No, jo on nuorilla pokkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikittä taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nikittä taas

Vieras
Minun siskolla on 5 lasta, vanhimmat teinejä ja nuorin ihan pieni vielä. Taloudellisesti heillä aika tiukkaa, mutta saavat aika paljon apua meidän vanhemmilta. Mm. mummo leipoo heille leivät, saavat suht usein muutakin ruoka-apua ja käyvät viikottain mummolla saunassa, ettei oma sähkö kulu. Eihän tässä mitään, tosin mummon ja ukin omakin talous on aika tiukalla lomautusten takia. Nyt sitten mummo oli ostanut siskon lapsille housut (noin 20 ? / lapsi), tälle teini-ikäiselle tytölle ei ollut osannut ostaa mieleisiä, vaan oli sanonut, että tyttö voi käydä itse valitsemassa ja mummo sitten maksaa. No, tyttö oli pyytänyt mummolta ensin 100 ? housuihin, sanonut palauttavansa loput, mutta sitten oli pyytänyt vielä lisää rahaa, että saa käydä poikakaverinsa kanssa syömässä ostosreissulla! Tuo poikakaveri on kuitenkin jo täyi-ikäinen ja töissä tällähetkellä.

Eipä sitä tolla systeemillä opi omilla jaloillaan seisomaan jos joku koko elämän elättää ja siskosi lapset saa tästä mallin siitä miten voi lypsää rahaa tavitsematta itse nähdä vaivaa sen ansaitsemiseksi.

On tosiaan nuorilla pokkaa...

Ja eniten ottaa päähän ne nuoret, jotka kuvittelevat voivansa elää yhtä "leveästi" kuin vanhempansa (jotka ovat kuitenkin työskennelleet vuosikymmeniä saavuttaakseen elintasonsa) tekemättä lähes lainkaan töitä. Olettavat että vanhemmat/isovanhemmat sitten kustantavat heidän elämisen ja bilettämisen kun ovat muuttaneet omilleen.

Tämä siis ei ollut yleistys. Kaikki eivät ole tällaisia, mutta osa on.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No, pokkaa ainakin on. Niin tytöllä, kuin koko perheelläkin.

Sanos muuta! Mummo on aina pyytänyt, että josko siskoni lapset voisivat vaikka käydä kitkemässä kukkapenkkejä, mutta vastaus on, että kotonakin on tarpeeksi hommaa. Ja ainakin tämä teinityttö, ei kyllä laita tikkua ristiin missään. Perheen vanhin poika kyllä aina auttaa esim. puumetsässä, mutta rahaahan siitäkin on maksettava.

Apua! Nyt rahahanat kiinni- ennenkuin oppivat nöyryyttä... Ei tulis mieleenkään mankua rahaa, vaikka just viime kesänä auttelin äitiä taimien istutuksessa metsässä jne.!!

Yhteistyössä