pitkäaikaissairaus ja uusi työpaikka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liisa

Vieras
Hei!
Epäilen vahvasti, että mulla on nivelreuma. Olen juuri menossa tutkimuksiin ja toivottavasti olen väärässä..
Mietin nyt sitä, että mun olis lähiaikoina haettava uutta työpaikkaa. Täytyykö uutta työtä vastaanottaessa kertoa sairastavansa esim nivelreumaa? Sehän varmasti heikentäisi työnsaanti mahdollisuuksia. Pohdin niinkin tylyä vaihtoehtoa, että täytyiskö ensin olla uusi vakituinen työ ja sitten vasta mennä tutkimuksiin.

Ei tarvitse kertoa. Ja mikäli lääkärintarkastus ennen sopimuksen allekirjoittamista, tällöin lääkärille kerrot, joka arvioitsee, pystytkö kyseiseen työhön sairaudestasi huolimatta. Lääkäri ei saa sairauttasi tulevalle työnantajalle kertoa.

Mikäli lääkäri katsoo, että sairautesi ei ole este kyseisessä työssä toimimiselle, saat läpyskän/työnantajallesi toimitetaan vastaava, jossa kerrotaan, että olet soveltuva terveytesi puolesta tehtävään

Mulla on nivelreuma eikä ole koskaan työhaastattelussa kyselty mitään lääkärintodistuksia. Olen kuitenkin hakiessani kertonut sairaudestani, vaikkei hakijan tarvitsekaan kertoa. Silti olen aina hakemani työpaikat saanut.