Nivelreuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla alkoi polven kipuiluna ja nesteilynä. Välillä olin lähes liikuntakyvytön kun polvi ei menny suoraan eikä koukkuun ja kipu oli kauheaa. Sauvoillakin kävelin jossain vaiheessa kunnes löytyi oikea lääkitys. Mulla on melko tuhti lääkitys ja se todella auttaa. Kesäisin olen lähes oireeton, voin käydä lenkilläkin, talvisin tilanne on hieman huonompi, lenkkeilyt voin unohtaa. Olen siitä onnellisessa asemassa että reuma on mulla tällähetkellä vain kahdessa nivelessä ja kipuja on vain jos unohdan ottaa lääkkeeni. Itse ajattelen että on olemassa paljon pahempiakin sairauksia joten en pidä tätä sairautta maatakaatavana.

Miulla nivelreuma alkoi oireilemaan ekan lapsen syntymän jälkeen. Alkoi ekaks kyynärpäät ja polvet turpoamaan-->kipeytymään niin etten oikeen voinut vauvaa edes nostella, etenkin jos yöllä heräili.
Aamuisin oli joka paikka niin jäykkä ja kipeä että vaikeaa oli nousta sängystä. Turvotusta ja koukistuskipuja polvissa, kyynärpäissä, sormissa.
Nykyisin syön yhtä, pian kahta lääkettä. Kolmaskin lääke oli mutta siitä en oikeestaan apua saanut. Kipuja on, mutta silti parempi olo kuin ilman lääkkeitä.

Lapsena todettiin - yläasteella en syönyt enää lääkkeitä, teininä lopetin lääkärissä käynnin.

Toivon että pääsen mahdollisimman vanhaksi ilman erityisiä oireita. Toisen polven nivelside on löysä ja se kenkkuilee liikarasituksesta. En tiedä onko syynä reuma.

Reumasairauksia on paljon muitakin. Minulla epäiltiin ensin nivelreumaa, mutta myöhemmin varmistui SLE-taudiksi. Lämpö, väsymys, yleinen sairaudentunne, nivelkivut, valkosormisuus olivat ensioireita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Reumasairauksia on paljon muitakin. Minulla epäiltiin ensin nivelreumaa, mutta myöhemmin varmistui SLE-taudiksi. Lämpö, väsymys, yleinen sairaudentunne, nivelkivut, valkosormisuus olivat ensioireita.

Ok. Mulla on muita kuvaamiasi oireita paitsi valkosormisuutta. Varpaat on kyllä ihan jääpuikot ja välillä niitä nipistelee, mutta eivät mene valkoisiksi. Mun tulehdusarvot on normaalit. Reumatekijä ja sitsuliinivasta-aineet tulee ens viikolla. Reumaan kirjoitetut tulehduskipulääkkeet ei laske lämpöä eikä juuri vaikuta särkyihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ok. Mulla on muita kuvaamiasi oireita paitsi valkosormisuutta. Varpaat on kyllä ihan jääpuikot ja välillä niitä nipistelee, mutta eivät mene valkoisiksi. Mun tulehdusarvot on normaalit. Reumatekijä ja sitsuliinivasta-aineet tulee ens viikolla. Reumaan kirjoitetut tulehduskipulääkkeet ei laske lämpöä eikä juuri vaikuta särkyihinkään.

Oletko päässyt reumatologille? Siellä minulle tehtiin lisätutkimukset, joilla diagnoosi selvisi. Tulehdusarvot eivät ole minullakaan olleet montaa kertaa koholla, mutta oireet joskus vaikeat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista. Oliko teillä aluksi lämpöilyä ja yleistä sairaudentunnetta tai väsymystä? Selvisikö sairaus verikokeesta vai mistä?

Mie kävin jo teininä verikokeissa polven ja kyynärpään turvotuksien takia, mutta niissä ei mitään ollut. En tosin tiiä osasivatko ees etsiä reumaa.
Anemiaa miulla on ollut kans varmaan aina, että miun väsymykset on voinut johtua siitä.
Tuolloin lapsen syntymän jälkeen meni varmaan 8kk, kun vaan odotin että ne nivelvaivat menis ohi, ajattelin että ne oli normaaleja, kuuluvat asiaan kun on vauvan saanut.
Sitten lopulta ihan reumapolille menin ja siellä lääkäri tutki..pyöritteli raajat ja käski kävelemään varpaillaan ja kyykistymään jne.

Kävin ihan tavallisella yleislääkärillä yksityispuolella. Täytyis päästä sitten kunnalliselle puolelle, kun ne tutkimukset aina maksaa.. ehkä saan lähetteen, riippuu verikokeiden tuloksista.

Yhteistyössä