"Niskakyhmy", missä taudissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyhmyinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos tarkotat sellaista kun vanhalla ihmisellä on ikään kuin kyttyrä ja kulkee kumarassa, niin ainakin mun isotädillä on kyse siitä, että sairasti lapsena polion.

Olen joskus lukenut tuosta että jossakin taudissa se on ominainen, enkä tarkoita mitään selkäkyttyrää.
Se on sellainen korostunut pullea alue niskassa missä selkä loppuu ja niska alkaa.

eli toki voi olla ihan korostunut c7, eli olla ihan ryhtihommasta kiinni--kireät lihakset yms. Yleinen esim päätetyöntekijöillä, tuo alue korostuu. Siihen auttaa jumppa (teet päällä sellaisia jänskiä liikkeitä että sulle muodustuu kaksoisleuka, eli painat esim selkänojaan takaraivoasi--vaikea selittää, helppo tehdä :)
Lisäksi voi olla vain perinnöllinen taipumus että tuohon kohtaan kertyy rasvaa ja kun ryhti huono--tekee sellaisen kyhmyvaikutelman.
Mutta siis toki myös cushinginssa tulee niskakyhmy. Tai ei kaikille :)

Mä löysin sen Googlettamalla... eli se on Cushingin oireyhtymä.

Mulla on tuon taudin oireista myös ainakin:
- keskivartalolihavuus (vyötärö lähes yhtä paksu kuin lantio)
- kuukautishäiriöt (ei toimi enää lainkaan)
- mustelmaherkkyys

Kyfoosi eli kansankielellä 'leskenpatti' syntyy kalsiumaineenvaihdunnan häiriöstä ja/tai kalsiumin liikasaannin seurauksena.
Kalsium kerääntyy niskapahkuraan, heikentää mm. aineenvaihduntaa, turvottaa ja aiheuttaa keskivartalolohavuutta. Keskivartalolihavuus sinänsä on merkki hormooniepätasapainosta ja indikoi kuukautishäiriöitä.
Kudosten heikentyminen aineenvaihdunnallisen häiriön seurauksena lisää mustelmaherkkyyttä.

Hoito: Ruokavaliossa kalsiumin saannin vähentäminen, kalaöljyjen lisääminen sekä mahdollisesti myös magnesiumlisä. Kalsiumaineenvaihdunnan tasapainottaminen.

näin siinä käy kun googlettaa "olennaisen taudin", ei sulla mikään oo, oot vään ylipainoinen, niin niskassa on iso läskipahkura. ylipaino lisää myös kuukautishäiriöitä. ja sitärataa

Alkuperäinen kirjoittaja Kyhmyinen:
Mä löysin sen Googlettamalla... eli se on Cushingin oireyhtymä.

Mulla on tuon taudin oireista myös ainakin:
- keskivartalolihavuus (vyötärö lähes yhtä paksu kuin lantio)
- kuukautishäiriöt (ei toimi enää lainkaan)
- mustelmaherkkyys

Kiva mullakin on noita oireita, kuukautisia ei pillereillä ole tullu kahteen kuukauteen ja verikokeet otettu, en ole raskaana, prolaktiini ei ole koholla ja kilpirauhasen toiminta on normaalia. Tosin muita oireita ei ole ja tauti on todella harvinainen joten eiköhän noi kuukautiset kohta tule kun nyt oon ilman pillereitä.

Mulla oli sellanen pahkura juuri tuossa "niskan ja selän välissä". Fysioterapeuttini kutsui sitä kylmäksiniskaksi. pahkura oli siis kylmempi, kuin muu osa niskasta. Laihduin 30kg ja nyt patti on poissa. :) painavat rinnat vissiin aiheutti, ettei veri kiertänyt kunnolla tai niin mä sen ymmärsin.

Alkuperäinen kirjoittaja doctor:
näin siinä käy kun googlettaa "olennaisen taudin", ei sulla mikään oo, oot vään ylipainoinen, niin niskassa on iso läskipahkura. ylipaino lisää myös kuukautishäiriöitä. ja sitärataa

Enpä ole ylipainoinen, vaan ihan normaalipainoinen. Ja alipainn rajoillakin (joskus olen ollut) kyhmy vaan on siellä ja vyötärö paksu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyhmyinen:
Mihin tautiin liittyikään se niskan (hartiarajan) korostunut kyhmy? Tietääkö joku?

yliliikkuvat nivelet! ei mihinkään tautiin. Itse olen vuosia käynyt fysioterapiassa, jottei musta vanhana tulis notredamen kellon soittajaa.. :)

Oon kärsiny samasta vaivasta yli 5 vuotta. Ei onneks vaivannu asia muuten kuin esteettisesti mutta voi aiheuttaa päänsärkyä ja muutenkin olla jumissa ja aiheuttaa myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. Menin kaverin äitille hierottavaksi ja se heti sano tuolle kyttyrälle nimenkin mitä nyt en muista. Nyt käynyt 3 kertaa hierottavana ja 1 kerran kuivakuppauksessa. Kyhmy on melkein kokonaan kadonnu. Olin kuulemma aivan jumissa (ja tiesinkin sen, raskaan duunin takia) ja siihen kyhmyyn jähmettyy kaikki kuonat ja sun muut. Kyllä sitä aineenvaihdunta lähtikin liikkeelle ja vessassa ravasin pari päivää. Suosittelen tuota kuivakuppausta muutenkin jos on selkäjumeja. Vastaa sellaista 4-5 kertaa hierontaa. Tuo tauti mitä epäilette täällä on toooodella harvinainen.

Yhteistyössä