No niin lapseton tekee aloituksen aiheesta: MITÄ EI SAA SYÖDÄ RASKAANA???

"vieras"
[QUOTE="jaa";24710245]Eikä pastöroimattomia maitotuotteita.[/QUOTE]



Miten se on, kun lypsykarjatiloilla emännät kyllä melko saletisti käyttää oman tilan pastöroimatonta maitoa?

En ole koskaan kuullut että kukaan olisi siihen kuollut, tai että vauva olisi vatsaan kuollut sen vuoksi.
 
"joopa"
[QUOTE="kultakutri";24710227]Olen ihan pihalla koko aiheesta :snotty:

Tiedän,että kalaa ei mieluusti ( listeria ) tai ollenkaan, mutta mitä muuta?

Joo joo olen utelias...Anteeksi nyt vaan :D[/QUOTE]

VAKUUMI PAKATTUA kalaa. Sitä ei saa syödä, eli graavilohta.
 
[QUOTE="vieras";24710271]Miten se on, kun lypsykarjatiloilla emännät kyllä melko saletisti käyttää oman tilan pastöroimatonta maitoa?

En ole koskaan kuullut että kukaan olisi siihen kuollut, tai että vauva olisi vatsaan kuollut sen vuoksi.[/QUOTE]

Listerioosi voi vaurioittaa sikiötä ja aiheuttaa vaikkapa keskenmenon. Vai ihan tosissasiko tiedät ettei kukaan emäntä ole saanut keskenmenoa? Ovat itse asiassa aika yleisiä, meidän muidenkin keskuudessa.

Ja kalasta vain raaka ja vakuumipakattu ovat vältettävien listoilla. Kypsennetty tuore kala on kohtuudella nautittuna hyvää.(ei suuria petokaloja)
 
"vieras"
Kalaa suositellaan syötäväksi 2krt/vko, vaihtelevasti erilaisia kaloja. Ei graavi- tai kylmäsavukalaa, eikä haukea, itämeren isoja silakoita (saa syödä harvoin).
 
"neiti"
Mitä nyt tulee ekana mieleen..

Pastöroimaton maito ja tuotteet (esim. juustot)
Tuorejuustot, homejuustot
Raaka kala, kalaa muutenkin varovasti ja vaihdellen (ei usein haukea jne. sisävesikaloja)
Raaka kananmuna
Maksa ja maksasta tehdyt valmisteet
Pakastetut vihannekset (keitettävä ennen syöntiä)
Ulkomaiset marjat
Pienimmät uudet perunat

Kofeiinia sisältäviä tuotteita rajoitetusti (kahvi, tee, suklaa jne.)

Lisäksi vältettävä suolaa, esim. suolattuja kaloja, sipsejä jne.
 
ulkonainen
Maailma on ihmisia pullollaan, joten uskon etta ihmisia syntyy ihan samalla lailla vaikkei mistaan ruokarajoituksista ole tietoakaan. Mutta jokainen tietysti voi tehda halunsa mukaan, itse en ole rajoittanut mitaan.
 
juuh
[QUOTE="neiti";24710347]Mitä nyt tulee ekana mieleen..

Pastöroimaton maito ja tuotteet (esim. juustot)
Tuorejuustot, homejuustot
Raaka kala, kalaa muutenkin varovasti ja vaihdellen (ei usein haukea jne. sisävesikaloja)
Raaka kananmuna
Maksa ja maksasta tehdyt valmisteet
Pakastetut vihannekset (keitettävä ennen syöntiä)
Ulkomaiset marjat
Pienimmät uudet perunat

Kofeiinia sisältäviä tuotteita rajoitetusti (kahvi, tee, suklaa jne.)

Lisäksi vältettävä suolaa, esim. suolattuja kaloja, sipsejä jne.[/QUOTE]

Eikö pastöroituja tuorejuustoja saa syödä?
Miksi raaka kananamuna? Suomessa ei ole salmonellaa...
Maksamakkaraa saa kyllä syödä, ja maksaakin pieniä määriä. (A-vitamiini)
Kaupan pakastevihanneksia ja -marjoja (ulkomaisia) saa syödä, kunhan keittää ne ensin. (listeria, kaliki/norovirus)
Pieniä uusia perunoita ei saa syödä kukaan (solaniini).
 
"vieras"
Olipa melkoisia vastauksia. Täältä tulee oikea lista:
- ei pastöroimattomia juustoja (käytännössä niitä on vain joitakin markkinoilla eli tuskin ongelma)
- ei päiväyksen ohittanutta homejuustoa
- ei vakuumiin pakattua graavikalaa tai savukalaa
- ei pellavansiemeniä liikaa
- ei hirveää määrää maksaa (normiannos silloin tällöin ok)

Mutta jos kuumennat juustot tai savukalat yli 70 asteen, niin listeria kuolee.
Myös esim. kaikkia Valion juustoja saa syödä, sillä ne on kaikki pastöroituja.

Kannattaa kyllä huomata, että jotkut suhtautuu erityisellä vakavuudella ruoka-aineiden välttelyyn, joten paras kysyä syötettävältä etukäteen.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";24710700]

Mutta jos kuumennat juustot tai savukalat yli 70 asteen, niin listeria kuolee.
Myös esim. kaikkia Valion juustoja saa syödä, sillä ne on kaikki pastöroituja.

[/QUOTE]
Mutta mitä vaan voi tapahtua sen jälkeen, kun juustopaketin on avannut. itse en riskeerannut yhtään.
 
"Veera"
[QUOTE="niin";24710711]Mutta mitä vaan voi tapahtua sen jälkeen, kun juustopaketin on avannut. itse en riskeerannut yhtään.[/QUOTE]

No voi hyvää päivää vaan rouvalle!!!
 
"vieras"
[QUOTE="niin";24710711]Mutta mitä vaan voi tapahtua sen jälkeen, kun juustopaketin on avannut. itse en riskeerannut yhtään.[/QUOTE]

öö.. mitä sitten tapahtuisi? Ebola-virus hyppäisi juustoon? Listeria ei synny itsestään, se on kuollut pastöroinnissa. Se on ihan vain bakteeri eikä itse asiassa edes aina aiheuta mitään kenellekään.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";24710876]öö.. mitä sitten tapahtuisi? Ebola-virus hyppäisi juustoon? Listeria ei synny itsestään, se on kuollut pastöroinnissa. Se on ihan vain bakteeri eikä itse asiassa edes aina aiheuta mitään kenellekään.[/QUOTE]

Listeria voi tarttua jo avattuun juustopakettiin. Kukin tekee miten tykkää tehdä, mut itse en riskiä ota, kun en 100% osaa sanoa voisiko sitä itse olla se epäonninen, joka listerian saa.
 

Yhteistyössä