Nivelvaivoihin gluteeniton ruoka?

• Viestiketjun aloittaja vertaistukea
  • Ensimmäinen viesti
vertaistukea
Onko täällä paikalla ketään jolla ois tullut nivelvaivoja? miten olette saanut apua? Mulla on nyt toiseen kertaan elämässsä vaivannut nivelet symmetrisesti, ranteet, nilkat ja sormien keskimmäiset nivelet noin kuukauden verran. Aloitin eliminaatiodieetin kun pelkään reumaa, ja lueskelin sen mahdollisesti auttavan, ja nyt kun olen pari viikkoa ollut gluteenittomalla ja maidottomalla dieetillä, niin tänä aamuna ei ollut enää jäykkyyttä kuin ihan pikkusen. Tietenkään en tiedä, oisko helpottanut muutenkin, pitänee kokeilla kohta palata viljoihin ja katsoa olisko ne kipujen takana.

"a p"
jospa menisit ihan reumakokeisiin :D

mulla on reuma eiká ruokavalio muutoksilla ole ollu mitáa´n tekemistá kipujen kans. niitá on keváállá enemmán, syksyllá kyllá siihen tottuu.
Lääkäriaika on jo varattu. Mua vaan kauhistuttaa koululääketieteellisen reumanhoidon tulokset: lääkkeet tosi voimakkaita ja jopa syöpää aiheuttavia, ja läheskään aina ei päästä kunnollisiin tulokseen. Ruokavalio mun mielestä VÄHÄN terveellisempi ja helpompi tapa aloittaa kuin solumyrkyt tms.

[QUOTE="a p";28464307]Lääkäriaika on jo varattu. Mua vaan kauhistuttaa koululääketieteellisen reumanhoidon tulokset: lääkkeet tosi voimakkaita ja jopa syöpää aiheuttavia, ja läheskään aina ei päästä kunnollisiin tulokseen. Ruokavalio mun mielestä VÄHÄN terveellisempi ja helpompi tapa aloittaa kuin solumyrkyt tms.[/QUOTE]

no ne on siellá lopussa jos oireita ei saaha kuriin. kokeile muita ku apteekki láákkeitá. D vitamiiniá isollaannoksilla. liikuntaa, ei ylipainoa. tupakki ja alkoholi pois. vaikka normaali poino onko lihasta nivelen ympárillá? mulla on ollu reuma kohta 20vuotta enká láákkeitá syö...

"a p"
Miten niitä oireita laitetaan kuriin aluksi, jos ei voimakkailla lääkkeillä? Esim. kortisoni on kamalaa myrkkyä, siitä tulee sitten omat sivuoireensa lähtien kynsisienestä koko elimistön sekaisin menoon.

Mulla ei ole ylipainoa, en tupakoi, liikun normaalisti, ulkoilen paljon. D-vitamiinia ja kalkkia olen syönyt vuosia. Kalaa syödään noin 3-4 ateriaa viikossa, ja paljon kasvisruokia, laktoositonta ruokaa jo aiemmin. Minua vaan ilahduttaa tämä, että nivelet ei ole nyt yhtään kipeet, ja en voi olla ajattelematta asialla olevan yhteys siihen gluteenittomuuteen ja/tai maidottomuuteen.

Noh, katsotaan mitä se lääkäri sanoo :)

[QUOTE="a p";28464363]Miten niitä oireita laitetaan kuriin aluksi, jos ei voimakkailla lääkkeillä? Esim. kortisoni on kamalaa myrkkyä, siitä tulee sitten omat sivuoireensa lähtien kynsisienestä koko elimistön sekaisin menoon.

Mulla ei ole ylipainoa, en tupakoi, liikun normaalisti, ulkoilen paljon. D-vitamiinia ja kalkkia olen syönyt vuosia. Kalaa syödään noin 3-4 ateriaa viikossa, ja paljon kasvisruokia, laktoositonta ruokaa jo aiemmin. Minua vaan ilahduttaa tämä, että nivelet ei ole nyt yhtään kipeet, ja en voi olla ajattelematta asialla olevan yhteys siihen gluteenittomuuteen ja/tai maidottomuuteen.

Noh, katsotaan mitä se lääkäri sanoo :)[/QUOTE]

keliakia voi oireilla myös nivelissá ;) ei kaikki nivel oireet ole reumaa. kaikki láákkeet on myrkkyá siitáhán ei pááse mihinkáán. mutta pelkkáán ruokavalion tuomaan autuuteen ei kannata tuudittua

Keittiönoita
Joso ireet vähenevät tai häviävät kokonaan, on aivan sama, onko ruokavaliolla todellista vaikutusta vai onko vaikutus psykosomaattinen. Pääasia on, että vaikuttaa. Mulla kasvisruokavalio auttoi nivelreumaan moniksi vuosiksi.

"a p"
keliakia voi oireilla myös nivelissá ;) ei kaikki nivel oireet ole reumaa. kaikki láákkeet on myrkkyá siitáhán ei pááse mihinkáán. mutta pelkkáán ruokavalion tuomaan autuuteen ei kannata tuudittua
Joo jos se on keliakiaa, niin se ois ihan jees :) Kunhan saa asian selvillä. Miksi en muuten sais tuudittautua pelkkään ruokavalioon, jos oireet häviää?

[QUOTE="a p";28464410]Joo jos se on keliakiaa, niin se ois ihan jees :) Kunhan saa asian selvillä. Miksi en muuten sais tuudittautua pelkkään ruokavalioon, jos oireet häviää?[/QUOTE]

toki ja totta kai. jos siitá apua on. reuma on pahenevasairaus. etenee kyllá jolloin ruokavaliosta ei ole hyötá vaan láákkeet on otettva káyttöön.

erittäin tyytyväinen
Ei se pahaakaan tee katsoa, jos apua on. Itseltä otettu reumakokeita, plussaa näyttää reumatekijä, muttei kuitenkaan reumaa.
Jatkuvien vatsakipujen ja turvotuksen vuoksi lopetin leivän syönnin ja muutenkin vältän viljoja mahd. paljon. Paino tippunut itsestään jo yli 5kiloa muutamaan viikkoon ja nivel- vatsavaivat kadonneet. Eli ei ainakaan pahaa ole tehnyt. Normipainoinen olen, ettei ylipainoakaan, muttei pahitteeksi saada vaikka vieläkin vähän pois.

keliakiatesti?
Keliakiatesti apteekista – paljonkohan se maksaa? Kun olen nyt ollut pari viikkoa gluteenittomalla dieetillä, niin näkyisiköhän siinä enää mitään luotettavaa tulosta?

Yhteistyössä