No, kuinka kieltäytyä "kohteliaasti" kummikutsusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jonsu"

Vieras
tuosta toisen ketjun innoittamana tuli mieleen kun itsellä saattaa olla tulossa ajankohtaiseksi, eli kuinka kieltäytyä siitä kummin kunniasta? se on turha sanoa ettei kukaan loukkaannu jos rehellisesti kieltäytyy kyllä loukkaantuu sehän nyt on selvä. mutta kuinka saada sanottua asia mahd nätisti`?

itellä jo niin monta kummilasta ja osa parhaista ystävistä vielä lapsettomia eli odotettavissa luultavimmin on että sieltä tulee kummikutsuja pari vielä. nyt sitten yksi "ei niin hyvä" kaveri kuulema pyytämässä kummiksi ja mietin että miten kieltäydyn. senkään varjolla ei oikein kehtaa että "mulla on jo niin monta, ettei aika riitä kaikille" koska tämäkin kaveri tietää että lisää tulee luultavasti mun ns. lähemmiltä kavereilta. en tosiaan tahdo alkaa kummiksi lapselle jonka tiedän että tulen olemaan hänen elämässään juurikin niiden lahjojen verran. yksi tällainen kummilapsi mulla jo on, siis etten ole missään tekemisissä perheen kanssa (monista syistä) joten enempää ei kiitos. ja haluan "säästää" kummeutta niillle paremmille kamuille..vaikka rumasti onki sanottu...

noni porkkana heitetty.

Sanot että kiitos kunniasta, mutta et enää ota vastaan yhtään kummin tehtävää. Jos kysytään että miksi, vastaat rehellisesti että et tahdo.

Minusta on epäkohteliasta loukkaantua, jos joku ei kummiksi halua.

"voi, mä oon tosi otettu kun pyydätte, mut mulla on jo monta kummilasta, etten voi ottaa enää lisää. En millään pysty olemaan hyvä kummi enää useammalle lapselle. Mut ihanaa kun pyysitte." Ja sit silleen aidosti pahoittelevalla ilmeellä ja äänellä, feikki näkyy heti läpi. Etkä sitten suostu enää muille kummeiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vaik näin;25242084:
"voi, mä oon tosi otettu kun pyydätte, mut mulla on jo monta kummilasta, etten voi ottaa enää lisää. En millään pysty olemaan hyvä kummi enää useammalle lapselle. Mut ihanaa kun pyysitte." Ja sit silleen aidosti pahoittelevalla ilmeellä ja äänellä, feikki näkyy heti läpi. Etkä sitten suostu enää muille kummeiksi.

Sori, en lukenu loppuun

Totta tuo, että vaikka kuinka kohteliaasti kieltäytyisi kummiudesta niin se loukkaa. Itseäni ainakin loukkasi suunnattomasti, kun enoni viestillä ilmoitti viikkoa ennen ristiäisiä ettei aiokaan kummiksi. Onneks siskoni oli halukas kummiksi silloin.

Itse olen kaksi kertaa kieltäytynyt kummiudesta. Toisella kertaa sanoin rehellisesti etten tunne äitiä ja lasta niin hyvin, että voisin ryhtyä kummiksi. Tämä äiti arvosti rehellisyyttä ja olemme paljonkin tekemisissä. Toisen kerran kieltäydyin siksi, että tämä äiti halusi vain hyötyä kummeista. Se näkyy edelleen läpi. Sanoin vain että kummilapsia on jo niin monta.. Ja että tytölle vielä suostuisin kummiksi, mutta muuten passaa..

Joskus se kohteliaisuuskaan ei riitä, vaan tivataan useaan otteeseen kummiksi ryhtymistä, kuten tämä jälkimmäinen mainitsemani.

no mutta entäs ku haluan kyllä alkaa niille "paremmille kavereille" tai siis heidän tuleville lapsilleen kummiksi. uskon tietäväni että pari kummilasta sieltä vielä tulee..siksen juuri voi perustella tällä "on jo niin monta eikä lisää haluta" jutulla...

Mä sanoin että kiitos kunniasta ja että olen otettu kun pyysivät mua mutta en koe että olisin hyvä kummi. Kerroin niinkuin asia on, oma elämäni on täyttä vilskettä omien lasten ja elukoiden kanssa, en halua enää yhtään lisävastuuta tähän.

kieltäydyin parhaalle lapsuuden ystävälle kun pyysi lapselleen kummiksi. Nolottaa ja kaduttaa jälkeenpäin ja haluaisin ottaa joskus asian puheeksi, mutta en uskalla.. Hän on ihmisenä sellainen joka haluaa lapselleen hyvän muistavan kummin ja olen kaikkea muuta. Sanoinkin etten ole mikään hyvä kummi ja pyydä joku joka muistaa synttärit jne. Minä unohtelen ja olen ihan surkea kummi muutenkin..

[QUOTE="alkup";25242140]no mutta entäs ku haluan kyllä alkaa niille "paremmille kavereille" tai siis heidän tuleville lapsilleen kummiksi. uskon tietäväni että pari kummilasta sieltä vielä tulee..siksen juuri voi perustella tällä "on jo niin monta eikä lisää haluta" jutulla...[/QUOTE]Sano, että juuri nyt sinulla ei ole resursseja olla kummi useammille lapsille.

Sanot, että kiitos kutsusta, mutta tämän hetkisessä elämäntilanteessa en ehdi olemaan juuri nyt kummina useammalle kummilapselle.

Jos ne parhaat kaverit saa niitä lapsia ja vielä pyytävät kummiksi, niin silloin ne edelliset kummilapset ovat hieman kasvaneet ja oma elämäsikin on hieman muuttunut ;)

Sanot että tällä hetkellä on jo aika monta kummilasta ja lisäksi olet lupautunut parin toistaiseksi vielä lspsettoman ystävän tuleville lapsille kummiksi, eli ikävä kyllä resurssit ei riitä enempään.

Olisihan se kiva, jos ilmoittaisit heille hyvissä ajoin. Meidän kummeiksi kutsutut eivät ilmoittaneet kieltäytymisestä. Mies jotenkin aavisteli, etteivät halua ja kävi kysymässä ja niinhän se oli, että heillä oli matka juuri silloin. Oli alle viikko aikaa hankkia ne pakolliset kaksi kummia.

Jos ette juuri ole tekemisissä, niin mielestäni voit antaa juuri sen syyn että kummin tulee mielestäsi olla joku joka on lapsen elämässä läsnä - ja koska koet että itse et sitä riittävästi tule olemaan, et myöskään koe voivasi olla hyvä kummi lapselle.

Espoolaisille kirkon jäsenille lähetettiin aikanaan kirja, josta siteeraan: " Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia. Kummi on erityinen ystävä, jonka tehtävä on tukea kummilasta ja hänen perhettään rukoilemalla, välittämällä ja muistuttamalla kasteen lahjasta ja Jumalan rakkaudesta. Kummin tehtävä on seurakunnallinen tehtävä..."
Ymmärtääköhän kummiksipyytäjä, mikä kummin tehtävä todellisuudessa kuuluisi olla ? Ellet ole aktiivikirkossakävijä, kerro, ettet kykene täyttämään niin vaativaa tehtävää. Kiitä, kuitenkin kauniisti.

"Olen miettinyt kirkosta eroamista / mulla on nyt uskonpuutetta, etten koe olevani kelvollinen kummiuden vaatimaan kristilliseen tehtävään. Mielestäni olisin huono valinta kummiksi, koska lapsi tarvitsee kummikseen henkilön joka pystyy olemaan apuna kristillisessä kasvatustyössä eikä pelkästään huonomuistisena lahja-automaattina, kuten minä"

Yhteistyössä