No niin lapseton tekee aloituksen aiheesta: MITÄ EI SAA SYÖDÄ RASKAANA???

"vieras"
[QUOTE="niin";24710937]Listeria voi tarttua jo avattuun juustopakettiin. Kukin tekee miten tykkää tehdä, mut itse en riskiä ota, kun en 100% osaa sanoa voisiko sitä itse olla se epäonninen, joka listerian saa.[/QUOTE]

Mistä se sinne avattuu juustopakettiin menisi? Listeriabakteeri on maaperän bakteeri ja sitä voi olla vaikka multaisissa porkkanoissa. Pastöroimattomassa juustossa tai savukaloissa vain listeriariski on siksi korkea, koska valmistusprosessi ei tuhoa bakteeria ja bakteerilla on hyvät olosuhteet lisääntyä vakuumipaketissa tai muussa tiiviissä paketissa ja tuote säilyy syömäkelpoisena pitkään.

Jostakin hypännyt listeriabakteeri ei mitenkään erityisesti elä avatuissa juustopaketeissa tms. Eikä avattu juustopaketti ole mitenkään otollinen kasvualusta listerialle, jos siis listeria tulee tuotteeseen vasta avaamisen jälkeen.
 
"Nonni"
[QUOTE="niin";24710937]Listeria voi tarttua jo avattuun juustopakettiin. Kukin tekee miten tykkää tehdä, mut itse en riskiä ota, kun en 100% osaa sanoa voisiko sitä itse olla se epäonninen, joka listerian saa.[/QUOTE]

Selitäs tämä nyt toiselle lapsettomalle. Mistä se listeria siihen avattuun juustopakettiin tulee?

Eikö todellakaan saa syödä Oltermannia, Edamia, Emmentalia jne. ?
 
vrs
[QUOTE="niin";24710711]Mutta mitä vaan voi tapahtua sen jälkeen, kun juustopaketin on avannut. itse en riskeerannut yhtään.[/QUOTE]

Muistithan käyttää myös hengityssuojainta ja kumipukua koko raskauden ajan? :D
 
"vierailija"
Itse oon ainakin syönyt kaikkea, kohtuutella ja järjellä. Eli noita vakuumipakattuja kaloja vaikka pastassa, tuorejuustoja piirakoissa. Viola-tuorejuustoa oon syöny ihan sinällään.
Terveellä järjellä pääsee pitkälle! Tai niin ainakin sanottiin neuvolasta...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24710979]Mistä se sinne avattuu juustopakettiin menisi? Listeriabakteeri on maaperän bakteeri ja sitä voi olla vaikka multaisissa porkkanoissa. Pastöroimattomassa juustossa tai savukaloissa vain listeriariski on siksi korkea, koska valmistusprosessi ei tuhoa bakteeria ja bakteerilla on hyvät olosuhteet lisääntyä vakuumipaketissa tai muussa tiiviissä paketissa ja tuote säilyy syömäkelpoisena pitkään.

Jostakin hypännyt listeriabakteeri ei mitenkään erityisesti elä avatuissa juustopaketeissa tms. Eikä avattu juustopaketti ole mitenkään otollinen kasvualusta listerialle, jos siis listeria tulee tuotteeseen vasta avaamisen jälkeen.[/QUOTE]

Pastöroituunkin juustoon se voi iskeä tehtaassa myöhemmässä vaiheessa, jos nyt haluaa asiaa pohtia ja miettiä loputtomiin. Eihän se kovin todennäköistä ole, kun valvonta on niin hyvää, mutta toisaalta koskaan ei voi olla täysin varma.
 
"niin"
[QUOTE="Nonni";24711000]Selitäs tämä nyt toiselle lapsettomalle. Mistä se listeria siihen avattuun juustopakettiin tulee?

Eikö todellakaan saa syödä Oltermannia, Edamia, Emmentalia jne. ?[/QUOTE]

En mä nyt tarkkaa tiedä miten se meni, muistan vaan, että se että juusto on valmistettu pastöroidusta ei kuitenkaan tee siitä 100% listeriavapaata, jos huono tuuri käy.

Ja nuo luettelemasi juustot on kovia, ei pehmeitä.
 
vrs
[QUOTE="vieras";24711027]Pastöroituunkin juustoon se voi iskeä tehtaassa myöhemmässä vaiheessa, jos nyt haluaa asiaa pohtia ja miettiä loputtomiin. Eihän se kovin todennäköistä ole, kun valvonta on niin hyvää, mutta toisaalta koskaan ei voi olla täysin varma.[/QUOTE]

Ja päähän voi kopsahtaa meteoriitti, ei sekään kovin todennäköistä ole, mutta kuten sanoit, koskaan ei voi olla täysin varma. Kypärät päähän siis!
 
12 lapsen öiti
[QUOTE="kultakutri";24710227]Olen ihan pihalla koko aiheesta :snotty:

Tiedän,että kalaa ei mieluusti ( listeria ) tai ollenkaan, mutta mitä muuta?

Joo joo olen utelias...Anteeksi nyt vaan :D[/QUOTE]

Ainakin minä olen syönyt ja juonut raskaana ollessani aina mitä olen halunnut.
 
jokainen
..tekee päätöksen kuinka tarkkaan kaikkea noudattaa, mutta täällä ainakin söin jouluna siivun graavilohta, join koko raskauden ajan "raakaa lehmänmaitoa", homejuustoa söin jne. Maksaa en syönyt koska en söisi sitä muutenkaan.
 

Yhteistyössä