nivel/luukivut imetysaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1245
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1245

Vieras
Hei! Minulla on 7 viikon ikainen poikavauva. Poika on kasvanut hyvin, syntymapaino oli 3500g ja nyt painaa 5700g. Imetan ja mitaan ongelmia ei ole ollut. Syon monipuolisesti ja kalsiumlisa on kaytossa. Heti synnytyksen jalkeen alkoi luu/nivelkivut. Otettu iso verenkuva, mitaan ei loytynyt. Epailin jo reumaa yms. Onko kellaan muulla vastaavia kipuja? Onko tietoa mista johtuu? Ihmettelen, etta 2 eri laakaria ei osannut sanoa, etta mista johtuu.

Moi! Mulla ei ole ollut mitään kipuja, mutta nivelet ovat aamuisin aivan tajuttoman jäykät. Kävely on todella vaappuvaa ja välillä tuntuu, että minulla on vaikeuksia päästä alakertaan suihkuun kaksikerroksissessa asunnossamme. Vauva on nyt jo 6kk, mutta lähestulkoon pelkästään imetyksellä edelleen (1 krt/pvä vähän sosetta). Minusta ainakin tuntuu, että tämä jäykkyys on vain pahentunut samaa tahtia kuin vauvan imemä maitomäärä on lisääntynyt...

mulla on kanssa nivelkipuja. vauva on nyt 9kk ja imetän ehkä n.5xvrk. vauva syö jo 5 kiinteää ateriaa päivässä. en tiedä mistä ne johtuu mutta ihmeellisesti kivistää niveliä. jäykkyyttä varsinaisesti ei ole ja tämä tuntuu vaan pahenevan... voihan se tietenkin olla että hormoneilla on tekemistä kun ne nivelsiteethän on väljät vielä pitkään imetyksen jälkeenkin. toivon että loppuvat pian. mullakin käväsi reuma mielessä kun suvussa sitä on aika paljon.

Ihana kuulla etten ole ainoa. Olen imettänyt 4,5 kk ja varsinkin jalkoja särkee, etenkin iltaisin. Polvien taipeet on tosi kipeät, ja välillä myös koko sääriluu. Myös ranteisiin sattuu välillä, toiseen ranteeseen sattui jo odotusaikana. Kumma juttu kyllä! Nytkin sattuu käteen, aiai!!! Ihan kuin kasvukipuja jaloissa.

Nuo nivelkivut johtuu hormoneista! Kumma ettei neuvolassa ole osanneet kertoa.. Siis sama hormoni (en nyt muista nimeä), joka raskausaikana löystyttää niveliä ja lantion luita synnytystä varten, niin sitä erittyy edelleen niin kauan kuin imettää. Eli vasta sitten kun lopettaa imetyksen, tuon hormonit eritys lakkaa ja nivelet palautuu vanhaan kuosiin! Näin kerrottiin syynnyttäneiden fysioterapiainfossa Naistenklinikalla viime keväänä.

Mulla oli todella pahat nivelkivut varsinkin käsissä silloin kun imetin esikoista. Kävin lääkärissäkin ja epäilin reumaa. Kokeet tehtiin, mutta eihän se sitä ollut. En saanut apua oikein mistään ja olo oli tukala. Aamuisin en saanut käsiä kunnolla edes nyrkkiin ja sormet olivat ihan kankeat. Jouduin pitämään lastaa toisessa kädessä (se auttoi). Vaiva meni ohi itsestään ja nyt kakkosen kanssa (joka on pian 5 kk) ei moista vaivaa ainakaan vielä ole tullut.

En tiedä voisiko minipillereillä olla osuutta asiaan, sillä esikoista imettäessä söin niitä ja nyt minulla on kuparikierukka. Mulla oli ihan hirveesti nestettäkin kertynyt elimistöön silloin, ja se ainakin ilmeisesti johtui minipillereistä.

Ikävänkuuloisia vaivoja. On totta, että nivelet pysyvät jonkin verran liikkuvampina imetysaikana, samoin kuin raskaudessa. Voi silti olla, että kivut esim. käsissä liittyvät johonkin raskauden/synnytyksen aikana rangassa huonoon asentoon jääneeseen nikamaan/niveleen, eli heijastuvat jostain muualta kehosta tai ovat seurausta muun kehonosan jännitystiloista. Voi olla hyvä käydä fysioterapeutilla (neuvolan kauttakin pitäisi päästä) tai osteopaatilla. Itselläni esim. oli jäänyt häpyliitos "jumittamaan" raskauden jälkeen ja sen aukinaksautus helpotti jalkakipua.

Täällä on myös nivelkivuista imtysaikana:
http://parenting.ivillage.com/newborn/nbreastfeed/0,,3wwv,00.html

Voi siis johtua uusista, toistuvista liikkeistä, joita vanhempana tekee, kanniskelee vauvaa jne. Kantoliina voi helpottaa arkea, samoin imetysasentojen vaihtaminen päivän mittaan. Hyvä muistisääntö on: Tuo vauva rinnalle, älä kurkota rintaa vauvalle. Eli vauva ihan lähelle napa napaa vasten kiinni ja tyynyillä ja asennolla itselle rento asento.

Istualtaan imettäessä voi nojata taaksepäin selkänojaan, käsivarsi käsinojalla tai tyynyllä tuettuna ja tuoda vauvan pystyasennossa oman mahan päälle rinnalle, isompi voi ratsastaa vastakkaisella tai saman puolen reidellä. Näin vauvan painoa ei tarvitse kannatella käsivarrella, vain hänen päänsä nojaa käsivarteen ja vartalon paino nojaa äidin keskivartaloon.

Yhteistyössä