Niskapoimu-ultra väliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vakkari harmaana

Vieras
Löytyykö odottajia, tai jo lapsia saaneita, jotka eivät ole käyneet niskapoimu-ultrassa? Itse olen käynyt aiemmissa raskauksissa niissä, mutta nyt kun ultra olisi ajankohtainen, on meillä äitipkl kiinni, ja ultraan olisi mentävä lähikaupunkiin 100km päähän. Mietin nyt mitä tehdä, jättääkö väliin vai menisikö sinne...

Vapaa-ehtoinenhan se on, mä en käynyt viimeisessä raskaudessa ollenkaan koska vaikka tulos olis ollut mikä tahansa niin ei olis vaikuttanut päätökseeni pitää lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
No matkakorvauksen saat ainakin matkasta, jos niikseen on.

En ole käynyt, koska meillä voi ultrata neuvolassa muutenkin, jos haluaa vaikka sydänäänet nähdä tms. Jätin käymättä eettisestä syystä.

Nuo matkakorvaukset oli minulle aivan uutta. Mistä ja miten sitä voi hakea?

ekaa lasta odottaessa kävin, mutta kahdessa seuraavassa raskaudessa en enää käynyt. muutama vuosi sitten joutui vielä aika laajasti perustelemaan neuvolassa kantansa, kun ei np-ultraan halunnut ja koko raskausajan mun papereissa sitten kulkikin kissankokoisilla kirjaimilla kirjoitettu tieto: ÄITI EI HALUA 1. ULTRAAN!! :) viimeisimmässä raskaudessa neuvolantäti (vanha ja viisas, lämmin ihminen) olikin jopa mun kanssa samoilla linjoilla, eikä mitään perusteluja tenttailtu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vapaa-ehtoinenhan se on, mä en käynyt viimeisessä raskaudessa ollenkaan koska vaikka tulos olis ollut mikä tahansa niin ei olis vaikuttanut päätökseeni pitää lapsi.

sama täällä, jätimme väliin, koska ei olisi mihkään vaikuttanut kuitenkaan. Matkaa meillä 500m, joten se ei vaikuttanut meillä.

ekaa lasta odottaessa kävin, mutta kahdessa seuraavassa raskaudessa en enää käynyt. muutama vuosi sitten joutui vielä aika laajasti perustelemaan neuvolassa kantansa, kun ei np-ultraan halunnut ja koko raskausajan mun papereissa sitten kulkikin kissankokoisilla kirjaimilla kirjoitettu tieto: ÄITI EI HALUA 1. ULTRAAN!! :) viimeisimmässä raskaudessa neuvolantäti (vanha ja viisas, lämmin ihminen) olikin jopa mun kanssa samoilla linjoilla, eikä mitään perusteluja tenttailtu.

Tuo on kyllä hassua kun sikiöseulonnoista on kysymys. Pikemminkin pitäisi haastatella vanhempia tarkkaan siitä miksi he haluavat että heille tehdään juuri tuo ultra. ikävän paljon sinne menee naisia jotka eivät tunnu edes tietävän mitä ultrassa tutkitaan ja mitä seuraa jos turvotusta löytyy.

Tuo on kyllä hassua kun sikiöseulonnoista on kysymys. Pikemminkin pitäisi haastatella vanhempia tarkkaan siitä miksi he haluavat että heille tehdään juuri tuo ultra. ikävän paljon sinne menee naisia jotka eivät tunnu edes tietävän mitä ultrassa tutkitaan ja mitä seuraa jos turvotusta löytyy.

:) ootko sä mun neuvolatäti? just noin hänkin mulle sanoin, kun mainitsin etten sinne ultraan aio mennä.

Mä tunnustan kuuluvani niihin, jotka ei miellä ultraa sikiöseulonnaksi. Kävin kyllä mielelläni, mutta mulle se oli tapa saada raskaus konkreettisemmaksi, kun näkee vauvan.
No, mä käyn tuolla 70 km:n päässä lähikaupungissa muutenkin kerran viikossa vähintäin ja vaikka matka olis 100 km, varmasti kävisin joka viikko.

Täällä Oulussa ei tarjota tota np-ultraa muuten kun jos on verikokeessa jotain epänormaalia mut mä en oo käyny missään seulonnoissa kummassakaan raskaudessa, enkä aio käydä tulevissakaan, jos vielä joskus raskaaksi tulen!

Alkuperäinen kirjoittaja Lumenneito:
Täällä Oulussa ei tarjota tota np-ultraa muuten kun jos on verikokeessa jotain epänormaalia mut mä en oo käyny missään seulonnoissa kummassakaan raskaudessa, enkä aio käydä tulevissakaan, jos vielä joskus raskaaksi tulen!
Jaa.. kyllä mulle vaan tarjottiin np-ultran mahdollisuus Oys:ssa.

No matkakorvauksen saat ainakin matkasta, jos niikseen on.

En ole käynyt, koska meillä voi ultrata neuvolassa muutenkin, jos haluaa vaikka sydänäänet nähdä tms. Jätin käymättä eettisestä syystä.

Nuo matkakorvaukset oli minulle aivan uutta. Mistä ja miten sitä voi hakea?
Kelalta voi hakea. Niillä on ihan valmiita lomakkeita sille.

Mä kyllä kävin np-ultrassa, ihan vain nähdäkseni mitä masuun kuuluu (meilläpäin ei ultrata muuten) ja etenkin jotta mieskin näkisi (raskaus konkretisoitui hänellekin ihan uudella tavalla). Olin kyllä tietoinen mitä siellä tutkittiin ja miehen kanssa puhuttiin asioista etukäteen. Veriseulaan en sitten enää halunnutkaan, tosin turvotuksen mukaan ei tarvettakaan.

Keskenmeno tuli 16 viikolla, jäipähän edes kuva muistoksi.. :(

kyllä mä menisin.. itse kävin viime raskaudessa jossa sainkin tietää vauvan menehtyneen edellisenä päivänä (mittojen mukaan rv 13)- joten ei olisi kiva ollut kantaa vauvaa ja uskoa että kaikki on hyvin.
yllättävän moni jää siinä ultrassa kiinni :|

Täällä ei esikoisen aikaan kunta maksanut yhtään ultraa, eikä neuvolassa ole omaa kojetta. Eka nlakin oli vko 11 (kuopuksella vko13) joten eikös se olis ollu liian myöhäistäkin jo silloin.
Esikoisesta kävin maailman surkeimmalla ja kalleimmalla yksityisellä (siis tosi tyly äijä), kuopuksesta kunta jo maksoikin yhden ultran ja valitsin senkin rakenneultraksi. (Tyksissä ja todella miellyttävä kokemus.)

ekasta raskaudesta en käynyt np-ultrassa, tokasta menin mutta pyysin ettei np-mittausta tehdä. muuten sitten kattoivat, että kaikki oli ok.
keskusteltiin miehen kanssa mittauksesta pitkään ja päädyttiin siihen, ettei haluta tietää. kun ei asialle kumminkaan tehtäisi mitään raskauden keskeytystä . ultrahoitaja oli hieman häkeltynyt, mutta kerroin että joudun muuten miettimään jos raskauden keskeyttäisin että onko veljelläni oikeus elää (kehitysvamma). jotkut menee jotkut ei, jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.
eräs äiti kertoi, että meni np-ultraan kun jos jotain olisi, niin voisi valmistautua. down lapsi heille syntyi :)

Alkuperäinen kirjoittaja willasukka:
ekasta raskaudesta en käynyt np-ultrassa, tokasta menin mutta pyysin ettei np-mittausta tehdä. muuten sitten kattoivat, että kaikki oli ok.
keskusteltiin miehen kanssa mittauksesta pitkään ja päädyttiin siihen, ettei haluta tietää. kun ei asialle kumminkaan tehtäisi mitään raskauden keskeytystä . ultrahoitaja oli hieman häkeltynyt, mutta kerroin että joudun muuten miettimään jos raskauden keskeyttäisin että onko veljelläni oikeus elää (kehitysvamma). jotkut menee jotkut ei, jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.
eräs äiti kertoi, että meni np-ultraan kun jos jotain olisi, niin voisi valmistautua. down lapsi heille syntyi :)

Ymmärrän kyllä ultrahoitajan häkellyksen, kun np-ultran tarkoitushan on nimen omaan tehdä se mittaus, eikä katsella muuten vain. Mutta mikäs siinä.
Huomaan kyllä, että olemme täällä peräkylällä aika etuoikeutettuja siinämielessä, että neuvolassa on ultra.

Me käytiin, ja miksi ei ois käyty kun kunta sen tarjoaa? Niskapoimuahan ei ole pakko mitata ja meiltä kysyttiin Oys:sissa että halutaanko mittauttaa!! Ja vaikka turvotusta ois ollu, niin sekään ei tarkoita sairasta lasta...samoin kun ei tarkoita "tavallinenkaan" lukema..

Alkuperäinen kirjoittaja willasukka:

Ymmärrän kyllä ultrahoitajan häkellyksen, kun np-ultran tarkoitushan on nimen omaan tehdä se mittaus, eikä katsella muuten vain. Mutta mikäs siinä.
Huomaan kyllä, että olemme täällä peräkylällä aika etuoikeutettuja siinämielessä, että neuvolassa on ultra.

itse olisin kieltäytynyt, mutta neuvolassa sanoivat, että voi jättää väliin pelkän mittauksenkin. juu ja niin kuin joku kirjoittikin, ei kannata tuudittautua siihen että vammaisuus näkyy aina mittauksessa. ei näy ja monethan "vammaisuuden alalajit" voivat näkyä vasta lapsen ollessa 2-4 vuotiaskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tea84:
Me käytiin, ja miksi ei ois käyty kun kunta sen tarjoaa? Niskapoimuahan ei ole pakko mitata ja meiltä kysyttiin Oys:sissa että halutaanko mittauttaa!! Ja vaikka turvotusta ois ollu, niin sekään ei tarkoita sairasta lasta...samoin kun ei tarkoita "tavallinenkaan" lukema..

Joskus mietin niitä vanhempia, jotka ei missään nimessä halua sairasta lasta ja
sitten käyvät np-ultrassa ja voivat keskeyttääkin raskauden, kun poikkeavuuksia ilmenee. Mitä jos heidän lapsi saisi synnytyksessä aivoverenvuodon tai ilmenee joku muu kehitysvamma. Toivottavasti ihmiset miettisivät tällaisiakin asioita joskus. Np-ultra on aika suppea seula olemassa.

Aivan... Mieheni tekee työtä kehitysvammaisten ja muutenkin liikuntarajoitteisten jne. kanssa ja hänelle vammaisuus olisi ollut helpompi käsitellä ja hyväksyä!! Minä olisin ehkä tarvinnut enempi aikaa asian hyväksymiseen ja sulatteluun!! Ja edelleen tuntuu ihan samalta kuin ultraan mennessä, että vaikka lapsella ois syntyessään kolme kätta ja yksi jalka, niin ihan yhtä rakas ja tärkee olisi meille!! Jos vammautuu synnytyksessä,niin mitä sitten- ihan samoin sitä pitäs rakastaa kuin tervettäkin!!! Kaikkien, myös sukulaisten ja ystävien...

Alkuperäinen kirjoittaja Vakkari harmaana:
Löytyykö odottajia, tai jo lapsia saaneita, jotka eivät ole käyneet niskapoimu-ultrassa? Itse olen käynyt aiemmissa raskauksissa niissä, mutta nyt kun ultra olisi ajankohtainen, on meillä äitipkl kiinni, ja ultraan olisi mentävä lähikaupunkiin 100km päähän. Mietin nyt mitä tehdä, jättääkö väliin vai menisikö sinne...

Meillä jäi kuopuksen kanssa väliin, tosin ei omasta tahdostamme, vaan ihan siitä, että raskaus oli jo viikolla 15 muistaakseni kun saimme siitä tiedon... :ashamed: :D Kyselin vähän että mites sen niskapoimu-ultran kanssa, naureskelivat vain että eeeeii sitä nyt enää kuule kannata tehdä... :D

Yhteistyössä