tapa. Lastensuojelu voi esim. nopeuttaa hoitoon pääsyä. Ei se lastensuojelun mukaantulo tarkoita mitään huostaanottoautomaattia. Voi vaikka tarkoittaa kiertävän erityislastentarhanopen tuloa tarhaan.

Olisiko sinusta oikeampi tapa ootella ja kattella, ja antaa muiden lasten hoidossa kärsiä?

EI kannata nyt ottaa tuota henkilökohtaisesti, syytöksenä, pää pölkyllä tms. ilmiantona ja negatiivisena. Ei voi olla lapsi päiväkotiryhmässä, jollei normaalit keinot tepsi.

Mun lapsi tulee harva se päivä päiväkodista kauheat puremat käsissä, jaloissa, verisiä raapimisjälkiä siellä täällä. Yksi lapsi puree ja kiusaa muita päivittäin. EIvät voi tilanteelle kuulemma mitään. Kyllä minäkin nostan asian esille, että tuon lapsen on saatava tukea kasvatukseen. Jolleivät vanhemmat itse tajua hakea apua, on päiväkodin puututtava tilanteeseen. Eivät voi joutua muut lapset kärsimään.

Kyllä täytyy pkssa voida suojata muita lapsia väkivallalta! Jos joku lapsi on väkivaltainen, oli syy mikä hyvänsä, hän tarvitsee esim. henkilökohtaisen avustajan tai muuta vastaavaa, jotta estetään muiden lasten vammat. Ei tarvitse sietää sitä, että lapsi tulee kotiin purtuna, raavittuina tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

joskus juuri nimenomaan se. ammattilaisia ovat niin pk:n henkilökunta kuin lastensuojelun työntekijätkin ja tietävät miten apua tarvitseva lapsi saa sen avun nopeammin.

Tätä aloin itsekkin pohtimaan. Joskus nämä avun saamiset on niin kiven takana, että tarkoitus pyhittää keinot.

Kunhan vaan ap:n papereihin ei jää mitään ikävää merkintää ls-ilmosta, joka joskus sitten tulee ikävästi eteen.

Tilannne on hankala puolin ja toisin. On vaikea suuressa ryhmässä pysyä arvaamattoman lapsen perässä. Ymmärrän sinänsä päiväkodin puolenkin. Teidän pitää nyt ottaa asia todella hoidettavaksi. Soitat sinne perheneuvolaan ja sanot, että tilanne on sellainen että apua tarvitaan aikaisemmin. Joku tapaaminen jossa on vanhemmat, pk puolelta lto ja psykolgi tms. olisi varmaan tarpeen. Saisitte selvitettyä asioita, jos vaikka taustalla on vielä muutakin miksi päiväkoti epäilee, että aihetta huoleen on enemmänkin. Vaikka diagnoosia ei vielä saisikaan niin kaikkea muuta apua on saatavilla (tai ainakin voi kokeilla ) mikä helpottaa lapsen arkea.

no mutta viime vasu keskustelussa tossa 1kk sittenn sanoivat että pärjätään tällä kokoonpanolla!! enhän mä ole siellä päiväkodissa näkemässä toimintaa ja miksi mä hakisin apua jos sanotaan ensin että homma on hoidossa JA LASTENSUOJELU ILMOITUS TEHDÄÄN MEISTÄ, VAIKKA ONGELMA ON SIELLÄ RYHMÄSSÄ! millä tavalla siis minä vaarannan lapsen kehityksen? ja lastenneuvolassa kun olen puhunut asiasta on neuvolatäti vaan sanonut että ei ole huolissaan että kyllä se siitä(kun olen kertonut sen mitä mulle oli kerrottu pk).

lisäksi em.adhd diagnoosia ei käsittääkseni saa/tehdä ennenkuin 5v on ikää. mutta en minä tarvitse apua lapsen kanssa vaan hoitotätit siinä on vissi ero!!

Onko teillä eltoa tai keltoa käytettävissä?

Jotain apua tilanteeseen nyt tarvitaan, mutta lastensuojeluilmoitus teidän lapsestanne ei välttämättä ole se oikea tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no mutta viime vasu keskustelussa tossa 1kk sittenn sanoivat että pärjätään tällä kokoonpanolla!! enhän mä ole siellä päiväkodissa näkemässä toimintaa ja miksi mä hakisin apua jos sanotaan ensin että homma on hoidossa JA LASTENSUOJELU ILMOITUS TEHDÄÄN MEISTÄ, VAIKKA ONGELMA ON SIELLÄ RYHMÄSSÄ! millä tavalla siis minä vaarannan lapsen kehityksen? ja lastenneuvolassa kun olen puhunut asiasta on neuvolatäti vaan sanonut että ei ole huolissaan että kyllä se siitä(kun olen kertonut sen mitä mulle oli kerrottu pk).

lisäksi em.adhd diagnoosia ei käsittääkseni saa/tehdä ennenkuin 5v on ikää. mutta en minä tarvitse apua lapsen kanssa vaan hoitotätit siinä on vissi ero!!

Siinä on rajansa, millaisen lapsen kanssa hoitotädit pärjäävät. Kaikille lapsille päiväkoti ei ole oikea hoitopaikka. Jos on erityistarpeita, pitää miettiä erilaista ryhmää/ avustajaa. Kuulostaa siltä, että sinulla on kova tarve todistella, että teissä ei ole mitään vikaa. Päiväkodin tädit varmasti ovat helisemässä jos olet noin kovapäinen, ettet myönnä, että teidän lapsi tarvii apua.

Toi ilmoitus on hyvä keino teille päästä jonoissa eteenpäin ja ehkä saada lapsen ongelmat korjattua siihen mennessä kun menee esikouluun! Varmasti tuntuu loukkaavalta tuollainen, mutta yritä ajatella siitä positiivisesti. :hug:

Kaikkihan tietää, että lastensuojelua tekee sosiaalitoimi ja perhe-kasvatusneuvola yhdessä! Ei niitä nykyisin pidetä erillään.

Mä uskon että tämä on provo. Ei kukaan äiti voi uskoa, että lapsi häiriköi hoitotätien kanssa hoidossa olevien ongelmien takia. Eihän?

Hae ap apua koko perheelle sieltä perheneuvolasta nyt kun pää on avattu. Siis jos tämä todellakaan ei ollut provo.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

:o

siis ymmärrätkö, että lapsi on SINUN, SINÄ olet sen kasvattanut. siksi SINÄ tarvitset apua lapsesi kanssa, ei ne päiväkodin tätit.

nyt on jo pakko kysyä: minkä ikäinen olet? vai onko tämä kenties provo?

Jos se ongelma on sun mielestä siinä ryhmässä, niin ehkä sun pitää tehdä niistä lastensuojeluilmoitus....

Herääpä kantamaan itse vastuu oman lapsesi kasvatuksesta, avaa silmät ja näe tosiasiat.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
siis ymmärrätkö, että lapsi on SINUN, SINÄ olet sen kasvattanut. siksi SINÄ tarvitset apua lapsesi kanssa, ei ne päiväkodin tätit.

Mieti nyt VÄHÄN mitä suustasi (näppäimistöltäsi) päästät! Tässä on ihan selvästi kyse ADHD-lapsesta tai vastaavasta. Kasvatuksella sairautta ei saa aikaiseksi, vaan erityislapsi nyt vaan on tuollainen ja kasvatuksella asiaan ei voi samalla tavalla puuttua kuin normaalin lapsen kohdalla. Se kasvatus ei vaan mene perille.

Lapsi tässä tukea tarvitsee, ja lapsen kanssa toimivat aikuiset. Myös vanhemmat, mutta vähemmän kuin päivähoidon tarvitsema tuki lapsen kanssa. Lapsi voi tarvita esim. henkilökohtaisen avustajan, koska ryhmätoiminta on noin hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Mieti nyt VÄHÄN mitä suustasi (näppäimistöltäsi) päästät! Tässä on ihan selvästi kyse ADHD-lapsesta tai vastaavasta. Kasvatuksella sairautta ei saa aikaiseksi, vaan erityislapsi nyt vaan on tuollainen ja kasvatuksella asiaan ei voi samalla tavalla puuttua kuin normaalin lapsen kohdalla. Se kasvatus ei vaan mene perille.

Lapsi tässä tukea tarvitsee, ja lapsen kanssa toimivat aikuiset. Myös vanhemmat, mutta vähemmän kuin päivähoidon tarvitsema tuki lapsen kanssa. Lapsi voi tarvita esim. henkilökohtaisen avustajan, koska ryhmätoiminta on noin hankalaa.

En olisi ymmärtänyt tätä niin, että kirjoittaja moitti ap:tä kasvattajana, vaan yritti herätellä häntä lapsen äitinä alkamaan ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta, ts. hankkia apua.