NinaTT:lle kysymys imetyksestä:

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Jos asia on tarkistettu teratologisesta (ovatkohan kaikki tiedot nykyään lääkäreiden saatavilla lactbase-tietokannasta...) eikä lääkitystä voida keskeyttää tai lopettaa, niin eipä siinä ole kauheasti vaihtoehtoja :) Jos jollakulla lähipiirissäni olisi tällainen tilanne, niin osallistuisin oikein mielelläni maidonkeräystalkoisiin, jotta pienokainen saisi ensiviikkoina/ensikuukausina jonkun verran ihmisen maitoa.

Jos itse olisin ko tilanteessa, niin ottaisin selvää ns lapsentahtisesta pulloruokinnasta ja kyselisin lähipiiristä jos olisi halukkaita maidonluovuttajia. Ottaisin kunnolla selvää erilaisista korvikkeista, ensi kuukausina saattaisin ostaa apteekin kalliimpaa korviketta ja vasta n 3kk jälkeen antaa halvempaa peruskorviketta.
 
a.p.
Mä en hae tällä riitoja. Saatan ehkä itse joutua siihen tilanteeseen. On vielä selvityksessä, saako mun lääkityksellä imettää vai onko se ehdottomasti kielletty. Jos saan imettää, niin tietysti sen teen. Yksi vaihtoehto on lääkityksen keskeyttäminen, mutta siinä on todella isot riskit!

Äitini aikoinaan imetti naapurin lasta kun lapsen äidiltä ei tullut maitoa ja mun äidiltä tuli yli oman lapsen tarpeiden.
 
[QUOTE="mymmis";23974186]millaisia e apteekin korvikkeet sitten on verrattuna kaupankorvikeisiin?[/QUOTE]

On olemassa pieniä viitteitä siitä, että liian aikainen altistus lehmänmaidon proteiineille voi laukaista diabeteksen, tai muun autoimmuunisairauden. Meillä on suvussa diabetes ykköstä, eli on jokseenkin todennäköistä, että alttius diabetekseen löytyy minultakin. Tahtoisin suojella lastani. Apteekin pilkotuilla proteiineilla valmistetut korvikkeet ovat kuitenkin niin kalliita, että todennäköisesti pitäisi käyttää ihan tavallisia suurimman osan ajasta. Mutta jos edes alkuun... :/
 
[QUOTE="mymmis";23974186]millaisia e apteekin korvikkeet sitten on verrattuna kaupankorvikeisiin?[/QUOTE]

niissä on pilkottu kaikki mahdollisimman pieneksi, rasittaa elimistöä (kai) vähemmän. Osa on jopa niin synteettisiä että niissä ei ole mitään luonnollista ainesosaa ja näin ollen yleensä kaikelle allerginen voi käyttää tallaista valmistetta.
 
a.p.
On olemassa pieniä viitteitä siitä, että liian aikainen altistus lehmänmaidon proteiineille voi laukaista diabeteksen, tai muun autoimmuunisairauden. Meillä on suvussa diabetes ykköstä, eli on jokseenkin todennäköistä, että alttius diabetekseen löytyy minultakin. Tahtoisin suojella lastani. Apteekin pilkotuilla proteiineilla valmistetut korvikkeet ovat kuitenkin niin kalliita, että todennäköisesti pitäisi käyttää ihan tavallisia suurimman osan ajasta. Mutta jos edes alkuun... :/
Onko todella noin? Mun miehellä on 1.tyypin diabetes ja lapsella on 6-8% riski sairastua, jos isällä on. Äidin puolelta riski on pienempi. Oon nyt raskausaikana syönyt D-vitamiinilisää, kun se kuulema ehkäisee diabetesta ja tietysti haluan mnimoida riskit. Täytyy vaan toivoa että nyt saan imettää... Jännä kuitenkin että anoppi imetti mun miestä 4-vuotiaaksi ja silti miehelle tuli diabets, eikä suvussaan muilla kuulema ole.
 
Onko todella noin? Mun miehellä on 1.tyypin diabetes ja lapsella on 6-8% riski sairastua, jos isällä on. Äidin puolelta riski on pienempi. Oon nyt raskausaikana syönyt D-vitamiinilisää, kun se kuulema ehkäisee diabetesta ja tietysti haluan mnimoida riskit. Täytyy vaan toivoa että nyt saan imettää... Jännä kuitenkin että anoppi imetti mun miestä 4-vuotiaaksi ja silti miehelle tuli diabets, eikä suvussaan muilla kuulema ole.
Jos asia kiinnostaa lisää, niin tutustu (vissiin vielä käynnissä olevaan?) TRIGR-tutkimukseen, itse en ole ehtinyt pitkään aikaan lukea mitä sille kuuluu.

Lehmiskorvike on vain yksi laukaisija, muitakin on :) Moneen autoimmuunisairauteen voi esimerkiksi infektio toimia laukaisijana.
 
"vieras"
Ei lapsentahtisesta pulloruokinnasta tarvitse sen kummemmin "ottaa selvä", ihan samanlaista se on kuin lapsentahtinen imetyskin. Kun vauva on nälkä, vauvalle annetaan maitoa.

Se on selvä, että jos käyttää apteekin korvikkeita ilman korvattavuutta, se tulee kalliiksi. Jos haluaa täysin välttää lehmänmaitoproteiinille altistumisen, on käytännössä käytettävä Neocatea. Purkista Neocatea tulee n. 2,7 litraa maitoa ja sen hinta on n. 62 euroa. Ei taida olla kovin realistinen vaihtoehto kovinkaan monelle. Pilkottuja lehmänmaitoproteiineja sisältävät Nutrilonit (Almironit) taas ovat vähän kohtuullisemman hintaisia, mutta kyllä niihinkin useamman sata euroa kuussa joutuu laittamaan. Purkista Nutrilon Peptiä tulee n. 6 litraa maitoa ja se maksaa n. 42e.

On hyvä tiedostaa asioita, mutta itse olen myös sitä mieltä, että on luvallista keskittyä myös asioiden positiivisiin puoliin. Jos imettäminen ei ole mahdollista syystä tai toisesta, ei korvikkeen antamisen pullosta tarvitse olla vain ahdistusta ja pelkoja herättävä asia.
 

Yhteistyössä