Nivelistä ja reumasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reuma(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Reuma(ko)

Vieras
Eli mulla on otettu nivelten kivun takia muutamia vuosia sitten reumakokeet, ei ollut reumaa. Röntgenissä selvisi yliliikkuvat nivelet. No nyt keväällä on ylävartalon (sormet, ranteet, kyynärpäät, olkapäät, niska) nivelet kipeytyneet huomattavasti. Sormet ja ranteet varsinkin erittäin turvonneet ja kipeät, eivät taitu kunnolla. Myös nilkat erittäin kipeät, aamuisin varsinkin juurikin jumissa eivätkä taitu. Sekä polvet ovat välillä turvoksissa ja kipeät ettei kyykkyyn voi mennä.

Mistä voi olla kysymys ? Voiko reuma kehittyä näin nopeasti vai mistä on kyse ?

Varaan huomenna lääkärille ajan mutta varaanko siis työterveyteen vai omaan tk:een ? Olen olut vasta 3vk firmassa töissä.

Kiitän asiallisista vastauksista etukäteen.

Reumalta vaikuttaa hyvin vahvasti. Labrakokeet eivät aina ole vinksallaan, vaikka reuma olisikin. Sun pitäis nyt päästä ihan reumatologin tutkittavaksi! Reuma voi kehittyä hyvinkin nopeasti ja tuhoaa niveliä, jos pahat tulehdukset ovat pitkään.

Reumaa ei voi todeta tai sulkea pois yksistään verikokeiden perusteella. Minulla on selkärankareuma ja myös geeni joka edesauttaa reuman syntymistä mutta reumatologi totesi minulla reuman magneettikuvan avulla, diagnoosia ei voida tehdä yhden tutkimuksen perusteella.

Reuma voi kehittyä nopeasti eikä se aina näy testeissä.

Mun tädillä se tuli parissa kuukaudessa (nyt ollut jo vuosikymmeniä) eikä ole koskaan näkynyt missään kokeissa. Ainoa "varmistus" on se että reumahoidot auttaa.

Kiitos vastauksista ! Osaako kukaan sanoa, pitääkö minun varata aika työterveyslääkärille vai tk lääkärille ?

Pyydä kummasta tahansa lähete. Sieltä se selviää. Toinen (ja kalliimpi) vaihtoehto on mennä suoraan yksityiselle reumatologille. Samat lääkärit pitävät vastaanottoja sairaaloiden reumapoliklinikoilla ja yksityisesti.

Jos sulla on tk:n puolella tähän liittyviä tutkimuksia ja taustatietoja joista voisi olla hyötyä reumalääkärille, menisin ehkä sitä kautta.

Viimeksi muokattu: