Kuopiolaisille: nt-ultra Kuopiossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuopiolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuopiolainen

Vieras
Omaan nt-ultraan on vielä aikaa, mutta ekalla neuvolakäynnillä sain sellaisen käsityksen että se tehdään terveyskeskuksessa (kuten tarvittaessa myös alkuraskauden ultra). Tekeekö sen lääkäri vai terveydenhoitaja? Onko teille kerrottu tuossa ultrassa vauvasta muuta/ katsottu rakenteita/tms.? Onko istukan paikka kerrottu? Oletteko saaneet kuvia mukaan?

Olen aikaisemmissa raskauksissa käynyt nt-ultrassa yksityisellä jossa tutkimus on ollut todella perusteellinen, eli myös vauvan sillä hetkellä nähtävissä olevat rakenteet on tutkittu samalla. Joten nyt kiinnostaa kovasti kuinka tuo ultra kaupungin puolelta toteutetaan. :)

Lämpimät kiitokset kaikille vastauksista jo etukäteen! :)

Mulla alkuraskauden ultra tehtiin neuvolassa rv 7 tienoilla, kun menkat oli olleet epäsäännölliset (menkkojen mukaan olis ollut jo rv 9).

Nt-ultra tehtiin KYS:n äitipolilla, kun kuulun riskiryhmään ja muutenkin olin siellä seurannassa. Meillä nt-ultrassa muistaakseni katsottiin niskaturvotus ja tarkennettiin sikiön koon (reisiluun mitta, sikiön mitta, nenäluu jne.) perusteella laskettua aikaa. Todettiin että sydän sykkii, sikiö liikkuu ja muutenkin kaikki on kohdallaan. Lapsiveden määrää ja istukan kiinnityskohtaa katsottiin myös. Ja saatiin kuvia mukaan.

Mutta valitettavasti en osaa sanoa, miten normiraskaudessa ultrakäynti menee Kuopiossa.

Kiitos hhh.

Itsellänikin on vain pari kaveria jotka ovat nyt tuon uudituksen jälkeen käynyt nt-ultrassa. Tai toinen heistä jätti tuon ultran väliin kokonaan ja toinen kävi KYS:in äitipolilla sairautensa vuoksi. Jään siis odottelemaan lisää kokemuksia. :)

Yhteistyössä