No HUH miten on säännöt muuttuneet raskausajan rajoituksista 15 v sisällä.

  • Viestiketjun aloittaja iltatähden tuleva äippä
  • Ensimmäinen viesti
iltatähden tuleva äippä
Olen tekemässä iltatähteä ja en ole vielä käynyt neuvolassa. Katselin netistä esim. tätä Ruokarajoitusten ABC - Nutricia Muksu

siis... ABC, eli tää on siis ihan perusjuttuja mitä kielletään käyttämästä raskausaikana nykyään...

15 vuotta sitten oli juttua ettei kalaa pitäisi syödä liikaa ja myös maksa oli kiellettyjen listalla. Näillä pärjäs ihan hyvin. (tietysti alkoholi ja tupakka yms... selkeet jutut oli kielletty)

Mutta ihan oikeasti- homejuusto!!?? Just vedin aurajuustoa aamusta ja huomasin äsken vasta tuon listeria jutun. Miten ihmeessä mulle kasvoi 2 tervettä teiniä noilla vanhoilla säännöillä?? Tuntuu että ajan kanssa menee vaan pahemmaksi hössötykseks kaikki jutut. ensin eu-direktiivit ja nyt jokainen juttu on myrkkyä. Jopa ryppyvoiteessa on haitallisia kemikaaleja ja kynsilakkaakaan ei saa käyttää? (nää tiedot eri paikasta kuin tuosta linkistä) Kuivana kynsilakka on ok, mutta sitä ei saa haistella. :D Pitääkö raskaana olevan olla tätä nykyä ihan luomu?

No näillä nyt mennään, mutta täytyy sanoa että kyllä ajat muuttuu ja lopputulos on kuitenkin sama. Kait näissä maalaisjärkeä voi käyttää?
 
iltatähden tuleva äippä
[QUOTE="Vieras";28366724]No käytä sä mitä ennenkin oot käyttänyt jos se susta tuntuu oikeimmalta.

Me muut otetaan mielellään neuvoja vastaan, että minimoidaan riskit raskauden aikana.[/QUOTE]

Juu, siis ilman muuta hyvähän se jos minimoi riskit täysin, mutta tuntuu vaan hullulta että miten maailmaan on syntynyt terveitä lapsia tähänkin asti ja sairaitakin tulee syntymään, oli rajoitukset samat kuin nyt tai 15 vuotta sitten.
En vaan usko että noilla on merkitystä... mutta hyvä jos pidätte huolta :)

Olin aikoinaan ihan hysteerikko ekan kanssa, kun olin vasta 18 v. Sitten kun jälkeenpäin mietti, niin tuntui että olis henkisesti päässyt huomattavasti helpommalla, kun olis jättänyt sen turhan hössötyksen pois ja käyttänyt maalaisjärkeä. Tietty niin nuorella oli pakonomainen tarve näyttää aikuisemmille "että kyllä minä osaan".
 
Ei paha lista, merilevää ja mätiä saati korvasieniä en muutenkaan syö. Nuo listeriajutut kyllä oli olemassa jo 5v sitten ja kalarajat. En määkään itseasiassa turhan tiukkana ollu, eihän sitä sais tehä mitään eikä käyttää mitään jos alkas välttää kaikkea mikä voi olla haitallista.
 
no tuo homejuustohan on juuri päässyt bannista, se kun on tehty pastöroidusta maidosta....:rolleyes: Listerian nyt esimerkiksi voi saada melkein mistä vaan, että aika lailla olen samoilla linjoilla apn kanssa, kyllä niitä terveitä lapsia aikaiseksi saa hysterisoimattakin :)
 
Kyllä mua listeria pelottaa, kun vaikutukset ovat niin vakaviakin. En meikkaa, värjää hiuksia tms.nyt raskaana. Välttelen stressiäkin, koska sen vaikutuksista sikiön tulevaan terveyteen on paljon uutta tutkimustietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
iltatähden tuleva äippä
Mä ymmärrän kyllä, ihan oikeasti nää jutut ja en halua vaikuttaa välinpitämättömältä. Hyvä vältellä kaikkea ja se on rakkautta syntymättömään lapseen.
Haluaisin muuten tietää miten stressiä voi vältellä? En ole sitä taitoa ikinä oppinut, iän myötä se on rauhoittunut kyllä... mutta tieten tahtoen ei harmainta hajua..

Mulle syntyi 4820 ja 4680 kg lapset 96 ja 98 vuosina. toista odottaessani muistan että taisin olla vähän stressaantunut. Lapsesta tuli todella rauhallinen ja sopusointuinen tapaus... yllättävän kilttikin. Tapahtui käänteinen vaikutus :D

noh, tieto tuo tuskaa... näinhän se on. Kaikille tietysti mukavaa odotusaikaa, rauhaisaa sellaista :)
 
"vieras"
Mä olen suunnilleen noudattanut, tosin pari kertaa syöny juustokakkua. Ja värjänny hiukset (2x raskauden aikana). Mä kans uskon et vähän tiukkojahan noi on, ennen syöty kaikkea ja terveitä lapsia tullu. Eli en oo mikään hysteerinen noudattaja. Ja meikkaan (tosin en käytä meikkiä päivittäin muutenkaan). En osaa aatella et jostain meikistä ois sikiölle haittaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366740:
Juu, siis ilman muuta hyvähän se jos minimoi riskit täysin, mutta tuntuu vaan hullulta että miten maailmaan on syntynyt terveitä lapsia tähänkin asti ja sairaitakin tulee syntymään, oli rajoitukset samat kuin nyt tai 15 vuotta sitten.
En vaan usko että noilla on merkitystä... mutta hyvä jos pidätte huolta :)

Olin aikoinaan ihan hysteerikko ekan kanssa, kun olin vasta 18 v. Sitten kun jälkeenpäin mietti, niin tuntui että olis henkisesti päässyt huomattavasti helpommalla, kun olis jättänyt sen turhan hössötyksen pois ja käyttänyt maalaisjärkeä. Tietty niin nuorella oli pakonomainen tarve näyttää aikuisemmille "että kyllä minä osaan".
Noniin, johan päästiin itse aiheeseen, eli nykyajan rajoituksia noudattavat on vaan kireitä ja tyhmiä nuoria naisia - ja ne jotka ei aiheesta niin piittaa, on taas maalaisjärkeä käyttäviä, rentoja vanhempia naisia jotka on nähny elämää<3
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366767:
Mulle syntyi 4820 ja 4680 kg lapset 96 ja 98 vuosina.
Pakko tarttua tähän, oli niin hauska. :)

Itse noudatan ohjeita hysteerisesti. En antaisi itselleni anteeksi jos itse mokaisin jotain. Lyhyt aika raskaus on kuitenkin.

Luulis että lapsia on ennen menetetty enemmän esim listerian takia kuin tänäpäivänä.
 
Minusta aika selkeää, että ihon läpi kemikaalit imeytyy verenkiertoon ja koska sikiö on yhteydessä äitiinsä niin kemikaalit kulkeutuvat äidin iholta sikiöön. Monihan näistä jutuista voi vaikuttaa viiveellä. Meillä vauvalle on varattu vain lasisia tuttipulloja, koska muovisista voi koitua aikuisiällä harmillisia sivuvaikutuksia lapselle. Äidin stressi raskausaikana on jopa yhdistetty lapsella aikuisiällä puhkeavaan skitsofreniaan. Jos teen parhaani nii ei tarvitse murehtia myöhemmin, etten antanut kaikkeani lapsen eteen.
 
"nuori äiti"
En syö mitään mikä on rajoitettu, jossa on esim. listeriavaara. Jos saat jostain listerian, se on lapselle helposti kuolema. Se nyt on vähän kuin pelais venäläistä rulettia, ne jotka tuurilla sen välttää syntyy terveenä, ne jotka sen saa voi kuolla kohtuun vaikka vikalla viikolla.

Samaten vältin turhia kemikaaleja, esim. hiusvärejä ja kynsilakkoja. Ne on oikeesti vahvoja myrkkyjä, ottaa henkeenkin itselläkin ja tietysti se kaikki mitä hengittelen menee myös vauvalle. Vähän niinkuin tupakansavut. yök.

9 kk on niin lyhyt aika että voin elää ilman graavilohia ja kuontalon värjäämistäkin. Kun kyse on sentään mun kalleimmastani..
 
no minä syön kyllä aura juustoa sekä violan tuorejuustoja, jopa graavikalaa kunhan se on itse suolattu eiikä vakuumipakatusta kalasta. meikkaan ja laitan hiuksia, enkä todellakaan aijo olla näitäkään viimeistä 20 raskausviikkoa värjäämättä hiuksiani...

maalaisjärjellä mennään :)
 
iltatähden tuleva äippä
Älkää nyt loukkaantuko :D mua vaan huvittaa... ja aion kyllä elää aikalailla näiden uusien sääntöjen mukaan. Oli vaan sellanen ylläri että puistatti :p ja se homejuuston syöminen aamusta vielä päälle ;)

hih...

... mutta silti vielä pakko sanoa että silloin jo aikanaan sanottiin että nää muuttuu aina parin vuoden välein... siis säännökset. Varmasti suurin osa pitää paikkaansa, kuten tuo maksan liiallinen syönti yms.

Hyvähän se on olla varovainen. Mutta jos menee yli, niin se ei oo kenellekkään enää kivaa, eikä äitiydestä voi oikein nauttia täysillä jos kokoajan on hysteerinen.
 
  • Tykkää
Reactions: LoruLiisa
"Helmi"
[QUOTE="vieras";28366768]Mä olen suunnilleen noudattanut, tosin pari kertaa syöny juustokakkua. Ja värjänny hiukset (2x raskauden aikana). Mä kans uskon et vähän tiukkojahan noi on, ennen syöty kaikkea ja terveitä lapsia tullu. Eli en oo mikään hysteerinen noudattaja. Ja meikkaan (tosin en käytä meikkiä päivittäin muutenkaan). En osaa aatella et jostain meikistä ois sikiölle haittaa.[/QUOTE]

no se mikä on kiellettyä raskaana ollessa,ni tartteeko niitä muksui tehä jos ei pysty siihen 9kk?

turha vedota että ennenki on terveitä lapsia tullut... kun hyvin tiedetään että mitä kaemmaksi historiassa mennään sen korkeammat lapsi kuolleisuudet on!! yms
 
fsdfs
Kyllähän nuo aika lailla samat olivat voimassa jo reilut 10 vuotta sitten, kun esikoiseni väänsin. Esim. listeria ei tosiaankaan ollut mikään uusi juttu silloin(kaan), toksoplasmoosit ja muut käytiin myös neuvolassa läpi. Kalat, maksat, tuorejuustot jne. olivat ihan selkeästi listoilla jo silloin.
 
"nipsu"
Minulla on -97 syntynyt lapsi ja ei tosiaan ollut puhettakaan mistään erillisistä rajoitteista.

Vuosia myöhemmin kun sain toisen lapseni -04 terkka totesi ettei ala minulle erikseen kertomaan asioita jotka jo kuulemma tiedän kuten mitä pitää vältellä, no toki oletin tällä kommentilla tarkoittavan kalaa ja sitä ettei nyt jokapäivä maksalaatikkoa syö ;)
Sain kolmannen lapseni -06 ja tuli sitten yhdet juhlat joihin kerroin innolla meneväni kun tiesin mitä herkkuja siellä pöydät notkuu, jotenkin siis tuli juttua vaan tuon terkan kanssa tästä jolloin terkka kauhuissaan totesi että enkö oikeasti meinaa varoa mitä suuhun laitan kun olethan raskaana.
Kysyin yhtä tyhmänä että kuinkaniin, sillä enhän minä sairas ole kuin raskaana joten miksi pitää muuta välttää kuin sitä kalaa..
Sain kamalan ripityksen siitä mitä saa ja mitä ei saa ja miten en muka voinut tietää sillä odotinhan nyt kolmatta lasta.
Kerroin että esikoisen aikaan ei ollut muita rajoitteita(esikoista odottaessa oli eri terkka/eri paikkakunta) ja toista kun odotin niin oletin terkan (terkka jonka potilaana olin toisen ja kolmannen raskauteni) tarkoittavan näitä kala ja maksa juttuja.
Oikeasti se terkka ei meinannut millään uskoa että en muka ollut näistä tietoinen ja ei tiennyt että esikoiseni aikaan ei ole ollut mitään suurempia rajoitteita.
Että minä sain sitten kuulla vasta kolmatta odottaessa nuo rajoitukset.
 
"Leena"
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366740:
Juu, siis ilman muuta hyvähän se jos minimoi riskit täysin, mutta tuntuu vaan hullulta että miten maailmaan on syntynyt terveitä lapsia tähänkin asti ja sairaitakin tulee syntymään, oli rajoitukset samat kuin nyt tai 15 vuotta sitten.
En vaan usko että noilla on merkitystä... mutta hyvä jos pidätte huolta :)

Olin aikoinaan ihan hysteerikko ekan kanssa, kun olin vasta 18 v. Sitten kun jälkeenpäin mietti, niin tuntui että olis henkisesti päässyt huomattavasti helpommalla, kun olis jättänyt sen turhan hössötyksen pois ja käyttänyt maalaisjärkeä. Tietty niin nuorella oli pakonomainen tarve näyttää aikuisemmille "että kyllä minä osaan".
Eipä kovin terveitä lapsia ole syntynyt, kun joka toisella tuntuu olevan adhd, psyykkiset ongelmat ovat räjähtäneet käsiin, astma on lisääntynyt ja hedelmättömyys on tämän ajan ongelma.
 
Ovat ne kai jonkin verran tiukentuneet. Kysyin neuvolassa lääkäriltä inkiväärin käytön vaaroista lisätietoa, ja hän oli ihan: "Herranen aika, enhän minä edes tiennyt, että inkiväärikin on nykyään kielletty! Olisin voinut suositellakin sitä odottaville, kun terveellistä on."

Ja kun kysyin omalta äidiltäni, millaisia ruokarajoituksia silloin oli, kun hän odotti minua, vastaus kuului: "En mä muista. En mä niitä noudattunut." :D
 
iltatähden tuleva äippä
[QUOTE="Helmi";28366870]no se mikä on kiellettyä raskaana ollessa,ni tartteeko niitä muksui tehä jos ei pysty siihen 9kk?

turha vedota että ennenki on terveitä lapsia tullut... kun hyvin tiedetään että mitä kaemmaksi historiassa mennään sen korkeammat lapsi kuolleisuudet on!! yms[/QUOTE]

Apua, täällä kohta kauhea fightingi siitä kuka on vuoden odottaja. ;)
 
iltatähden tuleva äippä
[QUOTE="nipsu";28366873]Minulla on -97 syntynyt lapsi ja ei tosiaan ollut puhettakaan mistään erillisistä rajoitteista.

Vuosia myöhemmin kun sain toisen lapseni -04 terkka totesi ettei ala minulle erikseen kertomaan asioita jotka jo kuulemma tiedän kuten mitä pitää vältellä, no toki oletin tällä kommentilla tarkoittavan kalaa ja sitä ettei nyt jokapäivä maksalaatikkoa syö ;)
Sain kolmannen lapseni -06 ja tuli sitten yhdet juhlat joihin kerroin innolla meneväni kun tiesin mitä herkkuja siellä pöydät notkuu, jotenkin siis tuli juttua vaan tuon terkan kanssa tästä jolloin terkka kauhuissaan totesi että enkö oikeasti meinaa varoa mitä suuhun laitan kun olethan raskaana.
Kysyin yhtä tyhmänä että kuinkaniin, sillä enhän minä sairas ole kuin raskaana joten miksi pitää muuta välttää kuin sitä kalaa..
Sain kamalan ripityksen siitä mitä saa ja mitä ei saa ja miten en muka voinut tietää sillä odotinhan nyt kolmatta lasta.
Kerroin että esikoisen aikaan ei ollut muita rajoitteita(esikoista odottaessa oli eri terkka/eri paikkakunta) ja toista kun odotin niin oletin terkan (terkka jonka potilaana olin toisen ja kolmannen raskauteni) tarkoittavan näitä kala ja maksa juttuja.
Oikeasti se terkka ei meinannut millään uskoa että en muka ollut näistä tietoinen ja ei tiennyt että esikoiseni aikaan ei ole ollut mitään suurempia rajoitteita.
Että minä sain sitten kuulla vasta kolmatta odottaessa nuo rajoitukset.[/QUOTE]

Aikamoista, pisti hymyilyttään. :) Mitenhän nuo terkkarit sitten kun ovat varmaan vuosikymmeniä olleet töissä suhtautuvat näihin muutoksiin?
 
Kerrotko miten stressiä vältellään? Olisi niiin hyödyllistä tietää!
Olen itse ottanut vaan rennommin, en lupaudu niin moneen kuin aiemmin, annan perheen/suvun huolehtia ja tehdä asioita puolestani. Poistan ne stressitekijät, joihin voin itse vaikuttaa kuten melu ja pidän huolta, että saan tarpeeksi unta, syön terveellisesti ja puran mieltäni enkä vatvo murheita yksin. Hyväksyn ne asiat, joille en voi mitään kuten nää lääkärin antamat kiellot ja elän sitten niiden rajoissa. Olen tehnyt myös helppoja käsitöitä, joissa mieli lepää.
 
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg

Yhteistyössä