NISKATURVOTUS + MATALA PAPP-A?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moikka kaikille!
Minulla laskettu aika heinäkuun alussa. Alkuraskaus on ollut haastava monella tapaa. Löysin hieman vanhoja keskusteluja aiheesta ja haluaisin kovasti jutella vertaisten kanssa, jos jollakulla kokemuksia.

NT- ultrassa todettiin huomattava turvotus, miltei 5mm. Lisäksi minulle kerrottiin, että PAPP-A arvoni on matalahko. Kävin lapsivesipunktiossa ja sieltä tulosten mukaan terve tyttö tulossa!! <3

Nt- ultran jälkeen lääkäri totesi, että arvojen vuoksi spontaani keskenmeno on lähiviikkojen aikana mahdollinen. Varauduin siis sekä keskenmenoon ja/tai siihen, että sikiöllä on kromosomihäiriö, koska lääkäri antoi jotenkin niin ymmärtää, että siihen kannattaa varautua. Olin siis jo luopumassa lapseni alusta. Kuitenkin kaikki on kääntynyt hyväksi, mutta edelleen kaiken pelkäämisen vuoksi jokin synkkä varjo leijuu koko ajan ilmassa ja on vaikea hengähtää. Sain kuulla viikkoja NT- ultran jälkeen, että matala PAPP-A arvo saattaa tarkoittaa istukan vajaatoiminnan kehittymistä. Kävin vasta hiljattain katsomassa Omakannasta nuo alkuraskauden verinäytetulokset, jotka on otettu yhdistelmäseulaa varten. PAPP-A arvoni on ollut 2070 mU/l ja hcg 55 ug/l. Koitin lueskella netistä toisten matalista ppa-a arvoista, enkä koe tuota omaa arvoani kovin matalaksi? Tosin en tiedä, mitkä olisivat ne MoM ( ?) arvot, niitä ei kai ole minulle laskettu, tai en ainakaan löytänyt niitä mistään? Jotakin suhdelukuja ilmeisesti?

Koitan tässä rauhoitella itseäni kaiken lukemani jälkeen, että suurikaan niskaturvotus tai matala PAPP-A arvo eivät korreloi mitenkään suoraan raskausmyrkytyksen, istukan vajaatoiminnan tai ennenaikaisen synnytyksen kanssa. Silti haluaisin kuulla kokemuksia, jos jollakulla ollut samanlaista ja kaikki on mennyt hyvin! <3 koen, että minua on peloteltu nyt tarpeeksi äitipolin lääkärin toimesta.

Onko jollakulla selvyyttä siitä, mistä korkea niskaturvotus voi johtua, jos ei kyseessä ole mitään kromosomihäiriötä? Imunestekierronhäiriöstä ilmeisesti, mutta mikä sitä aiheuttaa? Olenko omilla elintavoillani voinut vaikuttaa siihen? Tupakoin satunnaisesti ihan alkuraskaudessa ja olin kovasti stressissä + join kahvia yli suositusten. Voikohan noilla olla merkitystä?

KIITOS paljon jo etukäteen :)

vierailija
Katsoin mielenkiinnosta omani, minulla oli papp-a 998 mU/I ja hcg 33 ug/l eli vielä matalammat kuin sinulla. Niskaturvotusta ei tosin sikiöllä ollut eikä noihin arvoihin ole varmaan siksi kukaan ottanut mitään kantaa. Nyt rv 38 menossa eikä mitään poikkeavaa ole ilmennyt. Löysin näistä arvoista googlettelemalla jonkin taulukon, jonka mukaan arvoni olivat hiukan matalammat kuin suurimmalla osalla tuossa kohtaa (näihinhän vaikuttaa se, millä rv:llä mitattu). Jos olet kuitenkin punktiosta saanut puhtaat paperit, ei noilla arvoilla kai ole siinä tapauksessa merkitystä. Käsittääkseni niskaturvotusta voi joskus satunnaisesti olla ilman mitään syytäkään. Oletko jo käynyt rakenneultrassa? Jos sielläkin kaikki hyvin, niin varmasti voi olla ihan rauhallisin mielin :)

vierailija
Yleensä korkea niskaturvotus liittyy sydänongelmiin, siksi esim.downeihin liitetään tämä suuri niskaturvotus, koska heillä sydänongelmat on yleisiä. Mutta lv-punktio on puhdas eli silleen on hyvä tilanne. Ja jos rakenneultrassa ei mikään hälytä yrittäisin olla huolehtimatta. Joskus kyse on ihan mittavirheestäkin.

vierailija
Katsoin mielenkiinnosta omani, minulla oli papp-a 998 mU/I ja hcg 33 ug/l eli vielä matalammat kuin sinulla. Niskaturvotusta ei tosin sikiöllä ollut eikä noihin arvoihin ole varmaan siksi kukaan ottanut mitään kantaa. Nyt rv 38 menossa eikä mitään poikkeavaa ole ilmennyt. Löysin näistä arvoista googlettelemalla jonkin taulukon, jonka mukaan arvoni olivat hiukan matalammat kuin suurimmalla osalla tuossa kohtaa (näihinhän vaikuttaa se, millä rv:llä mitattu). Jos olet kuitenkin punktiosta saanut puhtaat paperit, ei noilla arvoilla kai ole siinä tapauksessa merkitystä. Käsittääkseni niskaturvotusta voi joskus satunnaisesti olla ilman mitään syytäkään. Oletko jo käynyt rakenneultrassa? Jos sielläkin kaikki hyvin, niin varmasti voi olla ihan rauhallisin mielin
Kiitos vastauksesta! :) ja kiva kuulla jonkun toisenkin arvot :) Joo, tosiaan raskausviikot ja sitten muut lukemat vaikuttavat varmasti sitten siihen kokonaisarvioon, miksi lv- punktioon päädyttiin. Rakenneultrassakin olen käynyt ja sielläkin kaiken todettiin olevan hyvin! Tosiaan nyt pitäisi vaan osata hengähtää ja luottaa. <3 jonkinlainen pelkoreaktio vaan taisi jäädä päälle. Ja vieläkun pieni "uhka" sille istukan vajaatoiminnalle on, mutta täytyy nyt koittaa luopua siitäkin pelosta! :)

vierailija
Meillä korkea turvotus johtui suurella todennäköisyydellä sydänviasta. Sydän leikattiin vauvana ja nyt eletään hyvin tervettä taaperoarkea.
Nuo sinun arvot ei kuulosta matalilta, toki ne mom luvut kertoo enemmän. Minulla 4 lasta ja kaikista tuo papp-a n. 800-1000 luokkaa, hcg 15-40. Mom luvut on ollut terveillä lapsilla enemmän pielessä hcg osalta, se on ollut todella matala.

vierailija
Minun Down-raskaudessa niskaturvotus oli 2,5 mm ja PAPP-A MoM 0.32 eli todella matala.
Niskaturvotus voi viitata sydänongelmiin, mutta myös terveillä vauvoilla on esiintynyt hurjaa turvotusta, vaikka kaikki on ollut hyvin.

En usko että näitä lukuja on mitenkään mahdollista vertailla. Itsellä oli täysin terveen jo 2v pojan arvot S-HCGBV 62.2 ja S-PAPPA 270.4
Niskaturvotus tosin vaan 0,7

Koittaisin olla rauhallisin mielin kun kuitenkin lv punktio ollut puhdas ja rakenne ultrassa kaikki hyvin❤ tsemppiä loppuraskauteen❤

vierailija
Meillä korkea turvotus johtui suurella todennäköisyydellä sydänviasta. Sydän leikattiin vauvana ja nyt eletään hyvin tervettä taaperoarkea.
Nuo sinun arvot ei kuulosta matalilta, toki ne mom luvut kertoo enemmän. Minulla 4 lasta ja kaikista tuo papp-a n. 800-1000 luokkaa, hcg 15-40. Mom luvut on ollut terveillä lapsilla enemmän pielessä hcg osalta, se on ollut todella matala.
Kiitos sinullekin paljon vastauksesta! :) niin totta, ne mom arvot kertonnee enemmän. Mistä ne arvot löytäisi, tai lasketaanko ne kaikille? Lääkärin /kätilön toimesta? :)

vierailija
Minun Down-raskaudessa niskaturvotus oli 2,5 mm ja PAPP-A MoM 0.32 eli todella matala.
Niskaturvotus voi viitata sydänongelmiin, mutta myös terveillä vauvoilla on esiintynyt hurjaa turvotusta, vaikka kaikki on ollut hyvin.
Kiitos vastauksesta! : ) Ilmeisesti siis terveillä vauvoilla voi olla kovaakin turvotusta, kuten nyt meidänkin tapauksessa :') <3 Minulle sattui vaan kovin tahditon tai sitten turhan virkaintoinen lääkäri kun niin lähes antoi ymmärtää, että jokin sikiöllä on varmasti vikana.

vierailija
Meillä oli niskaturvotus 1.7 ja papp-a mom 0.25. Down riskiluku olikin 1:148 niin nyt odotellaan NIPT testien tuloksia Tämän matalan arvon takia ilmeisesti tuli aloittaa myös ASA lääkitys.
Aina on toivoa. Meillä down riskiluku oli 1:5 ja viimeiseen asti toivoin, että olisi väärä hälytys mutta ei ollut. Sitten oli tehtävä se raskas ja sydäntäsärkevä päätös. 💔
Toivottavasti sulla olisi väärä hälytys.

vierailija
Tämä voi olla hyvinkin väärä hälytys 🥹
Sitä toivotaan kovasti ❤ Itkettää ja pelottaa, samalla yrittää ajatella positiivisesti jos tämä olisikin vain väärä hälytys.
Verikokeissa kävin 9+0 kun neuvolassa sanottiin sen olevan hyvä ajankohta, jälkeenpäin luin että ne suositellaan otettavaksi 10 viikolta eteenpäin. Mietin että onko tuo papp-a arvo voinut siksi jäädä pienemmäksi, jos kävin liian aikaisin? 🤔

Sitä toivotaan kovasti Itkettää ja pelottaa, samalla yrittää ajatella positiivisesti jos tämä olisikin vain väärä hälytys.
Verikokeissa kävin 9+0 kun neuvolassa sanottiin sen olevan hyvä ajankohta, jälkeenpäin luin että ne suositellaan otettavaksi 10 viikolta eteenpäin. Mietin että onko tuo papp-a arvo voinut siksi jäädä pienemmäksi, jos kävin liian aikaisin?
Ymmärrän paremmin kuin hyvin ja niin tuoreesti tuon huolen!! Itkun ja tuskan!! 💔 Mutta tosiaan, niin kauan on toivoa kunnes jotain todella toisin todistettaisiin. 🙏🙏❤ Voi olla hyvinkin että aikaisin otetut verikokeet on voineet vaikuttaa tulokseen. Ja että ei niistä lukemista voi suoria johtopäätöksiä tehdä!🙏

Yhteistyössä