No mammat, olenko alkkis?

  • Viestiketjun aloittaja Isäni on.
  • Ensimmäinen viesti
Isäni on.
Jos juon viikon aikana seuraavasti:

ma -
ti -
ke 1½ annosta = 1*0,5l siideri
to -
pe 2-3 annosta =1-2*0,5l siideri
la 1½ annosta = 1*0,5l siideri
su -

Vastaavasti joulunaikaan laitan myös glögimukiin 3-4 kertaa viikossa 1-2 ruokalusikallista rommia. Humalaan en juuri juo koskaan, vuosia viimeisestä kännistä. Suurin alkoholin kerta-annosmäärä on 6 annosta jos esim. juhannuksena koko päivän tissuttelee pieniä 0,33l siideripulloja tarkoituksella, eli jos aion juoda kun toiset vetää kännit, itse jaan tuon juomisen piiitkälle aikavälille.

Pitäisikö huolestua? Siskot meinaa vaan väittää alkoholistiksi?
 
Ei voi mitään
Nykymääritelmien mukaan suurin osa on alkoholisteja. Mäkin oon, kun otan kerran kuussa sen 8* 0.5 l siideriä. Mutta minkäs teet, ne on ne suositukset jotka määrittelee.
Googlaa "audit" tai "audit testi" niin huomaat.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika huolestuttavaa, jos tuommosesta pitäis huolestua. Onko sun siskot jotain absolutisteja?
*laugh* ei todellakaan, keilsin jo tulemasta meille käymään kun aina käsilaukussa pullo tai pari keskiolutta. Keskellä päivää, lapset mukana. Odotteli sisko kovin alkoholin haihtumista ja lähti sitten ajelemaan lastensa kanssa kotiin kun oli huurut mielestään haihtuneet.

Ei kun ihan tosi, sain tässä tietää, että mua on suunniteltu pakko hoitoon tän takia ! Siis ei pelkän alkoholin kun oon kuulema vielä kaiken lisäksi seonnut!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ei voi mitään:
Nykymääritelmien mukaan suurin osa on alkoholisteja. Mäkin oon, kun otan kerran kuussa sen 8* 0.5 l siideriä. Mutta minkäs teet, ne on ne suositukset jotka määrittelee.
Googlaa "audit" tai "audit testi" niin huomaat.
Tehty on, AUDIT testistä 3 pistettä tai tietty 7 jos otetaan huomioon viimoiseen kysymykseen tuo siskojen huoli.

Pitäiskö mennä AA-ryhmään: Hei, minun nimeni on xxx, ja olen alkoholisti...
 
Näin on
Jos sua ap yhtään lohduttaa, niin sua ei voida määrätä toisten mielipiteiden vuoksi pakkohoitoon. Lähetteeseen vaaditaan lääkärin mielipide. Tarkkailuaika sairaalassa on 3 vrk jonka jälkeen toinen lääkäri päättää ootko hoidon tarpeessa vai et.
Joten toiset saa puhua mitä lystäävät, ulkopuoliset (lääkärit) päättää otetaanko sua kalliiseen sairaalahoitoon vai ei..
 
ap
Purnatkaahan vielä mun kanssa tätä päivittelyä. Nyt tahtoo taistelutahtoo tilanteeseen.

Olenkso minä huono äiti jos juon lasten aikana sen yhden siiderin, tai korjaan, ei lasten aikana mut kun ne menee iltaunille, niin varmaan kuulevat sen sihahduksen pullosta. Juon aina klo 21 aikaa hyvän tv-sarjan kanssa... niin, tiedän, tylsää..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Jos sua ap yhtään lohduttaa, niin sua ei voida määrätä toisten mielipiteiden vuoksi pakkohoitoon. Lähetteeseen vaaditaan lääkärin mielipide. Tarkkailuaika sairaalassa on 3 vrk jonka jälkeen toinen lääkäri päättää ootko hoidon tarpeessa vai et.
Joten toiset saa puhua mitä lystäävät, ulkopuoliset (lääkärit) päättää otetaanko sua kalliiseen sairaalahoitoon vai ei..
Juuh, tiedän. Tässä on yks ISO mutta.

Olen joutunut työnantajalle tämän uhkailun ilmoittamaan, koska...olen töissä päihdehuollossa, ja liityn tiiviisti lastensuojeluun omassa kunnassa työni puolesta.

 
Minunkin vanhemmat alkoholisteja.. ja molemmat suv
Mikä on ap aina? Joka ilta?
Ei sun tartte vastata. Jos sulla on ongelma, sä vähättelet sitä. Ja jos ei ole, vastaat totuuden mukaisesti. Ja näin netissä, tuntematta sua, on vaikea sanoa kumpaa vastauksesi on. Sä ite sen tiedät ja toimit sen mukaan. Eikö niin? :hug:
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Jos sua ap yhtään lohduttaa, niin sua ei voida määrätä toisten mielipiteiden vuoksi pakkohoitoon. Lähetteeseen vaaditaan lääkärin mielipide. Tarkkailuaika sairaalassa on 3 vrk jonka jälkeen toinen lääkäri päättää ootko hoidon tarpeessa vai et.
Joten toiset saa puhua mitä lystäävät, ulkopuoliset (lääkärit) päättää otetaanko sua kalliiseen sairaalahoitoon vai ei..
Juuh, tiedän. Tässä on yks ISO mutta.

Olen joutunut työnantajalle tämän uhkailun ilmoittamaan, koska...olen töissä päihdehuollossa, ja liityn tiiviisti lastensuojeluun omassa kunnassa työni puolesta.
Vaikka oisit töissä missä, nii minkä takia sun tarttee ilmoittaa asiattomista uhkauksista yhtään muualle kuin poliisille?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minunkin vanhemmat alkoholisteja.. ja molemmat suvut :(:
Mikä on ap aina? Joka ilta?
Ei sun tartte vastata. Jos sulla on ongelma, sä vähättelet sitä. Ja jos ei ole, vastaat totuuden mukaisesti. Ja näin netissä, tuntematta sua, on vaikea sanoa kumpaa vastauksesi on. Sä ite sen tiedät ja toimit sen mukaan. Eikö niin? :hug:
Aina tarkoittaa sitä, että aina kun otan eli ke, pe, la, otan hyvän sarjan kanssa. En linnoittaudu autotalliin, hipsi hiljaa lähipubiin tai riehu hulluna humalassa kaduilla.

Juu, tiedän, " kertokaa potilaan kerotma alkoholin käyttömäärä kolmella niin saatte teitää lähimpänä olevan totuuden" ton mun luvun saa sillä kertoa. Ei taida yltää ei humalan eikä suurkulutusrajojen yli siltikään. Ja suurkulustusrajoista vielä kauas ennen kuin voi OIKEASTi puhua ihmisen alkoholisoitumisesta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Jos sua ap yhtään lohduttaa, niin sua ei voida määrätä toisten mielipiteiden vuoksi pakkohoitoon. Lähetteeseen vaaditaan lääkärin mielipide. Tarkkailuaika sairaalassa on 3 vrk jonka jälkeen toinen lääkäri päättää ootko hoidon tarpeessa vai et.
Joten toiset saa puhua mitä lystäävät, ulkopuoliset (lääkärit) päättää otetaanko sua kalliiseen sairaalahoitoon vai ei..
Juuh, tiedän. Tässä on yks ISO mutta.

Olen joutunut työnantajalle tämän uhkailun ilmoittamaan, koska...olen töissä päihdehuollossa, ja liityn tiiviisti lastensuojeluun omassa kunnassa työni puolesta.
Vaikka oisit töissä missä, nii minkä takia sun tarttee ilmoittaa asiattomista uhkauksista yhtään muualle kuin poliisille?
Ilmoitin siksi, että mieheni puhelimeen tuli viesti: jos ette xxx niin ilmoitan sun töihin että xxx. Otin asianajajaan yhteyttä ja hän neuvoi ilmoittamaan töissä. Nimittäin tuo uhkaus sisälsi kiristyksen, olis pitänyt maksaa heille rahaa. Jos olisi uhakus toteutunut, työnantaja olisi kertonut mulla ja niin olisi tullut näyttö laittomasta uhkauksesta/kiristyksestä. Pelkkä viesti ei kuulema riittänyt.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden Viritys:
Oletko ajatellut miksi tarttet arkenakin sen siiderin?Etkö voisi rentotutua muuten?Mun mielestä sulla on alkava ongelma ehkä..
Siks kun se on hyvää :) Kuiva omppusiideri. Saunan jälkeen. Jos joku keksisi siitä saman kun ykkösoluesta niin jeah. Limppari ei sama asia.
 
ems
Jos tuollai pysyy kurissa käyttö niin et ole alkoholisti. Pinnan että lihasten kireyteen otan toisinaan itsekkin oluen ja pari viikon aikana. Ja helpottaa. Mielummin pari olutta entä räjähtelevä äiti taikka muitten korvaavien lääkkeitten käyttö. Ei täällä örveltämään ja konttaamaan ole vara alkaa aikuisen ihmisen...lapsetkin jo ihmettelis, huh !
 
Minunkin vanhemmat alkoholisteja jne
Hei, älä suutu. Kun oot kerran töissä päihdeihmisten kanssa, niin tiedät että se mitä sanoin on totta, eikö vaan? En mä halua sua syyllistää, enkä epäillä.
Näissä asioissa mä uskon, että oli sitten minkälainen alkoholisti tahansa tai ei, niin jokainen sisimmässään TIETÄÄ sen totuuden. Ja niin tiedät sinäkin. Ja minä tiiän omalta kohdaltani.
Jos se määrä sua huolettaa edes vähän, niin tiedät mitä tehdä. Jos ei, niin tiiät siltikin.
Musta on ihan tyhmää täällä anonyymillä nettipalstalla alkaa määrittelemään ketään alkoholistiksi tai ei, kun totuutta ei lopulta tiiä kukaan muu kuin asianomainen itse.

Joten peace..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ems:
Jos tuollai pysyy kurissa käyttö niin et ole alkoholisti. Pinnan että lihasten kireyteen otan toisinaan itsekkin oluen ja pari viikon aikana. Ja helpottaa. Mielummin pari olutta entä räjähtelevä äiti taikka muitten korvaavien lääkkeitten käyttö. Ei täällä örveltämään ja konttaamaan ole vara alkaa aikuisen ihmisen...lapsetkin jo ihmettelis, huh !
Mäkin mietin sitä, että ainakin vuosia alkoholistien ja seka- että huumeidenkäyttjien kanssa työtä tehneenä en ole vielä tavannut addiktia, jolla ei niin sanotusti nälkä kasvaisi syödessä. Eli mitä alkoholisti hyötyy yhdestä siideristä/annoksesta alkoholia? Sehän on kuin heittäisi sen hukkaan. Ja kun asiakkaat kertoo, että yhden kun avaa, niin seuraava minkä tajuaa voi olla että kuukausi vaihtui jo. Eiks oo aika huolestuttavaa toisaalta se, että arvioidaan juomista esim. siten, että jos otat viikolla niin olet xxx, kun viikoittainen humala-hakuinen juominen on nyt kuitenkin eri asia.
 
Eipä sitä muut tiedä tuossa vaiheessa vielä.

Sinä juot kolme kertaa viikossa ja se on lukuna paljon vaikka määrä on pieni.
Tapa juontiahan se on...ainakin näin suomalaisen alkoholikulttuurin perspektiivistä.
Jos joisit lasin pari viiniä ruuan kanssa se olisi varmaankn eriasia ? :D
 
riippuvuus määrää
Se, kuinka vähän ihminen juo ei ole oikea mittari vaan se, oletko riippuvainen tuosta juomisesta. Onko "akko" saada joka päiväinen annos? Tai vastaavasti; onko "pakko" vetää lärvit joka perjantai? Jos ei pysty kieltämään itseltään totuttua alkoholikulutusta, on alkoholisti eli riippuvainen juomisesta.
 
ems
Toisinaan on aikakausia että haluaa sen oluen rentouttavan vaikutuksen, koska muuhun itsensä rentouttamiseen ja hyvän olon tuottamiseen ei ole varaa. Olut vain on halvin rentoutus. On elämänvaiheita että ei ota mitään moniin kuukausiin , sit on vaiheita että pinna on herkemmin kireällä.... jokainen löytää omat keinonsa rentoutumiseen. Siihen verrattavissa olut on halpa ei ole muita keinoja. Rahasta on monesti moni juttu kiinni. terv, 4:n lapsen yh äiti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minunkin vanhemmat alkoholisteja jne:
Hei, älä suutu. Kun oot kerran töissä päihdeihmisten kanssa, niin tiedät että se mitä sanoin on totta, eikö vaan? En mä halua sua syyllistää, enkä epäillä.
Näissä asioissa mä uskon, että oli sitten minkälainen alkoholisti tahansa tai ei, niin jokainen sisimmässään TIETÄÄ sen totuuden. Ja niin tiedät sinäkin. Ja minä tiiän omalta kohdaltani.
Jos se määrä sua huolettaa edes vähän, niin tiedät mitä tehdä. Jos ei, niin tiiät siltikin.
Musta on ihan tyhmää täällä anonyymillä nettipalstalla alkaa määrittelemään ketään alkoholistiksi tai ei, kun totuutta ei lopulta tiiä kukaan muu kuin asianomainen itse.

Joten peace..

Hei, kukaan ei ole suuttunut. Hymiöitä en osaa laittaa harmaana, joten osa viestien "ilmeestä" jää varmaan savun alle.

Ei todellakaan ole tarkoitus täällä huolestumistani omasta tilasta esittää. Vaan esitän siskojeni huolestumista. Koska siskoni toimivat samankaltaisessa tilanteessa kuten te nyt, eli heillä ei ole todellista tietoa siitä miten juon, ja mitä. Siksi täällä kyselen, koska te tavallaan teette samojen tietojen perusteella päätelmiä. Eli jos te ette päädy tilanteeni vuoksi automaattisesti "hoitoon heti, kauhea alkkis" päätelmään, vaikuttaa siskojeni päätelmiin kenties tunteet tai muut aisat, ei tieto joka heillä on.

Itse asiassa en allekirjoita väitettä, että itse olisi asiantuntija omassa tilanteessaan. Monesti muut tilanteen ovat aiemmin jo huomanneet. Ja ihmisillä on taipumus hieman selitellä juomistaan, tai vähätellä humalatilaansa.

Kerronpa nyt esimerkin: Potilas tuli tavanomaiselle käynnilleen vastaanotolle. Kysyin onko juonut, vastasi ettei moneen päivään. Puhallutin kuitenkin, puhalsi pitkälle yli 2 %o, yhen vaan tossa terassilla pari tuntia sitten otin... Niinpä niin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riippuvuus määrää:
Se, kuinka vähän ihminen juo ei ole oikea mittari vaan se, oletko riippuvainen tuosta juomisesta. Onko "akko" saada joka päiväinen annos? Tai vastaavasti; onko "pakko" vetää lärvit joka perjantai? Jos ei pysty kieltämään itseltään totuttua alkoholikulutusta, on alkoholisti eli riippuvainen juomisesta.
Juuri näin! Lisään myös, että alkoholi ei ole lääke mihinkään. Sitä ei pidä käyttää rentoutumiseen useana iltana viikossa, koska se juuri on se yleisin keino lisätä kropan sietokykyä huomaamattaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Eipä sitä muut tiedä tuossa vaiheessa vielä.

Sinä juot kolme kertaa viikossa ja se on lukuna paljon vaikka määrä on pieni.
Tapa juontiahan se on...ainakin näin suomalaisen alkoholikulttuurin perspektiivistä.
Jos joisit lasin pari viiniä ruuan kanssa se olisi varmaankn eriasia ? :D
Totta kai :D Mä otankin vain siiderin hyvässä seurassa, eli tv:n tähtien tähdittämänä.. Totta, että lukuna aika "lyhyitä täysraittius"kausia tulee mulle. Mut toisaalta aika jolloin olisin ollut humalassa, hmm... Nyt muistan, kesä 2007, join olutta (yäk) autossa liian nopeasti ja oksensin ja rupesin nukkumaan. Ai niin, olutmäärä oli 3 ploa :)

Toimikohan hymiöt.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja riippuvuus määrää:
Se, kuinka vähän ihminen juo ei ole oikea mittari vaan se, oletko riippuvainen tuosta juomisesta. Onko "akko" saada joka päiväinen annos? Tai vastaavasti; onko "pakko" vetää lärvit joka perjantai? Jos ei pysty kieltämään itseltään totuttua alkoholikulutusta, on alkoholisti eli riippuvainen juomisesta.
Juuri näin! Lisään myös, että alkoholi ei ole lääke mihinkään. Sitä ei pidä käyttää rentoutumiseen useana iltana viikossa, koska se juuri on se yleisin keino lisätä kropan sietokykyä huomaamattaan.
Samaa mieltä. Jos oot kuukauden juomatta ja otat seuraavana viikkona kaksi kertaa, tuntuu paljolta. Jos oot juonut kaksi kertaa viikossa ja otat kolme kertaa seuraavalla viikolla, ei se niin iso muutos enää ookkaan. Ja kohta otat neljä kertaa viikossa....
 
vieras
Alkoholisistin lähisukulaisena totean, että läheisten huoli ei yleensä ole turhaa. Veikkaan, että sukulaisesi ovat kuitenkin enemmän huolissaan mielenterveydestäsi kuin juomisesta, tai sitten vähättelet juomistasi. Tuota rahalla kiristämistä en silti ymmärrä. Jokin mättää.
 

Yhteistyössä