No kysynpä suoraan. Ei tästä sitten tappeluketjua, jooko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä siksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
puutun nyt vain yhteen epätosiin asiaan mikä tuossa kirjoituksessa oli.. tukien saajakin maksaa veroja. Vain lapsilisästä ei mee veroja.
Ei sen kummepaa =)
Mun mielestä on ihan älytöntä, että yhteiskunnan maksamista tuista menee veroja. Miksei tuen määrä voisi olla se, mikä ihmiselle maksetaan?

Sen takia että tuet vaikuttaa kokonaisveroprosenttiin, ja on varmaan yksinkertaisempaa et kaikki maksaan niistä veroja eivätkä vain ne, joilla on myös muita tuloja.

mut jos on tukien päälle jotain tuloja niin sitte vois maksaa veroa pelkästään tuloista. Ei se nyt monimutkasta ole. rahan kierrättämistä turhaan.
JOs on tuen saaja annetaan se mita annetaan eikä pois oteta

Alkuperäinen kirjoittaja TeSuLah:
Arvostan kotiäitiyttä, koska haluan hoitaa lapset itse ja olla läsnä mahdollisimman paljon, kun ovat pieniä. Mies tekeekin sitten kahta työtä, meillä on omakotitalo ja uudehko auto, mutta olemme toistaiseksi pärjänneet suht hyvin. Odotan kolmatta ja kotiäitiys jatkuu..

Tällaiset kirjoitukset saa minut aina miettimään, miten itsekkäitä naiset ovat. Mies joutuu tekemään kahta työtä, eikä saa koskaan nauttia lapsistaan, eikä olla läsnä heidän elämässään.

Sitten kun se ero tulee, tämä asia käännetään heitä vastaan ja mies ei saa välttämättä edes tavata lapsiaan, kun "ei ole koskaan ollut läsnä heidän elämässään".

Voi kun joskus koittaisi tässäkin asiassa tasa-arvo!
Harvassa on ne naiset, jotka luopuvat vapaistaan miehen hyväksi. Mutta heidän on helppo itse saada olla kotona kun perustellaan sitä muka miehen isommilla tuloilla.

Säälin miesraukkoja... Toivon vain että Suomeenkin vihdoin tulisi sellaiset vain isille tarkoitetut pitkät vanhempainvapaat, joita äiti ei voi omia itselleen!

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Alkuperäinen kirjoittaja kaksinaismoralisti:
Entäs koti-isyys? Mites sen arvostaminen? Miksi kotivanhemmuus niin automaattisesti langetetaan naiselle?

Mulle ois ollu vieras ajatus tuo. Ihan vain siksi, että mielestäni on äidin tehtävä imettää. Esikoista imetin 10kk vain ja toista 1v 2kk ja nyt kaksoset 1v 2kk ja imetän yhä. Ja nainenhan sitä lasta kantaa ja on luonnollista, että etenkin pienen lapsen suhde äitiin on läheisempi kuin isään, vaikka kumpikin lasta rakastaisi. Miksi naisen pitäisi olla töissä ja isän ei?

Just joo. No nyt tiedän sitten mikä sinäkin olet laatuasi.

No kerropas suoraan. :)

Mä voin sanoa: sulla on putkinäkö,näet vain suoraan,sivuille et ollenkaan..

Ja juuri siksi kerroin arvostavani myös työäitejä? :) Mutten harvassa ovat ne äidit, joita arvostan, jotka laittavat lapsen hoitoon pienenä.

No sano miksi isä ei voisi jäädä kotiin ja äiti lähteä töihin?

Kerroin jo jossain näistä ketjuista. Äiti on lapselle tärkeämpi kuin isä, ainakin näin kuuluisi olla. Äiti kantaa lapsen ja imettää, antaa hoivaa, jota isä EI voi antaa alkukuukausina. Toki isä voi jäädä koti-isäksi lapsen ollessa vaikkapa 2v, mutta ennen sitä ei mieluusti, ehkä vähintään 1,5v... Riippuu isän ja lapsen suhteesta. Itse kokisin menettäväni paljon, jos nyt menisin töihin ja missaisin esim. ekat sanat.

Miltäkähän lapsen isästä tuntuu kun joutuu missaamaan esim. lapsen ekat sanat?

Kyllä mä arvostan kotiäitiyttä vaikka itselleni tämä ainakin välillä rankkaa on henkisestikin. Meillä oli talo ja uudehkot autot jo kun vauva syntyi, mutta ne eivät estäneet kotiin jäämistä. Puhuttiinkin, että jos tiukkaa tulee niin otetaan esim. vuosi lyhennysvapaata eli siksi emme lasta tule hoitoon aikaisemmin laittamaan. Vaikka pärjätäänkin hyvin miehen palkalla eikä mistään ole tarvinnut tinkiä, niin kyllä sitä omasta tilipäivästä jo haaveilee. Kun valitan sitä ettei ole rahaa, niin mies aina kysyy että mitä multa puuttuu ja on valmis sen ostamaan... mutta kyse ei olekaan siitä, en halua aina pyytää ja tässä talossa (rakennettu jokunen aika sitten, piha vielä kesken) on niin kovasti kuluja, lapsiin menee paljon rahaa niin en todellakaan tohdi vielä itseeni kuluttaa suuria summia vaikka mies kuinka ne olis valmsi maksamaan. Huono omatunto on jatkuvasti, kun laskut ovat suuria eikä itse pysty niiden hoitamiseen osallistumaan. Sen koen siis henkisesti rankaksi. Rankkaa on myös se ettei omaa rauhaa ole ikinä, töissä kun pääsee sentään vessaan rauhassa. Harvemmin mulla ainakaan työpaikalla vessassa ollessa potilas on jalassa kiinni roikkunut ja koittanut käsillään sohia pyttyä...
Mutta pahalta tuntuu sekin ajatus, kun tämä aika loppuu ja kotona olo lasten kanssa jää taakse. Sitten on taas monta vuotta edessä sitä työputkea, päiväkoti- ja koulurumbaa jne.

En jaksanut lukea koko ketjua todellakaan, ihmettelen silti miksi ap jaksat aina, aina ja aina jankata tästä samasta asiasta? Tunnetko olevasi nyt erityisen paljon parempi ihminen, jos sinulla on mahdollisuus kotiäitiyteen?

Tässäpä vastaukseni:

Kumpaa arvostat enemmän, kumpi on mielestäsi tärkeämpää, kumpaa pidät helpompana itsellesi? Kotiäitiys vaiko työssä oleminen?
* arvostan molempia, vaikeampana ja haastavampana pidän työssä käymistä ja äityiden yhdistämistä siihen

Miksei vain miehen palkalla pärjää, jos on tarkempi kuluista?
* Vain miehen palkalla ei pärjää. Sori. Kaikki miehet eivät valitettavasti ole huipputuloisia.

Tarvitseeko talo ostaa ja auto uusia, jos se tietää sitä, että lapset menevät aikaisemmin hoitoon?
* Talo ja auto on ostettu ennenkuin on ikinä ollut tiedossa, että tulemmeko lapsia koskaan saamaan. Ja valitettavasti, niitä on edelleenkin maksettava, lapsen teolla kun velat eivät kuittaannu.

Eikö tuosta voisi päätellä sen, että materiaali menee edelle?
* Itse haluan olla mieluummin äiti, joka pystyy lapsensa elättämään, eikä saa itkuraivareita siitä, miten helvetissä tästäkin kuukaudesta taas selvitään. Joten vastaukseni on tähän että ei.

Auto tarvii täällä syrjässä, jossa ei paikallisliikennettä ole, olla. Mutta talon voi ostaa niin edullisen, jotta voi pitää lainanlyhennyksen niin alhaalla, että voi olla kotona.

Aika paljon riippuu perheen tilanteesta muutenkin kuinka hyvin palkka riittää. Pienille lapsille riittää vähemmin, mutta onko kiva, jos isommat eivät voi harrastaa eikä näe kotikylää enempää ja opiskelemaan alkamispaikkakin voi riippua siitä, miten perheellä on rahaa. Ja jos näistä kaikistä isommat jää paitsi vain sikis, että äiti haluaa olla kotona kotiäitinä, niin onko sekään järkevää.

Hmm, naisten ja miesten tasavertaisuutta koskien: kuinka moni nainen olisi valmis lähtemään töihin 1-2 kk lapsen syntymän jälkeen ja jättämään lapsen miehen hoidettavaksi? :)

Arvostan kumpaakin, jokainen tekee niin kuin perheen parhaaksi katsoo.
Ja jos mies pystyisi imettämään, niin kyllä voisin lähteä 1-2kk vauvan syntymän jälkeen töihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Ja jos mies pystyisi imettämään, niin kyllä voisin lähteä 1-2kk vauvan syntymän jälkeen töihin :)

Mie taidan olla niitä harvoja, jotka oikeasti nauttii vastasyntyneen imettämisestä ja läheisyydestä. :) Ja jotka mieluusti hoitavat ja kasvattavat itse lapsensa, eivätkä vain herätä aamulla ja laita nukkumaan illalla. Onneksi mulla on mahdollisuus oikeasti tuntea lapseni. =)

Kotiäitiyttä arvostan... Poika on 2v3kk ja syksyllä olis tarkotus mennä hoitoon ja mun jatkaa opiskeluja. Jos ei mieleistä paikkaa läheltä tarjota (pph tai ryhmis) mä jään vielä kotiin...
Tiukilla ollaan välillä rahan suhteen mutta pääasia että tullaan jotenkin toimeen.

Mie taidan olla niitä harvoja, jotka oikeasti nauttii vastasyntyneen imettämisestä ja läheisyydestä. :) Ja jotka mieluusti hoitavat ja kasvattavat itse lapsensa, eivätkä vain herätä aamulla ja laita nukkumaan illalla. Onneksi mulla on mahdollisuus oikeasti tuntea lapseni. =)

Voi jeesus. Sä sitte todellakin jaksat itseäs kehua ja nostaa jalustalle.

No, niinhän se menee, että jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia... Eli kysyt kysymyksiä, mutta vastauksilla ei ole sulle mitään muuta merkitystä kuin se, että jos vastaus poikkeaa omasta mielipiteestäsi niin se on väärä ja sä voit taas kuvitella olevasi paaaaljon parempi ihminen. hoh hoijaa...

Arvostan naista ja äitiä, joka uskaltaa tehdä päätökset oman perheen tarpeiden mukaan, eikä kuuntele toisten syyllistämisiä ja neuvoja miten kuuluisi toimia.

En ole koskaan niin symbioosissa halunnut lasteni kanssa olla, ettei siihen isä tai joku muu lapsille läheinen ole päässyt väliin. Ja ihan omien lasteni vuoksi, en ole halunnut heitä sitoa itseeni niin tiiviisti. Koskaan kun ei voi tietää, mitä huominen, tai seuraava tunti tuo tullessaan. Näin olen pitänyt sen huolen, että lapselle läheinen ihminen itseni osalla tietää missä mennään, miten mennään ja koska mennään, jos vaikka itse joutuisin yht´äkkisesti sairaalaan vuodepotilaaksi. Näin lapsilla säilyy turvallinen arki, turvallisen aikuisen kanssa, vaikka äiti olisikin hetken pelistä pois. Ja se jos mikä on äärimmäisen tärkeää kaiken muutoksen keskellä.

Toisekseen minua ihmetyttää ihmiset,jotka tekevät itsestä mukamas korvaamattoman ja vieläpä toisten kustannuksella. Äitiys ei ole mikään mittelö, jossa arvotetaan ihmiset sen mukaan, onko kotiäiti vai työäiti. Joku äiti voi olla parempi ja jaksavampi äiti, jos hän käy kodin ulkopuolella töissä. Toinen taas voi olla parempi ja jaksavampi äiti, jos hän saa rauhassa olla kotosalla lasten kans vuosi toisensa perään. Mutta yhtä kaikki, yhtä arvokkaita ja tärkeitä molemmat -ainakin omillensa ja muiden lapsiahan sitä ei tarvitsekaan miellyttää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jankkausta?:

No, niinhän se menee, että jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia... Eli kysyt kysymyksiä, mutta vastauksilla ei ole sulle mitään muuta merkitystä kuin se, että jos vastaus poikkeaa omasta mielipiteestäsi niin se on väärä ja sä voit taas kuvitella olevasi paaaaljon parempi ihminen. hoh hoijaa...

Ei. En vain osaa ymmärtää aina muiden ratkaisuja. Vai osaatko sinä?

Mie taidan olla niitä harvoja, jotka oikeasti nauttii vastasyntyneen imettämisestä ja läheisyydestä. :) Ja jotka mieluusti hoitavat ja kasvattavat itse lapsensa, eivätkä vain herätä aamulla ja laita nukkumaan illalla. =)

Et nyt sentään kuitenkaan =) Tulen osingolle samaan piirakkaan ja veikkaanpa että niin tekee suurin osa tältäkin palstalta ;)

Näin just, veit sanat suustani.

Kyllä, jos asiat perustellaan. Tässä ketjussa pyysit perustelemaan kannan, ja sen ihmiset ovat tehneet, mutta eihän se sulle riitä. Väärä vastaus on väärä vastaus, ja väärin vastannut on huonompi ihminen kuin sinä, joka ilmeisesti kuvittelet olevasi varsin täydellinen.

Tiinu, kyllä meillä esim. mummi on myös tärkeä lapsille. Mutta äiti on ykkönen ja minun mielestäni on omituista, jos lapselle joku muu on tärkeämpi kuin äiti. Eikö MULLA ole oikeutta tuohon mielipiteeseen? Vissiin pitäisi olla modernimpi, nakata lapset äkkiä muiden hoidettavaksi, koska raha on tärkeämpää ja muut voivat olla lapselle yhtä tärkeitä kuin äiti. :headwall:

Niin tekee suurin osa meistä muistakin äideistä, mutta realiteetit pitää olla. On tultava toimeen ja elettävä sen vauva-ajan jälkeenkin, omaa ja lasten tulevaisuutta on rakennettava. Sitä paitsi sen perusteella mitä olet suhteestasi kertonut täällä olisi varmaan ihan hyvä, ettet sinäkään olisi taloudellisesti riippuvainen miehestäsi.

Tiinu, kyllä meillä esim. mummi on myös tärkeä lapsille. Mutta äiti on ykkönen ja minun mielestäni on omituista, jos lapselle joku muu on tärkeämpi kuin äiti. Eikö MULLA ole oikeutta tuohon mielipiteeseen? Vissiin pitäisi olla modernimpi, nakata lapset äkkiä muiden hoidettavaksi, koska raha on tärkeämpää ja muut voivat olla lapselle yhtä tärkeitä kuin äiti. :headwall:

Joillekin myös isä on tärkeä ja jakaa vanhemmuutta. Lapsilla yleensä on isäkin ja sitä suhdetta pitäisi myös rakentaa. Ainakaan meillä isä ei luopuisi isyydestään mistään hinnasta.

Eihän sun tarvitsekaan ymmärtää =) En mäkään esim ymmärrä, miksi joku jää väkivaltaiseen parisuhteeseen. Mutta ei mun tarvitsekaan ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa ja harmaana pysyn:

Niin tekee suurin osa meistä muistakin äideistä, mutta realiteetit pitää olla. On tultava toimeen ja elettävä sen vauva-ajan jälkeenkin, omaa ja lasten tulevaisuutta on rakennettava. Sitä paitsi sen perusteella mitä olet suhteestasi kertonut täällä olisi varmaan ihan hyvä, ettet sinäkään olisi taloudellisesti riippuvainen miehestäsi.

Kerropas muuten, onko mulla vielä mies huushollissa? Vai olenko yh? Kun muka kaiken tiedät? :)

Sinähän viestit omilla kirjoituksillasi sitä, että he, jotka vievät lapsensa alle kolmevuotiaina hoitoon, ovat vastuuttomia ja lapsestaan välinpitämättömiä äitejä. Mitä luulet sellaisen kaiun vastaavan?

Onko tässä ketjussa sitten joku kirjoittanut, että sinulla ei ole oikeus mielipiteeseesi? Ilmeisesti luin ketjun huonosti, sillä sellaista en huomannut. Pyydän siis anteeksi huolimattomuuttani.

Sinun tapasi ajatella ko. asiasta on melko mustavalkoista. Tiedätkö, että on paljon sellaisia äitejä, jotka välittävät lapsestaan niin paljon, että sydämeen sattuu ja samalla he myös pystyvät tarjoamaan vaikka niitä sinun pahaksi katsomiasi etelän matkoja tai muuta materiaa.

Hlökohtaisesti minä en itse altistaisi lapsiani parisuhdeväkivaltaelämään. Tekeekö se siis minusta hyvän ja paremman äidin muihin verrattuna?

Minulle tärkeää on oma jaksaminen ja omat voimavarat. Minä sosiaalisena ihmisenä kaipaan muita aikuisia ihmisiä. Minulle ei riitä puiston äidit ja lapset. Olen myös siinä mielessä materialisti, että haluan tietyn mukavuuden elämiseen. En halua miettiä mitä ostan, koska ei ole rahaa. myös lapsilla mukavampaa kun on jaksava äiti ja isä.

Meillä lapset hoidossa ja kuopus meni hoitoon 1v4kk ikäisenä. Tämä sopi meille ja meidän perheelle erittäin hyvin.

Eihän sun tarvitsekaan ymmärtää =) En mäkään esim ymmärrä, miksi joku jää väkivaltaiseen parisuhteeseen. Mutta ei mun tarvitsekaan ymmärtää.

Ja sulle sama kysymys; onko mulla mies huushollissa, vai olenko yksinhuoltaja?

Juuri näin!

Ihmettelenpä vaan miksi sitten edes kysyt, kun perusteltu vastauskin on aina väärä jos se poikkeaa mielipiteestäsi.

Yhteistyössä