no niin, joulunvalmistelut aloitettu, porkkana ja lanttulaatikot tehty!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Aikaisinpa olet aloittanut! Mmmm, lanttulaatikkoa. :P

työssä käyvän on pakko! ja kun äitini joutuu ensi tiistaina lonkkaleikkaukseen ja kun ei tiedä miten siinä käy ja miten toipuminen edityy. hän kun asuu vielä yli 100km päässä. voi olla että joudutaan siellä käymään aika tieheään. pelottaa kyllä kun hänellä sydän on aika huonossa kunnossa.

on hyvä aloittaa ajoissa niin välttyy töiden kasaantumiselta ja pahimmalta stressiltä. minä ajattelin aloittaa ensi viikolla ikkunoiden pesusta ja erinäisten tavaraläjien järjestelystä. enkä millään pahalla sano´, mutta minusta lanttu- ja porkkanalaatikoiden maku ei ole enää kovin hyvä yli kuukauden pakastamisen jälkeen... tai no minä käytän kyllä voita ja kermaa, niin vaikuttaahan sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja vIErAs:
kerropas minullekin hvyä lanttu ja porkkanalaatikon ohje :)

lanttulaatikko

1,2kg lanttuja
½ l vettä
½tl suoölaa
2-3 dl lantun keitinvettä
1dl kuohukermaa
1dl korppujauhetta
½ dl siirappia
hiven inkivääriä, kanelia ja valkopippuria

150 astetta ja 2-2½ tuntia

porkkanalaatiko

vettä, suolaa
3dl maitoa
2munaa
1tl suolaa
1-2 rkl sokeria
½- 1tl muskottipähkinää
1-2 dl keitettyä riisiä

keitä riisit porkkan keitin vedessä

175 astetta ja n. 40min

itse tein annokset kaksinkertaisina
1kg porkkanoita

Alkuperäinen kirjoittaja kiva:
on hyvä aloittaa ajoissa niin välttyy töiden kasaantumiselta ja pahimmalta stressiltä. minä ajattelin aloittaa ensi viikolla ikkunoiden pesusta ja erinäisten tavaraläjien järjestelystä. enkä millään pahalla sano´, mutta minusta lanttu- ja porkkanalaatikoiden maku ei ole enää kovin hyvä yli kuukauden pakastamisen jälkeen... tai no minä käytän kyllä voita ja kermaa, niin vaikuttaahan sekin.

Mä taas en tee niitä ihan kokonaan valmiiksi.....kaikki hienosäätö tulee aattona kun laitan ne uudelleen uuniin.

itse olen niin laiska ja ostan saarioisen laatikoita, sitten jouluatatona vähän maustan niitä voilla ja kermalla ja korppujauhoa päälle ja uuniin...ja kukaan ei tiedä olenko itse tehnyt ;) Ja ei isllä ole väliäkään kyllä kehtana myöntääkkin etten tee noita itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse olen niin laiska ja ostan saarioisen laatikoita, sitten jouluatatona vähän maustan niitä voilla ja kermalla ja korppujauhoa päälle ja uuniin...ja kukaan ei tiedä olenko itse tehnyt ;) Ja ei isllä ole väliäkään kyllä kehtana myöntääkkin etten tee noita itse.

ihan hyvä! kukin tee tyylillään ja maistuu se varmasti noinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiva:
Mä ajattelin aloittaa tänä vuonn aniin ajoissa kuin mahdollista eli heti, kun tiedän, keitä joulupöydässä istuu. Ts pitääkö ruuista tehdä maidottomat ja munattomat vai ei. Mä pidän voista ja kermasta laatikoissa, mutta jos siskontyttö viettää joulua meidän kanssamme, niin sitten pitää voi korvata margariinilla ja kerma kaurakermalla.

Meillä eka tortut leivottiin jo elokuussa, mutta ne syötiin ihan samantien. Porkkanalaatikkoa tein itse eilen ja se onnistui niin hyvin että en kyllä ikinä osta enää kaupan valmiita laatikoita. Mietin meneekö laatikot pakkasessa vetiseksi, jos pakastaa ne? Tuosta laatikosta ei kyllä pakkaseen jäänyt, se menee kyllä samantien mahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Meillä eka tortut leivottiin jo elokuussa, mutta ne syötiin ihan samantien. Porkkanalaatikkoa tein itse eilen ja se onnistui niin hyvin että en kyllä ikinä osta enää kaupan valmiita laatikoita. Mietin meneekö laatikot pakkasessa vetiseksi, jos pakastaa ne? Tuosta laatikosta ei kyllä pakkaseen jäänyt, se menee kyllä samantien mahaan.

kyllä ne vähän vetistyy, mutta kannattaa nostaa ajoissa jääkaappiin sulamaan ja sitten ennen ruokailua miedolla lämmöllä uunissa vielä ihan hyvän aikaa - ja ilman kantta

Yhteistyössä