Se pointti sijaitsee jotakuinkin siinä, että sä teet sen lapsen riippuvaiseks niistä kehuista. Ihan ku se ei olis hieno saavutus ilman kehuja. Ja lapselle olis tärkeempää, että joku osoittaa kiinnostusta ku sanoo sen auttomaattisen "oi, ompa hieno..."
Mites tän selittäis... Jotkut asiat mistä me aikuiset lapsia kiitetään ovat lapsille ihan itsestäänselviä juttuja ja se on vähän hassu paikka kiittää. USA:ssa ollaan vuosikausia harrastettu tätä lasten itsetunno "parantamista" ja se on johtanu kauheeseen kriisiin... Mistään vaikeasta ei voi puhua, lapsi kokee heti epäonnistuneensa jos ei olla kehumassa ja ihailemassa vaikka saavutus olis oikeasti ihan mitätön.
Mä muistan itsekin koulusta siellä miten aikuiset ihasteli ihan jokaista pikkuasiaa ja miten lapset eivät kestäneet kritiikkiä ja kokivat tosi rankkoja epäonnistumisen tunteita jos kaikki ei ollu "supersuperjeejee" kokoajan.
Kannustaminen on mun mielestä vähän eri asia ku kehuminen. Samoin kiittäminen tietyissä tapauksissa. Jos mä pyydän jotain ja saan sen, niin sanon kiitos. Se on sellanen käytöstapa jonka haluan näyttää tytölle. Sen sijaan jos tyttö vaikka siivoaa jälkensä leikkiensä jälkeen, niin en mä kiitä tai kehu. Se on sille ilmeisesti aika itsestään selvyys, että ne tölkit menee takasin omalle hyllylleen sen jälkeen ku on niitä lainannu
Kannustamistakin on monta eri muotoa.
Mutta siis jos lasta kehuu yrittääkseen muokata hänen käyttäytymistään, niin motiivi on väärä ja tulos saattaa olla joku muu ku toivottu. Jos kehuu "hyvää" käytöstä niin se on sama ku rankaisee huonoa käytöstä. Yrittää manipuloida lapsen käyttäytymismalleja.
Jotain tohon suuntaan. Ymmärsitkö yhtään? Tuli vähän sekavasti.