Nivustyrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rikun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rikun äiti

Vieras
Moi!

Poikani on kohta 1.v8kk ja joutuu nivustyrä leikkaukseen.
Onko kenelläkään näin pienellä lapsella ollut nivustyrä?
Parantuuko nopeasti?
Nukutetaanko? Ja onko leikkaus haava iso? (Luulen,että on aikas pieni haava).
Olisi kiva kuulla muiden nivustyrä lasten kuulumisia,että miten meni leikkaus. ;)

Moi!

Meidän pojalta leikattiin 10 kk ikäisenä nivustyrä ja siinä samassa myös laskeutumaton kives tuotiin alas.

Mitä mä nyt voisin kertoa? Päiväkirurginen toimenpide oli elikkäs kotiin päästiin samana iltana vielä. Me oltiin Tyksissä ja itse leikkausta sai odottaa tosi pitkään. Aika meillä oli jo kymmeneltä, mutta poika pääsi leikkuriin vasta yhden aikaan. Ihmeen hyvin kuitenkin jaksoi, vaikka itse olin miettinyt tuota syömättömyyttä ja juomattomuutta. Mä herätin aamulla aikaisin syömään puuroa, jotta jaksais odottaa. Oli kuitenkin 8 tuntia syömättä, mutta sairaalassa paljon uusia leluja, että jaksoi siitä huolimatta.

Pääsin mukaan nukutukseen ja se oli koko härdellin ikävin kokemus. Suonta ei löydetty vaikka yrittivät muutaman kerran. Lopulta nukuttivat maskilla. Tässä vaiheessa poika tietty hysteerinen ja itki kamalasti (niinkuin äitikin) ja oli tietty kurjaa kun se naamari tungettiin kasvoille. Leikkaus kesti pari kolme tuntia ja minun oli tarkoitus päästä myös heräämöön lapseni kanssa. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut, koska oli sitten jo myöhään iltapäivällä ja kuulemma silloin päivystysaika eikä ulkopuolisia päästetä leikkuriin. Tästä olen vähän katkera, koska olisin ehdottomasti halunnut olla toisen luona kun herää. Ihan vieraassa ympäristössä ja ehkä kipeänäkin.

Kipulääkettä sai ja oli ehkä tunnin vähän tokkurainen. Sitten kun sai alkaa antaa ruokaa ja juomaa niin tokeni pikkuhiljaa. Todella nopeasti toipui ja pian leikki ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut. Meillä haava pikkuisen punotti yhdessä vaiheessa, mutta parantui kuitenkin hyvin. Ei se nyt ihan pienikään ole se haava, ehkä joku 4-5 cm.

Noista muutamasta ikävästä asiasta huolimatta oli ihan ok kokemus. Meni oikein hyvin.

Kysy ihmeessä lisää, jos haluat jotain tiettyä vielä tietää!

Meidän neitii oli kolmen kuukauden ikäinen, kun häneltä leikattiin nivustyrä. Leikkaus tehtiin yksityisessä sairaalassa, johon mentiin kahden aikaan iltapäivästä ja kotona oltiin ennen iltayhdeksää. Eli kaikki sujui tosi nopeasti ja ilman ongelmia.
Leikkaus tapahtui nukutuksessa, mutta siitä neiti heräsi kyllä suht nopeasti. Tais olla noin tunnin "tiedottomana". Leikkaushaava oli noin sentin mittainen ja nyt melkein vuosi leikkauksesta, sitä ei oikeastaan edes huomaa.
Seuraavana yö meni hieman itkeskellessä, mutta seuraavana päivänä hän ei ollut moksiskaan koko jutusta. Eli tosi helppo leikkaus ainakin meille!
Tsemppiä

Kiitos vastauksistanne Inhorealisti ja Hemuli.
:flower:
Me olemme myös menossa TYKSiin. Muakin varmasti itkettää hirveesti,kun laitetaan tippa,että saadaan nukutusaine suoneen.
Itkettää jo valmiiksi. Ja toivottavasti saan tai pääsen heräämöön,että olen paikalla kun poika herää.
Itseäni on monta kertaa nukutettu niin se ei ole miellyttävää. Saatikas lapsi.
Sekin on mietityttänyt,kun aamulla ei saa antaa mitään syötävää ja juotavaa,että miten poika ymmärtää. Aamulla aina haluaa vellin nokkamukista ja tipan maitoa ennen puuroa. :/
Menikö leikkausajan saamiseen kauan?
me oltiin nyt ma 6.11 TYKSin lastenpolilla lääkärissä niin lääkäri sanoi,että ensi vuoden puolelle menee leikkaus. No,pikku leikkaus,mutta vanhemmille ikävä kokemus. Kyllä siitä selvitään. ;)

Meillä leikattiin pojalta 1 v 1 kk iässä nivustyrä. Vaikka tyrä oli (lääkärin sanojen mukaan) todella iso, niin haava oli vain ehkä 2-3 senttinen. Meillä on ruoka-ajoistaan hyvin tarkka poika, mutta hyvin pärjäsi vaikkei saanut aamulla kuin vettä. Taisi kai aavistaa että jotain outoa on tapahtumassa. Poika nukutettiin maskilla ja se oli ainoa hetki jolloin itki. Itse olin nukahtamiseen saakka mukana salissa ja heräämössä sitten kun poika heräsi. Noin 3 tuntia leikkauksen jälkeen päästiin kotiin, eli heti kun nähtiin että heräsi kunnolla ja söi vähän. Illalla leikki jo kuin ei mitään.

Meillä 5kk ikäisenä, alle puolivuotiasta seurataan yön yli sairaalassa. Olin itse koko ajan paikalla, vaikka kotia ehdotettiin. Sanoin, että istun vaikka lattialla mutta poikaani en yksin jätä! Niin sain sängyn pojan viereen. Yöllä kerran huusi ja sai särkylääkettä, muuten kaikki meni hyvin ja syliin sai ottaa normaalisti. Haavasta ei jääny paljon mitään näkyviin ja nyt 2v en edes löydä haavan paikkaa :)

Yhteistyössä